Hack i fälgen, tubeless?

Staten

Aktiv medlem
Hack i fälgen, tubeless?
Hej,

Har kört tubeless på mtb men så fick jag hål i bakdäcket. Pluggade igen detta men upptäckte att det läcker ut luft ganska snabbt mellan kanttråd och fälg på ett ställe nära punkahålet. Krängde av allt och gjorde rent och tänkte att en omtejpning kanske löser problemet, för däcket är i bra skick. Såg då att det är ett hack (ej buckla) i fälgen precis där det läckte ut luft. Då är min fråga om ni tror att detta går att få tätt? Halvsugen på att kränga på allt och fylla vätska om det ändå är lönlöst...Ska jag bara stoppa i en slang och call it a day?

1000007944.jpg
1000007945.jpg

Hack i fälgen, tubeless?
Har mycket svårt att tro att hacket orsakar läckage, möjligen som någon antydde att det är grader kring hålet, borde lösas med sandpapper/fil på 10 sekunder i så fall.

Men, vis av min egen mektabbe i somras: har du kollat så fälgen är helt rund? Jag höll på att fixa med något liknande och svor över att det aldrig blev tätt - tills jag backade två meter och insåg att hjulet inte ens nästan var runt. Fokuserade på småsakerna och missade det stora.

Hack i fälgen, tubeless?
Och jag hade använt en flat nålfil lite försiktigt OM någon grad trycker mot däcket. Däckets läpp tätar mot fälgskuldran och insidan fälgväggen.

Hack i fälgen, tubeless?
Tack så mycket för alla tipsen! Ska dubbelkolla så att däcket inte är skadat, sen ta bort alla rester. Sen eventuellt fila till det och se om jag kan få det tätt slanglöst.

Hack i fälgen, tubeless?
Kan omöjligt läcka pga den där lilla rispan. Brukar krävas ganska stora bucklor i fälgen innan man tvingas gå över till slang.

Skulle precis skriva det, har har sett betydligt värre saker som man aldrig trodde skulle täta men som höll tätt. Jag hade slipat ner eventuella grader på insidan och sen återmonterat och sett till att skaka ner vätska till berörda område bara för att:)

Hack i fälgen, tubeless?
Det där skulle omöjligt kunna skapa problem med täthet. Lär inte behöva fyllas med någonting, men jämna till det lite med en rundfil bara, sen på med däcket och i med gucka. Det kommer bli tätt och fint.

Hack i fälgen, tubeless?
Tror inte guckan kommer täta hålet heller . Brukar iaf inte täta mina som sitter vid kanttråden . Däcket är för tunt och lite gummi där...
Eller om det beror på att det släpper när däcket börjar röra sig och sen rinner ingen ny gucka till när det sitter där ..

Hack i fälgen, tubeless?
Satte en slanglagningslapp på kanttrådshålet, blev tätt utan gucka i👍 Men jag borde bytt tejp i samma veva ändå, för det läckte luft genom ekerhålen. Av med däcket igen...

Hack i fälgen, tubeless?
Tror inte guckan kommer täta hålet heller . Brukar iaf inte täta mina som sitter vid kanttråden . Däcket är för tunt och lite gummi där...
Eller om det beror på att det släpper när däcket börjar röra sig och sen rinner ingen ny gucka till när det sitter där ..

Jag får det ofta tätt genom att håll hjulet horisontellt så att nästan allt tycks hamnar ovanpå hålet. På min sonens framdäck funkar det, men första gång jag bytte däck till parkdäck och tillbaka öppnades hålet igen. Andra gången inte.

Tillbaka
Topp