Gupp på vägbanor

Race

Medlem
Gupp på vägbanor
Börjar bli så innerligt trött på den dåliga infrastrukturen som finns för cyklister, och då bor jag ändå i Linköping som klassas som en av Sveriges bästa cykelstäder. Pendlar 6-km tur och retur och cyklar en del på fritiden med min hybridcykel, och har på senaste tiden börjat störa mig allt mer på alla guppen man måste köra genom. Inte nog med att cykeln tar mycket stryk av det så blir man riktigt trött i armarna av det. Vad finns det för långsiktiga men också kortsiktiga lösningar för det här problemet?

Gupp på vägbanor
Cykla fortare. Johan Museeuw så en gång om kullerstenen på Paris Roubaix att man bör ligga runt 40kph för då känns underlaget inte lika studsigt. Har du längre mellan gruppen kanske 55 är en bättre fart?

Gupp på vägbanor
Alternativt ta en skottkärra med kallasfalt och jämna ut guppen.
Kanske däck med en något större luftkammare kan hjälpa till med att få resan att kännas behagligare.

Gupp på vägbanor
Cb där det växer tall intill kan bli extremt guppiga, antagligen pga rötter som växer in under asfalten. Men jag har - hittills - bara tänkt att sånt är livet.

Gupp på vägbanor
?
0404C2FB-FC72-42CD-993E-CCC58BE39D74.jpeg

Gupp på vägbanor
Lite bredare däck med lagom lufttryck gör stor skillnad, 37-42mm tycker jag fungerar bra för stadstrafik. Man kan också experimentera med olika typer av däck som kan vara hårdare eller mjukare.

Om man får ont i armarna av 6km cykling så kan det också finnas förbättringar att göra på hur du sitter på cykeln. Kanske lägger du för mycket tyngd på händerna och borde istället försöka hålla upp kroppen med bålen. Kanske går att göra några justeringar för att göra detta enklare, t ex kortare styrstam eller liknande.

Dämpad framgaffel är ingen bra lösning för en hybrid, väger för mycket och tar onödig kraft vid normal asfaltscykling.

Tillbaka
Topp