H Plus Son Archetype silver/ Velocity A23 silver eller annan silvrig fälg.

bose67

Medlem
Jag har köpt en mycket fin Colnago Master X-light, blå (Mapeis färger tror jag). Årsmodellen är 1999, 9vx Campagnolo Chorus, silvrigt. Tyvärr är fälgarna svarta (Rigida DPX för kanttråd, 32 hål) som i och för sig är fina och stryktåliga. Har därför funderingar att återanvända Chorus naven och låta bygga nya hjul med silvriga fälgar. I ramen finns plats för däck upp till 700x25. När jag kollat runt har jag hittat H Plus Architype och Velocity A23 i silver. H Plus.. fälgen förefaller snyggare och finns i högglans polerat. Fälgen har inte öljetter vilket ger oro att fälgen kan spricka. Har ju varit med om detta tidigare. Känner någon här på forumet till kvaliteten på H Plus samt Velocity. Finns andra silvriga fälgar som kan vara ett bättre val. U.t. väger ca 80 kg och åker mest på asfalt, ingen hårdkörning.

En campagnoloutrustad colnago med campanav kräfva campagnolfälgar! Har haft sådana själv och kan säga att de är bombsäkra. Kan inte bli fel. Finns ett par 32håls på ebay för 114 euringar.

Screenshot_20190813-125347_Google.jpg

Senast ändrad:
A23 finns även i "polished" men det är vanligtvis mer eller mindre omöjligt att hitta den "färgen" någonstans.
A23s stora fördel är att bakfälgen är asymmetrisk vilket gör stor skillnad på ekerspänningen på vänster sida. Jag har A23 på 3 olika cyklar och är mycket nöjd

Tror inte du blir besviken på varken A23 eller H Plus Son Archetype. Körde själv på den sistnämnda (28H) som bakfälg ett år. Har även ett par TB14 28/32 vilka har gått snart 6 brevetsäsonger + pendling utan problem.

Jag var vilse i hjuldjungeln när ville uppgradera min De Rosa från 90-talet. Slutade med att DCR-wheels fick bygga ett hjulpar på det de kallar DCR std road hubs och DCR 23mm rims offset rear i polerad silver. Naven är från Bitex och tidigare kunde man även hitta fälgarna hos Bitex men inte längre. Vet ej om 32h finns i polerad silver dock. Om du inte vill beställa och bygga själv går det nog att skicka naven och låta han göra jobbet.

Han skriver lite om produkterna på sin sida så man kan bilda sig en egen uppfattning men jag tänker inte säga emot tidigare inlägg i den här tråden.
https://dcrwheels.co.uk/custom-wheelsets/which-rim/
Säkert en del säljsnack...

Det blev rätt tight under bromsbryggan(?) bak på De Rosan med Vittoria Corsa 25c med18 mm innerbredd på fälgen

Tillbaka
Topp