[Göteborg-Delsjön] Vildmarksleden stängd (?)

Trucker skrev:
-------------------------------------------------------
> Har skickat ett mail
> till din adress på GSC.

youve_got_mail_du_har_mail.jpg

Sorry, kunde inte låta bli.
Hoppas att det går bra. Låter som att ni är många som har bra idéer.

/Johan

Jag kommer kontakta de som uttryckt intresse att vara med och försöka styra upp ett initialt möte snarast.

Lika bra jag skriver det publikt också, jag är f n sjukskriven på 75% i sviterna efter en hjärnskakning i somras och är förbjuden att titta på skärmar mer än 2h/dag vilket leder till att jag har väldigt lite möjlighet att följa happy/mail/PM så förvänta er inga supersnabba svar på från mig.

Ang Trailforks vara eller inte vara så är det inte bara statistiken som gör det intressant, vi vill också ha möjligheten att kunna rapportera stigstatus och markera stigar som olämpliga att cykla för stunden, pga till exempel extrem väta eller pågående konflikt. Det finns stöd för även detta, och med snabb koppling till Strava som redan många använder så bör det kunna ge ett hyfsat initialt underlag över populära stigar i Änggården och Delsjön för rätt lite arbete.

Rattnalle skrev:
> Fast de där gubbarna är fel personer att föra
> dialog med. Om det är de jag tror att de är blir
> det lönlöst.

tumblr_m374kvEJei1rqfhi2o1_500.gif

Funkar oväntat bra i dessa situationer :)

Jag har lite tid för att en liten gubbe skriker nära mig, så jag kommer att skriva det på dåligt engelska. Sammanfattning av min undersökning från förra året, där jag lärde om programmen att grusa stora delar av Bohusleden.

First of all I checked with Västkuststiftelsen:

Allemansrätten which is a NATIONAL law and is above LOCAL law, allows, I repeat ALLOWS mountain biking ANYWHERE on Bohusleden. Same goes to horse ridng (apparently horsies get lot of shit as well) The ONLY situation where Allemansrätten can have exclusions is National Parken and Naturreservat and Naturskyddsområde. THose areas have special rules and that deciding right is given to them by NATIONAL authority. Those rules are decided on LOCAL level, where a particular protection area is located, and they may include a CYCLING BAN or DOG BAN or Mushroom picking ban or whatever. IF Bohusleden goes through such area with such rules then they apply to it.

2.Il earned form a bloke responsible for Bohusleden in Partille Kommun. Their work on Bohusleden is partly illegal because they have NOT informed public about the plan, they have only created a brief Översiktsplan where they say that they will DO STUFF with Bohusleden. So we can get on their ass on it. Also the method of laying gravel is questionable. The guy was VERY polite, down to earth and understanding our side. All he was saying was not admitting anything directly.I actually called him after I saw what they did around Madernas lake and congratulated, because they did a great job covering eroding mud pools with minimal intrusion.

3.My friend a politician from Miljöpartiet said the THE MOST EFFECTIVE way to let OUR (MTBers) voice be heard is to organize olurselves (klubb, förmedling) and go to local politicians working in Park och Natur )I got two names). They may cause stir, especially if they hear the numbers of cyclists. They are the best acidic solutions dissolving the system and showing right doors to knock on.

4.My own experience with GP newspaper is to strictly AVOID any involvement of theirs in any UNCLEAR case as they will always start drama and turn the story in the way to get numbers of readers, not to get anything done.

5. It is uncertain if two angry men told the truth about the cycling ban. It has to be checked, I'll do it on monday. If not, point for us.

Hatefully yours
Wacky Waki

PS. Att köra någon form av critical mass i Delsjön och förvänta sig ett positic resultat är ret... inte så smart.

rekrevs skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast de där gubbarna är fel personer att
> föra
> > dialog med. Om det är de jag tror att de är
> blir
> > det lönlöst.
>
> http://33.media.tumblr.com/tumblr_m374kvEJei1rqfhi
> 2o1_500.gif
>
> Funkar oväntat bra i dessa situationer :)

Om man nu skall vara lite mer seriös så vore det jättebra om GSC får igång en dialog med P&N och kanske även med andra brukargrupper som t.ex terränglöpare och orienterare.

