Gravel-projekt, gaffelfunderingar...

Hejsan Happyride!

Har under en längre tid aktivt läst vad som skrivits här på Happyride, och nu tänkte jag också ta nästa steg och faktiskt skriva här.

Har cyklat främst terrängcykling, men nu har jag hittat ett vinterprojekt i form av en Canyon Grail (~2017 årsmodell) som jag tänkte försöka göra fixa till. Största problemet är att framgaffeln gått av (den köptes krockad), och nu tänkte jag försöka få den i cyklingsbart skick igen. Dock så hoppas jag kunna få lite hjälp i djungeln av lager/gaffel/annat som kan strula till sig under projektets gång.

Främsta önskan som jag har är att få cykeln farbar igen, och ifall möjligt även rymmas in 2" däck (för att vid behov kunna köra lite mera skogsorienterade stigar och inte bara grus).

Har kollat runt lite, och mitt bästa förslag på prisvärd gaffel är följande:

Har någon en liknande gaffel och kan mäta hur brett det verkligen är mellan gaffelbenen så man vet hur stora däck som får rum? I annonsen talas det om 1,8" däck, men jag hoppas att det går att tänja på vissa marginaler så man skulle kunna få in 2".

Eftersom Canyon har den lite märkliga styrrörsstorleken 1 1/4" rakt igenom så tycker jag att detta styrlager borde vara bueno:

Sen måste också styrstam och annat uppdateras för att få hela skapelsen att passa, men det tänker jag att borde vara relativt klart fall ifall man använder radon-gaffeln ovan (1 1/8" rör på gaffeln och 31.8 mm på styret). ;)

Kommer dessa grejor att funka tillsammans med min projektcykel eller imploderar detta i en stor dyr hög skräp på garagegolvet? Är det någonting annat man borde hålla koll på för att få ihop allting?

Är tacksam för all slags kommentarer här, det här är som sagt mitt första inlägg och mitt första riktiga cykelprojekt så jag hoppas kunna ro det iland utan alltför bitter eftersmak och onödiga delar liggandes i verkstadslådor.

Allt gott!

Mayhem

Aktiv medlem
Extremt osannolikt att ramen är tänkt passa ZS/EC koppar, skulle snarare gissa på någon form av IS dvs maskinlager direkt mot ramen. Sedan kanske iofs styrhuvudet ändå har innerdiameter 44 mm (min Ultimate med 1-1/4" både uppe och nere har det) och det går att vålda in ZS koppar, men vette fasen om det är en så bra idé… Har du hört med Canyon om det inte går att köpa en originalgaffel eller blev det för dyrt?

Mayhem

Aktiv medlem
Exakt vilken Grail är det du har? Den enda som fanns att köpa 2017 var nog den allra första i kolfiber som verkar ha lanserars som årsmodell 2018. Men en sådan blir det nog helknasigt att försöka konvertera bort från dubbeldäckarstyre, så antar att det är en 2019 i aluminium…?

Hej och tack för svar!

När jag kollar närmare så verkar det onekligen vara interna lager på cykeln, men blir det strul om man ändrar från interna lagerbanor till halvintegrerade? Tycker själv det verkar vara i stort sett samma storlek på lagren (44mm), men skiljer det nere på tiondelar mellan IS 44mm och ZS 44mm?

Angående Canyon, har fått andrahandsinfo att de inte säljer gafflar separat, dessutom har jag ett QR-hjul liggande extra som jag tänkte använda så därav siktar jag på helt annan framgaffel.

Angående årsmodellen så är jag inte säker, det kan nog vara nyare. Dubbeldäckarmodell är det definitivt inte, men annars verkar den inte vara riktigt ny (den har dubbelklinga vilket är ganska ute inom gravel nuförtiden).

P.s. bifogade lite bilder på den nuvarande setupen.Rätta mig gärna om jag tänker galet, det har nämligen hänt förr. 😄
20201129_200159.jpg20201129_200209.jpg20201129_200242.jpg

ejma

Aktiv medlem
Angående Canyon, har fått andrahandsinfo att de inte säljer gafflar separat, dessutom har jag ett QR-hjul liggande extra som jag tänkte använda så därav siktar jag på helt annan framgaffel.
Fråga deras svenska supportenhet. De brukar svara inom ett dygn och de få frågor jag har haft har de svarat snabbt och bra.
Kanske vill de ha serienummer på din ram för att ge bästa möjliga svar.

jolov

Aktiv medlem
Jag skulle helt klart hört av mig till canyon för att se ifall det inte går att köpa en ny gaffel på ex. crash replacement. Är antagligen lättare ifall du har kvar den trasiga gaffeln också.
Kommer antagligen att bespara dig en hel del huvudvärk framöver i kompabilitetsfrågor

