Haglöfs shorts för mtb?

Haglöfs shorts för mtb?
Inte just shortsen. Menjag har lånbtxorna isamma serie och dom funkar fint till cykling. Jag skulle helre köpa ardent som är förstärkta i ändan och har ett stretchigare tyg, fanns iaf på outleten i avesta förrahelgen för 500:-

Haglöfs shorts för mtb?
mikipedia_ (fd gordiz) skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte just shortsen. Menjag har lånbtxorna isamma
> serie och dom funkar fint till cykling. Jag skulle
> helre köpa ardent som är förstärkta i ändan
> och har ett stretchigare tyg, fanns iaf på
> outleten i avesta förrahelgen för 500:-

XXL i Avesta? Du ska möjligtvis inte förbi där och kan köpa med ett par svarta i L och skicka till mig. Du får givetvis en slant för det, en hundring?

Lite dum fråga kanske men iaf :)

Haglöfs shorts för mtb?
leffo skrev:
> mikipedia_ (fd gordiz) skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inte just shortsen. Menjag har lånbtxorna
> isamma
> > serie och dom funkar fint till cykling. Jag
> skulle
> > helre köpa ardent som är förstärkta i
> ändan
> > och har ett stretchigare tyg, fanns iaf på
> > outleten i avesta förrahelgen för 500:-
>
> XXL i Avesta? Du ska möjligtvis inte förbi där
> och kan köpa med ett par svarta i L och skicka
> till mig. Du får givetvis en slant för det, en
> hundring?
>
> Lite dum fråga kanske men iaf :)

Nä inte xxl. Haglöfs har en factoryoutlet i avesta efter rv70. Nä du får tyvärr handla själv lr köpa dom begade som tipsas om i tråden;-)

Haglöfs shorts för mtb?
Terrengsykkel gillar Haglöfs Ardent:

filename=ts44_s102-105_sida_2.jpg

Haglöfs shorts för mtb?
Jag har ett par Ardent och är jättenöjd. På mig har de tajtare passform än mina norröna och är skönare att ha på sig på lite längre turer. Håller ute fukt bättre än fjörå också.

Haglöfs shorts för mtb?
Ardent är värda sitt pris. De verkar dessutom hålla för allt!
Jag gillar mina, valde svarta, men kanske skulle tagit något mer färgglatt egentligen.. Nåja jag både syns och hörs ändå när jag flåsar runt i skogen :P

Tvättar man Ardent shortsen så är de ju faktiskt så snygga att de platsar vart som helst.

Haglöfs shorts för mtb?
Årets färg driftwood är riktigt snygg!
Har själv ett par svart som används till allt, haft dom i snart 2år. Är en söm på höften som jag skrapat sönder:-(
Men var noga att inte tvätta i mer än 40grader annars släpper limmet i benslutet om man har otur.

Haglöfs shorts för mtb?
Luzen skrev:
> XXL har dessa Haglöfs i sin senaste kampnaj.
> http://www.xxl.se/klader/herrklader/shorts/friluft
> sshorts/haglofs-mid-fjell-shorts-vandringsshorts-h
> err/p/1106326_1_style#details
>
> Mågon som provat dem till mtb och kan säga
> något om passformen?
> Jag har rätt stora lår så ibland blir det lite
> tight...

Jag har inte just den modellen men andra Haglöfs i samma material som jag gillar skarpt.

Har också ett par Ardent men tycker de är lite onödigt långa. Det gör att de skaver något över knäna vid längre turer. Jag föredrar faktiskt mina kortare och tunnare Haglöfs förutom vid blött eller rikigt kallt väderlag.

Haglöfs shorts för mtb?
Dom går väll inte över knäskydden?? Lr du kanske inte har det?

Som sagt är tyget mjukt å fint i xxl länken bara inte lika mycket som ardent.

Haglöfs shorts för mtb?
mikipedia_ (fd gordiz) skrev:
> Dom går väll inte över knäskydden?? Lr du
> kanske inte har det?

Över knäna var fel uttryck. Vid knäna borde det stått.

Med knäskydd är det inget problem. Då överlappar de någon centimeter och skaver inte mot skinnet.

Haglöfs shorts för mtb?
Använder ardent korta nu för andra året. Bästa cykelshorts jag ägt. Strl S funkar bra, brukar ha 30" jeans. Sitter dom lite löst kan man ändå dra åt med remmarna. Ventilation är perfekt med dragkedjor.

Haglöfs shorts för mtb?
Hmm... Ett flertal andra butiker listar Midfjell shortsen till omkring 755,- till 799,-. Ger inte mycket för xxl's policy gällande kampanjpriser men förstår logiken, om man först trissar upp det gamla priset så ser ju förstås det nya erbjudandet fantastiskt ut och triggar köpreflexen.

Hursomhelst, det finns en del aber med att cykla med vandrarshorts:

- Passform inte skräddarsydd, dvs de stramar åt på framsida lår
- Mindre optimalt placerade sömmar som utsätts för sadelskav
- Midja sydd "neutralt" men sittandes blir det bulkigt fram och dragigt för ländryggen

Testa och gör några squats i provrummet och känn efter om de blir för tajta, eller varför inte fråga om du kan få provsitta dem på en av deras cyklar?

