[Göteborg-Delsjön] Vildmarksleden stängd (?)

Jag sällar mig till hejarkören, min 200 kommer snart GSC till gagn. Pga familjeförhållanden så kan jag inte garantera egen medverkan, men jag ser gärna att aktiviteter annonseras i god tid så att man ev kan planera in nåt.
Med vänlig hälsning,
Magnus

Jätte bra Fredrik! det som är jobbigt är att de fattar inte att det är precis de branta delar där de börde inte grusa innan de skapar dranering som har orsakad stigerosion i första hand. Svart Vita blir nog fortfarande en no-go som utförsspår för att det finns minst 3 ställe med begrensad siktvinkeln där man måste sakta ner ordentligt ifall någon skulle gå/springa/cykla upp som kan gå illa vid KOM-jakt.

WAKIdesigns skrev:
-------------------------------------------------------
> Jätte bra Fredrik! det som är jobbigt är att de
> fattar inte att det är precis de branta delar
> där de börde inte grusa innan de skapar
> dranering som har orsakad stigerosion i första
> hand. Svart Vita blir nog fortfarande en no-go som
> utförsspår för att det finns minst 3 ställe
> med begrensad siktvinkeln där man måste sakta
> ner ordentligt ifall någon skulle
> gå/springa/cykla upp som kan gå illa vid
> KOM-jakt.

Man måste ju faktiskt inte cykla vårdslöst.

På alla stigar finns det väl dolda ställan där man måste sakta ner inget unikt för svartvita. Det är ingen tävling.

Det som är unikt på svartvita är löparstrafik. Livet är tävling, annars varför skär någon det ända switchback på Blueberry på en sån skitig sätt, eller gör en omkörning på röttig off-camber föjld av brant sten-steg? Eller har man rättad de flesta svängar på "DH" banor i Bamseparken? KOM is the king bro

Ahh, slappna av va. Vi cyklar väl för att det är kul? Att du har KOM på en sträcka är bara ett bevis på att ingen riktig cyklist har kört där ännu.
Med vänlig hälsning,
Magnus

ensamvarg skrev:
> Fast jag tror waki raljerar.

Är rätt mycket mer trafik på svartvita..

Vldtagenvildmark.PNG

storm-of-sadness.jpg

adamrw91 skrev:
> Dem har verkligen förstorad naturen omkring med
> deras fyrhjulingar då.

Nej nej nej! Det är cykelspår, se vad cyklar förstör!

På den delen där gruset korsar det gamla spåret på bilden ovan kommer nog inte mycket finnas kvar, samma sak vid stenkistorna på slutet av nerfarten. Sen så kommer säkert en del sjunka ner i marken också, framförallt där det är sankt eftersom dom inte använt markduk.

I övrigt väljer jag att citera det Westman skrev:

"Vad gäller just Getryggen kommer här också en uppmaning. Alla ni som inte har det som favoritbacke kan väl vara vänliga och överväga en annan nedfart ett tag, dvs undvika klassiska, nygrusade, nerfarten? Det skulle vara lite fin goodwill från vår sida. Det kan bli ett cykelförbud där på sikt, men då kan vi troligen få anlägga en egen nerfart istället, som kan vara hur stenig och jävlig vi vill och som aldrig kommer grusas. :) Kan alltså bara bli något betydligt bättre än nu. Att nu i protest ändå åka ner där med låst bakhjul eller sladda i grushögen kommer inte leda till någonting annat än långsiktiga försämringar för oss som cyklar, särskilt nu när de lyssnar på oss och vi är i ett stadie av att bygga förtroende. Så vi skulle vara glada om så många som möjligt kunde respektera och sprida detta."

Varför man inte ska cykla på getryggen förstår jag inte faktiskt. Det är väl egentligen ingenting som talar för att stigen upp till getryggen skulle vara mer hotad än alla andra stigar i området? Det stora hotet är väl att det skulle bli ett cykelförbud i hela naturreseervatet. Man kan inte bara genomföra ett generellt förbud på bohusleden eller vildmarksleden utan att bryta mot allemansrätten. Undvika stigen för att undvika konflikt kan man kanske göra men det borde ju i så fall gälla nästan hela delsjöområdet... Stigen upp till getryggen är inte särskilt trafikerad.

Så trasigt som det är på bilden har det väl aldrig varit tidigare? Och då menar jag bredvid det grusade. Snyggt jobbat av gubbsen.

Och nej ge det en regnig vinter så är ordningen återställd. Lite extra grus i botten gör nog bara ledhålet där gott men det hade nog behövts lite grövre kaliber.

Stenkistan var ju för övrigt den roligaste delen av nedfarten. I synnerhet sista biten med de stora hålen mellan stenarna. :-)

Tillbaka
Topp