Senast ändrad:
I min stil vill jag också påminna er att de två guubbar förtjenar mycket respekt för deras arbete, för att de har byggd och underhållit massa stigar i område, nästan varje spång vi cyklar på är lagd av de. De är den huvud rapportering organ till Park natur så vara ALLTID snälla mot de oavsätt hur de förhåller sig. Darför också vill jag jätte gärna se att VISA AV OSS visar lite mer hansyn när ni skapar Strava KOM linjer på stigar i Delsjön. Också när ni målar oranga pilar på stenhällar som kommer att stanna där tills jag blir 60, för att visa folk som kan inte svartrejsbana vilken linjevål är bäst så att de känner sig inte lurad att lokala åkare har en fördel, så till slut förlorar de med 10 minut 23.5sec istället för 10minut 39sec.

Får väl börja med att påpeka att jag inte är jurist men om jag har förstått det hela rätt så är detta med Allemansrätten är ett mkt knepigt kapitel (juridisk). Det som jag skriver nedan har jag fått fram efter diskussioner med jurister på Naturvårdsverket.

Det finns en mkt generell skrivning i Regeringsformen (1974:152)
"Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten oberoende av vad som föreskrivits ovan. Lag (2010:1408)"
Vad detta innebär i praktiken är lite knepigt. Det är inte så att denna "rätt" går före alla andra lagar (tex skydd av egendom) utan det finns självklart begränsningar. En sådan är "att inte störa eller förstöra". Man kan, som alla vet, inte skada andras egendom med stöd av allemansrätten.
Lite granna blir allemansrätten "det som blir kvar" när andra lagar infört begränsningar.

Kommunala lagar tror jag inte finns men däremot kan det finnas föreskrifter utfärdade av tex kommun eller länsstyrelser (Reservatföreskrifter, Trafikföreskrifter och Ordningsföreskrifter).

Naturreservat skapas normalt av Länsstyrelsen men det finns även Kommunala dito. Naturreservat styr av Reservatföreskriften (unik för varje reservat). Man kan förbjuda allt möjligt, inkl cykling, i en sådan.

Kommunen kan reglera cykling mha Trafikförordningen (1998:1276) kap.10. Detta kan göras även i terrängen (om dessa skall gälla i ett naturreservat får de inte vara i strid med reservatets syfte).

Det tredje alternativet som står till buds för en kommun är Ordningslagen. Personligen tycker jag att den verkar tveksam för en stig mitt i en skog men detta alternativ nämns av jurister på Naturvårdverket.

Att utföra markarbete kräver markägarens tillstånd och i vissa fall Länsstyrelsens och det gäller både vanlig mark och naturreservat men lite olika regler.

Om det finns någon MTB-intresserad jurist inom Happy-leden så skulle det vara väldigt intressant att få reda på om det finns några prejudicerande domar inom området.

Vem fan vill att "VILDMARKSLEDEN" ska vara en grusad väg? Det är ju inget som lockar vandrare heller. För långt att gå för söndagsflanörer dessutom. Har för mig att det finns en fqacebooksida som man kanske borde göra inlägg på.

Sherpa skrev:
> Vem fan vill att "VILDMARKSLEDEN" ska vara en
> grusad väg? Det är ju inget som lockar vandrare
> heller. För långt att gå för söndagsflanörer
> dessutom. Har för mig att det finns en
> fqacebooksida som man kanske borde göra inlägg
> på.

Kollade upp Vildmarksleden på FB, där finns en del debatt om detta såg jag, ett bra inlägg från 14 augusti och ett annat från 29 maj där Happymtb och även GSC omnämns.
Jag bor tyvärr inte i GBG men hoppas att ni får till en bra dialog.

2 aker som de förstår INTE är att grus är inte ett bra underlag om man bara tommar den på leden och i de flesta fall det går inte att göra något mer än detta. Det krävs bra avvatning, bra underlag och packning annars kommer den att försvinna i tid och stigen blir ännu värre än innan grusning. Dessutom kommer det aldrig att fungera på brantare delar av stigen där är det omöjligt att spara från vatten erosion. NR2 - grus gör det lättare för idioter på mopeder och motards, att köra på områder de hade ingen tillgång till tidigare.

