Guadeloupe MTB?

jonasls

Medlem
Guadeloupe MTB?
Hej!

Jag kommer åka till Guadeloupe med fru och barn i mars och bo i övre delen av Basse-Terre. Landsvägscykling verkar vara väldigt stort på ön, men jag gillar inte att svettas på vägen utan är en passionerad MTB- och DH-cyklist. Jag lyckas inte hitta några uppgifter om stigcykling och uthyrning av MTB på Basse-Terre. Någon som varit där och har tips? Funkar även med Grande-terre men risken är att det blir för långt bort.

Guadeloupe MTB?
Tyvärr inget att bidra med i sakfrågan men om du kommer ut och cyklar något där vore det intressant med en liten RR. Guadeloupe är av någon outgrundlig anledning sorgligt underrepresenterat vad gäller RR:er på happy.

Guadeloupe MTB?
Jag har varit på Guadeloupe tre gånger. Norra BasseTerre, Deshies du kanske ska till Fort Royal? Hittade ingen som hyr ut riktiga mtb. Det finns en bra Cykel butik på vägen mot Pointe a Pitre innan man kör över kanalen på vänster sida, om jag mins rätt. Ingenting i byarna på BasseTerre. Lederna uppe i regnskogen på BT är ganska så svåra/leriga bitvis. Jag har bara vandrat några dagsturer. Det cyklas myket landsväg främst på GrandeTerre på BTär vägarna ganska smala och slingriga hetsig trafik. Vi valde att inte cykla landsväg. Ta med löparskorna, simfötter och framförallt cyklop. Om du har egen bil? , plage de Clugny, Grande Anse, plage Leroux, Leroux har strandnära snorkling.
Ja jag är lite avundsjuk på dig.
//Micke

Guadeloupe MTB?
Varit där en gång och förvånades över hur många som svettades på landsvägen i det backiga landskapet, men det är väl just de intervallerna man söker om man cyklar på den ön.
Hyrde bruks MTB på langleys anläggning men det var just bara bruksstandard på dem även om jag har för mig att det fanns ganska OK varianter att hyra.

Som Elvin skrev är det lite antingen eller infrastruktur på öarna, antingen finns det vägar då är de smala och folk kör fort, eller så är det kostigar som kan vara ganska leriga pga av klimatet, men det enklaste är nog att kolla med Langley de är en av de större arrangörerna på plats så finns det bra MTB förutsättningar så borde de kunna till det.

Annars njut av dykning, god och billig rom, vandra och njut av klimatet.

Guadeloupe MTB?
Precis, det är Langleys Fort Royal vi ska till. Snorkling ligger högt på todo-listan. Ska maila Langley och fråga om uthyrning. Lyckas jag få till något så kanske jag publicerar en kort RR.

Tack för tipsen

(Om någon fler har input på cykling där så får ni gärna fylla på)

Guadeloupe MTB?
Bodde själv på en trevlig fransk resort i precis ovanför stranden en Grand Anse som är nästgårds till ert hotell, kan rekommendera morgon löpning på stranden med avslut att kuta upp för den lagom höga "kullen" i södra änden av stranden, för övrigt en betydligt roligare strand än den vid Fort Royal.

Hyr kanot och paddla ut till ön utanför Fort R för att se jätteansamlingarna med havssnigelskal som är en lokal delikatess, om det finns vatten i de lokala åarna kan man ägna en dag åt canyoning, av den rätta sorten och inte sixtens :)

Dykning som sagt, ett besök hos Jaques Cousteau i hans undervattens reservat där han står staty på botten som sig bör.

Gillar man fiske så kan jag rekommendera en tur ut med båt, blue marlin och Dorado som gärna äts pinfärsk på båten sashimi style med lite salt och lime, prata med skepparn innan då själva fångsten ofta är en viktig inkomst för båtägaren, men en fin liten bit bak vid stjärten brukar man kunna få.

Finns en riktigt trevlig liten bungalow resort med taverna i norra änden av Grand Anse som bjuder på sagolika solnedgångar och riktigt goda caipirinhas på färska lime direkt från träden runt baren.

Lite tips, njut för tiden går fort i paradiset.
Chris

Guadeloupe MTB?
JPL sa:
Något nytt om cykling på denna destination?
Hoppas komma dit prel december/januari.

Jag var där i år och då hade Langley (som jag bodde på förövrigt ) slutat med cykeluthyrning då det inte var lönsamt .

Den lilla cykelbutiken innan point de pitre som Elvin skrev om hade stängt igen .

Jag googlade men fann ingen, frågade även Langley personalen om dom visste om något uthyrningställe men det gjorde dom inte.

Senast ändrad:
Guadeloupe MTB?
JPL sa:
Något nytt om cykling på denna destination?
Hoppas komma dit prel december/januari.

Jag skulle testa att google lite på canyoning, fanns företag som ordnade såna aktiviteter och de kanske har pejl på cykling oxå, annars är jag rädd att mina tips är slut, verka som focus ligger på att pressa klättringsförmågan på landsvägen.

Guadeloupe MTB?
Hur verkar det med hyrcyklar för landsväg då? Även om det aviseras vårdslös trafik så vore det ju kul, med ngn enstaka runda om man harntid över.

Guadeloupe MTB?
IMG_20170129_123351.jpg

Finns några ganska korta kostigar öster om Langley som är roliga att cykla på. Det här var 2017 och cykeln är en breakaway som inte tar så stor plats så den fick följa med till Guadelope utan att det knusslades.

På landsväg är folk överlag väldigt trevliga där men är man inte van vid varmt klimat och väldigt branta backar får man det jobbigt, alltså, det är jättebrant. Det blev mycket kortare turer för mig än jag räknat med för jag blev jättetrött jättefort.

Guadeloupe MTB?
Också bott på Langley och jag skulle satsa på vad som är bäst där, dvs vattenaktiviteter och underbar löpning längs stränderna.
Ett allmänt tips är att spendera en natt på ön Les Saintes och ta en middag på nån restaurang längs vattnet.

Guadeloupe MTB?
Sunny sa:
Också bott på Langley och jag skulle satsa på vad som är bäst där, dvs vattenaktiviteter och underbar löpning längs stränderna.
Ett allmänt tips är att spendera en natt på ön Les Saintes och ta en middag på nån restaurang längs vattnet.

Tack för sido-infon, men min fråga var gällande cykling. Det är ju inte direkt så att min resa är bokad för cykling och helt utan vetskap om vad det är för typ av destination i övrigt, därav min fråga om just cykling. ;)

Guadeloupe MTB?
uandt sa:
Finns några ganska korta kostigar öster om Langley som är roliga att cykla på. Det här var 2017 och cykeln är en breakaway som inte tar så stor plats så den fick följa med till Guadelope utan att det knusslades.

På landsväg är folk överlag väldigt trevliga där men är man inte van vid varmt klimat och väldigt branta backar får man det jobbigt, alltså, det är jättebrant. Det blev mycket kortare turer för mig än jag räknat med för jag blev jättetrött jättefort.
Det är inte så att innehållet i flaskstället har något med tröttheten att göra? ;-)

Guadeloupe MTB?
JPL sa:
Sunny sa:

Tack för sido-infon, men min fråga var gällande cykling. Det är ju inte direkt så att min resa är bokad för cykling och helt utan vetskap om vad det är för typ av destination i övrigt, därav min fråga om just cykling. ;)
Öh ja det förstår jag att du förstår, min kommentar var kopplat till att jag hade samma ambition som du men "slösade" tid på att hitta vettig MTB och leder utan resultat...

Tillbaka
Topp