Goodguys & Badguys på säljforumet - förslag

aben

Aktiv medlem
Skrev ett inlägg i tråden "VARNING för bedragare på Köp och sälj" som jag tycker är värt att lyfta upp i en egen tråd.

Det jag saknar på K & S är möjligheten att lämna omdöme om säljare och även köpare. Rena bedragare hamnar i " VARNING för bedragare"-tråden och anmäls till admin så kontona kan spärras men sen finns det en gråzon där det inte handlar om bedrägeri i lagens mening men där säljaren inte är helt ärlig med vad denne säljer. Som köpare finns det här ingen möjlighet att kolla säljaren utöver att se publiceringshistorik och det ger inte nödvändigtvis en rättvisande bild av användaren i säljsammanhang. Och ett köp som går fel är ingen rolig upplevelse.

Tradera har en omdömesfunktion och utan den skulle det i princip vara omöjligt att handla där och den fungerar bra, har köpt ganska mycket och inte ett enda köp har gått fel. Men kan tänka mig att deras system för säljar/köparomdömen är svår att implementera här. Och kanske inte heller den bästa formen för ett forums k & s ?

En annan möjlighet är som på ett klockforum jag är med i, www.klocksnack.se , där man skapat ett speciellt underforum "Godguys & Badguys" till köp- och säljsidan .där köpare och säljare recenseras, Det är inte fritt fram för vem som helst att starta en tråd utan det kan bara göras av den som recenseras, det är på så sätt en frivillig kvalitetsstämpel men som i praktiken nog är närmast obligatorisk om man vill kunna sälja på det forumet. Har själv mest köpt klockor via Tradera och Ebay men den uppfattning jag har fått är att det fungerar bra och en sådan lösning är lätt att införa, kräver bara att underforumet skapas.

Det är mitt förslag till de som administrerar forumet, osäker på vem det är men taggar @jansson99 , @jomper @marr @Aron

Men tråden är såklart även en diskussionstråd. Hur bör ett system för k & s recensioner utformas för att fungera så bra som möjligt? Är Klocksnacks bra eller går det att göra bättre?

Senast ändrad:
Bra idé. Börjar behövas någon form av omdömesfunktion nu när det verkar vara betydligt fler ”halvprofessionella” säljare. Förut var det ju mest aktiva forummedlemmar som sålda/köpte.

Att låta säljaren själv starta tråden känns som en bra ide, då slipper vi många av problemen med att recensera individer tycker jag. Vi behöver egentingen inte ha ett underforum för det utan en dedikerad tagg bara så hittar man lätt alla trådar i ämnet.

Försäljning i kommersiellt syfte ska vara markerad som företagsförsäljning, rapportera annars.

Recensionssystem är ofta rätt lätta att manipulera, det har skett i stor omfattning på ebay och har även förekommit på Tradera men det blir lite annorlunda här där en recension av en etablerad forummedlem blir lite svårare att fejka.

Många forum har ju så att man lämna omdömen på profilsidan, både säljare och köpare har möjlighet att kommentera. Bara inloggade kan göra inläggen.

Skillnaden jmf med Tradera och ebay är ju att det är auktionssajter, dvs du får inte reda på säljarens kontaktuppgifter förrän du vunnit auktionen och därmed redan ingått köpeavtal. Då fyller omdömessystemet en viktig funktion. Här på happy finns ju alla möjligheter att via kommunikation med säljare ifråga bilda sig en uppfattning innan man faktiskt väljer att ingå köpeavtal, då spelar ett omdömessystem mindre roll, kan jag tycka.

Jag är positiv till allt som kan avlasta mig som modererar köp & sälj mest av oss moderatorer. Trots att vi inte lägger oss i affärer mellan privatpersoner på köp & sälj så får jag ta del av drösvis med kommentarer av folk som inte är nöjda med sin affär. Det är kassetter som inte är i nyskick trots att de säljs som begagnade, varor för 200 spänn som inte har skickats iväg i princip i samma ögonblick som affären gjordes upp eller folk som gladeligen swishar 3000 kronor helt utan säkerhet för en Garmin GPS som inte dyker upp. Sånt ser jag gärna att det kan hanteras direkt mellan köpare/säljare via ett omdömessystem.

