Mycket tråkigt att höra! Det har tisslats och tasslats en del om att krafter är i görningen för att få till stånd lokala cykelförbud i bl a Partille kommuns del av Delsjön och även om inte något kommunicerats officiellt ännu så är detta ännu ett negativt tecken.
Sedan det här med att grusa en led som heter "Vildmarks"-leden är väl lite motsägelsefullt i sig, helst skulle vi se att vilda stigar får finnas parallellt med tillgängliga grusade stigar.
Nu är ett bra tillfälle att organisera sig inom Göteborgs Stigcyklister.
Jag skulle också vilja passa på att avråda från att provocera och gå i polemik med de som ligger bakom eller ytterligare reta "gubbarna", det kommer bara försvåra för oss i GSC att få en bra dialog. Så Antagonisten, jag förstår dina känslor, men för allas skull ligg inte på "gubben" mer utan kom hellre med konstruktiva förslag på vad som kan göras.
ab skrev:
-------------------------------------------------------
> Trucker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Vad kan vi cyklister göra för att
> minska/undvika
> > denna konflikt?
>
> Gemensamt engagemang!
>
> Var det inte Göteborgs Stig Cyklister som fixade
> färisten i Änggården? Om vi istället för att
> tjura slänger in vårt engagemang i kommunikation
> med kommunen via en intresseförening typ GSC
> eller liknande.
> Om en sådan intresseförening slängde in några
> hundra timmars idéell stigvård per år, som att
> dränera surhål, bygga spång etc så att stigar
> och leder inte blir "sönderslitna" skulle
> sannolikt motsättningarna vandrare-cyklister
> minimeras.
>
> Rimligt resonemang?
>
> Dessutom tror jag det skulle vara nyttigt med en
> "trafikmätning" på väl nyttjade stigar. Att tex
> sätta upp en viltkamera och fota förbipasserande
> (säkert finns det lagliga hinder mot detta) under
> en vecka skulle väl ge ett bra underlag på
> vilket "trafikslag" som nyttjar stigarna. Kag har
> en känsla av att det skulle fastna rätt mycket
> cyklister på bild.
> Det skulle väl vara ett rätt bra underlag för
> vidare diskussioner med kommunen...
Jag är med i GSC och kan säga att Enduro-tävlingen i September tagit all fokus från styrelsen, men nu siktar vi på att snabbt få upp den andra grenen av verksamheten - stigvård/lobbying - på banan. Vi kommer försöka sätta ihop en liten arbetsgrupp kring detta. Våra tankar stämmer väldigt bra med vad du skriver ovan, ungefär
1 Visa att vi finns som (stor) brukargrupp och föra diskussioner med berörda parter, ex Park&Natur och stiftelser. Vi må vara många men så länge vi inte är officiellt representerade av en förening som anses seriös så är det ingen som för vår talan.
2 För att ge lite tyngd till ovan, inskaffa statistik på hur många som faktiskt cyklar stig/MTB i de stadsnära skogarna i Göteborg. Vi tänker oss ev en pilot-utvärdering av systemet Trailforks i detta syfte, manuell räkning och jämförelse med andra brukargrupper (vandrare, hundägare, löpare, ryttare etc) kan ev komplettera.
http://www.trailforks.com/
Vår ståndpunkt är att vi ska dela de stadsnära skogarna och samsas, visa ömsesidig hänsyn och respektera allemansrätten. Vi tycker det är odemokratiskt att försöka stänga ute en nyttjargrupp ur skogen, särskilt konstigt om det nu skulle visa sig att den är större än de som ropar på förbud..
3 När vi fått till en dialog och samverkan, fysiskt erbjuda oss att hjälpa till med lite stigvård, laga spänger etc, dvs arrangera "trail Days" där vi samlar ett större gäng cyklister som kan upprusta en sliten stig.
Trucker skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror att det skulle vara ett väldigt bra
> sätt!
> Kanske skulle vi cyklister också diskutera lite
> mer vad vi skall tänka på när vi cyklar i
> skogen för att inte "störa eller förstöra".
> Är det någon som vet vem som "leder" GSC? Skulle
> vilja komma i kontakt med dem.
Om du eller någon annan är intresserade av att engagera er lite grann i de här frågorna, så dra ett mail till info@goteborgsstigcyklister.se och bli gärna medlem för att stötta vår sak.
http://www.goteborgsstigcyklister.se/
Vi har för övrigt som klubb signat Allemansrättens code of conduct - "Var rädd om din arena" vilket bland annat innebär just det du efterlyser, ett sunt förhållningssätt till hur man beter sig i skogen. Vår hemsida är inte supertydlig med detta, fler som engagerar sig behövs då webbgruppen inte haft tid och möjlighet att göra så mycket som vi velat, delvis pga min huvudskada och frånvaro.