Gravel modell

willbertL

Ny medlem
Gravel modell
Är det mer än jag som fastnat och blivit sugna på gravelsegmentet?
Jag har bestämt mig för att testa. Man lever ju bara en gång. Eller något, misstänker att "ha" begäret är större än nyttan. Men vilket fall, har hittat 3 alternativ. Varav det står mest mellan 2 av dem.
- Cannondale Topstone, king pin flex
- Specialized Diverge, med Future shock
- Scott Addict Gravel 20
Varav sistnämnda är mest med på ett hörn just för att jag gillar Scott bågarna.

Om man då fokuserar på de två övre, har ni några erfarenheter? Fördelar? Nackdelar? Tankar? Ideer?
Även resonemanget, vilken storlek? På Topstone modellen rekommenderar tillverkaren en L med min kroppslängd på 183. Då är spannet 180-189. Skall man satsa på L eller M i en sån situation. Är det lättare att göra en större cykel lite mindre eller bättre med en lite mindre och göra den "större"?

Ja, frågorna går runt, om och om igen. Känner, happyforumet är nog bästa stället på att få ärliga och raka tankar.

willbertL

Ny medlem
Gravel modell
Nej då, du är garanterat först med den tanken 😉

Det är väl inte många här, om ens någon, som har personliga erfarenheter av alla tre alternativ du anger så omdömen blir med till visshet gränsande sannolikhet färgat av det personliga valet.

men här hittar du kanske lite mera att fundera på https://road.cc/content/buyers-guide/24-best-gravel-bikes-adventure-road-bikes-2020-217893
Hade det på känn;)
Har alltid sett mig själv som att vara den som går först med något...haha

Såhär i efterhand ser jag själv hur himla dumt mitt resonemang låter. 3 olika hojjar, och någon som sitter på feedback. Ett önsketänkande helt klart.

Tack för länken!

glitch

Aktiv medlem
Gravel modell
provat sökfunktionen? Finns många trådar om i alla fall Topstone (främst alu) och Diverge.
Scott Gravel har jag inte sett nåt om på sistone.

Doominator1

Aktiv medlem
Gravel modell
Scott är förlegad. Dåligt med utrymme för breda däck och egentligen en cx. Cannondale har flex bak men är stum fram. Specialized är stum bak men har flex fram. Grovt förenklat. Sen är det bara att välja om man vill ha mjuk rumpa eller mjuka armbågar.

willbertL

Ny medlem
Gravel modell
Scott är förlegad. Dåligt med utrymme för breda däck och egentligen en cx. Cannondale har flex bak men är stum fram. Specialized är stum bak men har flex fram. Grovt förenklat. Sen är det bara att välja om man vill ha mjuk rumpa eller mjuka armbågar.
Sista alternativet är Scott, finns en tanke att göra någon rolig cykelsemester likt förra året (Göteborg till Berling). Så ser med fördel att man kan ha mjuk rumpa eller mjuka armarbågar som, its the shit!
Har efter bara de svaren här och hittat i lite andra forum snöat in mig mer och mer på Topstone.
Tack!

mg25

Aktiv medlem
Gravel modell
Nya Diverge har en sadelstolpe som flexar upp till 20 mm (iaf kolfiber modellerna) ihop med Future shock fram.

mg25

Aktiv medlem
Gravel modell
Några andra saker som skiljer Topstone mot nya Diverge. Diverge klarar 700x47 mot Topstone 700x40 (efter googling på Topstone) och Diverge har gängat BB och Swat box (carbon comp och uppåt). Har bättre koll på Diverge då jag har en sån 😊

C-dale

Aktiv medlem
Gravel modell
Jag hade också snöat in på en Topstone, men efter diskussioner med min handlare blev det en BMC URS som jag är väldigt nöjd med. Den har också en avfjädrad bakram, som inte har så långt slag som Topstone, men ger ändå en mjukare gång i stök. Jag har en Laufgaffel liggande men har inte haft någon anledning att montera den , då Cykelvasan, Gran Canaria mm är nedlagt tills vidare. Ett 45 -50 mm framdäck tar ojämnheter ganska bra.

