Göra Bontrager Mustang slanglösa

GustafH

Aktiv medlem
Hej Bullen.

Jag beställde mig en Trek X-Caliber 9 igår och den kommer med Bontrager Mustang Elite-hjul och XR1-däck.

Vad behöver jag för att göra det här paketet slanglöst?

Bontragers TLR-däck rim strip, Super Juice och ventil enligt Bontrager men funkar det med t.ex. ett Stans-kit och däcken som kommer med alt. några andra, vanligare tubeless-däck? Eller måste jag köra Bontragers egna prylar?

Jag använde bontragers egna prylar och det funkar riktigt bra och smidigt. Tror inte Stans blir lika smidigt då Bontragers fälgband är framtagna att användas med deras hjul. Jag passade på att byta til xr2 team issue för att slippa hala xr1orna.

1. Se till att du har fälgband för slanglöst korrekt monterat.
2. Gör hål i fälgbandet med en syl och skruva i ventilen. Drag åt den hårt.
3. Kräng på däcket.
4. Prova om du med golvpump får upp trycket så däcket "poppar".
Det brukar krävas 3 bar. Ibland går det. Annars får du ta en tryckluftspump hos lbs eller macken.
5. När däcket sitter på plats och kan behålla luft typ iu några minuter. Skruva av "käglan". Delen som sitter långst upp på din racervetil.
6. I med ca: 80 ml gucka av valfri sort.
7. Skruva på käglan.
8. Pumpa upp till 4 bar.(Det är viktigt att du har tryck i däcket så guckan tätar evetuella läckor)
9. Skaka om ordentligt.
10. Låt ligga 10 min/varje sida en timme eller så. Skaka om var je gång du vänder.
11. Låt ligga över natten.
12. Dagen efter: Om det är tätt. GRATTIS!
13. Om du forfarande ha luft läckage (typ -1 bar/dygn) i med 30 ml till och pumpa upp till 4 bar igen.
Det brukar ta ungefär 2 dygn att få det tätt.

Lycka till !

Senast ändrad:
Jag gjorde precis som Skogling skriver men körde på 51ml som Bontrager rekommenderar och de var täta direkt men det beror ju lite på hur mycket däcken "svettas". Fördelen med bontragers fälgband är att de passar fälgen perfekt och är ganska tjocka vilket gör att däcken lätt "poppade" upp på fälgen enbart med vanlig golvpump. En större spruta till att mäta och spruta i gucka med är bra att ha för att slippa spill.

//JWinberg

Jag vill gärna ge mina råd då jag har lyckats få mina icke slanglösa däck och fäljar just slanglösa.

Slarva inte med något moment. Var noggrann. Det går förhoppningsvis bättre då.

Skoglings lista är mycket bra men jag tar mig friheten att lägga till lite. Fräckt va? (förlåt)

1. Se till att du har bra fälgband monterat så noggrannt det bara går. Det ska ligga fint i fälgen.
2. Skruva i ventilen hårt? Det verkar läskigt? Finns det inte risk att den går sönder då?
...
4. Prova inte med golvpump. Åk till LBS eller kompis med kompressor direkt så slipper du ha ont i armarna när du ska styra med ratten i bilen.
...
13. Om du forfarande ha luft läckage (typ -1 bar/dygn) i med 30 ml till, pumpa upp till 4 bar igen och pensla på såpavatten på hela däcket så ser du vart det läcker och kan då lägga däcket på exempelvis en hink på ett sådant sätt att stället med läckaget ligger längst ned mot marken så geggan inne i däcket lättast hittar dig (typ).

Ännu en gång. Förlåt Skogling att jag var fräck om lade till/ändrade i din väldigt fina lista.

Ha ha! Ingen fara. :)

Men jag har faktiskt lyckats alldeles utmärkt med golvpump några ggr. Inte nu senast med RoRo dock. Enklare att testa än att åka till "polaren".

Jag har lyckats få tätt med 50 ml någon gång men kör nu i dryga dl i två ettapper. Guckan tar längre tid på sig att koagulera om det är lite mer. Värt den lilla extra vikten.

Var hittar jag Bontragers grejer? Jag har ett par Rythm Elite som jag vill slanglöskonvertera men hittar inte grejorna ens på Bontragers sajt.

Tycker ni har glömt en sak.. pensla däcksidorna med gucka innan montage. Av flera skäl; dels minskar man risken för läckage där, dels poppar däckt lättare då det glider på guckan. Sedan kan man rationalisera bort ett moment genom att hälla gucka direkt i däcket innan man kränger över det. Klart smidigare än att i efterhand pytsa in genom ventil.

Senast ändrad:
Glömde att berätta att jag köpt en "hästspruta" av Västerortsdjursjukhus för 20 kr.

Kolla med er lokala veterinär. (Eller köp en dyr och för ändamålet avsedd dylik)

julgus skrev:
-------------------------------------------------------
> Tycker ni har glömt en sak.. pensla däcksidorna
> med gucka innan montage. Av flera skäl; dels
> minskar man risken för läckage där, dels poppar
> däckt lättare då det glider på guckan. Sedan
> kan man rationalisera bort ett moment genom att
> hälla gucka direkt i däcket innan man kränger
> över det. Klart smidigare än att i efterhand
> pytsa in genom ventil.

Det hade för min del bara blivit kladdigt... Har samma hjul som TS och bontrager fälgband o de poppade innan 3bar med golvpump och om man skulle ha problem med att få däcket att poppa så blir det bökigt med massa gucka i redan!
(För en gångs skull är Skogling på rätt spår.) ;)

//JWinberg

nyrakad skrev:
> ...
> 4. Prova inte med golvpump. Åk till LBS eller
> kompis med kompressor direkt så slipper du ha ont
> i armarna när du ska styra med ratten i bilen.
> ...

Om man har egen kompressor då? Måste man ändå åka till lbs eller kompis?

Har förövrigt bara misslyckats med golvpump på raceking supersonic, alla andra har funkaat och jobbigast var med mavic ust fälg och michelin ust däck!tror jag var uppe i 6.5 bar innan sista ploppen.

Jag har monterat både trilskande däck o medgörliga på detta sätt utan problem. Jag kör dock med kompressor vilket underlättar. Tl-däck på därför anpassade fälgar är ju enklare att montera än däck med slang. Detta gäller nästan lvg också. De senare är aningen svårare att få på plats men lättare att få att poppa på plats.

JWinberg skrev:
> julgus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tycker ni har glömt en sak.. pensla
> däcksidorna
> > med gucka innan montage. Av flera skäl; dels
> > minskar man risken för läckage där, dels
> poppar
> > däckt lättare då det glider på guckan.
> Sedan
> > kan man rationalisera bort ett moment genom att
> > hälla gucka direkt i däcket innan man
> kränger
> > över det. Klart smidigare än att i efterhand
> > pytsa in genom ventil.
>
> Det hade för min del bara blivit kladdigt... Har
> samma hjul som TS och bontrager fälgband o de
> poppade innan 3bar med golvpump och om man skulle
> ha problem med att få däcket att poppa så blir
> det bökigt med massa gucka i redan!
> (För en gångs skull är Skogling på rätt
> spår.) ;)
>
> //JWinberg

Det låter iaf som att det helt enkelt är enklast (säkrast) att köra med Bontragers egna strip så det får väl bli att beställa såna då. De borde finnas att beställa hos alla Trek-handlare antar jag?

Tack för bra info!

Tillbaka
Topp