Hoppla, idag höll det på att gå illa pga ett ögonblicks ouppmärksamhet från mig…
Stod i regnet bland de första i kön och väntade på grönt vid Ringvägen för att åka över Skanstullsbron. När ljuset slår om har jag en herre på hybrid framför och vi båda kör om en tjej på väg över gatan. När vi sedan kommer upp på cykelbanan i höjd med Åhléns vill jag minnas att det är en och annan cyklist och fotgängare framför oss. Jag ligger några meter bakom han med hybriden längst till vänster mot gatan och här gör jag av någon anledning misstaget att slänga en blick över axeln… Det skulle jag inte gjort för när jag riktar huvudet framåt igen så är han precis framför och jag hinner knappt nudda bromsen innan jag smäller in i honom. Jag drar åt vänster och halkar av sadeln medans jag rullar ner för trottoarkanten och ut i gatan. Sittandes på toppröret med vänster hand på styret och höger hand på hans rygg lyckas jag klicka ur pedalerna och glider med båda fötterna på den hala asfalten tills det tar stopp sisådär 10 meter senare. Vid det laget har han också hamnat på gatan, men som tur var hade inga bilar hunnit ifatt och vi stod väl max en meter ut. Jag hasplar ur mig ett antal "förlåt!" och "hurgickdet?", men han var stencool och gratulerade mig för att jag hållit mig på benen! :D Han hade saktat ner för att det såg ut som att en fotgängare var på väg ut i cykelbanan, vilket förstås är helt i sin ordning. Det var helt och hållet mitt fel och hade inte hänt om jag inte valt att titta bakåt just då. Efter att ha försäkrat mig om att han och hojen var ok tror jag vi skildes åt som vänner. Nu när jag skriver känner jag att jag är lite öm i skrevet efter att ha rasat ner på toppröret, men det kunde ju gått värre…
Ingen aning om du är reggad på Happy, men:
Jag ber än en gång om ursäkt för vad som hände och önskar dig bättre tur på cykelbanan i fortsättningen!
Ha en fin kväll!
Disclaimer:
Jag inser ironin i att raljera över att bilister eventuellt kör för fort i inlägget strax ovan och sedan ställa till med detta, men har man dålig tajming så har man. :)