GT Helion 2016 hjälp!

• Trådstartare Trådstartare els
  • Start datum Start datum

els

Medlem
GT Helion 2016 hjälp!
Hej Happyride!

Jag gick hittade en begagnad GT Helion 2016 som jag tänkte skulle vara kul till min 10åriga son. Sagt och gjort, hämtade hem cykeln och sen slog det mig..
Skruva i cross och enduro (vilket jag gjort lite iaf) är ju bra mycket lättare än det här med cykel..

Har lite kontant med en kille via Facebook som försöker hjälpa mig med att hitta lite delar, men jag tänker ju fler som kan slå sina kloka huvuden ihop, ju bättre 🙂

Om någon här skulle vilja spendera lite av sin tid att guida en vilse cykelpappa så är jag väldigt tacksam 🙂

Följande behöver jag lösa:

1. En fjäder i bromshandtaget gick av, bromsen fungerar som den ska är då väldigt fladdrig utan denna fjäder.
Går fjädern att byta?
Isf vart köper man sådan?
Om inte, vilket handtag ska jag köpa? (Har försökt bildgoogla utan framsteg.
Bifogar bild på handtaget.

2. Behöver nytt bakdäck, vad ska jag köpa? Tror det sitter slanglösa däck, kan man byta dom själv?

3. Bakdäcket glappar i sidled, har försökt läsa mig till att det kan vara något med förspänning, hur spänner jag detta?

4. En del till lockouten på ”bakdämparen” gick av, går denna att hitta som reservdel? Bifogar bild.

Bilagor

• fea9c49dfb0ab9caf138f8eb519da48f.webp
    fea9c49dfb0ab9caf138f8eb519da48f.webp
    838.1 KB · Besök: 68
  • IMG_9207.webp
    IMG_9207.webp
    730.4 KB · Besök: 68
  • IMG_9271.webp
    IMG_9271.webp
    225.1 KB · Besök: 63
  • IMG_9210.webp
    IMG_9210.webp
    119.1 KB · Besök: 59
Senast ändrad:
GT Helion 2016 hjälp!
För 2 & 3, kolla Park Tools youtubekanal, de har detaljerade videor om hur du gör.

Bromsen är nog enklast och billigast att bara byta ut.

Lockouten är svårare, men enklaste alternativet är att bara skita i den och köra öppet.

Reservdelar hittar du enklast från Tyskland på bike-discount eller r2-bike, eller begagnat här på happy.

GT Helion 2016 hjälp!
Hej!

Tack för erat engagemang!

MagerValp:
Finns det någon broms som matchar eller måste jag byta ut båda då?

Lockouten hade ju varit väldigt rolig att få till, så allt fungerar på sonens ”nya” cykel, får undersöka vidare.

Hela växelsystemet ska vara nyligt utbytt på verkstad, ska kolla då jag kommer hem 🙂

Tack för tips ang reservdelssidorna.

Erik:
Han är rätt ”ny” på cykel, så han vardagscyklar, en hel del asfalt och lite mindre stigar etc 🙂

GT Helion 2016 hjälp!
Maxxis Forekaster och Rekon är bra alternativ. De ger tillräckligt med grepp om man skulle vilja testa lite grövre terräng, men rullar ändå fint när det blir asfalt

Forekaster (fram) Rekon (bak) Snabbare rull
eller
Forekaster (fram) och Forekaster (bak) Mer grep

Senast ändrad:
GT Helion 2016 hjälp!
1. MagerValp har koll. Modellbeteckningen står dessutom någonstans på handtaget, men det lär inte finnas att köpa likadant längre. Jag hade nog satt på en MT500-broms som är ännu mer lik än de SLX som länkas, och är snäppet under i modellserien (spelar ingen roll på denna cykel). Går att köpa handtaget löst och bara byta det om oket är okej, men då behöver du ett luftningskit, bromsolja samt sätta dig in i hur man gör. Finns enkel beskrivning från Shimano, men kräver en liten arbetsinsats och som sagt lite grejer. Köper du en ny komplett broms kan du slippa lufta, men då måste du köpa med en slanglängd som funkar vilket inte är helt säkert. Observera även att handtagen är olika för höger och vänster/fram och bak (kanske uppenbart men lätt att missa bland allt annat att hålla koll på).

2. Gör som @Erikl!0618203 skriver. Bra, funktionellt, dugligt. Däck är en djungel, välj själv hur djupt du vill förvilla dig in i den.

