Gravelfunderingar - jmf old school mtb - kan bullhorn ersätta bock?

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum

JPL

Aktiv medlem
Jag har ganska länge funderat på att köpa en gravel, av olika skäl.

Men användningsområdet jag ser i såväl reklam som media-artiklar får mig ändå att tänka i banorna om hur ofta går man ner i bocken på en gravel egentligen? Som motionär som även gör en del rundor med aktiva cyklister så är det ju även på landsväg inte många minuter jag själv eller övriga går ner i bocken. Och killgissar mig till att det blir ännu mer sällan på en gravel? Så pratar vi egentligen om 26-tums mtb med bullhornstyre i modernare snitt bara?

Min primära fråga är väl till er som kör gravel; slits det något öht på styrlindan nere i bocken?

Efter jag bytte styret till ett jag gillar bättre (Deda-landsvägstyre, utan nån "flare") så använder jag bocken rätt mycket, från och till.
Men oavsett så är det ett ofta förekommande snedtänk att ett bockstyres förtjänster primärt handlar om att kunna gå ner i bocken. Den viktiga är möjligheten att kunna variera positionen. Det finns ju tre huvudsakliga sätt att hålla i ett bockstyre, med flera mellanliggande möjligheter utöver det..

Använder bocken många gånger varje tur på min gravel. För att variera position, för att vara mer aero, för att ha bättre kontroll vid stökiga utförslöpor.
Om jag får lov att borra i det där lite mer då; på lvg upplever jag att aero-positionsmässigt är minst lika bra genom att lägga ner armarna och greppa runt på hoodsen.

Så om man tänker ett gammalt hederligt bullhorn-styre så uppnår man kanske detsamma inklusive bra kontroll. Men möjligen då ett läge mindre för att variera position?

På landsväg använder jag ju bocken vid utförslöpor för att man har säkrare grepp om bromsar, samt att man inte "halkar ur läge" med handen lika lätt som uppe på hoodsen vid ett slag eller oväntat gupp. Vilket ger säkrare och bättre utförskörning i hög hastighet. Men tekniskt styrmässigt känner jag det bättre uppe på hoodsen.
Men kanske är det bara jag?

Det är ytterst sällan jag går ned i bocken men med ett grepp ovanpå bromshandtagets knöl och underarmen vågrätt får jag samma effekt. Utöver detta grepp varierar jag med två ytterligare grepp. Ett platt styre har bara ett grepp.

Säkert 50% i bocken och flare, jag har flare på samtliga bockstyren utom till racern. Sen gillar jag breda styren och med flare blir det för mig en bra vinkel att hålla längst ut i bocken, nackdelen är att jag inte når bromsarna men broms behövs sällan med min snigelfart.

Jag använder bocken mycket, känns säkrare och stabilare när det går utför fort utför på skumpig grusvägar och så har man mer kontroll på tekniska stigar. När det sen rullar ganska platt går jag ofta över till hoodsen och vertikal underarm för aero. Till vardags och till/från jobbet kör jag nästan jämt i bocken, bekvämast och man når bromsarna bra. Jag kör 38cm brett som mäter 40cm längst ner, så väldigt lite flare

Jag har rakt styre på en gammal hybridmtb(?) från 90-nånting, började träna på den för en 10 år sedan. Nu har jag en racer och en touring/gravel, eller vad det nu är, bägge med bockstyre. I stan, typ cykla till affärn, tar jag helst graveln, i nödfall den gamle MTBn. Jag lider när jag måste ta den gamle, det mest p.g.a. rakt styre.

För mig är en stor anledning att jag föredrar bockstyre att få en bra vinkel på handleden. EDIT: Blev visst fel där, håller på hoodsen, bakom ... knölarna?, och ibland greppar runt desamma. Då känns det avslappnat, armarna kommer automatiskt i en bra position. Med rakt styre har jag svårt att få en avslappnad position, möjligen om jag lägger tummen över styret isf att greppa runt, men då får man lite sämre kontroll. När man ser någon med rakt styre på hyfsat rak väg och som tar i lite så ser det alltid lite spänt ut, armarna utåt och spända.

Sällan jag går ner i bocken, om jag gör det så är det vid stark motvind, och ibland för att få lite omväxling av sittpositionen. Men som sagt, skulle aldrig ens fundera på rakt styre. Bullhorn har jag ingen erfarenhet av, men tror jag skulle sakna bocken även om jag sällan använder den.

