Göteborg: Färre cyklister trots satsning

Just den sträckningen är ju ett skräckexempel, både ur säkerhets och underhållssynpunkt.
Dessutom är det bland de mest trafikerade lederna i stan så man kan ju undra vad i deras "satsning" bestod.
Jag misstänker att det är mest marknadsföring och inte så mycket praktisk aktivitet.

> man kan ju undra vad i deras "satsning" bestod.

De har köpt in mängder med skyltar med texten "För din säkerhet led cykeln" och satt upp dem överallt i stan där det någon grävt en grop. Och så gör folk som det står på skyltarna och därmed minskar cyklingen. Resten av pengarna brände man på förbudskyltar och hinder på 18 km-slingan i Delsjön ...

Det konstiga är att jag tycker det är fler cyklar i år än tidigare. Ibland är det långa köer vid trafikljusen vid exempelvis Olskroken och St Sigfrids plan.

Jo, cykelbanorna på vissa håll i stan kunde förbättras. Själv cyklar jag cykelbanan längs Björlandavägen till jobbet. Vissa delar är väldigt dålig. Träden som står vid kanten har käkat sig in under asfalten och det har bildats ordentligt effektiva fartbulor.

Visserligen är väl dessa "cykeln skall ledas" -skyltar till för att vi inte skall skada oss. Men det grävs väldigt mycket just nu. I alla fall streckan mellan Mölndal och Volvo. Förhoppningsvis blir det bättre när det är färdigt men de ställen som är uppgrävda just nu har varit det väldigt länge.

bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Klart ingen vill cykla när det finns spårvagnar!
> ;~)

Nä exakt. Dom jävla spårvagnarna är ju i vägen överallt där man vill cykla. Om man tog bort åbäkena så hade troligen hälften av göteborgs trafikproblem i centrum lösts automatiskt.

Jag är rabiat anticykelbanist, så jag skyller allt på cykelbanorna. Sen hjälper det inte att det saknas sensorer som känner av cyklar på många ställen. I går stod jag genom två trafikljuscykler utan att få grönt ljus. Där Avenyn korsar Allén, nära Storan i riktning mot Götaplatsen. Där det är en målad cykelbana mellan två körfält. Jag har aldrig passerat den korsningen tidigare när det inte varit biltrafik, så jag har inte vetat att den inte reagerar på cyklar. Nu vet jag. När bussen i kollektivkörfältet körde genom korsningen hängde jag på, mot rött ljus. Hade nån satt dit mig i det läget hade jag gått till rätten med det!

Men det främsta skälet till att folk inte cyklar är naturligtvis att de är så äckligt bekväma av sig att de bara ångar på i sina metallmonster varje dag... De prissänkta månadskorten hjälper också till att minska antalet cyklister, eftersom prissänkningar i kollektivtrafiken nästan uteslutande ökar antalet resande på bekostnad av tjuvåkare, cyklister och gångtrafikanter. Bilister går i nästan obefintlig grad över till kollektivtrafik när priserna sänks.

JT skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Klart ingen vill cykla när det finns
> spårvagnar!
> > ;~)
>
> Nä exakt. Dom jävla spårvagnarna är ju i
> vägen överallt där man vill cykla. Om man tog
> bort åbäkena så hade troligen hälften av
> göteborgs trafikproblem i centrum lösts
> automatiskt.

Spårvagnarna tar knappt nån plats alls jämfört med alla bilar. Varje spårvagn har 80 sittplatser medan de flesta bilar innehåller en ensam bilist. Plus att spårvagnarna inte kommer i en strid ström, så man kan smita emellan. Prova att smita genom en strid ström av bilar! Eller rättare sagt, gör *inte* det!

Spårvagnsspår är inga problem om man är lite ödmjuk och tränar på det.

Spårvagnar går på el. El består till 40 procent av kärnkraft, som saknar en för vår generation känd slutförvaring och alltså en stor miljöbov. Bokott annat än till fylleåkning är det enda rätta ;)

geologen skrev:
>
> Men det främsta skälet till att folk inte cyklar
> är naturligtvis att de är så äckligt bekväma

Min cykel och mina kläder är äckligt bekväma. Det enda som stör mig är buller och knäppa cykelbanor.

Jag tror cykling är det nya internet. På nittiotalet sa jag att folk skulle testa internet, men de invände att det är för svårt, vad är poängen, det är bara för nördar, jag kan ringa i telefon, hur blir det med äldre människor, bla bla bla. Nu är det ingen som säger sånt, och äldre den största användargruppen.

