GRX (RD-RX400) 10-del fungerar inte med 10-del 105?!

Nypåmtb

Aktiv medlem
Hej!
I ett projekt att uppdatera min gamla stålcykel (80-tal Peugeot) till 10-delat med möjlighet till 1*10 köpte jag en tiodelad grx bakväxel som jag försökt para med 105 reglage. Växlingarna fungerar dock inte alls. Vid googling får jag fram att GRX (RD-RX400) egentligen är för 11-delade system (drar så mkt vire som ett 11-delad växel), anledningen att de säljs som 10-delade är för att grx-handtagen är ”special” och fungerar som 11-delade handtag fast med bara 10-växlar. Detta hade jag helt missat ? (inget som direkt annonseras).
Vad har jag för alternativ utan att köpa nya handtag? Planen var att köra 10-del 11-36. Hjulet tar också Max 10-del.
- Kan jag köpa en 11-delad mtb kassett där ett drev tas bort?
- Köpa ny lvg-bakväxel? Tyvärr finns dock ingen som tar 11-36 och dessutom saknas clutch vilket gör att 1-drev fram utan NW fungerar sådär.
Andra alternativ?

Jag tror inte att det har med "egentligen för 11-delat" att göra. Lite mer cable pull är bättre och Tiagra 10-delat har samma problem.

Om du har tur kan du modifiera infästningen av vajern i bakväxeln lite så att den drar mindre vajer.

Du behöver ett STI-reglage som har "11-speed road pull ratio" men fortfarande är 10-delat t.ex Tiagra 4700 10-speed - se https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/a-complete-guide-to-rear-derailleurs
10-speed Tiagra 4700 (and the associated RS405 hydraulic shifters) and GRX400 gravel derailleurs also use the same cable pull ratio as 11-speed road components. This means you could, for example, use an 11-speed derailleur with 10-speed Tiagra 4700 shifters

Som du redan konstaterat har RD-RX400 samma "cable pull" som Shimanos 11 delade bakväxlar i landsvägssegmentet och Tiagra 4700 är den fula ankungen som äntligen blivit en svan.

Dvs sälj de reglage du har och köp nya, antingen par https://www.bike24.com/p2125100.html eller bara högra https://www.bike24.com/p2658337.html

Senast ändrad:
Hej!
I ett projekt att uppdatera min gamla stålcykel (80-tal Peugeot) till 10-delat med möjlighet till 1*10 köpte jag en tiodelad grx bakväxel som jag försökt para med 105 reglage. Växlingarna fungerar dock inte alls. Vid googling får jag fram att GRX (RD-RX400) egentligen är för 11-delade system (drar så mkt vire som ett 11-delad växel), anledningen att de säljs som 10-delade är för att grx-handtagen är ”special” och fungerar som 11-delade handtag fast med bara 10-växlar. Detta hade jag helt missat ? (inget som direkt annonseras).
Vad har jag för alternativ utan att köpa nya handtag? Planen var att köra 10-del 11-36. Hjulet tar också Max 10-del.
- Kan jag köpa en 11-delad mtb kassett där ett drev tas bort?
- Köpa ny lvg-bakväxel? Tyvärr finns dock ingen som tar 11-36 och dessutom saknas clutch vilket gör att 1-drev fram utan NW fungerar sådär.
Andra alternativ?

Det finns några alternativ men ett ganska snutt sätt att lösa det är Wolftooth TanPan, med en sådan ändras utväxlingen från ditt reglage så du kan köra MTB-bakväxel till exempel. Kika på den.

Det finns några alternativ men ett ganska snutt sätt att lösa det är Wolftooth TanPan, med en sådan ändras utväxlingen från ditt reglage så du kan köra MTB-bakväxel till exempel. Kika på den.

TS kombon nämnas vid TanPan så det är än lösning, men inte billig.

Du behöver ett STI-reglage som har "11-speed road pull ratio" men fortfarande är 10-delat t.ex Tiagra 4700 10-speed - se https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/a-complete-guide-to-rear-derailleurs

Som du redan konstaterat har RD-RX400 samma "cable pull" som Shimanos 11 delade bakväxlar i landsvägssegmentet och Tiagra 4700 är den fula ankungen som äntligen blivit en svan.

Dvs sälj de reglage du har och köp nya, antingen par https://www.bike24.com/p2125100.html eller bara högra https://www.bike24.com/p2658337.html
Grymt bra info, dock lite dyrt givet att jag just köpt 105-reglage.

Den ser intressant ut: är det då den här för 10-delad?

Står bara att man kan köra med Shimano bakväxlar. Har en Stam gx 11-delad liggande som klarar 10-42. Skulle den passa med 105 reglage 10-delat ihop med en TanPan på en 10-delad 11-36 kassett?

Jag har kört 10-delade lvgreglage med alla möjliga bakväxlar, Tourney och uppåt. Även Claris och Sora från lvg-sidan går förstås bra. Vill du ha clutch så vet jag att Microshift tillverkar sånt.

Jag har kört 10-delade lvgreglage med alla möjliga bakväxlar, Tourney och uppåt. Även Claris och Sora från lvg-sidan går förstås bra. Vill du ha clutch så vet jag att Microshift tillverkar sånt.
Att köpa en sån här känns ju som en mkt prisvärd lösning om nya 9-delade funkar. Denna ska klara 11-36 och har clutch.
Edit: den verkar faktiskt inte ha clutch

M786 har clutch.. Men då borde 5120 funka lika bra.
Annars sora med guide?

10-delat Shimano MTB har 1,2 shift ratio, medan 11-delat lvg har 1,4. Jag tror inte att det kommer att funka bra.

Sram Exact Actuation, t.ex. 10-delat GX, har shift ratio 1,3. Jag gissar att det är tillräckligt nära 1,4 för att funka.

Kör du utan nw så får du hålla grejerna rena, kedjan smörjd och vara försiktig när du växlar till de tyngre växlarna. Troligen går det att få skapligt, men med viss risk för kedjetapp. Det går ju alltid att meka ihop något som håller kedjan på plats annars.

Annars är det väl bara att byta till en NW-klinga. Eller är det någon udda standard på vevpartiet?

Tillbaka
Topp