Göra vad åt träningsvärk i senor på utsidan låret?

Tiki

Aktiv medlem
Skulle som cykelgillande inte tro att jag är den första som dryftar problematiken men det släpper f-n inte. Konstant är det som en slags träningsvärk på utsidan låret som går från höft ner till knäet. Cyklingen förstärker/upprätthåller det hela.

Jag försöker massera och har fått något tips på stretchövning men tycker inte jag kommer någon vart. Någon muskel är antagligen för kort vilket resulterar i att senorna belastas onödigt mycket.

Vore mycket tacksam om någon sitter inne med något stalltips i frågan.

/Jonas

Har du ont i senorna på utsidan av knät?

Har fått lära mig att det ofta handlar om att rumpan är för dåligt stretchad. Jag fick bort min smärta snabbt när jag började stretcha rumpan. Obs, inte träningsvärk utan irriterad sena.

Tack för responsen! Jag skulle tro att det är löparknä då det gör ont efter par kilometers jogging. Det är senorna som känns stela och mest påtagligt är det när benet är utsträckt 30-40 grader som det stod i länken ovan.

Någon annan var på mig likt du Fjärdebrunn att stretcha rumpan. Jag verkar stel i höften och får nog kämpa på ett tag med stretchövningar kring det partiet och hoppas det hjälper. Jag skulle önska det fanns någon bättre variant av stretching än att sätta ett ben framför och luta sig åt sidan för att komma åt dessa senor. Jag lyckas inget bra där.

Tiki skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle önska det fanns någon bättre variant av stretching än att sätta ett ben framför och
> luta sig åt sidan för att komma åt dessa senor. Jag lyckas inget bra där.

Se till att du trycker ut höften också, så att sidan du strechar blir som en båge. Den är lite svår att få till i början, men håller du på ett tag får du nog till den.

Sluta stretcha och masera och använd dig av regelbunden träning så skall du nog se att det försvinner.

Om det är löparknä du har så ska den aktuella senan stretchas vid höften. Senan går från utsida knä utefter lårets utsida och fäster någonstans ovanför höften. Kan verka skumta att stretcha vid höften om man har ont nere vid knäet men det är enda möjligheten att komma åt senan. Hade själv åkomman för ett antal år sedan och gick till idrottsläkare. Han visade hur man stretchar och efter några få gånger var smärtan helt borta. Det här är så vanligt så om du frågar runt hittar du säkert någon som kan visa hur stretchen går till, det kan vara knepigt att få till det bara på egen känsla.

Lycka till!

Tack för alla tips. Nu blir det till att tokstretcha ett tag och fortsätta läsa Happy i väntan på bättre väder.

Nedan kan du läsa lite om löparknä, om orsaker och om hur du går tillväga för att bli av med det.
Själv fick jag problem med det i somras, det kom smygandes en molande värk på utsidan knät efter en dryg timmes cykling.

Jag har strechat enligt Malin Ewerlöfs modell och tillsammans med vila så har jag fått bort problemen hoppas jag. Att de uppkom tror jag har att göra med alltför hög belastning/mängd mil allt för snabbt. Kroppen hinner inte med att vänja sig vid belastningen.

Orsaken till löparknä är väl kortfattat en sena i knät som trycker mot en slämsäck som så småningom inflameras pga att senan blir för kort och irriterar slämsäcken för mycket.

Hur som.... här är länkarna.

http://www.sct.nu/traning/traningslara/itb/itbartikel.htm

http://www.marathon.se//news/article.cfm?NewsId=8173

Har som flera andra här åxå haft problem med löparknä, även i samband med cykling. Försökte många olika stretchövningar och blev lite bättre, men aldrig helt bra. Gick till idrottsläkare, som ställde mig på ett löpband och filmade mina fotisättningar. Resultatet blev ett par gjutna inlägg som jag alltid har när jag springer. Detta i kombination med värmande knäskydd och lite enkel stretch efter löpning har funkat klockrent för mig.

Så, kombinerar du din träning med löpning kanske det är läge att kolla på ditt löpsteg/fotisättningar så att du angriper problemets verkliga källa, å inte bara botar symtomen.

// Oskar

Som flera inlägg ovan har sagt så är det en lång sena (tractus iliotibialis) som liger längs utsidan av låret. Kan stretchas genom att stretcha dem två markerade muskler i bilden. Både är korta muskler som behöver lite övning att stretcha riktigt.

iliotibial.jpg ht=490

Men detta såg man kanske redan i länkarna ovan som jag inte orkade öppna...

Lycka Till!

Tillbaka
Topp