Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

8:30 var det också rätt ödsligt och inte många cyklister ute. Såg två vid Götgatspuckeln och en på Vasabron.

Träffade ändå på typ 5 cyklister på vägen. Hade iskallt (barradum-disch) räknat med att vara ensam.

Bromsarna var uppenbarligen inte vana med kyla under -10 då de började bita stenhårt så fort man rörde bromshandtaget. Någon som vet vad detta beror på?

God fortsättning julledigt cykel pendlare, väldigt lugnt på vägen idag mötte inga på vägen idag kl0600 , däremot hade jag sälskap / draghjälp av sopsaltarn mellan Liljeholmen -Västberga, trots 8- och ingen vind ganska fin tur till jobbet idag.

Ja man är väl den sista idoten som hatar salt tydligen.
Fattar fortfarande inte vad saltet tillför faktiskt.
Förutom en skitig och förstörd hoj.

Halka, ja när vårvintern kommer och det töar på dan och fryser på på natten, då blir det läskigt halt.
Men knappast lär nåt salt hjälpa då.
Heller.

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja man är väl den sista idoten som hatar salt
> tydligen.
> Fattar fortfarande inte vad saltet tillför
> faktiskt.
> Förutom en skitig och förstörd hoj.
>
> Halka, ja när vårvintern kommer och det töar
> på dan och fryser på på natten, då blir det
> läskigt halt.
> Men knappast lär nåt salt hjälpa då.
> Heller.

+1 på allt. Moddigt och jävligt blir det på köpet! Utan saltet var ju cykeln ren och fin på vintern!

Instämmer till 100% med Staine och xyz-saft! Ställde undan CX:en, och tog 29:ern istället. Skippade sopsaltarsträckan från Västerort till förmån för ospårade g/c-banor via Sumpan in till stan! Tyst, rent, ljust och härligt!

Fridfull mellandagspendling på välröjda cykelbanor. Inte många medpendlare ute trots att kylan gett med sig.

Jag har återigen utrustat pendlaren med treväxlat torpedonav. Försöket och förhoppningen att oväxlat skulle vara billigt och problemfritt grusades av lågprishjulet från biltema som skar ihop fullständing efter bara 4 månader/160 mil.

Jävlar va halt det blir med nysnö i -1. Blev inte riktigt samma farthållning idag till jobbet då det släppte var typ 10 meter trots dubbdäck.

Gott nytt år allesammans!!!

Ensam, tungtrampad och något för varm. Inte en meter cykelbana snöröjd, om det inte var plogat för en korsande trottoar eller parkeringsinfart.
När man kom innanför tullarna var gångbanorna plogade. Mötte dock sopsaltaren halvvägs uppför Skanstullsbron.

Cykelbanan i Upplands-Bro va plogad vid 6:30 :) i Järfälla va det helt orört... Va svårcyklat när man kom ut på oplogad bilväg, fan va det spåra. Tog 5 min längre imorse än igår.

På väg hem igår tappade jag känseln i fingrarna. Berodde nog på att jag tvingades byta batteri i framlampan innan jag kunde dra hem. Väl hemma var fingrarna obrukbara, kunde lika gärna amputerat dem. Men det var tur att jag inte yxade av dem, för att i morse var de bra att ha för att kunna greppa styret på slirigt underlag in mot södermalm. Måste nog fixa värmeslingor i handskarna...

Årets första pendling, och cykeltur för den delen.

All snö borta, men inte så blåsigt och regnigt som jag befarat. Skönt att cykla!

hyfsat folktomt på skeppsbron halv nio idag.

Bilagor

• image1.JPG
    image1.JPG
    73.6 KB · Besök: 29
Idag kommer jag att göra årets långsammaste pendling.

* Flång nya Marathon Winter som skall köras in
* Motvind, byar på upp till 8m/sekund
* En tids frånvaro från pendlandet pga väntan på dubbdäck

Det blir lilla klingan fram idag!

image.jpg

(om några snöfria dagar + minusgrader kommer isen vara perfekt)

Tror jag hade fin medvind i morse (gick betydligt fortare än förväntat), och sopsaltarn hade varit ute och dragit bort såväl grus som någon öser ut på dess väg, som snöslask-täcket som täckte hela smala cykelbanan. Rent och fint och oerhört folktomt. Varför har gatlysen rött som standard? Tror jag brände tre st...

Blir nog desto jobbigare att köra hem iväll, ska fortfarande börja blåsa ordentligt i eftermiddag. Rakt mot. Uppemot 21 m/s i byarna...

Blev ju ingen vind att tala om, vadå klass 1-varning? Kändes ju som jag hade medvind hem nu också, jag som tyckte/trodde jag hade vinden i ryggen till jobbet imorse...

Tänk om man kunde få köra en enda gång i fullt dagsljus...

Desto värre i morse, fick lov att trampa ordentligt i nerförbackarna och till och med använda framväxeln uppför... Blir förhoppningsvis skön resa hem, hoppas det inte mojnar ;-)

Blev bil idag, helt dött i Stockholm när jag åkte vid 7 tiden. Då min arbetsgivare i sin allomvetande visdom tycker att det är förenligt med bra medarbetarhälsa och ta bort våra omklädningsmöjligheter kommer jag att lysa med min frånvaro till den 1/2 när vi återfår möjligheten att byta om på jobbet. Tills dess blir det väl själsförstörande trainerpass och längdskidor om vintern kommer.