Jag själv tror att det är en jätte bra möjlighet att börja processen och legitimisera våran aktivitet i skogen. En av viktiga saker att lyfta upp blir aktivering av Brudaremossen som en mini bikepark som fungerar som en dammsugare. Ett perfekt exempel av sån bikepark är Valmont Bikepark i Boulder. Den kommer att suga folk så tröttna på att köra på vånliga stigar så att de börjar köra på svart/vita eller naturstigar.

De två mannen från komunala styrelser som jag pratade med var HELT medvetna att det är omöjligt att utföra en cykelförbud i Göteborgs område för att det finns alldeles för många cyklister, nästan inga vakter och Polisen kommer inte att bli intreserad att vakta tiotals entreer till skogen.

WAKIdesigns skrev:
> 2 aker som de förstår INTE är att grus är inte
> ett bra underlag om man bara tommar den på leden
> och i de flesta fall det går inte att göra
> något mer än detta. Det krävs bra avvatning,
> bra underlag och packning annars kommer den att
> försvinna i tid och stigen blir ännu värre än
> innan grusning. Dessutom kommer det aldrig att
> fungera på brantare delar av stigen där är det
> omöjligt att spara från vatten erosion. NR2 -
> grus gör det lättare för idioter på mopeder
> och motards, att köra på områder de hade ingen
> tillgång till tidigare.
>

+1, att grusa utan andra markåtgärder och tro att det ska hålla i branter känns lite feltänkt.
Vid första skyfall så kommer mycket av gruset att föras bort.
Men det är rekorderligt att de rustar upp med spänger och pss får bort surhålen.

Det är jättebra om GSC får igång en dialog. Men rent praktiskt har jag svårt att se vad cykelförbud på vissa stigar/områden skulle ha för betydelse. Folk (jag) kommer väl knappast sluta cykla där för det? Men det är trist om det ska bli grusvägar av alla stigar.

Senast ändrad:
Misstänker att ett förbud som inte efterlevs leder till ännu mera konflikter mellan gående och cyklister!? Tror inte att det gynnar oss cyklister.

Bra artikel! Har tydligen missat den.
Det som jag tror att många missar är att länsstyrelser/kommuner kan göra begränsningar i allemansrätten men det beskriver du tydligt i din artikel.

Har under dagen läst lite i olika trådar samt på hemsidor för kommun/länsstyrelse/naturvårdsverket.

Det jag kan utläsa av all info (rätta mig gärna om jag har fel) är följande:

* Cykling i terräng/stigar är tillåtet och grundlagsskyddat genom "allemansrätten" som ger alla rätten att ha tillgång till naturen. Se miljöbalken/regeringsformen.
* Förbudsskyltarna i Delsjön är ogiltiga och olovligt uppsatta enligt mailkonversantion med Gbg Kommun
* Man får ej orsaka skada vid aktivitet, dock ska begreppet skada tolkas som ekonomisk skada, alltså knappast att det bildas däckspår och lerhål.
* Kommun kan reglera inskränkningar via egna föreskrifter, dessa föreskrifter kan ändå sakna laga grund.
* Allmänrätten utgör ett STARKT skydd kontra intressen som vill begränsa ett nyttjande
* Den enskilda individen kan ej hållas skyldig för en större grupps sammanlagda slitage
* Ledare vid organiserad aktivitet kan hållas ansvarig.
Möjligen skulle happyrides kunna räknas till "organiserad" aktivitet rent definitionsmässigt men har väldigt svårt att se att det skulle leda till något alls.

Jätte bra sammanfattning Klavikel - Tack! Även om skyltar i Delsjön är olagliga, då har jag ingen problem att undvika att cykla där, framförallt cyklar jag inte utför på sv/vita som är svårt att kvalificera som "trail gold". Så det är enkelt att undvika konflikt.

Det låter väldigt osannolikt att Vildmarksleden är stängt. Två frustrerade killar skrek någonting.

Senast ändrad:
Klavikel skrev:
...
> * Förbudsskyltarna i Delsjön är ogiltiga och
> olovligt uppsatta enligt mailkonversantion med Gbg
> Kommun
...