Spårvagn är bra, bil är otroligt korkat i tätbebyggda områden:

"EU-kommissionens transportdirektorat har räknat ut olika transportmedels
effektivitet i stadstrafik. Den här tabellen visar hur många som kan ta sig fram
på en timme på en 3,5 meter bred körbana om transporten sker med:

Spårvagn 22 000 personer
Gående 19 000
Cykel 14 000
Buss 9 000
Bil 2 000

En annan undersökning, från Hovedstadens Utviklingsråd i Köpenhamn,
vänder också upp och ner på våra uppfattningar om hur mycket plats respek-tive
trafikmedel tar i anspråk. Den visar följande resultat, räknat som
kvadratmeter gatuarea per trafikant:

Bil 22,5 kvm
Cykel 9,7
Buss 2,1
Spårvagn 1,2"

De är kanske rädda för att bli mobbade på sina gamla cyklar? Finner det säkrare att färdas i sina ubertunga suvar.. med vilka de kan meja ner morgontrötta, stressade lycra-svetton på trafiksäkerhetshöjandemedelstrippade bromsfattiga fixies! :-p

Ja, jag gillar också spårvagn. Spåren har jag inga problem med, men så tänker jag alltid på dem när jag är i närheten av dem. Man får bara ta dem med lite vinkel, så är det inga problem. Enda stället i stan där jag tycker det är korkat, trafikmässigt, är Vasaplatsen, dvs korsningen Aschebergsgatan och Vasagatan. Maken till korsning får man leta efter. Där har man cykelbana i mitten som korsar ena gatan, spårvagnar och bussar som kommer och svänger in genom korsningen, och även rullar in i korsningen från sidorna, plus övrig trafik som är skymd bakom ett staket innan de kommer in i korsningen. Plus att hela korsningen har mängder med spårvagnsspår och metallplattor som ofta följer ens naturliga rörelseriktning i korsningen. Man måste mer eller mindre hålla koll åt fem håll samtidigt om man kommer på cykelbanan.

JT skrev:
> bruse skrev:
> -----
> > Klart ingen vill cykla när det finns
> spårvagnar!
> > ;~)
>
> Nä exakt. Dom jävla spårvagnarna är ju i
> vägen överallt där man vill cykla. Om man tog
> bort åbäkena så hade troligen hälften av
> göteborgs trafikproblem i centrum lösts
> automatiskt.

Du är välkommen till Stockholm så får du se hur bussarna fastnar i trafiken.

johan44 skrev:
> Spårvagn 22 000 personer
> Gående 19 000
> Cykel 14 000
> Buss 9 000
> Bil 2 000
>
> Bil 22,5 kvm
> Cykel 9,7
> Buss 2,1
> Spårvagn 1,2"

Jag kan slå vad om att de där siffrorna är framräknade genom att anta att det sitter en person i varje bil och att varje buss och spårvagn är till bredden fulla. Det antagandet vad gäller bilar är iofs nästan rimligt men knappast vad gäller bussar och spårvagnar. Eller har jag fel?

Jag kan förstå att folk inte cyklar i stan, samtidigt som jag är helt oförstående, men cykelbanorna i Stockholm är inte heller någon cyklists dröm även om vi inte har de där förbaskade spåren att dras med överallt. I höstas fastnade jag i ett av dem, när jag svängde ut på Hamngatan, och det trots att jag tog spåret med lite vinkel (inte tillräckligt antagligen). Inte cyklat där sedan dess. Det enda jag kunde tänka på då var att; hade det kommit en bil bakom mig så hade det nog inte räckt med ett ömt knä, en värkande axel och en söndrig windstopperjacka. Är helt övertygad om att många inte cyklar i hårt trafikerade miljöer p.g.a. att de tycker att det är för obehagligt och riskfyllt.

Jag har 3,4 km till jobbet och tar bilen. Annars får jag inte med mig cykeln, då jag skall köra Happyride kl 18.00.

mytomspunnen skrev:
> johan44 skrev:
> -----
> > Spårvagn 22 000 personer
> > Gående 19 000
> > Cykel 14 000
> > Buss 9 000
> > Bil 2 000
> >
> > Bil 22,5 kvm
> > Cykel 9,7
> > Buss 2,1
> > Spårvagn 1,2"
>
> Jag kan slå vad om att de där siffrorna är
> framräknade genom att anta att det sitter en
> person i varje bil och att varje buss och
> spårvagn är till bredden fulla. Det antagandet
> vad gäller bilar är iofs nästan rimligt men
> knappast vad gäller bussar och spårvagnar. Eller
> har jag fel?

