GT Sensor Sport AL - heldämpad stigcykel

TomWi

Medlem
Hej.
Någon som har feedback runt denna heldämpade stigcykel ? Lite svårt att hitta nyare recensioner och feedback.

Jag är hyggligt nybörjare som vill gå från hardtail till heldämpad och vill in och åka lite tuffare stigar, ingen direkt downhill dock. Kom över den för 17 990:- på XXL rea med leverans nästa vecka. Verkar vara prisvärd (?) men lite högre vikt, någonstans närmare 16 kg som jag är lite fundersam över. Eller är det så i lägre prisklassen typ under 25 000:- att man får räkna med den vikten ?

All feedback och kommentarer uppskattas :)

....dessutom någon som vet om man på XXL kan testa cyklarna först (typ på parkeringen) innan man slår till ?

Till rabatterade priset är den helt ok. Vikten är då vad man kan förvänta sig. Enda som jag gissar kan vara problematiskt är att däck är inte riktigt greppiga. För att få den lättare och bättre skulle man senare kunna uppgrade hjul till lättare med 30 mm innerbred.

Här är en review som klagar på (andra WTB) däck och hög vevlager, men jag tycker att hög vevlager är bra på svensk stig:

Senast ändrad:
Jag skulle säga att den är ett kap om du fick den för 18. Med tanke på XXLs verkstad skulle jag dock gått igenom cykeln grundligt innan första rundan, dra åt och smörj där det behövs.

Har kört två år på en GT Sensor, dock i kolfiber och med andra komponenter, men samma geo. Verkligen gillat den cykeln!

Sätt flip-chipet på Low så har du bra geo med trevlig head-angle på 65,5 grader. Jag gafflade upp cykeln till 150mm fram, satte på greppiga däck och har kört enduro och endel park med den, vilket har funkat bra. Något lite slag bak(för just enduro) men väldigt poppig och effektiv att pumpa och trampa med.

Eftersom jag tyckte utför var mer roligt skaffade jag i våras en ren endurocykel, byggde om GTn för mer platt stig. Har nu ett lätt hjulpar och xc-däck på och tycker den blivit en riktig stigraket. Lätttrampad och känns effektiv.

Rekommendede en kompis samma hoj när de hade rea, och han verkar nöjd! Men som sagt innan är däck inte de bästa och inte heller bromsarna. Men tycker man de är ett problem längre fram är det värt att uppgradera och lätt att byta ut då cyleln är lättmeckad p.ga extern vajerdragning vilket underlättar.

Jag har varit oerhört nöjd med den då det med ganska små medel kunnat användas till det mesta med bravur.
Tycker du gjort ett kap på 18k!

Senast ändrad:
Hej.
Någon som har feedback runt denna heldämpade stigcykel ? Lite svårt att hitta nyare recensioner och feedback.

Jag är hyggligt nybörjare som vill gå från hardtail till heldämpad och vill in och åka lite tuffare stigar, ingen direkt downhill dock. Kom över den för 17 990:- på XXL rea med leverans nästa vecka. Verkar vara prisvärd (?) men lite högre vikt, någonstans närmare 16 kg som jag är lite fundersam över. Eller är det så i lägre prisklassen typ under 25 000:- att man får räkna med den vikten ?

All feedback och kommentarer uppskattas :)

....dessutom någon som vet om man på XXL kan testa cyklarna först (typ på parkeringen) innan man slår till ?
Var bor du? Happyride har en cykeltestarhelg den 19.19.e maj i Hellas, GT kommer att vara där då?

Tillbaka
Topp