Vet du vem på Gbg kommun som sagt att de är "ogiltiga och olovligt uppsatta" och vet du vilken argumentation som ligger bakom ett sådant klargörande?
Verkar finnas en hel del olika åsikter om detta inom Gbg kommun så det är ganska viktigt vem som har uttalat detta.

rekrevs skrev:
> Jag har för mig att det skall stå, nånstans i
> den här tråden. Hinner inte leta mer just nu.
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/576437/

Tack! Hittade det efter en del letande. Tyvärr är det inte utskrivet vem som svarat på P&N men jag gissar att det var den ansvarige förvaltaren (på den tiden).
Tror att det är en ny förvaltare numera och jag vet att de idag hänvisar till en lokal trafikföreskrifter gällande moped klass 2 och den bilagan som finns med i det beslutet. Enligt denna bilaga så är nästan alla stigar i Delsjöområdet "Påbjuden gångbana" = cykelförbud. Denna föreskrift väcker minst två frågor. Är det ett korrekt beslut map cykling eller gäller den endast för moped? Är detta verkligen P&N's mål/intention?
Min "icke-jurist-tolkning" är att man i dagsläget saknar ett formellt korrekt beslut för att förbjuda cykling i Delsjöområdet men jag vet att de är av en annan uppfattning. P&N jobbar just nu med att se över vilka regler som skall gälla för cykling i Delsjöområdet.

Rattnalle skrev:
> Vad heter den trafikföreskriften? Jag har sökt
> med ljus och lykta efter den nämligen utan
> resultat.

1480 2008:01600 Göteborgs kommuns lokala trafikföreskrifter om förbud mot trafik med fordon i Delsjöområdet.
Sök den här:
https://rdt.transportstyrelsen.se/rdt/AF06_Search.aspx?UseStfs=1

Kolla speciellt på bilagan (noga).

Råkade springa in i Erkki (denne på 4-hjuling) på väg ner längs Getryggen på gårdagens löprunda. Kunde inte låta bli att öppet reflektera över den i Erkkis ögon retoriska frågan "Visst blir det fint?"....

Det blev ca 8 minuters diskussion med ömsesidig respekt men än dock förklarande av olika grunduppfattning i frågan cykling på stig. Alltid lika intressant med människor som har starka åsikter,dokumenterad tävlingsinstinkt och mycket tid! Den korta versionen är att cykling enkom bör utföras på för ändamålet avsatta spår och absolut inte på stigarna runt t ex Getryggen och i SYNNERHET inte på den stig han nu höll på att renovera.

Efter denna oväntade och långa paus i löparövningen reflekterade jag över läget. Dels så kanske man skulle gå med den där stigcyklarklubben. Det faktum att vi är tämligen obefintligt organiserade (dock förefaller det som att vissa nu börjat styra upp det här), gör att personer som Erkki kan få framföra sina åsikter oemotsagda mot kommunernas tjänstemän och beslutsfattare. Ni som redan börjat jobba här (noterar Westmans inlägg) skall ha en stor eloge. Jag utgår även från att det borde bli väldigt mycket enklare att representera cykelkollektivet om det går att hänvisa till en identifierad grupp människor. Min andra reflektion är att den gode Erkki faktiskt hade ett antal poänger. Måste vi t ex cykla genom all terräng när det är sketblött i skogen? Det går ju fatiskt att undvika att cykla när det är som värst, alternativt undvika vissa områden.

Nu e det läggdags, lägger ner politiken för dagen

/C

skogsvakt skrev:
> Är det samma Errki som gör skidspåren i
> Skatås? Då har ni en värdig motståndare

Svaret på den frågan torde vara ställd utom allt rimligt tvivel tidigare i tråden. Åtminstone för de som någon gång träffat Errki. Doncs inlägg är bara första gången hans namn nämns.
MVH
Magnus

Ang. om vi måste cykla "genom all terräng när det är sketblött i skogen". Nä, vi ska ju såklart undvika områden som är värst. Har sett att en del stigar har kommit upp på trailforks.com, vore bra om vi använde den sidan och lämnade rapport om det inte är en bra idé att använda en viss stig för tillfället.

donc1000 skrev:

> Dels så kanske man skulle gå med den där
> stigcyklarklubben. Det faktum att vi är tämligen
> obefintligt organiserade (dock förefaller det som
> att vissa nu börjat styra upp det här), gör att
> personer som Erkki kan få framföra sina åsikter
> oemotsagda mot kommunernas tjänstemän och
> beslutsfattare. Ni som redan börjat jobba här
> (noterar Westmans inlägg) skall ha en stor eloge.
> Jag utgår även från att det borde bli väldigt
> mycket enklare att representera cykelkollektivet
> om det går att hänvisa till en identifierad
> grupp människor.

