Gopro Hero HD nått att ha?

Pelle S

Medlem
Är sjukt sugen på att köpa en Hero, men känner mig lite kluven...
Ni som har en Gopro, använder ni den till någonting annat än "Actionfilmning"?
Hur funkar den om man filmar på fri hand, tänker nu vardagssituationer som familj och barnen t ex, kan tänka mig att det blir en hel del darr på handen eftersom kameran är så lätt
och liten? Hur är den annars bildmässigt? Det är ju en extrem vidvinkel på kameran, finns det andra alternativ som en normalglugg kanske?
Andra plus eller minus?

Blir sjukt bra bild med HD versionen! Grym kamera men det är inte precis som att man filmar ett bröllop med den.. Den används bäst för det den är till för.

Jag köpte en tidigare i somras och är nöjd med den förutom att linsen är extremt känslig för beröring vilket har resulterat i två små prickar på den bland annat efter att ha krossat den yttre linden.
Om du ska filma vardagssituationer har du nog mer användning för en riktig filmkamera. Men om du ska ha med den när du cyklar så kan man ha mycket skoj med den. För att få reda på bildkvalité rekommenderar jag att du kollar på youtube.

Vill du ha en tålig kamera för att ha med dig när du cyklar, surfar och åker skidor så är GoPro HD helt Ok. Contour finnns ju också. Tror att de har en modell som har mindre vidvinkel.
Vänta dig inga underverk när det gäller bildkavliteten från varken GoPro eller Contour. De kräver båda bra ljusförhållanden och högdagrar blir lätt överexponerade/utbrända. Och skuggorna blir svarta och brusiga.
Men jag är nöjd med min GoPro HD. Vattentätt hus och många olika fästen är väl de plus som finns.
En fördel ed Contour är att det finns filter att köpa till för att ha lite mer kontroll över exponeringen i exempelvis snöiga landskap.

Om du vill filma vardagssituationer så kommer troligen de flesta kompaktkameror som som filmar i HD leverera en mycket bättre bild. Eller som nämns ovan en vanlig videokamera.

Den bästa kameran brukar ju va den man faktiskt har med sig, gällande cykling passar ju denna in, den duger väl om man ska filma till vardags men som sagt tidigare finns det väl då bättre lämpade alternativ..

Jag är för övrigt grymt nöjd med min efter en veckas cykling i åre!

i full HD så blir inte lika extrem vidvinkel. kommer inte ihåg exakta grader. Sen att du kan filma i 60p är riktigt kul att redigera sen med bättre slowmotion! Jag är sjukt nöjd med min GoPro som följt med på allt senast året. Allt från dykning i Thailand till toppturer i fjällen.

Jag köpte min Hero2 direkt ifrån Go Pro. Kamera (Outdoor) , extra batteri + cykelmontage med frakt (Fedex) 2900kr
Bara kameran i Sverige ligger ju runt 3400kr.
Klarade mig undan tull avg.
Snabb leverans beställde Söndag hade grejorna hemma Fredag.
Har inte någon erfarenhet av dylika kameror så jag vet ej vad som skulle vara bra eller dåligt.

FnR

AddeN skrev:
-------------------------------------------------------
> Twinser: det finns filter till GoPron också, jag
> har köpt ett polarizerande filter tex.

Ah där ser man. Mailade GoPro om det i vintras via deras kontaktformulär om det fanns något eller om det var något som skulle komma. Men fick inget svar. Var köpte du du ditt filter? Har sett en massa D.I.Y lösningar med varierande resultat och utseende.

Sen kanske jag lät lite negativ ang. GoPro HD. Som sagt var jag har en själv och är nöjd. Kameran och kamerahuset tål väldigt mycket stryk så det gör att man vågar använda den på i sammanhang där i varje fall inte jag skulle våga använda min vanliga kamera.

Senast ändrad:
twinzer: Jag köpte mitt filter på http://www.camflow.se/ i samband med att jag köpte en utbyteslins. Det finns dessutom speciella filter till undervattenlinsen om man dyker.

Han har de inte med på sin hemsida märkligt nog man när jag pratade med killen som driver sidan så kunde jag köpa pol.filter.

