Google Wear OS, installera appar?

Belse

Aktiv medlem
Hur funkar det att installera appa i en Android smartklocka med Google Wear OS? Kan man installera det mesta från Playstore eller måste det vara speciella Wear OS-appar?
Funderar på att skaffa en androidklocka och hade varit smidigt om man kunde ha t ex Strava nerladdat i klockan om man inte kan ha telefonen med sig nån gång, har även en blodsockermätare som läser av via blåtand till telefonen och hade varit smidigt om man hade kunnat ha den appen i klockan istället...

Appen måste ha stöd för wear os, så kolla upp om appen du önskar ha på klockan finns för wear os först.
Hur ser man om appen har stöd för wear? Strava har det tydligen men hittar inget i appen om det, och kommer inte upp något om jag söker på strava och wear os, är det samma app som används till båda enheterna?

Hur ser man om appen har stöd för wear? Strava har det tydligen men hittar inget i appen om det, och kommer inte upp något om jag söker på strava och wear os, är det samma app som används till båda enheterna?
Du kan kolla här:

Ja, det är samma app till telefonen som till klockan. När du klickar på "installera" på web-sidan så får du välja vilken enhet du vill installera den på.
Men det är nog lite klurigt att ta reda på om appen har stöd för Wear OS om du inte har en klocka registrerad på ditt konto.

Senast ändrad:
Jag råkade se din bild i misär-tråden och har en likadan "plopp" på armen men använder avläsare och inte telefon. Fösöker nu sätta mig in i Dexcom i telefonen (jag är född innan folk gick på månen...) och där finns en "följar"-funktion som jag tror att Libre-appen också har. Dexcomvarianten går tydligen att använda för att skicka följar-meddelanden via "hemmagjord" app till exempelvis en Garmintelefon/cykeldator, kanske går det att göra samma sak med larmen i Libre 2?

Fast du kanske måste ha Wear OS för strava? (det där med att gå på månen osv...)

Jag hittade i alla fall appar för Dexcom i Garmin på https://apps.garmin.com/sv-SE/ men har inte sökt efter Libre.

Jag råkade se din bild i misär-tråden och har en likadan "plopp" på armen men använder avläsare och inte telefon. Fösöker nu sätta mig in i Dexcom i telefonen (jag är född innan folk gick på månen...) och där finns en "följar"-funktion som jag tror att Libre-appen också har. Dexcomvarianten går tydligen att använda för att skicka följar-meddelanden via "hemmagjord" app till exempelvis en Garmintelefon/cykeldator, kanske går det att göra samma sak med larmen i Libre 2?

Fast du kanske måste ha Wear OS för strava? (det där med att gå på månen osv...)

Jag hittade i alla fall appar för Dexcom i Garmin på https://apps.garmin.com/sv-SE/ men har inte sökt efter Libre.
Förhoppningsvis så kommer Libre 3 snart, den är under uppgandling hos Landstinget nu. Den har fördelen att du inte behöver skanna av den utan den ligger och läser av hela tiden, därav skulle det vara väldigt bekvämt att kunna ha appen i en klocka, och bara titta ner på handleden för att se ett glukosvärde. Är ju inte alltid som det funkar att ha telefonen med sig heller, men en klocka sitter ju oftast på så då kan man alltid ha koll.

Följarapp har jag redan som kommer upp i sambons telefon, men den funkar ju inte heller dom gånger som man inte kan ha telefonen med sig.
Har mailat en fråga till Abbot dom gör Libre, men fick till svar att det inte fungerade i en klocka för tillfället, förhoppningsvis så kommer det en uppdatering så det fungerar framöver, kan ju hoppas att fler efterfrågar klockkompabiliteten så dom ser behovet av det...

Jag håller med.

Jag har läst om Libre 3 men visste inte att de kommit så långt, det var ju positivt. Dexcoms nästa som fick EU klartecken för några veckor sedan ska tydligen kunna skicka direkt till klocka men kommer inte att släppas som sådan direkt. Som jag förstår det handlar det om hur hantera larm till den som laddar klockan i ett annat rum etc.

Supersapiens som ju använder Libre verkar ha ett litet armband som ger kontinuerliga värden. Gissar därför att det är olika krav på utrustning för sjukvård och "fritidsbruk". Direkt till telefon är ju vad alla vill ha så det är förhoppningsvis en tidsfråga.Vi får hålla tummarna.

Tillbaka
Topp