Klockan sju en vardagsmorgon och fem en vardagseftermiddag så stämmer det mer än väl, då både bussar och vagnar är så fulla att man knappt kan ta sig på dem.

mytomspunnen skrev:
> johan44 skrev:
> -----
> > Gående 19 000
> > Cykel 14 000
> > Buss 9 000
> > Bil 2 000
> >
> > Bil 22,5 kvm
> > Cykel 9,7
> > Buss 2,1
> > Spårvagn 1,2"
>
> Jag kan slå vad om att de där siffrorna är
> framräknade genom att anta att det sitter en
> person i varje bil och att varje buss och
> spårvagn är till bredden fulla. Det antagandet
> vad gäller bilar är iofs nästan rimligt men
> knappast vad gäller bussar och spårvagnar. Eller
> har jag fel?

I rusningen är spårvagnarna fulla medan det sitter en person i varje bil. En spårvagn är 30m lång och har 80 sittplatser. En bil mäter cirka 2x4 meter och har oftast en bilist i. Räknar du med utrymmet mellan bilarna så tar en spårvagn ungefär lika mycket plats som fyra bilar.

Det räcker alltså gott och väl att spårvagnen har en medelbeläggning på tio personer för att den ska ta mindre plats, räknat per resenär.

I Göteborg ser man på cykling och cyklister som något mycket suspekt. Officiellt är man förstås positiv till detta hälsobefrämjande miljövänliga transportsätt men inofficiellt förs ett krig mot allt vad cykling och cyklister heter. Ett tydligt tecken på detta är sättet på vilken man planerar sina cykelbanor. Genom att göra dem ologiska och farliga blir det inte bara svårt att cykla, andra trafikanter bygger också upp ett förakt mot cyklister eftersom de fullkomligt förvirrade kan dyka upp precis vart som helst. I Göteborg kan en cykelbana rätt som det är sluta mitt i en bilväg, på en trottoar eller varför inte bara övergå i enkelriktat.

Göteborg har förövrigt tre effektiva sätt att stoppa trafik. Det är enkelriktat, vatten och spårvagnar.

cactuz skrev:
> Klockan sju en vardagsmorgon och fem en
> vardagseftermiddag så stämmer det mer än väl,
> då både bussar och vagnar är så fulla att man
> knappt kan ta sig på dem.

Nja, de flesta bussar kanske, men bara vid de absoluta rusningstiderna. Linje 43, 44, 73 och 53 är några exempel på bussar i sthlm som, åtminstone bitvis längs sträckan, aldrig någonsin är fulla enligt mina helt ovetenskapliga undersökningar. Jag fattar inte varför inte SL har minibussar som trafikerar vissa linjer, åtminstone delar av dagarna.

smiley skrev:
> (Fastnade i spårvagnspår) Det enda
> jag kunde tänka på då var att; hade det kommit
> en bil bakom mig så hade det nog inte räckt med
> ett ömt knä, en värkande axel och en söndrig
> windstopperjacka.

Du behöver vara en kompetent trafikant och däri ingår att hantera spårvagnsspår. Öva!

> Är helt övertygad om att
> många inte cyklar i hårt trafikerade miljöer
> p.g.a. att de tycker att det är för obehagligt
> och riskfyllt.

Kanske frivilliga cykelkurser? Jag skulle gå en sån kurs!

johan44 skrev:
> effektivitet i stadstrafik. Den här tabellen
> visar hur många som kan ta sig fram
> på en timme på en 3,5 meter bred körbana om
> transporten sker med:
>
> Spårvagn 22 000 personer
...om det inte råkar komma ett löv på spåret då througput:en sjunker till 0 samt att ingen annan än gående och cyklister kan ta sig fram.

TBone skrev:
> johan44 skrev:
> -----
> > effektivitet i stadstrafik. Den här tabellen
> > visar hur många som kan ta sig fram
> > på en timme på en 3,5 meter bred körbana om
> > transporten sker med:
> >
> ...om det inte råkar komma ett löv på spåret
> då througput:en sjunker till 0 samt att ingen
> annan än gående och cyklister kan ta sig fram.

Spårvagnarna är så finurliga att de har sandboxar med sig! De pytsar ut sand på rälsen där det annars blir halt. Tåg på järnvägar har inte alltid det. Funkar inte så bra att sanda i 200 km/h antar jag!

Abbesnabb skrev:
> I Göteborg kan en cykelbana rätt som
> det är sluta mitt i en bilväg, på en trottoar
> eller varför inte bara övergå i enkelriktat.

Ja, som på Mölndalsvägen, till exempel. Ligger man på cykelbanan så övergår den helt plötsligt i en enkelriktad (åt fel håll) gata!

bruse skrev:
> Du är välkommen till Stockholm så får du se
> hur bussarna fastnar i trafiken.