Jag är positiv till allt som kan avlasta mig som modererar köp & sälj mest av oss moderatorer. Trots att vi inte lägger oss i affärer mellan privatpersoner på köp & sälj så får jag ta del av drösvis med kommentarer av folk som inte är nöjda med sin affär. Det är kassetter som inte är i nyskick trots att de säljs som begagnade, varor för 200 spänn som inte har skickats iväg i princip i samma ögonblick som affären gjordes upp eller folk som gladeligen swishar 3000 kronor helt utan säkerhet för en Garmin GPS som inte dyker upp. Sånt ser jag gärna att det kan hanteras direkt mellan köpare/säljare via ett omdömessystem.
Om det är sådant problem med köp och sälj kan ni ju stänga ner hela funktionen... Nej just ja! Reklamintäkterna ?✅

Jag är så himla glad över K&S, köper och säljer en massa. Efter några "nyskick" och fått höra hur många fel det är på den underprissatta bra delen/cykel/osv så lär man sig att kolla, fråga och berätta och då slutar allt lyckligt.

Jag är ingen veteran på Happyride, men har köpt och sålt lite då & då.

Traderas omdömessystem tycker jag är så gott som klanderfritt och då har jag ändå fått en negativ referens, men i mängden försvinner den, dessutom tror jag andra ser från formuleringen att det är en ganska udda anmärkning. Sen tror jag inte detta systemet nödvändingtvis skulle innebära mindre moderering, men på en så stor sida som happyride tycker jag det är ganska märkligt om allt ska kretsa kring mindre moderering, vi förtjänar moderering! (y)
En annan möjlighet är som på ett klockforum jag är med i, www.klocksnack.se , där man skapat ett speciellt underforum "Godguys & Badguys" till köp- och säljsidan .där köpare och säljare recenseras, Det är inte fritt fram för vem som helst att starta en tråd utan det kan bara göras av den som recenseras, det är på så sätt en frivillig kvalitetsstämpel men som i praktiken nog är närmast obligatorisk om man vill kunna sälja på det forumet. Har själv mest köpt klockor via Tradera och Ebay men den uppfattning jag har fått är att det fungerar bra och en sådan lösning är lätt att införa, kräver bara att underforumet skapas.
På happyride säljs det delar i alla prisklasser, jag vet inte hur det är på klocksnack, kanske är det mest dyrare varor? Risken jag ser med detta systemet är att en mindre skara tillåter sig recenserars på detta sätt, medan en stor mängd både bättre och sämre säljare finns kvar orecenserade. För att de inte orkar, känner till, eller vill starta en sådan tråd. Är majoriteten av annonserna av orecenserade säljare så fyller inte systemet ett jättestort syfte.

Njea, jag slipper helst ta intiativet till recensioner av mig, det känns bättre om det är implementerat som en standradprocedur. Men det ska tilläggas att jag är väldigt känslig för marknadsföra-sig-själv procedurer. Har inte behövt skriva CV på länge nu, huga!

Att låta säljaren själv starta tråden känns som en bra ide, då slipper vi många av problemen med att recensera individer tycker jag.
Kollade igenom recensionsforumet på klocksnack och den regeln verkar inte vara helt huggen i sten eller om reglerna ändrats, det förekommer att köpare startat trådar om säljare.

Vi behöver egentingen inte ha ett underforum för det utan en dedikerad tagg bara så hittar man lätt alla trådar i ämnet.
Jag tror inte det skulle fungera utan ett särskilt underforum, det läggs ut så många annonser på K & S bara på en dag att diskussionsdelen av forumet skulle bli helt översvämmad av recensionstrådar. . Alternativt kommer det hela rinna ut i sanden när trådarna försvinner i cyberhavet och få eller ingen tar efter.

Recensionssystem är ofta rätt lätta att manipulera, det har skett i stor omfattning på ebay och har även förekommit på Tradera men det blir lite annorlunda här där en recension av en etablerad forummedlem blir lite svårare att fejka.
Ebay är ett kapitel för sig även om jag tycker deras system gör stor nytta även där men på Tradera har det skötts bättre, vet att det förekommit enstaka försök till bedrägerier med stulna eller köpta konton och även manipulering med fejkade positiva omdömen men de är relativt få och de jag har sett har varit lätta att genomskåda. Generellt tycker jag det fungerat mycket bra där, har mest köpt men även sålt lite och på över tvåhundra affärer har inte en enda gått fel.

Och om du vänder på det, skulle det överhuvudtaget vara möjligt att köpa något på Tradera om de inte hade något omdömessystem alls? Ett köp skulle bli ju bli som rena lotteriet.

