Gungig gaffel i låst läge , vad göra ?

FUJI

Ny medlem
Har en Reba Team gaffel 100 mm på min XC.

Den flexar / gungar/ fjädrar c:a 20-30 mm i låst läge, vilket är irriterande när man kör grusväg osv ?

Vad göra , har ni några tips ( förutom att köpa ny gaffel)?

Har ställt in gaffeln efter min vikt och körstil ( enligt Instruktionsboken till gaffeln), men det har inte hjälpt nämvärt ?

Pumpa den? Min bror har en likadan och den lockouten är inte mycket att hurra för. Men testa att pumpa den det borde hjälpa lite i alla fall.

Låsuten fungerar fint på min Reba team tycker jag. Hur har du "flood gate"-ratten inställd? Testa att vrida på den och se om det hjälper.

Detta är standard på Reba-gafflarna... En del reba funkar bättre men du får tyvärr byta gaffel t ex en magura om du vill ha bra lockout.....

FUJI skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för tipsen
>
> Ska prova att pumpa gaffeln hårdare och justera
> ventilen enligt era tips !

Du har värden på vad för tryck du ska ha beroende på kroppsvikt och trycket har inte med LockOuten att göra!
I vissa fall så kan vajern ha glidit så att "lockout-ratten" inte stänger helt...

FUJI skrev:
> Tack för tipsen
>
> Ska prova att pumpa gaffeln hårdare och justera
> ventilen enligt era tips !

Pumpa i mer luft skulle inte jag göra då det trotts allt för dom flesta är de dämpade egenskaperna man vill åt. Och funkar den bra i skogen nu kommer den bli för hård med mer luft. Är man en grusvägs racer kan man lika gärna köra stelt och däck med lite större luftvolym.

Justera flood gaten kan dock vara lösningen på ditt problem. Jag upptäckte stora skillnader när jag vred på den. Om jag inte minns fel kunde man justera lite med poplocken också om man hade en sådan. Enklast är att testa vrida och se vad som händer!

Har ingen erfarenhet av just reba men andra gafflar med lockout brukar bara strypa flödet av olja och därmed går de inte att låsa om oljenivån är för låg. Har du kollat detta?

t_conradsson skrev:
> Har ingen erfarenhet av just reba men andra
> gafflar med lockout brukar bara strypa flödet av
> olja och därmed går de inte att låsa om
> oljenivån är för låg. Har du kollat detta?

Reba låser inte helt stelt även när den är som bäst inställd med mera, en följd av dess konstruktion.

Men oljenivån kan vara grunden till problemet, först skall dock flood gaten till max som fler här rekommenderat. I sällsynta fall så kan tätningskitet i Motion Controlen vara problemet, men troligen inte i detta fallet.

När jag har detta problem på min SID så är det luftbubblor i oljan och då kan den inte låsa helt.
Brukar inträffa 1-2 ggr per säsong och då är det bara att se till och bli av med dom.

Ska ta en rejäl tur i helgen som kommer och justera floodgaten i olika lägen

återkommer därefter med rapport

Tack för alla tips

Illas skrev:
> När jag har detta problem på min SID så är det
> luftbubblor i oljan och då kan den inte låsa
> helt.
> Brukar inträffa 1-2 ggr per säsong och då är
> det bara att se till och bli av med dom.

SID med Pure Tube har detta problem, inte samma system på REBA.

Tillbaka
Topp