GXP Pressfit, fattar nada…

Sudden19

Aktiv medlem
Hej!

Köpte en lös ram där de satt ett vevlager i, ett GXP MTB Pressfit i en superior road gravel. Original sitter ett Shimano BB41-71 BB (om jag lyckats läsa rätt spec..)

Till ramen följde även ett vevparti med, ett FSA Gossamer, ombyggt till enkelklinga.

Men de känns som lagret på non drive side åker in för långt i lagerhållaren? Behöver man distanser eller något för att köra ett FSA LVG parti i ett GXP Mtb vevlager?

Drar jag åt vevarmen på non drive side då känns de som den åker in i plastkoppen som håller lagret innan de tar stopp lixom.

Har försökt och googla men blir inte klokare.. ??‍♂️

*inner dia är 24mm båda sidor.
*Axel är 24mm

Vevpartiet är ett FSA Gossamer ck6028, kan de va gjort för megaexo lager? ?

Bilagor

• IMG_7143.jpeg
    IMG_7143.jpeg
    568.8 KB · Besök: 35
  • IMG_7144.jpeg
    IMG_7144.jpeg
    400.8 KB · Besök: 36
Gxp har 24 mm på höger sida och 22 mm på vänster, axeln ska vara 24 nästan hela vägen från höger till vänster men avsluta med ett par cm 22 mm. Om det inte är så så är det inte ett gxp.

Aha. Nej axeln på vevpartiet som sitter fast i drevsidab är 24mm hela vägen.

Jag har alltså fel vevlager? ?
Nja. Om axeln kommer igenom har du inte ett gxp-lager, för 22 mm-avsmalningen gör det omöjligt för en 24 mm axel att passera.
Men vilket lager som sitter i eller är rätt eller fel för lagersätet eller vevpartiet har jag ingen aning om.

Nja. Om axeln kommer igenom har du inte ett gxp-lager, för 22 mm-avsmalningen gör det omöjligt för en 24 mm axel att passera.
Men vilket lager som sitter i eller är rätt eller fel för lagersätet eller vevpartiet har jag ingen aning om.
Men jag har mätt med skjutmått, tror GXP-lagret jag fick med är ett litet hemmabygge…. Tror dem tagit en lagerbana från en driveside och satt på non-driveside också för att ”få det att passa” ? För jag mäter 24mm på båda lagerbanorna.

Många har haft problem med att kombinera Shimano och FSA, även om båda skall vara 24 mm. Bäst är att byta till Shimanovevar. Alternativet FSA-lager, men de brukar hålla dåligt.

Men jag har mätt med skjutmått, tror GXP-lagret jag fick med är ett litet hemmabygge…. Tror dem tagit en lagerbana från en driveside och satt på non-driveside också för att ”få det att passa” ? För jag mäter 24mm på båda lagerbanorna.

Det skulle kunna passa då. Men ett GXP lager är konstruerad annorlunda och drive sidan är inte konstruerad för att har kontakt med vevarmar, lagret bor "flyta". Så det låter inte som en bra ide att använda två drive side GXP lager och har tryck på dom i sidled. Men kanske funkar det bra ändå.

haha nej exakt, det funkar tyvärr inte.. Vevarmen går för långt in mot lagerkoppen innan det "tar stopp" när man drar..

Men är det samma diameter som HTII? På min andra gravel har jag HTII, kanske borde avmontera GRX veven på den och pröva med FSA vevpartiet?

haha nej exakt, det funkar tyvärr inte.. Vevarmen går för långt in mot lagerkoppen innan det "tar stopp" när man drar..

Men är det samma diameter som HTII? På min andra gravel har jag HTII, kanske borde avmontera GRX veven på den och pröva med FSA vevpartiet?

Jag skulle gissa att det är samma som HTII. Men det finns så många vevlager"standard" och FSA gör gärna egen standard, så man vet aldrig.

Ta reda på vad det är för vev exakt. Köp lager som passar i ram och vev. Montera med spacers och pre-load enligt manual.

Om jag fattar beskrivningen rätt så är diamter rätt men det saknas spacer?

Det skulle jag göra. Testa alla kombinationer.
Hur dras fsa-vevpartiet ihop? Som en ht2? Och är problemet (no 1) att vänstra vevarmen kläms mot BB-höljet?
Isåfall skulle ju brickor e.d. mellan veven och lagret tills veven inte kläms längre lösa problemet. MEN! Som Berk skrev så är gxp-lagrens högersida inte gjorda för belastning i längsled så jag tror båda sidorna skulle slitas ut väldigt fort.

Edit: @jonte987 har *rätt* lösning ( inte nödvändigtvis den enda möjliga).

Nej det dras ihop som DUB, fast tvärtom? Du drar på den enkla vevarmen, non drive side.

Det passar i shimano HT II lager, men axeln är kortare än på GRX veven?

Den är alltså 24x114mm, 91mm tills där splines börjar.

Bilagor

• IMG_7150.jpeg
    IMG_7150.jpeg
    529.1 KB · Besök: 33
  • IMG_7149.jpeg
    IMG_7149.jpeg
    582.6 KB · Besök: 28
Nej det dras ihop som DUB, fast tvärtom? Du drar på den enkla vevarmen, non drive side.

Det passar i shimano HT II lager, men axeln är kortare än på GRX veven?

Den är alltså 24x114mm, 91mm tills där splines börjar.

Jag tror att en GRX vevparti har en 5 mm längre axel än en vanlig lvg-vevparti.

Okej.. FSA veven passade på shimano HT II lagret, men var nog för kort. För när man drog åt veven så började det gå tungt.. är det ett FSA megaexo 24 91mm pf lager jag ska ha tro?

Har nu köpt ett Sram apex vevparti.. har ett GXP PF92 på hojen, men det blir samma syndrom? Borde inte bulten på veven bottna innan pressen läggs på lagren från sidan?!

Blir fan inte klok……

Det kanske finns 2 olika längd på axeln och 2 olika bredd på vevlagerhylsan? Om du då har den korta axeln och breda vevlagerhylsan, då kommer klingorna ta i drivsidans vevlagerkopp trots att det ska vara utrymme för en wave washer där?

Men drsr jag denna vevarm så går det tungt sedan… dvs axeln på vevpartiet verkar va för kort?

Hoppas jag över dammbrickor så funkar det, så det handlar om väldigt lite?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    434.3 KB · Besök: 28
Det kanske finns 2 olika längd på axeln och 2 olika bredd på vevlagerhylsan? Om du då har den korta axeln och breda vevlagerhylsan, då kommer klingorna ta i drivsidans vevlagerkopp trots att det ska vara utrymme för en wave washer där?

Ja. Jag tror att det finns, som på alla vevlager/vevparti lvg och mtb bredde. PF92 är mtb bredden. Antar att vevpartiet då har lvgbredde, som är 5 mm smalare.

Ja jag har mtb bredd på denna.. men det är så sjukt nära, med en dammbricka + wavebrickan så glappar det, med båda dammbrickorna + wave går de för tungt… kan de va tjockleken på färgen? Ramen är nyligt lackad ?

Här är måtten på mitt vevparti iaf om det skulle hjälpa.
Typ 114 mm totalt och typ 87.5 mm den tjockare delen.

Hoppas jag inte lät allt för dryg i videon btw, var inte meningen.

1714073485750.jpeg

Tillbaka
Topp