Haglöfs shorts för mtb?
Jag har Ardent i både dam och herrmodell. Den vattentäta delen baki är toppen om man cyklar i blötmarker (vilket jag gör en hel del), och ventilationen gör att de funkar helt ok när det är lite varmare också, men i riktigt varmt klimat tycker jag att de är hemska. När jag var på Gran Canaria i våras kändes det som att jag cyklade omkring med en kissfylld blöja hela tiden. Tjejshortsen är betydligt kortare än herrshortsen. Dessutom har herrshortsen mycket större fickor. Ingen aning om varför. Jag gillar herrvarianten mycket bättre. Generellt känns det som att materialet håller bra, men färgen håller skitdåligt. Mina svarta ser som nya ut efter ett och ett halvt års användande medan mina rosa ser urblekta ut efter en tvätt.

Haglöfs shorts för mtb?
Jackson skrev:
När jag var
> på Gran Canaria i våras kändes det som att jag
> cyklade omkring med en kissfylld blöja hela
> tiden.

Bra att du håller med om shortsen, men har inte haft det problem du beskriver. Iofs så har jag inte cyklat i mer än 30-31C. Synd att rosa färgen blir dålig av tvätt, men hoppas det inte avskräcker tjejer att köpa den färgen då det ser så sött ut :)

Har du provat annat tvättmedel? Grumme sensitive och 30C fungerar bra för mig.

Haglöfs shorts för mtb?
Fjällpipare skrev:

>
Synd att rosa
> färgen blir dålig av tvätt.
>
> Har du provat annat tvättmedel? Grumme sensitive
> och 30C fungerar bra för mig.

Jag vet inte om det bara är de rosa som inte håller i färgen. Jag har hört andra klaga på de blå också, men kanske är de mest de rosa som tappar. Måste erkänna att jag kört dem i 40 snarare än 30°C kanske är det tricket för att få dem att hålla.

> Bra att du håller med om shortsen, men har inte
> haft det problem du beskriver. Iofs så har jag
> inte cyklat i mer än 30-31C.

Jag måste onekligen ha mer problem rövsvett :).

Haglöfs shorts för mtb?
Har bara prövat mina ardent än så länge och de var klockrena men kan förstå att de är varma så långt söderut. Grits'n är mycket tunnare så de är nog bättre när det är varmt.

Haglöfs shorts för mtb?
Jackson skrev:
> Fjällpipare skrev:
>
> >
> Synd att rosa
> > färgen blir dålig av tvätt.
> >
> > Har du provat annat tvättmedel? Grumme
> sensitive
> > och 30C fungerar bra för mig.
>
> Jag vet inte om det bara är de rosa som inte
> håller i färgen. Jag har hört andra klaga på
> de blå också, men kanske är de mest de rosa som
> tappar. Måste erkänna att jag kört dem i 40
> snarare än 30°C kanske är det tricket för att
> få dem att hålla.
>
> > Bra att du håller med om shortsen, men har
> inte
> > haft det problem du beskriver. Iofs så har jag
> > inte cyklat i mer än 30-31C.
>
> Jag måste onekligen ha mer problem rövsvett :).

Att tvättmärka kläder med 30° är ju att handikappa dem. Jag kokar allt (i 40°) :)

Jag tycker övrigt att mina Ardent har ett rätt puckat tyg som fastnar i knäskyddens kardborreband och slits.

Haglöfs shorts för mtb?
Luthman Photography skrev:

> Att tvättmärka kläder med 30° är ju att
> handikappa dem. Jag kokar allt (i 40°) :)
>

Det slog mig när jag tvättade kläder som var märkta med 30° att de borde väl få problem med svett och fuktig hud som håller 37-38° med i sådant fall? Med det argumentet körde jag allt i 40°... Men jag tänker säkert fel någonstans.

Haglöfs shorts för mtb?
Undrar om inte tvättmedlets kemikaliers funktion är det ska göra rent även i 30C.

Jag kan ju ha fel, men hittills har jag inte fått något träningsplagg _kännas_ orent med den kombon och det är allt jag bryr mig om :)

Haglöfs shorts för mtb?
Tvätta dom inte i mer än 40 iaf! Jag har pajat mina i liningen då limmet släpte i 60tvätten. Så nu har jag 2cm längre ben och konstiga flärpar i liningen som vikt upp sig.

Haglöfs shorts för mtb?
Jag kör allt i 30° jämt, bortsett från frotté. Varken fläckar eller ukt gör sig påmind efteråt. Kör med Grumme flytande tvättmedel och inget sköljmedel.

Haglöfs shorts för mtb?
Lutman skrev:
> Fast klädtillverkaren vet ju inte vilket
> tvättmedel jag har. Jag kanske kör allt med
> kaustiksoda och lut?

Tillbaka
Topp