+1 Det minsta alla som cyklar i området kan/bör göra är att bli medlemmar då antalet medlemmar kommer att bli mycket viktigt i kommande diskussioner.

Blev själv nyss medlem men det tog emot lite eftersom medlemskapet bara räcker året ut och säsongen i princip är slut för de flesta. Kanske kan GSC överväga att låta de som blir medlemmar nu betala för nästa års medlemskap? 200 spänn är ju ingenting men det känns lite surt när man får betala igen i januari om man blir medlem nu.

Hursomhelst, superviktigt att bli medlem om man vill cykla stig i Gbg i fortsättningen också!

TK skrev:
> donc1000 skrev:
> -----
>
> > Dels så kanske man skulle gå med den där
> > stigcyklarklubben. Det faktum att vi är
> tämligen
> > obefintligt organiserade (dock förefaller det
> som
> > att vissa nu börjat styra upp det här), gör
> att
> > personer som Erkki kan få framföra sina
> åsikter
> > oemotsagda mot kommunernas tjänstemän och
> > beslutsfattare. Ni som redan börjat jobba här
> > (noterar Westmans inlägg) skall ha en stor
> eloge.
> > Jag utgår även från att det borde bli
> väldigt
> > mycket enklare att representera
> cykelkollektivet
> > om det går att hänvisa till en identifierad
> > grupp människor.
>
> +1 Det minsta alla som cyklar i området kan/bör
> göra är att bli medlemmar då antalet medlemmar
> kommer att bli mycket viktigt i kommande
> diskussioner.

Jättebra, allt stöd uppskattas och ju mer tyngd vi har bakom oss desto bättre i de kommande diskussionerna.

yann skrev:
> Blev själv nyss medlem men det tog emot lite
> eftersom medlemskapet bara räcker året ut och
> säsongen i princip är slut för de flesta.
> Kanske kan GSC överväga att låta de som blir
> medlemmar nu betala för nästa års medlemskap?
> 200 spänn är ju ingenting men det känns lite
> surt när man får betala igen i januari om man
> blir medlem nu.
>
> Hursomhelst, superviktigt att bli medlem om man
> vill cykla stig i Gbg i fortsättningen också!

Jag lyfter den här frågan ett varv i styrelsen!

Mendel skrev:
> Ang. om vi måste cykla "genom all terräng när
> det är sketblött i skogen". Nä, vi ska ju
> såklart undvika områden som är värst. Har sett
> att en del stigar har kommit upp på
> trailforks.com, vore bra om vi använde den sidan
> och lämnade rapport om det inte är en bra idé
> att använda en viss stig för tillfället.

Vi kommer diskutera detta på kommande möte, jag tror det kan vara en bra idé då vi efterlyst en sån plattform. Till att börja med har jag och PontusL (också GSC) nu ansökt om att vara Area Managers i Trailforks för Änggården och Delsjön/Lackarebäck. Men att få dialog på plats är dock mer fokus på i detta skede.

Generellt är det ju bra om fler blir medvetna om att när det är jätteblött är det bra att låta vissa stigar vila. Särskilt om man cyklar i en större grupp.

Senast ändrad:
Hej,

i styrelsemötet förra veckan tog vi beslut på att de som betalar medlemsavgift så här sent på året i Göteborgs Stigcyklister får sitt medlemskap förlängt till och med 2015 utan extra kostnad.

Ingemar

Vad går de 200kr i medlemsskapet hos GSC till? Vad för nytta av medlemskapet har jag som inte tävlar förutom att man ökar antalet klubbmedlemmar vilket är bra vid diskussioner?

pbeijer skrev:
> Vad går de 200kr i medlemsskapet hos GSC till?
> Vad för nytta av medlemskapet har jag som inte
> tävlar förutom att man ökar antalet
> klubbmedlemmar vilket är bra vid diskussioner?