Ja. Bort med bussjävlarna oxå.

Nåt måste iaf bort. Bilfritt i centrum hade funkat om kollektivtrafiken varit bra. Nu är allt bara nödlösningar och respektive fordonstyp blockerar varandra från att skapa förutsättningar för bra kollektivtrafik.

Sen går det inte att komma ifrån att vi bor i ett land med sub-10-grader större delen av året. Sverige kommer aldrig bli ett cykelland. Det finns inte en chans.

JT skrev:
> Sen går det inte att komma ifrån att vi bor i
> ett land med sub-10-grader större delen av året.
> Sverige kommer aldrig bli ett cykelland. Det finns
> inte en chans.

Allt som krävs är att folk lär sig hur man klär sig när man cyklar. Envisas man med att cykla i vardagskläder så får man fan skylla sig själv. Med funktionskläder (som man lätt kan hitta billigare än "vanliga" kläder) så är det behagligt att cykla även långt under nollstrecket.

Det enda jag ogillar är snö och halka. Dubbdäck hjälper lite mot halka, men mot snö finns det fan inget som hjälper. Dubbdäckens dobbar bara gör att man fastnar i snön och knappt kommer framåt. Bäst vore det med smala slicks (skär ner i snön effektivt, så man får grepp) med dubbar, men tyvärr lär ingen tillverka ett sånt däck. Som tur är har vi inte så mycket av varken halka eller snö i Gbg, men jag hade gladeligen bytt alla minusgrader mot konstant regnande hela vinterhalvåret. SÅ mycket hatar jag snö och halka.

Erik Sandblom skrev:
> smiley skrev:
> -----
> > (Fastnade i spårvagnspår) Det enda
> > jag kunde tänka på då var att; hade det
> kommit
> > en bil bakom mig så hade det nog inte räckt
> med
> > ett ömt knä, en värkande axel och en
> söndrig
> > windstopperjacka.
>
>
> Du behöver vara en kompetent trafikant och däri
> ingår att hantera spårvagnsspår. Öva!
>
>
> > Är helt övertygad om att
> > många inte cyklar i hårt trafikerade miljöer
> > p.g.a. att de tycker att det är för
> obehagligt
> > och riskfyllt.
>
>
> Kanske frivilliga cykelkurser? Jag skulle gå en
> sån kurs!

Om man cyklar runt 450 mil i stan på ett år, är det rena rama turen om man undkommer utan en enda incident. Men det är du för inkompetent för att lista ut.

smiley skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> -----
> > smiley skrev:
> >
>
> > -----
> > > (Fastnade i spårvagnspår) Det enda
> > > jag kunde tänka på då var att; hade det
> > kommit
> > > en bil bakom mig så hade det nog inte räckt
> > med
> > > ett ömt knä, en värkande axel och en
> > söndrig
> > > windstopperjacka.
> >
> >
> > Du behöver vara en kompetent trafikant och
> däri
> > ingår att hantera spårvagnsspår. Öva!
> >
> >
> > > Är helt övertygad om att
> > > många inte cyklar i hårt trafikerade
> miljöer
> > > p.g.a. att de tycker att det är för
> > obehagligt
> > > och riskfyllt.
> >
> >
> > Kanske frivilliga cykelkurser? Jag skulle gå
> en
> > sån kurs!
>
> Om man cyklar runt 450 mil i stan på ett år, är
> det rena rama turen om man undkommer utan en enda
> incident.

Men det blir färre incidenter om cyklisterna är rutinerade och utbildade. Det var en uppenbarelse för mig när jag tog körkort. Körkort är den enda formella utbildningen där man lär sig läsa av trafiken. Samtidigt som många med körkort inte har någon vana av att cykla i stadstrafik.

"Miljönämnden tillstyrker en motion från Franziska Osterberger Gustafsson (c) om att bland annat utöka den praktiska cykelutbildningen i skolan och erbjuda göteborgarna stadsturer på cykel för att öka kunskapen om stadens cykelvägar." Bra intiativ!
http://www.goteborg.se/wwwdb/press.nsf/presspublicerat/2AFC0BF5D95D9869C12574110058D991?OpenDocument

> Men det är du för inkompetent för att lista ut.

Och så kallar du dig "smiley" :-)

geologen skrev:
> Allt som krävs är att folk lär sig hur man klär sig när man cyklar.

Samt några trivialiteter på stadsplaneringsfronten då, men det är väl inte värre än att vi bootar om hela civilisationen.