IvöPeter

Medlem
Gravel modell
Om 2 veckor ska jag testköra en NINER RLT 9 RDO carbon .
Det är sant, ska man inte tävla på landsväg så kan man lika gärna köra på breda däck för komfortens skull, man ska upp i minst 40-45 km/h på platt mark för att ha nytta av smala hårdpumpade däck.

-Andy-

Aktiv medlem
Gravel modell
Om 2 veckor ska jag testköra en NINER RLT 9 RDO carbon .
Det är sant, ska man inte tävla på landsväg så kan man lika gärna köra på breda däck för komfortens skull, man ska upp i minst 40-45 km/h på platt mark för att ha nytta av smala hårdpumpade däck.
Kul, du får berätta sen vad du tyckte.

Jag är toknöjd med min Diverge. Det enda jag kan klaga på är att man blir så bortskämd med förvaringsutrymmet i ramen. Det saknar jag på mina andra cyklar.

lundatok

Aktiv medlem
Gravel modell
Jag har också en Diverge 2021 med SWAT-box och Future Shock. Lådan i ramen är verkligen sjukt bra, har det på min Stumpjumper också. Allt är med alltid, slang, pump, verktyg, salami för tubeless etc.

Mina reflektioner efter några månader är att den är mer lik en helstel MTB än den Crux CX som den ersatte hos mig. Det är inte dåligt, bara lite annorlunda ränk än vad jag såg framför mig, då jag tyckte Cruxen liknade min Tarmac i känslan

Den är också kännbart fjädrad både bak och fram vilket är behagligt på de grova timmervägar och stigbitar jag hojat på i Roslagen under sommaren.

Det är också trevligt att kunna gå upp i däcksdimension, just nu har jag 43 mm Gravelking för kudden. Nu när jag är i Stockholm så tänkte jag gå ner till 38 mm för bättre rull.

cerro

Aktiv medlem
Gravel modell
Jag hade en Topstone med Kingpin i våras, har numera en Diverge Expert Carbon. Enorm skillnad på de två. Topstonen är hög, sjukt högt bb, vilket gör att den känns väldigt rapp som en cx men också rätt ostabil. Divergen är låg även om den nya blivit lite högre och lång och flack, kan köra hur fort som helst utför och känna sig trygg.

Divergen har som någon redan skrivit gängat vevlager och även vanlig hjulstandard och inte Ai som Topstonen har vilket kräver att man måste disha om hjulen och ett speciellt vevparti.

IvöPeter

Medlem
Gravel modell
Det är den lägsta modell man kan köpa av Trek för den har hyfsade hjul.
Dom flesta bra cyklar på marknaden har rena skrotet till hjul.
Själv kör jag DT Swiss 1600.

Lilk

Medlem
Gravel modell
Provkörde en Topstone och tyckte den kändes trist i känslan/ styrningen jämfört mot min gamla Ridley CX och lvg. Liksom långsam och inte som en racer, blir ju iof kanske aningen mer kapabel utför, men helstelt och 72 eller 70 graders styrvinkel vet jag inte om det gör av eller till, går det såpass mycket nedåt Att det behövs vill man nog ha en riktig mtb ändå. Har dock hört att divergen ska vara ännu mer okonventionell i geometrin så kan vara värd en testrunda innan köp(!)

Har man vidare kravet om gärna minst 45mm däck och kunna köra en 2x drivlina finns det inte så många alternativ kvar på marknaden. Köpte en begagnad trek checkpoint (ALR) som jag håller på och bygger om till ”min” i en systertråd här på forumet. Hittills känns det mesta riktigt nice med den, men den är tyvärr tung och vibrationer går igenom den betydligt mer än på flickvännens grail, ska se om jag kan bygga bort det ! Grailen är förövrigt ett, om inte två steg mer mtb än min gamla ridley i skogen (kan inte jämföra checkpoint än eftersom jag haft fel däck) utan att bli en alldeles för trist lvg-hoj. Finns carbon-budget hade jag kollat på Trek Checkpoint SL och Cantoreggi Grail SL, för att sätta lite mer galler i huvudet på dig. Skulle nog skippa Topstone bla pga känslan men spex med special diskning på hjulet, men definitivt provköra en diverse, den har sjukt många rätt på papperet!