3. Finns lite olika lösningar på det där. Antingen kollar du modellbeteckning på nav, youtubar likadant nav osv, eller så tar du loss hjulet och fotar navet så kanske någon här kan meddela hur du gör. Om det har lagerförspänningsjustering hade jag sett till att smörja lite samtidigt, samt sett till att inte dra åt för hårt (för då dör lagret snart).

4. Ta bort och ersätt med ett passande litet vred som sitter direkt på dämparen. Ingen aning om vad du ska köpa där, men samma sak som med ovanstående - kolla modell och googla lite alternativt skriv här så kanske någon kan länka dig rätt. Jag hade inte heller bemödat mig att hålla på att stänga av och sätta på dämparen men givet att cykeln har några år på nacken kanske länkaget är lite av det gungiga slaget. Ett barn klarar sig ändå!

Med cykelmek krävs lite idoghet och att man smutsar ner sig. Kräver en viss omfamning och acceptans att saker och ting inte alltid är så rättfram som man kanske hade kunnat önska när man är ny. Håll ut och skriv här så brukar folk hjälpa till givet att de upplever att du faktiskt lyssnar på dem.. ;)

GT Helion 2016 hjälp!
Jag hade inte heller bemödat mig att hålla på att stänga av och sätta på dämparen men givet att cykeln har några år på nacken kanske länkaget är lite av det gungiga slaget. Ett barn klarar sig ändå!
Min första mtb 2020 var precis exakt en sån här GT. Dämparen erbjuder inte mycket support för en gubbe på närmre 98 kg kan jag avslöja, extremt gungigt och lockout användes flitigt på transporter. För en 10-åring tror jag däremot att det nog blir alldeles lagom, plus att det ju är coolt med en cykel som gungar och rör på sig.

GT Helion 2016 hjälp!
Tack för alla era tips!
Jag läser och tar åt mig, har varit mycket på jobbet och hemma för den delen så jag har inte hunnit sätta mig in i allt!

Men jag ska försöka klicka hem MT500 bromshandtag och ett rekon bakdäck :)

Sen får jag undersöka luftningen av broms, det såg ju dock inte så svårt ut, trycka in olja nedifrån och upp ur behållaren på handtaget :)

Återigen tack för er hjälp!

GT Helion 2016 hjälp!
Min första mtb 2020 var precis exakt en sån här GT. Dämparen erbjuder inte mycket support för en gubbe på närmre 98 kg kan jag avslöja, extremt gungigt och lockout användes flitigt på transporter. För en 10-åring tror jag däremot att det nog blir alldeles lagom, plus att det ju är coolt med en cykel som gungar och rör på sig.

Precis så är det, han tycker att den är coolast i världen och ögonen bara glittrar när han cyklar 😁

Tänkte beställa ett bleeding kit, ska det vara med röd eller guld bromsvätska?
Någon som har nån aning om hur mycket som går i vätska till vardera broms?

Jag råkade nämligen släppa ut lite, och det var då grått/svart det som kom ut..

GT Helion 2016 hjälp!
Tack för alla era tips!
Jag läser och tar åt mig, har varit mycket på jobbet och hemma för den delen så jag har inte hunnit sätta mig in i allt!

Men jag ska försöka klicka hem MT500 bromshandtag och ett rekon bakdäck :)

Sen får jag undersöka luftningen av broms, det såg ju dock inte så svårt ut, trycka in olja nedifrån och upp ur behållaren på handtaget :)

Återigen tack för er hjälp!
Man lär sig simma bäst om man är i vattnet. 😊

Men gällande luftning/byte bromsolja så trycker man inte nerifrån och upp, utan man låter olja från koppen i handtaget rinna ner genom bromsen. Det finns ett antal steg att följa, och om man bara följer dessa som återfinns i Shimanos manual så går det alltid väl (handlar om att ha rätt vinkel på reglaget etc). Sen är hela internet fullt av folk som gör en massa egna hittepå, och det som inte är fullt av dessa människor är fullt av sådana som har problem att lufta sina bromsar.

Googla Shimano dealers manual och följ den som avser de bromsar du har. Plättlätt! Du behöver ett luftningskit med kopp passande mtb-bromsar (det finns två olika gängor på koppen på Shimanobromsar, en för mtb och en för lvg där den för lvg består av en liten adapter man skruvar på). Shimanos original är förmodligen billigt och fungerar toppen.

Tillbaka
Topp