Om inte det går så är det en rätt bra anledning att inte köpa canyon. :)

Mayhem

Aktiv medlem
Det som möjligen skulle kunna fungera är att använda ett originalstyrlager med adapter. Cane Creek har en crown race för konvertering från 1-1/8" styrrör till 1-1/4" lager som egentligen är tänkt passa deras IS47 lager med inre diameter ~34 mm, men borde vara tillräckligt nära Canyon's IS44 med innerdiameter 33 eller 35 mm då vinklarna verkar vara samma (45°). Inte sett något vettigt för övre lagret men borde väl gå att hitta kanske…

Hej, och tack för informationen. Canyon-lager verkar vara något av en enhörning i lagerkretsar, så jag tänkte prova en mer standardiserad väg.

Jag har försökt vara i kontakt med Canyon-inportören (Finlands avdelning eftersom jag bor i Finland), men utan desto mera svar angående nyinlöp av gaffel. Därför tröttnade jag på den vägen och har just tryckt på köpknappen för 1 1/8 gaffeln och ZS44-lager som borde passa gaffeln. Har tänkt att fila ut lagerskålen för Canyon IS-lagret ur styrröret och pressa in ZS-skålar istället, något som åtminstone på papper borde fungera. (Ja, jag är skrivbordsingenjör 👨‍💻)

Så nu är det bara att vänta på grejorna och se om man får en julklapp som funkar att cykla på eller använda som bojsänke. 😉

Hejsan! Nu har det kommit grejor, och gaffelmodifikationen kan börja! Tänkte försöka kombinera mina frågor med en liten byggtråd, så kanske någon annan också kan ha glädje av (eller åtminstone skratta åt) ens förehavanden. Åtminstone ikväll såg det lovande ut, får se hur länge flytet håller i sig. 😃

Nedre lagerskålen var rentav rolig att sätta in, den for dit med ytterst lite våld och man behövde inte ens fila bort originallagerskålen. 👍Lite mera våld behövdes däremot för att få på crown-race men det gick också utan åkallan på högre makter... 😉

En sak som jag dock undrar över är om mellanrummet mellan gaffel och cykelns styrrör verkligen ska vara sådär stor eller om jag saknar någon distans?

Nu till det som verkar vara mitt största problem, nämligen övre lagret. Det behöver ännu lite fundering samt möjligtvis nerslipning, men ska undersöka ifall jag kan komma runt den grejen också.

Fortsättning följer...

Bilagor

jolov

Aktiv medlem
Nej, du har inte lyckats pressa ner "crown race" tillräckligt på gaffelns styrrör.

Mer våld

Hejsan!

Efter många om och men så har jag kommit i mål med mitt projekt och därför tänkte jag skriva en liten konklusion vad jag har kommit fram till under byggets gång.

Efter att jag fått på nedre styrlagret och knackat ner Crown-race till botten (för att få lite mindre glapp mellan gaffel och styrrör) gick jag loss på styrröret i överkant med "Dremel"-fil och började slipa ner kanten för Canyons egna IS44-lager. Detta visade sig vara relativt enkel operation, om än lite tålamodsprövande för att inte råka slipa ner för mycket. Efter att man slipat och testat några gånger satt lagerskålen till sist på plats! :cool:
20201228_150842[1].jpg

Efter att lagerskålarna var på plats var det tid att kapa gaffeln. Här lyckades en fulfix bli en riktigt snygg lösning, nämligen listsågen som blivit över från husbygget funkade över förväntan att kapa alumniniumröret. Det blev t.o.m. rakt!
20201228_152649[1].jpg

En sak som jag dock inte hade fullt tagit med i beräkningen var bromsokens kompatibilitet, och när jag skulle lägga fast bromsen i PM-fästet visade det sig att det funkade inte alls! Då var ju bromsoket såklart Flat-Mount, och som det diskuterades i en annan tråd så verkar det inte finnas adapters PM -> FM eller IS ->FM, så jag fick bita i det sura äpplet och köpa ett helt nytt bromsok (PM), men det var en förhållandevis billig läropeng ~10€.

Själva hjulet fanns det redan ett i gammalt QR-hjul i reserv hemma och därför fick QR hänga med även där, fast det som ny varit TA på Canyon Grail. Har det funkat förr så funkar det väl ännu en tid. 😉

Efter lite fix och trix med att lufta bromsarna så börjar den här cykeln vara redo att ta ut på vägarna igen, så nu får man bara vänta på lite värme här i norr så kan det bära av ut på äventyr! 😁

20210108_210757[1].jpg
20210108_210748[1].jpg
20210108_210813[1].jpg

Tack för alla råd på vägen, och hoppas att den här tråden kan funka som inspiration eller åtminstone lite underhållning åt andra cykelbyggare.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer