GPS

Bamber

Ny medlem
GPS
Jag har kört vilse ett antal gånger i skogen och senast fick jag hjälp av en kille som hade en GPS på styret vilket verkade kanon. Eftersom jag är tekniskt handikappad behöver jag hjälp. Fungerar det och vad skall man köpa? Jag vill ha alla roliga funktioner som antal höjdmeter och liknande. Kan man kanske använda mobilen eller blir det inget bra?

Var nu snälla mot mig och tack för hjälpen!

GPS
Och vill man dessutom kunna hitta bra på stigarna i svedala så bör man också köpa med Friluftskartan från Garmin, den går väl också på nån tusenlapp?

GPS
Smartphones batteritid suger (med GPS på). Kräver extra batteri vid längre turer (+vattentätt skydd)
Friluftskartan Pro finns i sjön...

Rekommenderar också Garmin Edge 800.

GPS
gsb skrev:
-------------------------------------------------------
> Smartphones batteritid suger (med GPS på).
> Kräver extra batteri vid längre turer
> (+vattentätt skydd)
> Friluftskartan Pro finns i sjön...
>
> Rekommenderar också Garmin Edge 800.

Om jag bara tittar på kartan lite sporadiskt räcker min iPhone utan vidare till en 5-timmarstur. Har svårt att se att det skulle vara annorlunda med en schysst Androod-lur.

Innan dess körde jag med en SE k800 med gps-puck. Inget man tittar på i farten men bra att ha när jag gjorde fel stigval när jag testade nya vägar i kolmörker ;)

Vill man ha en aktiv karta är nog tex en Garmin att föredra.

GPS
Med appen från http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=833094 så kan man använda nästan vilken BluetoothGps som helst med androidtelefoner.
Fördelen blir att man får mycket bättre positionering på grund av att bluetoothgpser har mycket bättre antenner och gpschipset än telefonerna. Även batteritiden blir avsevärt mycket bättre då telefonen slipper göra gpsjobbet.

Globalsat har ett gäng prisvärda modeller som båda har SirfStarIII chipset som klassas som det bästa mobila chipsetet på marknaden för privatpersoner.
BT-338x klarar 16 timmar och kostar runt 300:-
BT-368 kostar 450-500 och klarar 10 timmar men är mindre o smidigare.
Positionsprestandamässigt är det ingen som helst skillnad på dem båda.

Jag tycker att det lätt är värt 3-500:- för att slippa de inbyggda gpserna som bara drar ström och är allmänt dåliga på positionering.

GPS
Kiske skrev:
> Med appen från
> http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=8
> 33094 så kan man använda nästan vilken
> BluetoothGps som helst med androidtelefoner.

Åh, tackar! Körde GPS-puck på Nokian för den hade så taskig inbyggd GPS men med Desiren funkar det hyffsat men har saknat möjligheten att koppa in extern BT GPS, ibland vill man ha telefonen extra skyddad och nerbäddad i camelbaken och då blir inte mottagningen direkt optimal.

Fast om BT drar mindre ström än den inbyggda GPS:en låter jag vara osagt. :)

GPS
BT drar en hel del mindre ström än GPS. Skulle tippa på någonstans runt en femtedel eller tiondel.
Min Samsung Galaxy S drar kanske 5-7% på en timme när jag är ute o springer eller cyklar.
Då kör jag med BT Gps, BT pulsbälte, endomondo och spotify. Med interna gpsen drog den kanske 15-20% och då med sämre precision så det är bara vinst för mig. (-:

GPS
Letade runt lite då jag vart nyfiken.

SirfIII 0,4W
BCM4750 0,2-0,4w (gpsen i samsung galaxy s)
Bluetooth class2 0,0025w sändareffekt så säg runt 0,01w då.

GPS
Så vad finns det för sjyssta billiga bluetooth gps-puckar då? Ser ju intressant ut.. vill i still med 42Hz inte ha mobilen allt för blottad när man är ute..

GPS
velman skrev:
> Edit: ångrade mig.

Teaser där, men det är typ så de ser ut? Storlek? Vart fäster man dem bäst?

GPS
Tänk på att om man väljer att köra med Android och Google maps så måste man ha täckning eftersom kartan måste laddas in. Beroende på operatör och vart du befinner dig så är det inte alltid täckning. Empiriska studier har visat detta...

GPS
Här är mina 2 puckar:
2011-08-1615.19.17.jpg

BT-338x till vänster och BT-368 till höger.

BT-338x är 24mm tjock och BT-368 är 8mm tjock.

På baksidan av BT-368 har jag limmat fast ett kardborrband så att jag kan fästa den på allehanda ställen.
2011-08-1615.19.29.jpg

Båda funkar perfekt men jag gillar BT-368 lite mer på grund av att den är så liten och smidig, trots att den har sämre batteritid. (10 vs 16 timmar)

EDIT: Svenska språket!

Senast ändrad:
GPS
42Hz skrev:
> Vet man vart man ska kan man numer ladda kartor i
> förväg i Google msps

Aha, det var nytt för mig. Hur gör man? Är det enkelt, eller måste man fulhacka?

GPS
Pastor Hannes skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vet man vart man ska kan man numer ladda kartor
> i
> > förväg i Google msps
>
>
> Aha, det var nytt för mig. Hur gör man? Är det
> enkelt, eller måste man fulhacka?