Senast ändrad:

Men användningsområdet jag ser i såväl reklam som media-artiklar får mig ändå att tänka i banorna om hur ofta går man ner i bocken på en gravel egentligen? Som motionär som även gör en del rundor med aktiva cyklister så är det ju även på landsväg inte många minuter jag själv eller övriga går ner i bocken. Och killgissar mig till att det blir ännu mer sällan på en gravel? Så pratar vi egentligen om 26-tums mtb med bullhornstyre i modernare snitt bara?

Min primära fråga är väl till er som kör gravel; slits det något öht på styrlindan nere i bocken?
Motvind, brådska ocb stökiga, branta nerförsbackar.

En slags monstercross med bullornstyre låter coolt tycker jag, oavsett om det är rationellt eller inte jämfört med en gravel.

Slits mer än nåt annat ställe på styret, jag ligger i bocken mesta tiden både på grus och på lvg.
Men jag kör med Ritcheys Venturemax-styren även på lvg.
”The Hump” är oslagbar för komfort.

Slits mer än nåt annat ställe på styret, jag ligger i bocken mesta tiden både på grus och på lvg.
Men jag kör med Ritcheys Venturemax-styren även på lvg.
”The Hump” är oslagbar för komfort.
Oj, om du har aggressiv geometri generellt på cyklarna så kanske det lurar diskbråck i vassen i framtiden?😉 ofin fråga, men av egen anledning som stel gubbe; hur gammal är du?

Om jag får lov att borra i det där lite mer då; på lvg upplever jag att aero-positionsmässigt är minst lika bra genom att lägga ner armarna och greppa runt på hoodsen.

Så om man tänker ett gammalt hederligt bullhorn-styre så uppnår man kanske detsamma inklusive bra kontroll. Men möjligen då ett läge mindre för att variera position?

På landsväg använder jag ju bocken vid utförslöpor för att man har säkrare grepp om bromsar, samt att man inte "halkar ur läge" med handen lika lätt som uppe på hoodsen vid ett slag eller oväntat gupp. Vilket ger säkrare och bättre utförskörning i hög hastighet. Men tekniskt styrmässigt känner jag det bättre uppe på hoodsen.
Men kanske är det bara jag?

Jag har också bättre kontroll i hoodsen, även om man naturligtvis kan få ett stadigare grepp nere i bocken.
Jmf MC-styren. Har du bäst kontroll då då det gäller finlir på en terrängmotorcykel eller på en hoj som är avsedd att köra på asfaltsbana? Tycker att svaret är givet.

Då det gäller lvg-cykling är det nog hoodsen eller strax bakom dem som gäller till minst 85%. Sällan raka delen eller bocken.

Använder inte bocken speciellt mycket. Innan jag hade en gravel cyklade jag grus på en HT mtb men gillar bockstyret bättre för den typen av cykling. Så jag tror det är standard handposition på hoodsen och möjlighet till variation som gör den typen av cykling bekvämare med bockstyre.

Till jobbet i stan med många start/stopp och trixiga cykelvägar (30 min) kör jag hybrid med rakt styre.

Använder bocken kanske 1 promille av tiden, bara vid extrem motvind. Har inte på någon bockstyrecykel lyckats känna nån fördel jämfört med att "fälla armbågarna" och bara sänka överkroppen med händerna i hoodsen istället.

Det här med att använda bocken vid "stökiga utförslöpor" är för mig helt obegripligt. Då om någon gång vill man ju inte sitta/stå med överkroppen lågt, utan snarare så högt det går. Visar mest att bockstyrereglage inte är vettiga för stökigt underlag.

Jag hade lätt valt bullhornstyre om det fanns reglage till det för hydrauliska bromsar som inte kostar som en hel cykel. Växlar vet jag inte heller hur man ska göra med, om man inte fulmekar ordentligt.

(PS. Flare på bockstyre är det mest idiotiska någonsin. Borde vara inåtvänd om något. DS)

Använder bocken kanske 1 promille av tiden, bara vid extrem motvind. Har inte på någon bockstyrecykel lyckats känna nån fördel jämfört med att "fälla armbågarna" och bara sänka överkroppen med händerna i hoodsen istället.

Det här med att använda bocken vid "stökiga utförslöpor" är för mig helt obegripligt. Då om någon gång vill man ju inte sitta/stå med överkroppen lågt, utan snarare så högt det går. Visar mest att bockstyrereglage inte är vettiga för stökigt underlag.

Jag hade lätt valt bullhornstyre om det fanns reglage till det för hydrauliska bromsar som inte kostar som en hel cykel. Växlar vet jag inte heller hur man ska göra med, om man inte fulmekar ordentligt.

(PS. Flare på bockstyre är det mest idiotiska någonsin. Borde vara inåtvänd om något. DS)

Tror du behöver skilja på hur du cyklar / där du cyklar respektive hur det ser ut på andra ställen.
Väldigt mycket "tryggare" att hålla i bocken med flare på en snabb stening utförslöpa som är flera km lång vs i hoodsen eller mitten där du har noll kontroll när styret slår vertikalt.
Många skulle må bra av att se över sina inställningar respektive val av styre för att faktiskt på ett effektivt sätt kunna nyttja alla handpositioner.

Tror du behöver skilja på hur du cyklar / där du cyklar respektive hur det ser ut på andra ställen.
Väldigt mycket "tryggare" att hålla i bocken med flare på en snabb stening utförslöpa som är flera km lång vs i hoodsen eller mitten där du har noll kontroll när styret slår vertikalt.
Många skulle må bra av att se över sina inställningar respektive val av styre för att faktiskt på ett effektivt sätt kunna nyttja alla handpositioner.
Jag har väldigt svårt att se framför mig en flera kilometer lång, stenig utförslöpa som man ens skulle fundera på att cykla snabbt nedför, med en gruscykel. Ja, vi talar nog om helt olika förutsättningar. Jag cyklar en del rätt knepig stig med min gruscykel och jag skulle inte ens fundera på att hålla i bocken då. Det hade blivit OTB-fest.

Skulle jag kunna utnyttja alla handpositioner så hade jag varit tvungen att flytta upp styret ~10 cm och därtill flytta bak det ~10 cm. Och då hade jag behövt välja en så liten ram att den hade blivit vidrig att cykla på i övrigt. Bockstyrecyklar är ju en stor mängd usla kompromisser egentligen. Lite märkligt bara att man envisas med att inte ändra på några av de märkligaste grejerna när man anpassar dem till grus. Tror många hade uppskattat bullhornstyre med ordentliga reglage (inte TT-tjafs för tiotusen spänn).

Kör säkert 90% i bocken. Har mycket mer stack + fler spacers under styrstammen på gravelhojen. Händerna runt hoodsen och ”dra” när det brantar på uppför och på platten vid rejäl motvind balanserar jag ibland underarmarna på styret i tempoposition om underlaget tillåter.

Tror många hade uppskattat bullhornstyre med ordentliga reglage (inte TT-tjafs för tiotusen spänn).
TT-tjafs? Om du med det relaterar till det ofta kallade "tempopinnar" så är det rätt många som har det enkom för att ha en skonsammare position för händerna. Det medföljer då ofta ett riser-kit som gör att till skillnad från TT-tjafs så sitter man mer uppträtt. Sen förstår jag inte TT-kopplingen och att använda bocken med eller utan flare. Troligen har många egentligen så lågt styre att dom inte kan använda bocken under särskilt långa perioder.

TT-tjafs? Om du med det relaterar till det ofta kallade "tempopinnar" så är det rätt många som har det enkom för att ha en skonsammare position för händerna. Det medföljer då ofta ett riser-kit som gör att till skillnad från TT-tjafs så sitter man mer uppträtt. Sen förstår jag inte TT-kopplingen och att använda bocken med eller utan flare. Troligen har många egentligen så lågt styre att dom inte kan använda bocken under särskilt långa perioder.
Tror att det är t.ex sådana här som avses. Bromsreglage för TT/Bullhorn.
1754741062949.webp

När det är riktigt brant, stökigt och du bromsar med händerna uppe på hoodsen finns inte mycket att hålla emot med. Lätt att händerna glider av styret och du landar med näsan i marken framför cykeln. :)
Säkrare att bromsa från bocken.

Likaså om man bombar utförslöpor i alperna på en landsvägshoj. Inte kul att råka pricka ett potthål med händerna uppe på hoodsen. Kan sluta väldigt illa.

Tror att det är t.ex sådana här som avses. Bromsreglage för TT/Bullhorn.
Visa bilaga 785844
Exakt. Jag hade bullhornstyre med såna för vajerbromsar ett tag. Mycket trevligt, men bromsarna var helt enkelt undermåliga. Kan vara så att utväxlingen i reglaget inte lirade nåt vidare med skivbromsar heller. Gissar att de var avsedda för fälgbromsar.

Hur som helst; såna för hydrauliska kostar skjortan vad jag sett. Har dock inte kikat på länge. Utöver detta tillkommer problem med växelreglage, för oss som inte vill hålla på med elväxlar.

När det är riktigt brant, stökigt och du bromsar med händerna uppe på hoodsen finns inte mycket att hålla emot med. Lätt att händerna glider av styret och du landar med näsan i marken framför cykeln. :)
Säkrare att bromsa från bocken.

Likaså om man bombar utförslöpor i alperna på en landsvägshoj. Inte kul att råka pricka ett potthål med händerna uppe på hoodsen. Kan sluta väldigt illa.
Förstår inte varför man skulle cykla där det är "riktigt brant och stökigt" med bockstyre alls. Och jag förstår ännu mindre hur man ska lyckas göra det med händerna i bocken utan att stå på näsan. Finns en anledning till att man inte har lågt styre på cyklar som ska cyklas utför med liksom.

Men ja, du beskriver varför bullhorn hade funkat bättre. Då kan man greppa runt styret med hela handen OCH ha fint nyp i bromsfingrarna. Det går ju inte med bockstyre, om man inte håller i bocken (som är alldeles för långt ner just när detta behövs).

Edit: Nåt sånt här håller jag om underlaget kräver att man kan lyfta framhjulet och ha bromskontroll samtidigt. Hade gått oändligt mycket bättre om bocken inte var mitt ivägen för handen.

20250809_154935.webp

Senast ändrad:
...

Förstår inte varför man skulle cykla där det är "riktigt brant och stökigt" med bockstyre alls. Och jag förstår ännu mindre hur man ska lyckas göra det med händerna i bocken utan att stå på näsan. Finns en anledning till att man inte har lågt styre på cyklar som ska cyklas utför med liksom.
1754748589300.webp
Det finns ändå de som inte håller med dig angående låg position och stökig terräng.

En cykel med bockstyre, ger möjlighet till olika positioner. Om vi nu inte pratar riktig MTB-bana, utan asfalt, sportgrus, grusväg, traktorväg och skapliga stigar, så är en gravel eller en cross ett perfekt val.

Oberoende cykelstyre, ska man alltid hålla mjukt i styret. Axlar och armar ska vara _slappa_ och så lite/mjukt handgrepp som möjligt, så cykeln kan jobba själv. Det är många som håller hårt och spänner armar o axlar, och då blir det fort tröttsamt, och dessutom en osäker cykling.

Oberoende cykel, ska man alltid _flytta_ vikten, för att svänga, och inte _bryta_ i styret.

Det är tre grundfattningar på ett bockstyre
1. I bocken - grundposition, här är cykeln stabilast, säkrast och har bästa manöverförmågan samt bästa viktfördelningen. Krav för säkra utförskörningar.
2. I hodsen - avslappnad cykling samt i slakmotor.
3. Uppepå, nära styrstammen - bra position för raka o stökiga grusvägar.

Kör mer än 80% i bocken, är helt klart bästa positionen. Viktigt att man har styret med lagom dropp, efter _sin_ förmåga. (dvs är man inte ett proffs, ska man inte ha dropp som de har, bara dumt.)

Ett tvåhjuligt fordon svänger genom att luta, och det lättaste sättet att få ett tvåhjuligt fordon att luta är att styra. Om du styr åt höger kommer fordonet luta vänster och svänga vänster.

Senast ändrad:
Visa bilaga 785869Det finns ändå de som inte håller med dig angående låg position och stökig terräng.
#1: Det där är inget bockstyre. Skillnaden är monumental, oavsett hur lågt sagda styre sitter.

#2: Ja, folk som tävlar har helt andra prioriteringar, nämligen att komma i mål så snabbt som möjligt. Detta innebär att man måste stå ut med en skitposition på vissa delar av banan, om samma position funkar bra på andra delar av banan. Det betyder på intet sätt att det är vettigt med lågt styre när man cyklar utför. Bara att det går.

Edit: Har man sänkstolpe kan man komma undan med väldigt mycket lägre styre. Varför man nu skulle ha det på en grusvägscykel. Men XC-cyklar har det numera.

#1: Det där är inget bockstyre. Skillnaden är monumental, oavsett hur lågt sagda styre sitter.

#2: Ja, folk som tävlar har helt andra prioriteringar, nämligen att komma i mål så snabbt som möjligt. Detta innebär att man måste stå ut med en skitposition på vissa delar av banan, om samma position funkar bra på andra delar av banan. Det betyder på intet sätt att det är vettigt med lågt styre när man cyklar utför. Bara att det går.

Edit: Har man sänkstolpe kan man komma undan med väldigt mycket lägre styre. Varför man nu skulle ha det på en grusvägscykel. Men XC-cyklar har det numera.
Nej jag var kanske inte helt seriös, extremt lågt styre är inte optimalt utför som du säger, speciellt inte om sadeln inte sänks.

Men en väldigt hög position är väl bara Tomcaten (var är han nuförtiden?) som förespråkar? Nånstans blir det för hög viktfördelning mm. Alla sittställningar blir ju kompromisser om cykeln används i varierad terräng.

Men att ett ganska lågt styre är dåligt utför och att hålla i bocken är väldigt dåligt är helt enkelt inte vad de flesta upplever. (Vad är för övrigt ”lågt” och vad är ”högt”, högst subjektivt rimligen och det finns givetvis ett ”för högt” även för en downhillcykel så att säga.)

Jag håller definitivt helst i bocken när det är stökigt på grusväg eller när det blir mer tekniska kurvor på landsväg. Jag har bättre kontroll då och kan definitivt utveckla mer kraft.

Väldigt många skulle nog uppleva att det skulle kännas jättekonstigt att hålla i styret som du gör på bilden. Jag skulle dessutom inte våga göra det av skälet att jag vill ha kvar mina händer i funktionellt skick även om jag kör ner i en grop.

Tro vad du vill.
Eller googla motstyrning.
Ett hjul som snurrar ger en gyroeffekt, och vill inte _ändra_ riktning. Däremot rätt, för att svänga krävs en, _liten_ sväng åt _andra_ hållet, som man vill svänga, och i samband med det luta cykeln. Kraften för motstyrning(för att kunna luta, pga gyrokrafter) är mycket liten, och du behöver inte bryta i styret. Behöver du bryta i styret, är inte vikten rätt, innan svängen.

DVS: inte _bryta_ på styret för att svänga.

PS: Motstyrning(+ lutning) är bara initialt, för att påbörja svängen, sedan ska hjulet följa radien(den man vill följa, snävare radie, mer lutning= flytta viktfördelningen), vilket den gör av sig själv, ingen brytning på styret behövs.

Senast ändrad:
Under CV visade bocken tydligt sina fördelar. I utförslöporna frirullade man ikapp MTBs som trampade febrilt, även fast de försökte kura ihop sig.

Och på långa turer är det skönt att bara ha en extra ställning att växla till.

inte _bryta_ på styret för att svänga
Det inte det vi kommenterade, utan ditt påstående om att viktfördelning skapar sväng, och det är ett missförstånd. Även på motorcykel är det många som tror det, men missar att de i sin förflyttning även trycker på styret. Vilket är den egentliga orsaken till svängen.

Om vi pratar om farter över promenadtakt.

Men att ett ganska lågt styre är dåligt utför och att hålla i bocken är väldigt dåligt är helt enkelt inte vad de flesta upplever.
Nej, jag märker det. Förstår bara inte hur det går till. Antingen är våra definitioner av "brant" och "stökigt" helt olika, eller så är min position på cykeln inte samma som andras. Bättre bromskontroll får jag definitivt i bocken, men allt annat blir avsevärt sämre.

Väldigt många skulle nog uppleva att det skulle kännas jättekonstigt att hålla i styret som du gör på bilden. Jag skulle dessutom inte våga göra det av skälet att jag vill ha kvar mina händer i funktionellt skick även om jag kör ner i en grop.
Det ironiska är att jag medelst de bakre fingrarna har möjlighet att lyfta framhjulet, så jag slipper köra ner i gropar. 😁 Det funkar ju inte om man håller alla fingrarna kring bromsreglagen. I bocken är jag alldeles för långt ner för att få tillräckligt med rörelseutrymme på överkroppen för plötsliga viktförflyttningar (som ju är det som krävs för att lyfta hjulet).