FnR skrev:
> Jag köpte min Hero2 direkt ifrån Go Pro. Kamera
> (Outdoor) , extra batteri + cykelmontage med frakt
> (Fedex) 2900kr
> Bara kameran i Sverige ligger ju runt 3400kr.
> Klarade mig undan tull avg.
> Snabb leverans beställde Söndag hade grejorna
> hemma Fredag.
> Har inte någon erfarenhet av dylika kameror så
> jag vet ej vad som skulle vara bra eller dåligt.
>
> FnR

Räkna med att det dimper ner en faktura på Momsen efteråt. Min faktura kom ett par veckor efteråt från Fedex.

Jag kommer nog slå till på en kamera nu i veckan...
Har en polare som är i USA, han tar med en i handbagaget.
2100:- får man ge på plats för Hero HD 2 outdoor edition. Känns rätt ok
även om jag inte blir 100% nöjd. Känns som om det roliga överväger bildkvaliteten.

FnR skrev:
> (Fedex) 2900kr
> hemma Fredag.
>
> FnR

Hunnit filma nåt än? Är cykelfästet tillräckligt stabilt för att det inte skall skaka när man bombar brötig stig?

FnR skrev:
> (Fedex) 2900kr
> hemma Fredag.
>
> FnR

Det dåliga är att du inte betalade tull och moms.

Jo vars det verkar ju stabilt när allt är monterat,sen kan det väl hända att det flexar lite det är ju ändå bara plast. Fast om man sätter det på styret så plockar man bort en led då blir det riktigt stabilt. Jag har bara gjort sporadiska turer än så länge och resultatet är väl ung vad man ser på youtube. Blir inte det filmade resultatet bra får man ösa på med effekter och vansinnig musik :-)

Miss Lycka skrev:
> FnR skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag köpte min Hero2 direkt ifrån Go Pro.
> Kamera
> > (Outdoor) , extra batteri + cykelmontage med
> frakt
> > (Fedex) 2900kr
> > Bara kameran i Sverige ligger ju runt 3400kr.
> > Klarade mig undan tull avg.
> > Snabb leverans beställde Söndag hade grejorna
> > hemma Fredag.
> > Har inte någon erfarenhet av dylika kameror
> så
> > jag vet ej vad som skulle vara bra eller
> dåligt.
> >
> > FnR
>
> Det dåliga är att du inte betalade tull och
> moms.

Om jag nu skulle få en avi så må det vara hänt annars kan man väl få unna sig att vara nöjd med en hyfsad affär va?

Nån som provat chestmount? Tycker det verkar mer stabilt och roligare att titta på än att ha kameran på styret/hjälmen. Börjar bli redigt less på att vänta på min kamera nu. De självhäftande fästena kan man ha dom på hjälmen(skatekruka), eller är dom för klena?

Hur lågt tror ni att den gamla GoPro HD kommer gå ner i pris nu när GoPro2 HD har kommit?
Ska man slå till redan nu när den ligger på ca 2500kr eller lönar det sig att vänta lite till?

Chestmount är bra om man bortser från det sjukt jobbiga klickljudet som blir av att spännet glappar. Bilden kan bli lite skakig också om man inte har tillräkligt med kroppsvolym för att spänna selen helt.

På den här används det chestmount

Chest mount är grymt. Klisterfästet håller men att ha kameran på styret?? Inte om man kör DH eller MTB, bilden kommer skaka loss från TVn.

Jespeer skrev:
> Chestmount är bra om man bortser från det sjukt
> jobbiga klickljudet som blir av att spännet
> glappar.

"Klickljudet" uppkommer oavsett fäste. Avhjälps till stor del genom att lägga på ett par tunna remsor med eltejp på själva fästplattan.

AddeN skrev:
> att ha kameran på styret?? Inte om man kör DH eller MTB, bilden kommer skaka loss från TVn.

Vad kör du med för järnspett till gaffel egentligen? ;-)

AddeN skrev:
> Chest mount är grymt.

Instämmer! Man får med mycket av stigen från en bra vinkel, och dessutom ser man hur framdelen av cykeln och armarna får jobba i stöket. Hopp och dropp får mycket mer höjd- och fartkänsla också.

Tillbaka
Topp