Hackar på tyngsta vxl efter byten (MTB/Shimano 12s)

Hans Melange

Aktiv medlem
Shimano XT/SLX Hollowtech:
Bytte vevlager, drev och kedja. För en gångs skull var garageölen kall och allt gick toppen…
Men - på tyngsta växeln, när jag lägger på rejält med kraft, typ spurt från långsamt, så hackar drivlinan till. Oklart vart. En högljutt hack/knak och man känner hur det liksom inte driver under någon mikrosekund. Ungefär som att kedjan skulle ”slira”. Kassetten ser inte särskilt sliten ut.
Byter tillbaka till den gamla kedjan och då upphör detta fenomen!
Hur låter domen? Vad i hela friden är fel? Jag måste väl för guds skull kunna byta kedja.
Kan det vara att den nya kedja/drev behöver ”slitas in” lite? Tycker kedjan klistrar fast lite i drevet när man snurrar på vevarna i ställ.

Kassetten är lite sliten .
Antingen ny kassett
Eller fila till gamla kassetten på minsta drevet
Eller köra ett litet tag tills nya kedjan sträckt sig lite, kan räcka med att fabriksfettet i kedjan gått åt ..
Edit om nu nya kedjan inte bara är för lång..

Kassetten är lite sliten .
Antingen ny kassett
Eller fila till gamla kassetten på minsta drevet
Eller köra ett litet tag tills nya kedjan sträckt sig lite, kan räcka med att fabriksfettet i kedjan gått åt ..
Edit om nu nya kedjan inte bara är för lång..
Jag ser ju inget slitage på den. Och det är en utförshoj som jag bara haft två korta säsonger och med exceptionellt lite trampa så den borde inte vara så sliten tänker jag?

Hade exakt samma problem nyss när jag bytte kedja, hoppade/hackade på minsta drevet. Kassetten var en XTR som gått typ 50mil så var inte sugen på att byta... Men köpte en sats med dom minsta kuggarna och problemet var borta. Ibland behövs det inte mycket för att ställa till det.

Små drev ÄR känsliga och har väldigt dålig livslängd. Har man tur finns de att köpa så att slipper byta hela kassetten. Fila är ett alternativ.

Med 1x drivliva så går det knappt att undvika 11t som minsta drev, men kan man så är ju 12t betydligt mycket mindre uselt.

Jag tror ni har rätt eftersom det funkar med den gamla kedjan. Köpt ny kassett och ska testa sedan. Då är vevlager, kedja, drev och kassett nya - hackar det fortfarande slutar jag med mtb…

Hade exakt samma problem nyss när jag bytte kedja, hoppade/hackade på minsta drevet. Kassetten var en XTR som gått typ 50mil så var inte sugen på att byta... Men köpte en sats med dom minsta kuggarna och problemet var borta. Ibland behövs det inte mycket för att ställa till det.
Fan, knäckande ändå efter 50 mil. XTR-kassetter kostar ju en förmögenhet?

Jo det är surt, min slutsats blev att man borde sätta en max nivå på SLX/XT när man är halvtjock och kör för att det är kul och lämna XTR motsvarande nivåer till dom som faktiskt kör om hundradelar...Hade varit bra för plånboken. Men sen var det att det är rätt kul med prylar?

Om någon får samma problem och hittar den här tråden i framtiden: Jo, det var kassetten. Ny kassett så försvann problemet.
Tack för hjälpen till er som visste bättre än mig?

Tillbaka
Topp