Senast ändrad:
Många forum har ju så att man lämna omdömen på profilsidan, både säljare och köpare har möjlighet att kommentera. Bara inloggade kan göra inläggen.
Det tycker jag är ett riktigt bra förslag, ännu bättre än ett underforum till k & s, och det skulle göra det enklare att hitta köp/sälj-recensionerna. Att det blir enkelt och lätt att hitta tror jag är absolut nödvändigt för att det skall fungera i praktiken. Och det borde inte vara så krångligt att implementera.

Det här röstar jag på!

Senast ändrad:
Det är ju raljerande skrivet ovan men poängen bakom att med färre köp som går fel gynnar även er som administrerar k & s är inte oväsentlig.

Ännu mer att k & s blir mera attraktivt att använda och andelen köp på distans, där köpet helt bygger på ett förtroende, ökar ju hela tiden.

På happyride säljs det delar i alla prisklasser, jag vet inte hur det är på klocksnack, kanske är det mest dyrare varor?
Kanske något högre, fast det vet i kattsingen det är nog inte så stor skillnad. Dock lite mera som skickas men många köp också av hela cyklar görs ju på distans även här med bekanta och vänner som hämtar upp och hjälper till med transporten så behovet av omdömen är lika stort här skulle jag vilja säga.

Risken jag ser med detta systemet är att en mindre skara tillåter sig recenserars på detta sätt, medan en stor mängd både bättre och sämre säljare finns kvar orecenserade. För att de inte orkar, känner till, eller vill starta en sådan tråd. Är majoriteten av annonserna av orecenserade säljare så fyller inte systemet ett jättestort syfte.
Helt enig om att detta, det måste det vara enkelt både att recensera och att sen hitta annars får det inget genomslag och fyller ingen direkt funktion :)

Skillnaden jmf med Tradera och ebay är ju att det är auktionssajter, dvs du får inte reda på säljarens kontaktuppgifter förrän du vunnit auktionen och därmed redan ingått köpeavtal. Då fyller omdömessystemet en viktig funktion. Här på happy finns ju alla möjligheter att via kommunikation med säljare ifråga bilda sig en uppfattning innan man faktiskt väljer att ingå köpeavtal, då spelar ett omdömessystem mindre roll, kan jag tycka.
Det går fint att ta kontakt med säljaren innan bud på Tradera, jag gör det ofta om det är något jag undrar över, senast igår faktiskt.

Problemen som moderator Jansson99 beskriver låter ju mest som tappade individer och inte fel på K&S per se.

Tappade individer kommer inte göra K&S bättre oavsett omdömesfunktion eller omdömestrådar. Istället får de forum att raljera sina idiotier. En person som skapar kravaller för skicket på begagnade kassetter saknar högst troligt förstånd att omdömesgillt använda avancerade funktioner som omdömen och recensioner.

*jag har inte sålt några begagnade kassetter i dåligt skick

Problemen som moderator Jansson99 beskriver låter ju mest som tappade individer och inte fel på K&S per se.

Tappade individer kommer inte göra K&S bättre oavsett omdömesfunktion eller omdömestrådar. Istället får de forum att kåsera sina idiotier. En person som skapar kravaller för skicket på begagnade kassetter saknar högst troligt förstånd att omdömesgillt använda avancerade funktioner som omdömen och recensioner.

*jag har inte såldt några begagnade kassetter i dåligt skick
Om någon nu är "tappad" så gör dom nog inte K&S bättre, som du skriver.
Men omdömesfunktionen ger ju andra större verktyg att undvika dessa individer. Oavsett om de tjatar emot så talar ett mönster av negativa omdömen för sig.

Det skulle ju kunna vara så att några säljer på happy just pga avsaknaden av omdömesfunktion.. Det är inte så rolig tanke.

Inte konstigt att kassetter kommer upp som exempel, det är väl typ bara @kais01 och kanske någon till som har kunskapen att visuellt kunna avgöra om de är ok eller ej och jag är inte säker på att ens de alltid klarar det. Jag kan det inte och jag har hållit på med cykel i många år.

Utan det är helt att lita på att säljaren är ärlig med skicket och hur mycket den gått och hoppas på det bästa som köpare. Ungefär som i ett lotteri. Och för en 12-delad Dura Ace är det inga småpengar det handlar om precis, kan mycket väl förstå att en köpare som blivit blåst i en sådan affär inte är så glad precis. Med köprecensioner lär säljaren bara komma undan med det en gång och inte mer.