Bara folk lär sig passera spårvagnsspår och tjackar 38 mm dubbisar och goretexjackor så är vi i stort sett i mål.

stieglitz_winter_on_fifth_avenue.jpg ht=200

Som en god vän sa till mig en gång:
"Jag skulle kunna käka upp en karta över Göteborg och skita ut en bättre stadsplanering."

Erik Sandblom skrev:
> smiley skrev:
> -----
> > Erik Sandblom skrev:
> >
>
> > -----
> > > smiley skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > (Fastnade i spårvagnspår) Det enda
> > > > jag kunde tänka på då var att; hade det
> > > kommit
> > > > en bil bakom mig så hade det nog inte
> räckt
> > > med
> > > > ett ömt knä, en värkande axel och en
> > > söndrig
> > > > windstopperjacka.
> > >
> > >
> > > Du behöver vara en kompetent trafikant och
> > däri
> > > ingår att hantera spårvagnsspår. Öva!
> > >
> > >
> > > > Är helt övertygad om att
> > > > många inte cyklar i hårt trafikerade
> > miljöer
> > > > p.g.a. att de tycker att det är för
> > > obehagligt
> > > > och riskfyllt.
> > >
> > >
> > > Kanske frivilliga cykelkurser? Jag skulle gå
> > en
> > > sån kurs!
> >
> > Om man cyklar runt 450 mil i stan på ett år,
> är
> > det rena rama turen om man undkommer utan en
> enda
> > incident.
>
>
>
> Men det blir färre incidenter om cyklisterna är
> rutinerade och utbildade. Det var en uppenbarelse
> för mig när jag tog körkort. Körkort är den
> enda formella utbildningen där man lär sig läsa
> av trafiken. Samtidigt som många med körkort
> inte har någon vana av att cykla i stadstrafik.
>
> "Miljönämnden tillstyrker en motion från
> Franziska Osterberger Gustafsson (c) om att bland
> annat utöka den praktiska cykelutbildningen i
> skolan och erbjuda göteborgarna stadsturer på
> cykel för att öka kunskapen om stadens
> cykelvägar." Bra intiativ!
> http://www.goteborg.se/wwwdb/press.nsf/presspublic
> erat/2AFC0BF5D95D9869C12574110058D991?OpenDocument
>
>
>
> > Men det är du för inkompetent för att lista
> ut.
>
>
> Och så kallar du dig "smiley" :-)

Körkortet är bara en grund att stå på. Trafiken lär man sig att läsa av genom att köra. Vad du däremot aldrig helt kan lära dig att läsa av eller förutspå, är vad dina medtrafikanter tänker ta för sig i nästa ögonblick.

smiley skrev:
>
> Körkortet är bara en grund att stå på.
> Trafiken lär man sig att läsa av genom att
> köra. Vad du däremot aldrig helt kan lära dig
> att läsa av eller förutspå, är vad dina
> medtrafikanter tänker ta för sig i nästa
> ögonblick.

Ja absolut. Körkortutbildningen innehåller både teori och praktik. Och sen måste man cykla mycket i stan för att inte tappa rutinen.

Men jag tycker nog att förmågan läsa av medtrafikanter delvis kan läras upp. Man kan inte förutspå allt förstås. Men min körlärare visade genom att berätta allt han tänkte när han körde in i en korsning. Han tittade på vad de andra bilarna gjorde långt i förväg (det var ganska bra sikt). När det väl var dags för honom att köra in i korsningen så var allt i princip redan avklarat, han behövde varken gasa, bromsa eller väja. Det var flyt!

Erik Sandblom skrev:
> smiley skrev:
> >
> > Körkortet är bara en grund att stå på.
> > Trafiken lär man sig att läsa av genom att
> > köra. Vad du däremot aldrig helt kan lära
> dig
> > att läsa av eller förutspå, är vad dina
> > medtrafikanter tänker ta för sig i nästa
> > ögonblick.
>
>
> Ja absolut. Körkortutbildningen innehåller både
> teori och praktik. Och sen måste man cykla mycket
> i stan för att inte tappa rutinen.
>
> Men jag tycker nog att förmågan läsa av
> medtrafikanter delvis kan läras upp. Man kan inte
> förutspå allt förstås. Men min körlärare
> visade genom att berätta allt han tänkte när
> han körde in i en korsning. Han tittade på vad
> de andra bilarna gjorde långt i förväg (det var
> ganska bra sikt). När det väl var dags för
> honom att köra in i korsningen så var allt i
> princip redan avklarat, han behövde varken gasa,
> bromsa eller väja. Det var flyt!

Sammanfattningsvis kan man väl säga, att om alla betedde sig som din körskollärare så skulle trafikolyckorna minska drastiskt.

Tillbaka
Topp