Hålla 250 watt på testcykel i 6 minuter.

boisare

Medlem
Har aldrig testat en testcykel som mäter effekten i watt. Skall nu genomgå ett test som går ut på att jag skall hålla 250watt under 6 minuter. Ni som har testat detta, hur pass tungt är det? Kan man jämföra det med en 10% backe med låg kadens?

För min del är det runt tröskelpuls tror jag. Jag är liten och klen så det kanske inte säger så mycket.

Edit: Eftersom jag väger ganska lite (65 kg) så klämmer jag inte ut så mycket watt ur benen.

Senast redigerad av en moderator:
Enligt min Trainer har jag inget problem med det men det ska väl sägas att jag inte vet hur exakt en sån mätare är. Jag har lättare att hålla ett högre watt-tal i motlut.

Man kanske också ska tillägga att förutom vikt så beror det väl på hur tränad du är också. Tungt är ju en allra högsta grad subjektiv värdering.

Det är nog enklast att prova själv.

Ska du söka jobb som brandman? Men från 2008 så är det ju gångband som gäller för dom testen?

250W på ergocykel är inte jätte jobbigt om man är tränad cyklist, ofta så körs testet på låg kadens 50-60 vilket gör det hela lite jobbigare och lite svårt att få flyt. Svårt att jämföra med vanlig cykel men ser man jämförbart med slätåkning på racer i runt 34-35km/h.

Var nått år sedan jag körde 250W nu men på det årliga testet med 200W brukar jag ligga på under 120bpm i puls, har för mig att jag legat på runt 140bpm när det vart 250W, har min tröskel på strax under 170bpm.

Lycka till.

Senast redigerad av en moderator:
Jag gjorde det testet för massa år sedan. Att hålla 250W i 6 min är en skitsak. Kruxet är att man skall göra det utan att få förhöjd puls. Ju högre pulshöjning desto sämre värden får du på testet.

Det jag gjorde var att hålla mig i underkanten av det tillåtna kadensintervallet och fokusera på andningen. Långa djupa andetag hela tiden, då var det en smal sak.

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
Kruxet är att
> man skall göra det utan att få förhöjd puls.
> Ju högre pulshöjning desto sämre värden får
> du på testet.

Jag skulle ha sjukt hög puls av nervositet. Jag ska göra maxpulstest snart på cykel och då räknar jag med att detta är en fördel.

Tillbaka
Topp