NickPick

Aktiv medlem
Gravel modell
Cyklas det mycket utför med grusdistanscyklarna i landet? 🤔
En sävlig cykel är ju tråkigt. När jag fyller tillräckligt gammal blir det nog en diverge. Cyklar året runt på en crux och den är ju rätt lik en tarmac i geometrin. Trivs med det och har hittills inte behövs flackare vinklar. Dock är nog strax över 40mm maxbredd...

Lilk

Medlem
Gravel modell
En sävlig cykel är ju tråkigt. När jag fyller tillräckligt gammal blir det nog en diverge. Cyklar året runt på en crux och den är ju rätt lik en tarmac i geometrin. Trivs med det och har hittills inte behövs flackare vinklar. Dock är nog strax över 40mm maxbredd...
Exakt därför jag valde en checkpoint. Känns som en kvick racer fast har plats för större däck. 45mm enligt Trek fast vi får se hur stora vi får på.

IvöPeter

Medlem
Gravel modell
Någon som har provat Engelska stålramar typ Mason och Fairlight ?
Jag har kört Stål, Aluminium och Carbon material i ramarna och stål känns absolut bäst, dom bästa hittills är Crescent finaste stålramar för racer och mtb som dom hade för 20-23 år sen, svårt att hitta motsvarande men för bredare däck för gravel cykling.

r72

Aktiv medlem
Gravel modell
Utför och utför, men ibland går det väl nedåt i alla fall... Jag kör en MB31 Gravel och den sorterar väl in under "flackare vinklar" om jag förstått det hela rätt. För mig funkar det fint i alla fall, den är sjukt stabil genom gruset, även om det är lite stökigt och löst. Plöjer fram som en pansarvagn (positivt menat) så det är bara benen som sätter stopp för hur fort man kör. Har kört några CX Pelotoner i Stockholm nu med den och var lite orolig att den skulle vara för tung och sävlig för att hänga med men jag tror snarare att det är en fördel. Känns väldigt trygg, bara att trampa på!

Hallonsaft

Ny medlem
Gravel modell
Om man vill köpa en gravel med hyfsad dämpning men utan att betala 25’ +, finns nån sån? Lägger inte pengar på nån vanlig modell med endast kolfibergaffel, då funkar min White gx lite lika bra...

Bellyboy

Medlem
Gravel modell
Är det mer än jag som fastnat och blivit sugna på gravelsegmentet?
Jag har bestämt mig för att testa. Man lever ju bara en gång. Eller något, misstänker att "ha" begäret är större än nyttan. Men vilket fall, har hittat 3 alternativ. Varav det står mest mellan 2 av dem.
- Cannondale Topstone, king pin flex
- Specialized Diverge, med Future shock
- Scott Addict Gravel 20
Varav sistnämnda är mest med på ett hörn just för att jag gillar Scott bågarna.

Om man då fokuserar på de två övre, har ni några erfarenheter? Fördelar? Nackdelar? Tankar? Ideer?
Även resonemanget, vilken storlek? På Topstone modellen rekommenderar tillverkaren en L med min kroppslängd på 183. Då är spannet 180-189. Skall man satsa på L eller M i en sån situation. Är det lättare att göra en större cykel lite mindre eller bättre med en lite mindre och göra den "större"?

Ja, frågorna går runt, om och om igen. Känner, happyforumet är nog bästa stället på att få ärliga och raka tankar.
Jag har en Topstone i medium och är 1,72 ”lång”
Den känns lite som en traktor. Stabil, absolut. Om man kommer från landsväg skulle jag med facit i hand valt en S för lite rappare känsla.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer