Gripshift till Shimano 9 delad XTR-växel

mazzarini

Medlem
Hej
En bekant har problem pga artros att växla med högertummen på sin MTB. Han frågade mig om hjälp. En bra fungerande Gripshift tror jag skulle kunna underlätta. Är det någon som har erfarenhet om det kan fungera bra ihop med en äldre typ av 9 delad XTR-växel och vilken modell man ska välja och köpa var?
Tack på förhand

Tack för snabbt svar, denna verkar ju vara ett prisvärt alternativ som ju uppskattas av oss pensionärer, tror du kvaliten är tillräcklig?
Min tidigare erfarenhet av gripshift var att den funkade så länge den var "ny" men slets ut rätt fort. DEN var förvisso förmodligen ingen top-of-the-line version.

Jag körde gripshift i många år på min första mtb, den cykeln är från -97 och reglagen fungerar bra fortfarande, däremot har den avverkat några bakväxlar som slitits ut. Men de "vanliga" gripshift funkar bara med sram bakväxel, inte shimano pga vajerutväxlingen. Den jag har tror jag var en X9, till ett 3x8. Om jag inte hade råkat på en bra deal på shimanoprylar hade jag kört gripshift även på senaste hojen med 1x11!
Men, tänk på att gripshift kräver att man kan greppa och vrida, funkar oftast bra men vintertid med vantar och frusna händer kan det vara svårt när man blir trött, förmodligen ännu värre om man redan har problem i handen!

Tack. Ok då kanske det blir en ny bakvxl också. Jag fattar men vid kyla o vintertid blir det mest andra inomhusaktiviteter för hans del.
Var skulle DU handla omnämnda?

Tillbaka
Topp