Trodde att pulsmätaren slutat funka, tills jag förstod att jag inte tog i. Medvind in till stan, men kroppen och knoppen var inte med. Autopilot. Såg inte många andra cyklister.

Kändes bra att stäva ut i mörkret vid 07:15. Motvinden smällde i direkt och höll ner farten hela vägen till stan. Den kylde rätt effektivt och då jag skippade vindtightsen för skönare alternativ kände jag att "paketet" kyldes ner. Tur att jag kom fram innan det blev allt för besvärande.

Annars lugn och väldigt fin cykling med väldigt få medtrafikanter.

Lugnt och skönt på vägarna och rejält seg i kroppen efter alldeles för mycket latande och ohälsosamt ätande under julledigheten.

Skönt att vara tillbaka dock!

Ödsligt. Kall men lättare motvind än igår men enormt trötta ben. Tur jag kom iväg i god tid, för snabbt gick det verkligen inte, fem min längre än vanligt... Glad över att jag ägnade pendlaren lite lätt omsorg i förrgår, råkade tex kasta ett öga på kedjan och oj så fin den blev.

Onyttigaste jul/nyår på länge så idag gick det lååångsamt. Med vanliga rutiner igen kommer man väl igång hyfsat snart hoppas jag. Öde, lugnt och lite kyligt.

Extremt sega ben hem. Motvind blev kantvind och jag kände mig fetare och slappare än jag är. Antagligen de 9 milen i lördags som sitter kvar. Återhämtningen är inte som förr...

Alltså allvarligt, vet att det visst är helgdag och så, men inte en enda cyklist i syne mer än han som på ASIH jag åkte hiss upp med till jobbet. Ett par spår i frosten på väg hem... Jäkligt många bilister däremot, men alla var jyssta och stannade och släppte fram överallt där de egentligen inte behövde. Blir folk mer uppmärksamma på vinterdagar?

Visserligen en massa lekande yngre ungdomar på dämpade små cyklar som jag ansåg kunde leka och hoppa runt på någon annan stans än på en gc-bro full med folk och så jag som hade lust att komma förbi ;-)

Fin snöcykling i morse. Var ett par centimeter nysnö i Stockholms södra förorter som jag fick spåra i. Eftersom jag var ovanligt sent ute pga gå-upp-ur-sängen problem såg jag att det hade varit några före mig.

Inne i stan var det mer av slaskvarning.

Vad var det vi hörde, var det agnarna som sållades från vetet kanske?

Möjligen. Det var en välbehövlig spark i häcken på undertecknad i alla fall som druckit väldigt mycket julöl och ätit mkt gott under ett par veckor.

Kul med snön. Bara att ösa på i yran.

Jaha, åter på jobbet.

Rätt lättpendlat idag, medvind?
Cyklist/fotgängarkonflikterna på Götgatsbacken fortsätter in i 2015. Fick idag höra av en kille att han var så "oerhört trött på alla cyklister". Svarade lite barnsligt att jag var oerhört trött på honom.

Snösvängen gick tillbaks till sin julledighet innan de kom till Skeppsbron.

Första pendlingen på nästan 3 veckor pga julledigt. Skönt med lite snö på backen. Tyckte det var så kul att jag vände efter ett par kilometer när jag kom på att jag glömt nycklarna hemma.

Cyklade förbi ett par som var ute och promenerade. Efter att ha plingat 3 gånger utan respons cyklade jag försiktigt om dem iaf. När jag passerat hör jag damen skrika -"Plinga!!". Suck...
Att man inte hör något bakom sig är kanske inte så konstigt om man har mössa, jackhuvan uppdragen samt motvind men då kanske man inte ska blockera nästan hela gcb eller ha lite uppsikt bakåt.

Årets första pendling började i motvind. Å andra sidan så var jag ute och cyklade på nyårsdagen också då var det också motvind, så det är väl det som gäller detta år.

Annars så var det ganska tomt ute idag, inte så mycket mottrafikanter i snön.

Gick ok, inte så ångesttyngt som jag trott, men det kommer nu istället. Tog det enda KOM som finns på vägen, inte så konstigt iofs med dom nya reglerna.

Få se. Var är mina cykelpendlarkläder? O varför är det snö ute? Medvind o cruxen till jobbet så kunde även jag ta mig dit. Såg i vår jobbkällare att nyårslöfterna fungerade. Får bita ihop till em för ta motvinden med leende.

Inte cyklat på 42 dagar, det kändes. Kondisen var inte på topp direkt.

Fick snabbmeka ihop en vintercykel på morgonen också.

Vart bor ni som snackar om vind? Jobbar ju kväll och drar iväg om en timme, men oj vad fint det är där utanför fönstret, helt stilla och ett fint fint snöfall. Hörde snöröjaren i parken utanför, så soparn har väl varit ute också. