Grindvakter under motionslopp (lvg).

GarryJones

Aktiv medlem
Vad har ni för synpunkter/erfarenhet av grindvakterna under motionslopp?

Själv är jag kluven.

Jag förstår vitsen av att hålla ihop en grupp. Men jag har deltagit i motionslopp sedan 80-talet. På den tiden kom man till ett motionslopp oftast själv och man hittade alltid folk att cykla med. Det hela gick bra. Det är inte science-fiction vi håller på med och gruppcykling i sin basform är ju ganska enkelt. Om en grupp kommer ikapp mig under ett motionslopp och om jag cyklar 30km/h och gruppen 31/32. En grindvakt skulle kunna berätta för mig att jag kan vara med längst bak. Men hur kul är det att inte kunna bidra? Är det verkligen "too much to ask" att fråga vederbörande hur erfaren man är? Och sedan kanske bjuda in personen i gruppen?

Jag minns en gång på 90-talet då Telemark Tours var en 2-dagars arrangemang. En grupp Norrman åkte om mig och jag lyckades lägga mig på sista hjul. Varje gång de gick runt lämnade jag plats för cyklisten som hade varit först att hoppa in framför mig. Efter en kvart kom en kille ner till mig och sade att jag hade vilat tillräckligt mycket och att nu vill de ha hjälp. De tvingade mig in i gruppen. Jag tog plats och var med de i kvarstående 11 mil till Skien. Vi tog en RIgnes efter målgång och blev bra vänner under några år.

Eller är det så att vi som var igång för 30 år sedan var lite mer van med att cykla med nya personer? (För att det var vår vardag) Och att dagens satsning i klubbar, organisationer och kompisgrupper har gjort att många "icke-cyklister" deltar i motionslopp och behöver så mycket trygghet och ledarskap att det skulle gå åt helvete om man släpper in en cyklist som ingen känner?

Vad tycker ni?

Senast jag körde vättern hittade vi en svinstark dalmas som hjälpte oss i 25 mil. Vingelputtar kan man ju rotera ut ifall de känns farliga.

Hamnade ihop med en klunga cyklister i gula tröjor på ringsjön för nått år sen. Låg precis bakom ett tag och när de började tappa lite tempo så bjöd de in mig. På vägen upp genom klungan blev jav ömsom utskälld ömsom välkomnad. Så när jag kom längst fram så ställde jag av dem i backen och fortsatte själv.
De hade väldigt svårt att bestämma sig för om de skulle hålla ihop eller lnte :p jävligt märkliga människor.

Jag kan förstå att vissa lag vill ha en grindvakt. Dels för att alla i gruppen känner varandra och strävar efter samma mål och har samma regler inom gruppen. Skulle det då komma en "utböling" och trycka sig in i gruppen, så kan detta skapa oro. Fast det är egentligen bara töntar som tävlar mot andra på ett motionslopp. Den enda som man egentligen bör tävla mot på ett motionslopp, är sig själv.

Själv blev jag lite kritiserad på några lopp förra året, i en något kaotisk klungkörning. Jag svarade lugnt; Har du bråttom eller?

Hallandsloppet i år gick fint. Jag upplevde/hörde inga gliringar. Kan iofs bero på att vi som drog hade ett bra samarbete trots att vi var helt skilda klubbar och icke klubbanslutna (eller ivf inte i klubbkläder).

Förra året så gjorde jag precis samma som Marr; det var ett jäkla hallå när jag gled upp bredvid en större klunga med cyklister i klubbtröjor. Antingen fick jag hålla mig bakom, eller så fick jag ligga först. Sagt och gjort. Först fick det bli. Sen såg jag inte dem mer? :p

Senast ändrad:
Jeppe_E sa:
....Fast det är egentligen bara töntar som tävlar mot andra på ett motionslopp. Den enda som man egentligen bör tävla mot på ett motionslopp, är sig själv.....

Hej Happy. Jag är en tönt.
Jag har inget att säga till mitt försvar.
Bör jag göra avbön?
Förlåt :(

Jag tycker det är ett otyg, har man anmält sig till ett lopp tycker jag man får finna sig i att cykla med andra. Vill man bara träna Vätternklunga med sin sammansvetsade grupp kan man göra det utan att köra ett lopp.

Jag tycker en grupp ska få hålla ihop om de nu vill det.
En del kanske har glömt det, men det är sjukt läskigt att ligga på rulle i höga hastigheter och att då som nybörjare få göra det tillsammans med folk man känner och som man tränat med hela våren känns troligen mycket säkrare.

Snackar vi vätternrundan så finns det ~297 km och 12 h att fördela cyklisterna på, alla borde få plats. =)

Arsozath sa:
Jeppe_E sa:
....Fast det är egentligen bara töntar som tävlar mot andra på ett motionslopp. Den enda som man egentligen bör tävla mot på ett motionslopp, är sig själv.....

Bör jag göra avbön?

Sluta med sådana dumheter. Men det är okej att du är en tönt. Men du borde skaffa licens om du vill tävla mot andra (mig t.ex.) :p

Beror väl lite på situationen, kan ju vara svårt att avgöra om det är cyklister med klungvana eller inte man stöter på under resan. Ofta känns det mer som att det är folk som ligger strax över sin förmåga som ligger i svansen och inte är det minsta intresserade av att hjälpa till, men som vet att de åker av om de lämnar minsta lucka och då kanske grindvakterna underlätta för de som roterar.

Fast de gånger jag har hamnat i svansen efter någon vättern-tränings-grupp med grindvakter har det alltid slutat med att någon kommer ner efter några mil och frågar om någon vill hjälpa till eftersom de börjar bli trötta...

Körde siljanrunt nyligen, jag och en vän la oss bakom en klunga på åtta personer som roterande.
Dels går det oftast jämnare och blir en säkrare färd när deltagarna är väl sammankörda.

Vi låg bakom dom i många mil och frågade om vi kunde få hjälpa till med drag jobbet, men skulle inte ha trängt mig in i gruppen om dom inte bjöd in oss att hjälpa till.

Efter ett tag märkte dom att jag och min vän låg kvar där bakom hela tiden och vi blev inbjudna att hjälpa till.

Så jag har full förståelse för konceptet med grindvakter, har man tränat tillsammans och har ett gemensamt mål så tycker jag det är helt ok att stänga ute andra deltagare.

Fick en väldigt trevlig och säker resa med detta glada och trevliga gäng från Stockholm.

Meningen med motionslopp är väl att det ska vara kaos och kalabalik. Att gubbar ska få känna sig kränkta och bli asförbannade och skälla ut någon som gör sitt första lopp?

Jeppe_E sa:
Arsozath sa:
Jeppe_E sa:

Bör jag göra avbön?

Sluta med sådana dumheter. Men det är okej att du är en tönt. Men du borde skaffa licens om du vill tävla mot andra (mig t.ex.) :p

Med tanke på WATTen du presterade häromsistens så tror jag att jag får suga ditt hjul rätt hårt :) Behöver jag H-tönt-licens för det?

Jag har kört VR i en klunga som hade ett mål med verksamheten, vi körde med grindvakt och det var huvudsakligen för att inte ta in någon i klungan som var en säkerhetsrisk. Folk fick ligga efter klungan och vi tog in två eller tre har jag för mig som kändes som de visste vad de sysslade med. Känns som en ganska bra lösning, vi hade inga krav på de som låg efter oss heller och förklarade vänligt hur vi ville att saker skulle funka.

RN sa:
Jag har kört VR i en klunga som hade ett mål med verksamheten, vi körde med grindvakt och det var huvudsakligen för att inte ta in någon i klungan som var en säkerhetsrisk. Folk fick ligga efter klungan och vi tog in två eller tre har jag för mig som kändes som de visste vad de sysslade med. Känns som en ganska bra lösning, vi hade inga krav på de som låg efter oss heller och förklarade vänligt hur vi ville att saker skulle funka.

Folk _fick_ alltså ligga bakom er? Det var snällt att , på ett motionslopp, _låta_ folk cykla!

Senast ändrad:
Philan sa:
RN sa:

Folk _fick_ alltså ligga bakom er? Det var snällt, på ett motionslopp, att _låta_ folk cykla!

Det är inte precis någon rättighet att få ligga några centimeter bakom en annan cyklist. Med din kommentar låter det som att du är en sån man inte gärna vill få in i klungan.

Mitt gäng har tränat ihop totalt sett mer än 20 gånger och då lär man sig övriga cyklisters cyklingsstil vilket underlättar avsevärt för säkerheten. Vem som vinglar lite, vem som kör superstabilt, vem som kör in lite snävt bid byte, mfl körstilar. Vi har också en hel del disciplin kring motorbyten, omkörningar, luckor, rondeller, backar, mm som man måste träna in för att inte glömma bort när tröttheten kommer. Vidare skall marschhastigheten enligt plan ligga på över 40km/h och då vill man verkligen undvika krascher. Vår plan är att inte släppa in någon annan men det kan säkert ändras beroende på vem som dyker upp och när under loppet. Vi startar också näst sist på lördagen och de flesta framför oss är högst troligt vana klungcyklister.

Jag har själv kraschat för att en frifräsare stod på öronen framför mig. Vederbörande var stark men hade aldrig cyklat i klunga vilket tydligt märktes när han ömsom for omkring framför, bakom och vid sidan av vårt gäng. Vi hade ögonen på honom men det slutade ändå med att han och jag satt i diket med blödande knän.

Sista gången jag körde Vättern (2008) hade grindvaktandet kommit upp till sådana nivåer att det bidrog till att jag totalt ledsnade. Det jag tyckte var kul med motionslopp var att det spontant bildades grupper där man hjälptes åt för att ta sig fram lite längre sträckor lite effektivare än vad som gått att göra det själv. Lyckligtvis kan jag få detta behov stillat genom att köra ett brevet någon gång emellanåt. Så för egen del bryr jag mig inte i grindvakternas vara eller icke vara på motionslopp.

Det som blir riktigt parodiskt är när en grupp kör med grindvakt och de motiverar det med säkerhetsaspekten men gruppen kör ryckigt och odisciplinerat. Jag såg sådana under de sista åren jag rullade runt pölen. Min spontana gissning är att det är få grupper som är såpass samtränade som IngwarW:s grupp. Många grupper gissar jag har kört tillsammans max tre gånger innan och ofta är det rätt varierande vana vid gruppcykling hos medlemmarna i gruppen. Att i sådana fall motivera det hela med säkerhetsaspekter känns skumt. Där handlar det snarare om att de vill kunna hålla ihop gruppen.

F.ö. är nog den bästa grupp jag kört med en som spontant uppstod på Jotunheiemen rundt ett år. Var 8 eller 10 pers som körde en kedja som gick helt utan ryckigheter. Var nästan så att man satt och var lite rädd att förstöra det fina flytet.

Philan sa:
RN sa:

Folk _fick_ alltså ligga bakom er? Det var snällt att , på ett motionslopp, _låta_ folk cykla!

Jag kan också skriva "folk fick inte växla in i klungan, därav användandet av grindvakt då vi inte ville att cyklister utan vana att cykla i grupp skulle äventyra säkerheten" men då klagar diverse rättstavningsprogram och liknande på att mitt språk är ålderdomligt. Med "vi hade inga krav på de som låg efter oss" menade jag att ingen i klungan blev sur och tyckte de var hjulsugande vampyrer som jag också sett historier om. Jag har heller inte någonstans hävdat att jag har för avsikt att hindra någon att cykla, bara att vi inte ville ha ovana cyklister i klungan.

Välj själv och jag hoppas att jag nu är tillräckligt stringent i mitt språkbruk för att du skall kunna ha en möjlighet att förstå innebörden av inlägget. Hoppas du får en trevlig dag.

GoranS sa:
Sista gången jag körde Vättern (2008) hade grindvaktandet kommit upp till sådana nivåer att det bidrog till att jag totalt ledsnade. Det jag tyckte var kul med motionslopp var att det spontant bildades grupper där man hjälptes åt för att ta sig fram lite längre sträckor lite effektivare än vad som gått att göra det själv. Lyckligtvis kan jag få detta behov stillat genom att köra ett brevet någon gång emellanåt. Så för egen del bryr jag mig inte i grindvakternas vara eller icke vara på motionslopp.

Motionslopp är till för de som låtsas att de tävlar.

Brevet är till för de som låtsas att de inte tävlar.

MVH
Magnus

me.I.am sa:
Det är inte precis någon rättighet att få ligga några centimeter bakom en annan cyklist. Med din kommentar låter det som att du är en sån man inte gärna vill få in i klungan.

Är det verkligen ingen rättighet? Var får man placera sig på ett motionslopp? Det är ju inte lagtempolopp vi pratar om.

wobblie sa:
me.I.am sa:

Är det verkligen ingen rättighet? Var får man placera sig på ett motionslopp? Det är ju inte lagtempolopp vi pratar om.

Enligt lag ska du ju hålla dig på ett sådant avstånd att du kan veja om framförvarande "kukar ur":

Luthman Photography sa:
wobblie sa:
me.I.am sa:

Enligt lag ska du ju hålla dig på ett sådant avstånd att du kan veja om framförvarande "kukar ur":

Fast det avståndet vet man inte exakt innan det kukas ur.

tropfrog sa:
GoranS sa:

Motionslopp är till för de som låtsas att de tävlar.

Brevet är till för de som låtsas att de inte tävlar.

MVH
Magnus

Ha ha, spot on!

Det är väl inte orimligt med grindvakter på motionslopp, det är ju ingen tävling. Då kanske man vill försöka hålla ihop sitt kompisgäng så gott det går.

Ställer man upp i ett lopp/tävling får man acceptera att folk lägger sig på rulle är klart.
Att se det som en rättighet att kliva in i en klunga som har bokats som lag hos arrangören är också fel.
Att ta in starka/starkare cyklister i klungan för att hjälpa till kan vara smart.

RN sa:
Philan sa:
RN sa:

Jag kan också skriva "folk fick inte växla in i klungan, därav användandet av grindvakt då vi inte ville att cyklister utan vana att cykla i grupp skulle äventyra säkerheten" men då klagar diverse rättstavningsprogram och liknande på att mitt språk är ålderdomligt. Med "vi hade inga krav på de som låg efter oss" menade jag att ingen i klungan blev sur och tyckte de var hjulsugande vampyrer som jag också sett historier om. Jag har heller inte någonstans hävdat att jag har för avsikt att hindra någon att cykla, bara att vi inte ville ha ovana cyklister i klungan.

Välj själv och jag hoppas att jag nu är tillräckligt stringent i mitt språkbruk för att du skall kunna ha en möjlighet att förstå innebörden av inlägget. Hoppas du får en trevlig dag.

Jag tycker att det är en väsentlig skillnad mellan att släppa in folk i klungan och ha dem liggandes bakom. Man har inga som helst krav på sig att släppa in folk i en klunga tycker jag. Däremot är det självklart trevligt, men det avgör gruppen själv. Däremot kan man då inte klaga på att någon ligger bakom, det är upp till den enskilde. Allt detta enligt mig, såklart.

Fjärdebrunn sa:
Ställer man upp i ett lopp/tävling får man acceptera att folk lägger sig på rulle är klart.
Att se det som en rättighet att kliva in i en klunga som har bokats som lag hos arrangören är också fel.
Att ta in starka/starkare cyklister i klungan för att hjälpa till kan vara smart.

Om man plockar upp starka cyklister i en säg sub 9 grupp på Vättern och rullar in på 8:59; Har man då nått sitt mål?
Jag har iofs aldrig kört Vättern och är ganska ointresserad av att göra det. Om jag gör det så är det ju definitivt med ett tidsmål och om det är i en grupp så måste det ju vara i en grupp som är given och definitiv och som har tränat ihop för ett gemensamt mål att alla i största mån ska bidra lika mycket till resultatet.
Känns ju rätt meningslöst att köra i en Sub X grupp och sen ta in några Sub X-1h på vägen cyklister för att sen vara nöjd att man klarade det. Eller för den delen öka på gruppen från säg 10st till 14st jämnstarka. Det blir ju inte alls samma prestation för mig och min målsättning.

Hur vanligt är det att man "tar in" cyklister som cyklar ikapp en egentligen? (alltså någon som är snabbare än gruppen man cyklar med) De som vi plockade upp längs vägen var cyklister som vi cyklade ikapp och hängde på. Fick vi godkänt då? Nu cyklade vår grupp iofs in nästan en halvtimma snabbare än målet och jag hade nog kunnat kapa ytterligare på den tiden, men antagligen inte själv.

För att vara så mycket gnäll på hur irrelevant ett motionslopp som VR är så är det väldigt många som bryr sig om vad andra gör :)

Philan sa:
Däremot kan man då inte klaga på att någon ligger bakom, det är upp till den enskilde
Oavsett det handlar om motionslopp måste man väl ändå kunna säga åt även bakomvarande cyklister huruvida det är acceptabelt eller ej? Jag skulle då inte vilja ha någon okänd som tydligt går på rött över sin fysiska förmåga flåsandes i nacken. Även om denne inte är med i rotationen kan det ju hända att man i tröttheten brister i uppmärksamhet och går in i cykeln framför.

Misstänker att de flesta är glada och nöjda om de kommer i mål på en tid som uppfyller målet, oavsett hur detta skett. Om det är rätt eller fel är väl mest upp till en själv.

Tycker i övrigt det verkar vara sunt med ointresset för att deltaga i lämmeltåget runt pölen. Finns mkt roligare saker att göra på en cykel.

eketjall sa:
Om man plockar upp starka cyklister i en säg sub 9 grupp på Vättern och rullar in på 8:59; Har man då nått sitt mål?

Ja? Man har ju ett personligt uppsatt mål. Alla som deltar i en SUB9 (eller whatever) har ju som mål att klara den tiden. En del kommer att falla ifrån, andra kommer att tillkomma. Det gör inte din egen insats mindre värd. Det är DU som orkat med. Det är av precis denna anledning som jag anser att på ett motionslopp som tävlar man bara mot sig själv. Om du hittar en snabb grupp som du orkar följa med. bra. Då har du bevisat för dig själv att du kan.

Jag är inte intresserad av VR, däremot hade jag kunnat tänka mig att cykla motionslopp på landsväg för att få lite kvalitetsträning i trevlig miljö. Dock blir det inte så trevligt när man blir utskälld av arga gubbar så fort man närmar sig en klunga för att de inte vill bli störda i sin fantastiska Vätternsatsning.

tropfrog sa:
Om man bara kör tillräcklig snabbt så behöver man inte grindvakter.

MVH
Magnus

Ha ha! Ja så enkelt borde det ju vara, egentligen
Undrar om man själv gjort bort sig någon gång, och trängt sig på alltså? Vore bra om alla grupper som vill köra för sig själv har en mycket tydlig och enhetlig utstyrsel, typ en vimpel i röven eller liknande. Vore lättare att undvika då.

Vill man köra i en sammanhållen grupp utan risk för inblandning från andra är ju egentligen Vänern runt idealiskt.

GoranS sa:
Tycker i övrigt det verkar vara sunt med ointresset för att deltaga i lämmeltåget runt pölen. Finns mkt roligare saker att göra på en cykel.

Som 40-milaren i fredags, faktiskt var den roligare och även mysigare att genomföra än en VR-runda som tenderar att medföra en del onödig mental stress pga alla cyklister och den höga koncentrationen. På en brevet kan man åka lite och filosofera om livet eller titta på naturen typ, en meditativ aktivitet.

Dessutom är kostnaden och logistiken kring ett brevet på hemmaplan betydligt lägre än en VR (om man inte råkar bo i närheten av Motala).

Tillbaka
Topp