Gubbcykling i norra Stockholm

Björne2

Medlem
Hej, hej! Finns det någon förening för "vuxna" cyklister i norra Stockholm som gillar att cykla i grupp? För oss som gillar att cykla snabbt men som inte tillhör sverigeliten... :) Kön och ålder spelar såklart ingen roll även om jag själv tillhör MEMIL:erna. Jag vet att frågan ställts tidigare men klubbar läggs ju ner och nya startas osv.

Eftersom Stockholms mittpunkt är Bergsringen i Traneberg, och Stockholm inte fortsätter på andra sidan vattnet, så måste "grus i norra Stockholm" vara stigarna kring Johannelundsbadet.

Kanske inte det mest inspirerande, men i alla fall korrekt!

Källa: https://uddautflykter.se/guide/stockholm/stockholms-geografiska-mittpunkt/
Mittpunkt = geografisk mittpunkt av Stockholms kommun/stad? Av Stockholms län? Med eller utan hänsyn tagen till vatten? Eller avses något helt annat?

Mittpunkt = geografisk mittpunkt av Stockholms kommun/stad? Av Stockholms län? Med eller utan hänsyn tagen till vatten? Eller avses något helt annat?
Från artikeln: "Författaren Hans Harlén, som har publicerat mer än ett dussin böcker om Stockholm, har också räknat ut stadens geografiska mittpunkt. Han utgick från koordinaterna för stadens yttersta punkter och ritade sedan en kvadrat runt dem. I mitten hamnade Bergsringen i Traneberg. "

Definitionen av "Stockholms stad" här är okänd.

Lika okänd som den geometrisk modell som använts för att få till att Stockholms ytterpunkter förbinds av en kvadrat.
Okok, det finns flera okända. Men man torde iaf kunna utesluta t.ex. Stockholms Län resp någon definition av innerstad.

Edit: Tar man en kvadrat (norr-söder, öst-väster) för Stockholms kommun så hamnar man rätt bra nära där han pekar ut mittpunkten, i Traneberg. Så det är väl det han gjort. Rätt eller fel.
Screenshot 2025-08-22 13.40.46.webp

Senast ändrad:
Okok, det finns flera okända. Men man torde iaf kunna utesluta t.ex. Stockholms Län resp någon definition av innerstad.

Edit: Tar man en kvadrat (norr-söder, öst-väster) för Stockholms kommun så hamnar man rätt bra nära där han pekar ut mittpunkten, i Traneberg. Så det är väl det han gjort. Rätt eller fel.
Visa bilaga 788997
Ja, det verkar rimligt när man ser kartan.

Personligen tycker jag metoden känns rätt kass. Ett T-format område skulle då sätta mittpunkten i mitten på den "vertikala delen" av T:et, vilket inte känns som en särskilt intuitiv mittpunkt.

Tyngdpunkt känns bättre och troligen utan vatten. Sen är det inte en problemfri metod heller.

Har för mig att det var DN som gjorde det på nittiotalet någon gång. Oklart var mitten hamnade, men var det inte nära DN-skrapan?
Någon gjorde det med Sverigekartan för länge sedan för att visa att de var Sveriges mittpunkt.
Med eller utan vatten?
Vet inte hur mycket vatten som räknades bort.
Misstänker att det skulle vara än jobbigare att räkna bort allt vatten om de gjorde samma i Finland.

Sverige har fler stora sjöar än Finland, så troligtvis mer vatten. Sverige klassar inte vatten under en hektar (100k i SE mot 56k i FI) som en sjö, medan i Finland räknas varenda vattenpöl (187k).

Fascinerande tyst från TS vad gäller önskad lokalisering för cykelturerna.

Vad "roliga" ni på forumet är då. :) Problemet är att cyklingen ska vara både norra sthlm och gubb. 10 mil och snitthastighet 25 km/h är lite över min förmåga. Så om turen utgår från typ Märsta är jag slut innan den börjat.

Kanske ha varit uppe redan?
Kanske kan vara något?

Bilagor

• Screenshot_20250827-202531~2.webp
    Screenshot_20250827-202531~2.webp
    132.7 KB · Besök: 44
Vad "roliga" ni på forumet är då. :) Problemet är att cyklingen ska vara både norra sthlm och gubb. 10 mil och snitthastighet 25 km/h är lite över min förmåga. Så om turen utgår från typ Märsta är jag slut innan den börjat.
Men hjälp till, vad är en bra startpunkt då för dig? 🙂 Odenplan, Universitetet, Enebyberg, ...?

Jag försökte inte vara rolig. Utgående från ett antagande om att du faktiskt vill ha relevanta svar känns det dock rimligt att du inte bara sitter och väntar på att någon ska råka ge dig precis det du vill ha utan att du specificerar bl.a.

(a) I vilket område du vill cykla.
(b) Ungefärlig längd på turerna
(c) Ungefärlig fart

Det enda konkreta du sagt hittills är att det ska vara grus och norr om city.

Gubbar i norra Stockholm snittar allt mellan 20 och 40 km/h, samt kör rundor mellan 2 och 100 mil. Dock sällan 100 mil i 40 km/h.

Tillbaka
Topp