Det skulle ju kunna vara så att några säljer på happy just pga avsaknaden av omdömesfunktion.. Det är inte så rolig tanke.
Jag ser inga som helst nackdelar med ett recensionssystem, bara fördelar såväl för köpare som säljare. Och det fungerar bra på andra ställen så jag ser inget skäl till att det inte skulle göra det här.

Hade sålt mer än jag kom ihåg på Tradera, drygt hundra försäljningar och mycket ganska dyra fotosaker. Som säljare tycker jag det är värdefullt att få feedback och veta att köparen blivit nöjd med köpet, skulle det vara någon problem vill jag absolut få veta det och lösa saken. Fast det har aldrig hänt, kanske för att omdömena gör att man skärper sig som säljare och blir extra noga med att ge tydlig och riktig info om det man säljer?

Senast ändrad:
På happyride säljs det delar i alla prisklasser, jag vet inte hur det är på klocksnack, kanske är det mest dyrare varor? Risken jag ser med detta systemet är att en mindre skara tillåter sig recenserars på detta sätt, medan en stor mängd både bättre och sämre säljare finns kvar orecenserade. För att de inte orkar, känner till, eller vill starta en sådan tråd. Är majoriteten av annonserna av orecenserade säljare så fyller inte systemet ett jättestort syfte.

Tjena!

Det är allt från nån hundralapp upp till några hundra tusen för grejerna på KS. Jag köpte armband för 50:- bara för några veckor sen t.ex.

Vill man inte har recensioner om sig själv så minskar ju chansen till försäljning. Jag tycker KS system fungerar riktigt bra.

Kollade igenom recensionsforumet på klocksnack och den regeln verkar inte vara helt huggen i sten eller om reglerna ändrats, det förekommer att köpare startat trådar om säljare.

Nu kollade jag bara igenom tio sidor på GB, hittar bara en som är startad om någon annan och det är Gripenbro som är ett företag.
Hittade en som först ser ut som det, men det är en användare som bytt namn.

Namnet i sig var inte i min smak, men det är formalia. Vill ju tro att det finns en del tjejer (& icke-binära) på happy också, dom förtjänar också att recenseras. ?

Jag är nyfiken och vänder mig till moderatorerna (@jomper , @jansson99); har dessa ide'er diskuterats bland er innan? Ser ni några direkta hinder för ett omdömessystem av något slag? Från vilken nivå behöver beslutet komma, skulle en enhällighet bland er räcka?

Tack, även om ni bara kan/vill svara på någon av frågorna. ?

Jag är nyfiken och vänder mig till moderatorerna (@jomper , @jansson99); har dessa ide'er diskuterats bland er innan? Ser ni några direkta hinder för ett omdömessystem av något slag? Från vilken nivå behöver beslutet komma, skulle en enhällighet bland er räcka?

Tack, även om ni bara kan/vill svara på någon av frågorna. ?
Har för mig det diskuterades för ett par år sen.

Men forummjukvaran saknar stöd för det, eller saknade stöd för det iallafall. Sen är ju köp o sälj programmerat för sig. Så kanske blir en oupnåelig uppgift att programmera nytt för det.

Med det sagt, så modererar ja inte köp och sälj, utan håller mig till forumet.

Jag har varit medlem i ett forum där användaren helt enkelt skapade sin egen feedback tråd(ligger dock i ett eget underforum) där köpare/säljare kunde kommentera hur skaparen av tråd skötte sig. Och där har man möjligheten att argumentera om man är oense.
Jag uppskattade funktionen att kunna se hur personen även var som köpare.

Det var kutym att lämna en recension efter avslutad affär, Åt båda hållen

Jag har varit medlem i ett forum där användaren helt enkelt skapade sin egen feedback tråd(ligger dock i ett eget underforum) där köpare/säljare kunde kommentera hur skaparen av tråd skötte sig. Och där har man möjligheten att argumentera om man är oense.
Jag uppskattade funktionen att kunna se hur personen även var som köpare.

Det var kutym att lämna en recension efter avslutad affär, Åt båda hållen
Tror inte de kommer fungera här.

Känns som många är på köp och sälj, men aldrig forumet..

Tror inte de kommer fungera här.

Känns som många är på köp och sälj, men aldrig forumet..
Räcker med att lägga en länk till sin feedback tråd i annonsen. Eller bifoga de om man är köpare.

På det forumet där jag använde de så hade många storköpare/säljare den som länk i signatur

Då scams på olika nivåer verkar vara ett fortsatt problem. Statistiskt svårt att veta hur utbrett.

Köra planning poker på idéerna?

Tillbaka
Topp