Kanske skäl nog? Antar att du har nytta av stigar att cykla på?:)

TK skrev:
> pbeijer skrev:
> -----
> > Vad går de 200kr i medlemsskapet hos GSC till?
> > Vad för nytta av medlemskapet har jag som inte
> > tävlar förutom att man ökar antalet
> > klubbmedlemmar vilket är bra vid diskussioner?
>
>
> Kanske skäl nog? Antar att du har nytta av stigar
> att cykla på?:)

Visst kan det vara det, jag bara undrade vad pengarna går till. Det är väl ändå en ideell förening och något gör dom väl med pengarna?

Det kommer finnas stigar att cykla på oavsett om GSC finns eller ej.

Jag och två polare var ute på en tre timmars nyligen. Kom upp från åttan och skulle upp på getryggen, ser att det står två stycken 4-hjulingar parkerade med tillhörande grus och släp. Fattar genast att det är dom här två som ni nämnt innan.

Givetvis genast börjar dom gapa och skrika och det blixtrar i ögonen på dom, det är en riktigt tråkig och arg stämning man möts av. Det gapas och gapas och skriks, försöker plocka ner dom på en vanlig samtalsnivå.. och det fungerar efter 20min och att Erkis kollega (Janne?) lämnat. Dock inte utan att Erki hotar med att sparka av benen på oss för att vi bryter mot vad han anser är cykelförbud och dumheter.

Det hela kommer fram senare, Erki har verkligen varit en eldsjäl i Skatås/delsjön med omnejd. Det är han som preparerar skidspår och sköter spångar och grusar. Men det stora problemet verkar vara att det finns en hel del motorcrossåkare och enduroåkare som kör sönder det dom preparerar. Så skiten rullar nedåt och drabbar oss också. Men man kan fråga sig varför man nu skall preparera vildmarksleden för 80åringar och rullatorer.

Han snackade även om att dom haft ett möte för ett par veckor sedan, med inbjudan till de större cykelklubber, orienteringsförbund markägare och politiker Dock INTE till Happymtb och GSC. Dessa hade han ingen aning om vad det var/är.

Han var dock väldigt öppen för att ses och försöka faställa lite regler om vart och framförallt NÄR man får cykla i Skatås. Det kanske inte är superbra att dra ner 40+ happyrajdare ned för Getryggen när det är blött och lerigt ute..

Allt finns fö filmat.. om någon nu vill ha detta.

Se till att polisanmäla för olaga hot. Det spelar liksom ingen roll hur bra jobb man gör om man beter sig som han gör samtidigt. Det måste nå fram på något sätt att det inte är okej. Å andra sidan är det lätt att verka seriös i jämförelse.

Problemet är att de kräver en absolut okränkbar respekt för sitt utan att kunna se fler perspektiv. Området där han lägger skidspår vintertid ser ju till exempel helt förjävligt ut resterande 51 veckor av året. Mycket värre än några stigar gör. Men det är nog inget problem i deras ögon. Att hälla grus i skogen är också förstörelse, åtminstone ur mitt perspektiv. Någonstans måste det gå att hitta en lösning som funkar för alla men det bygger på att alla ger efter, inte bara vi.

Trevligt folk...

Den delen av filmen med "hotar med att sparka av benen på oss" kan du ju skicka till polisen tillsammans med en anmälan om olaga hot.

rekrevs skrev:
> Trevligt folk...
>
> Den delen av filmen med "hotar med att sparka av
> benen på oss" kan du ju skicka till polisen
> tillsammans med en anmälan om olaga hot.

+1

Då kanske gubbfan lugnar sig lite framöver.

Jag har blivit utskälld efter noter av Erki efter jag tog ETT skejtskär i backen på hans skidspår en gång så jag vet vad ni går igenom när ni diskuterar med karln:) han är verkligen en tvättäkta eldsjäl, på gott och ont. Kommer han att behandla dom grusade stigarna som hans skidspår kommer ni ha stora problem framöver. Det är hans barn :)

Senast ändrad:
Håller med Sverker.

Det må finnas meningsskiljaktigheter om brukandet av stigarna men när det kommer till hot om fysiskt våld har man checkat in folkvettet för gott.

Tillbaka
Topp