Enkelt.
I din Android-telefon:
-Google Maps
-Menu-knappen
-Mer
-Labs
-Förcacha kartområde

/Håkan

GPS
Jag tycker att min 705a har varit värd sitt pris bara i det att jag slipper krångla. Den är oöm har hyffsad batteritid och övrig elektrisk utrustning som jag använder vid cykling är kompitabelt med den. Det räcker med en elektrisk pryl på styret.
Ska man hålla på med mobilen brukar det ju sluta med att man ändå har en cykeldator vid sidan av, i alla fall gjorde det, det för mig.

Senast ändrad:
GPS
Om man ska återgå till trådskaparens första inlägg så torde väl som tidigare föreslagits någon av garmins cykelgps'er med kartfunktion vara klockren? De har alla kul funktioner samt man kan vara "tekniskt handikappad" och ändå klara av att ladda upp sina träningspass i garmin connect (Garmins gratis träningsdagbok). Själv brukar jag tröttna på allt fipplande som kommer med lösa GPS-puckar, appar som funkar mindre bra mm. Plug-and-play regerar! ;-)

GPS
En trevlig sak med Garmins navigatorer är att man kan se vad displayen visar även i starkt solljus. Utan bakgrundsbelysning dessutom!

+1 på Garmin Edge 800

GPS
Hej!

Förlåt att jag lånar tråden lite..

Jag kör med Endomondo Pro i min Samsung Galaxy S2 och precisionen är ju inte lysande. Har varit inställd på att ev. investera i en dyr Garmin cykeldator för att råda bot på nackdelarna som finns med telefon-GPS. Men när jag läst denna tråden så blev jag intresserad av att ev. testa en Bluetooth GPS-puck och jag undrar om någon vet om det funkar med Endomondo programmet...

Jag har inget behov att se någon karta under turen.

Jag kör några fasta rundor i skogen och behöver pålitliga data så jag kan göra relevanta jämförelser för att se om jag blir snabbare.

Mvh Martin

GPS
Tror mig ha sett att det finns någon "booster" app till Androidlurar som förbättrar GPS upplösningen. Har dock inte testat.

Om man har ett pulsband och en telefon som stödjer ANT+, så kan man få pulsvärden i telefonen också. Även blåtandsvarianter skall funka, men drar mer ström.

GPS
TS ville även mäta höjd, vilket är något en telefonGPS är värdelös på.
Det brukar endast fungera bra med flyggps'er (vet inte hur det är med BT el ANT+ puckar)

Fördelen med en EDGE eller dyl är att den mäter barometertryck och ger en mycket mer exakt mätning.

GPS
Mart24speed skrev:
> Jag kör med Endomondo Pro i min Samsung Galaxy S2
> och precisionen är ju inte lysande. Har varit
> inställd på att ev. investera i en dyr Garmin
> cykeldator för att råda bot på nackdelarna som
> finns med telefon-GPS. Men när jag läst denna
> tråden så blev jag intresserad av att ev. testa
> en Bluetooth GPS-puck och jag undrar om någon vet
> om det funkar med Endomondo programmet...

Endomondo Pro funkar jättebra med BT-GPS. Jag kör själv den kombinationen.

Jag har även hittat en ny app, att koppla ihop telefonen med bluetoothgps'en med, på market som jag tycker funkar lite smidigare än appen från xda. https://market.android.com/details?id=googoo.android.btgps&feature=search_result

Senast ändrad:
GPS
Låter ju toppen... Blir det stor skillnad i precisionen?

Vilken GPS-puck är bäst och smidigast... (hur långt är ett snöre!) Vad kan rekommenderas?

Funkar det lika bra med lågpris ebay junk... eller ska man let efter något dyrt?

Mvh Martin

GPS
Skillnaden är enorm tycker jag. Man slipper tappa signalen så fort man ens tänker tanken på att gå mellan hus eller träd. Men sen har jag ju en Samsung Galaxy S också som har erkänt usel inbyggd GPS.

De GPS'er jag rekommenderar ser du högre upp i tråden men de flesta med Sirf-III chipset skall funka bra.

GPS
Kiske skrev:
> Mart24speed skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kör med Endomondo Pro i min Samsung Galaxy
> S2
> > och precisionen är ju inte lysande. Har varit
> > inställd på att ev. investera i en dyr Garmin
> > cykeldator för att råda bot på nackdelarna
> som
> > finns med telefon-GPS. Men när jag läst denna
> > tråden så blev jag intresserad av att ev.
> testa
> > en Bluetooth GPS-puck och jag undrar om någon
> vet
> > om det funkar med Endomondo programmet...
>
> Endomondo Pro funkar jättebra med BT-GPS. Jag
> kör själv den kombinationen.
>
> Jag har även hittat en ny app, att koppla ihop
> telefonen med bluetoothgps'en med, på market som
> jag tycker funkar lite smidigare än appen från
> xda.
> https://market.android.com/details?id=googoo.andro
> id.btgps&feature=search_result

Tack för tipset, funkade direkt med endomondo, bara köra "allow mock locations"!

Kör med en 99kronors Holux-puck från Felia.

Tillbaka
Topp