GRX och Road-grejer

pingu

Aktiv medlem
GRX och Road-grejer
Hello,

Jag har en gravel idag som spelar 2x11 med ett par hydrauliska ultegra-reglage.

Tänkte "uppgradera" till 1x11 och då köra 11-42 (XT-kassett) + en GRX-bakväxel som heter RD-RX812 vilken skall vara ämnad för detta ändamål.

Shimano säger "GRX 800-level components and 11-speed GRX 600-level components are compatible with Dura-Ace, ultegra and 105 road groups."

Detta va precis det som butiken jag handlade i hävdade, alltså att jag kan byta bakväxel och köra med mina befintliga Ultegra reglage, de hade ju aldrig testat men det ska ju inte vara några problem... Perfekt!

Sagt och gjort, hemma efter besök i butik och inköp av bakväxel, kassett, vevar och lager. Öppnar en duvel (9%), sliter som ett as för att dra av vevar och lager som kom med hojen (nån kines har dragit grejerna med mutterknack?) och när jag svurit och stånkat en bra stund sitter nya vevarna på plats. klipper växelvajrar och börjar montera av växlar. tänker "hmmm... måste ändå kolla lite på nätet om detta verkligen går....."

kollar shimanos kompatibilitets-tabbell och inser till min fasa att 1x11 med RD-RX812 ENDAST(?!) kan köras med GRX RX810 eller RX600 reglage, typiskt....

179397700_289552012753044_6775932102855761264_n.png

Jag gissar att en RX812, som är gjord att gå med en "mtb-kassett" måste dras med ett "mtb-reglage" för att det är något med stegen mellan kuggarna på kassetten... typ?

men det jag inte fattar, är att ett GRX-reglage även funkar till en bakväxel som sitter på en "race-kassett" (tabellen nedan) alltså dra samma bakväxel som ett "racer-reglage" kan?
detta måste ju betyda att reglagen (GRX eller ultegra) drar lika mycket kabel, och skillnaden är då i bakväxeln. då fattar jag inte varför jag inte kan använda mina ultegra-reglage till en RX812?

Screenshot 2021-04-27 at 10.02.03.png

MVH förvirrad.

GRX och Road-grejer
Jag gissar att en RX812, som är gjord att gå med en "mtb-kassett" måste dras med ett "mtb-reglage" för att det är något med stegen mellan kuggarna på kassetten... typ?
Ingen skillnad på avståndet mellan dreven, det är bara bodyn på 11-del lvg som är bredare eftersom innersta drevet inte "hänger" över navflänsen som det gör på MTB. Så därför måste man sätta en spacer innerst om man kör 11-del mtb kassett på 11 del lvg-body.

Har du provat din setup och verifierat att det inte funkar?

Senast ändrad:
GRX och Road-grejer
Ingen skillnad på avståndet mellan dreven, det är en bredare kassett på LVG för att innersta drevet inte "hänger" över navflänsen. Därför är bodyn på 11-del LVG bredare (och man måste sätta en spacer innerst om man kör 11-del mtb kassett på 11 del lvg-body

Har du provat din setup och verifierat att det inte funkar?

nej, det har jag faktiskt inte... litade på tabellen och avbröt.

GRX och Road-grejer
Den tabell jag klistrade från är v2.4, sen verkar man tagit bort rd-rx812 från 2x11 tabellen i v3.5. Jag antar att man tagit bort den för att den är en 1x only bakväxel, så den är ju inte 2x kompatibel pga omfånget fram, men det har ju inget med växlingen bak att göra. I 1x11 tabellen finns istället inte r8020 med för att det inte är en 1x-grupp, det är bara GRX.

Men mig veterligen så är det inga problem med att köra GRX och Ultegra, det skall vara fullt kompatibelt bortsett från vevparti/framväxel där man meckat med kedjelinjen. Du har ju även denna texten på specen för rx812:
  • Compatible with current road DUAL CONTROL LEVER

Senast ändrad:
GRX och Road-grejer
Den tabell jag klistrade från är v2.4, sen verkar man tagit bort rd-rx812 från 2x11 tabellen i v3.5. Jag antar att man tagit bort den för att den är en 1x only bakväxel, så den är ju inte 2x kompatibel pga omfånget fram, men det har ju inget med växlingen bak att göra. I 1x11 tabellen finns istället inte r8020 med för att det inte är en 1x-grupp, det är bara GRX.

Men mig veterligen så är det inga problem med att köra GRX och Ultegra, det skall vara fullt kompatibelt bortsett från vevparti/framväxel där man meckat med kedjelinjen. Du har ju även denna texten på specen för rx812:
  • Compatible with current road DUAL CONTROL LEVER

Detta va ju riktigt trevliga nyheter.

GRX och Road-grejer
Alla Shimano 11-delade landsvägsbakväxlar av senaste generation, både GRX 11-delad och 10-delad och senaste Tiagra 10-delad bakväxel har samma actuation ratio. De rör sig alltså lika mycket i sidled för given längd dragen kabel. Således ska samtliga vara direkt utbytbara och deras respektive reglage likaså (givet att bromssystemen är av samma typ).

Sprid det inte vidare bara. Shimano vill inte att vi ska veta det ?. Det framgår i alla fall inte av deras kompabilitetstabeller.

GRX och Road-grejer
Alla Shimano 11-delade landsvägsbakväxlar av senaste generation, både GRX 11-delad och 10-delad och senaste Tiagra 10-delad bakväxel har samma actuation ratio. De rör sig alltså lika mycket i sidled för given längd dragen kabel. Således ska samtliga vara direkt utbytbara och deras respektive reglage likaså (givet att bromssystemen är av samma typ).

Sprid det inte vidare bara. Shimano vill inte att vi ska veta det ?. Det framgår i alla fall inte av deras kompabilitetstabeller.
Jag kan bekräfta detta, kör Tiagra 4700 reglage med rd-rx812 bakväxel.

Tillbaka
Topp