Förresten var det grymt svårt att fota vänster hand med luren i höger hand, på vänster sida om vänster hand. Det gör att det ser mer krampaktigt ut än vad det är när man cyklar. Då är handflatan mer uppe på hooden.

Ett hjul som snurrar ger en gyroeffekt, och vill inte _ändra_ riktning. Däremot rätt, för att svänga krävs en, _liten_ sväng åt _andra_ hållet, som man vill svänga, och i samband med det luta cykeln. Kraften för motstyrning(för att kunna luta, pga gyrokrafter) är mycket liten, och du behöver inte bryta i styret. Behöver du bryta i styret, är inte vikten rätt, innan svängen.

DVS: inte _bryta_ på styret för att svänga.

PS: Motstyrning(+ lutning) är bara initialt, för att påbörja svängen, sedan ska hjulet följa radien(den man vill följa, snävare radie, mer lutning= flytta viktfördelningen), vilket den gör av sig själv, ingen brytning på styret behövs.
Du har både rätt och fel i dina påståenden. Gyroeffekt finns men den har inte tillräckligt mycket "kraft" för att inverkan på cykel (eller mc), fälgens + däckets vikt och rotationshastighet är samtliga för små.
Motstyrning är korrekt men inte pga gyroeffekt. Om du ska svänga höger motstyr du åt vänster. Cykeln flyttar sig åt vänster men på grund av masströghet flyttar sig inte din kropp. Resultatet blir att din tyngdpunkt hamnar utanför cykelns kontaktpunkt mot marken och du + cykel faller inåt, åt höger. Då blir däckets omkrets olika på olika sidor av kontaktytan mot mark. Cykeln (och du) svänger åt höger.

Det finns massor att läsa och lyssna på här:

OK, OK det är skrivet för mc men två hjul som två hjul.

Det finns massor att läsa och lyssna på här:

OK, OK det är skrivet för mc men två hjul som två hjul.
Nja kurvtagning mc kontra cykel är väl inte helt lika?

PS: Motstyrning(+ lutning) är bara initialt
Fel. Det är det här som är grejen. Kanske att ”bryta i styret” var en dålig formulering. Men du själv blandar ihop begreppen styra och svänga.

Ett däck har en rund tvärsnittsprofil där dess mitt har den största diametern och dess sidor den minsta diametern. När man lutar ett hjul så får man en kontaktyta mellan däck och underlag där ”insidan” har en mindre däckdiameter än ”utsidan” (utsidan är närmast mitten på däcket). Eftersom både den mindre och den större diametern roterar runt samma nav så kommer den större diametern färdas en längre sträcka vilket gör att hjulet svänger. Du kan prova denna princip hemma på ditt köksbord genom att rulla ett glas med olika stor diameter i toppen och botten.

Punkterar du ditt framdäck fullständigt så kollapsar den runda tvärsnittsprofilen och principen fallerar.

Motstyrning går till precis som KjellF beskriver genom att man trycker med ena handen och drar med den andra (min formulering bryta i styret). Vill du svänga åt höger så styr du åt vänster, cykeln (och du) faller ”inåt” och cykeln svänger höger. Här är det riktigt att om man nu är nöjd med hur mycket cykeln svänger så upplevs styret väldigt neutralt och man behöver inte motstyra för att bibehålla samma radie (givet att hastigheten är konstant). Vill du däremot tighta till kurvan mer (minska radien och svänga ännu tvärare åt höger) så styr du mer åt vänster. Vill du istället vinkla upp cykeln och öka radien (svänga mindre åt höger) så styr du mer åt höger. Även om krafterna är små på en cykel så råder denna princip, oavsett cykelns grad av lutning mot underlaget. Edit: Så länge däcket har kontakt med underlaget. Ett hjul som glider mot underlaget bryter principen och svänger inte alls.

Masströghet påverkar hur stor kraft som behövs för att styra. En tung alufälg med rejäla dubbdäck i 60 km/h kräver högre krafter i samma styre (mer tryck och drag) jämfört med en lätt kolfiberfälg med lätta däck i 15 km/h.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp