Grip-shifter för Shimanos 1x12 MTB?

Glattnos

Aktiv medlem
Shimanos 12-växlade MTB-drivlinor verkar ju trevliga. Men om man vill ha "grip-shifter" istället för "trigger/lever", finns det ens något som funkar?
Jag använder SRAM Eagle på en annan cykel med GX Eagle grip-shifter och föredrar verkligen det före "trigger/lever".

För 12-delat så fungerar det att mix-matcha reglage och bakväxlar från SRAM och Shimano. Går bra att köra SRAM gripshifter till en Shimano-bakväxel.

Jasså, är det så pass bra? Är det exakt samma cable-pull eller är det bara "tillräckligt nära"?
Är grip-shift o-populärt? Annars tycker jag nästan att Shimano borde släppt ett 12s grip-shift.

Jag satte ju shift-lever på min racer(bytte till flatbar) med Shimano 105 drivlina och efter mycket letande så hittade jag bara det ganska dyra Shimano SL-RS700 2x11 som passade. När jag sökte runt så verkade det som att det var väldigt sällsynt att det gick att blanda olika märken eller till och med samma märke men t.ex. MTB/Road eller framväxel för 2x11/2x10 osv.

Därför utgick jag från att SRAM Eagle GX Grip-shifter inte skulle funka med en Shimano SLX 1x12 bakväxel(RD-M7100-SGS).
Men då är det bara att handla alltså :)

Tillbaka
Topp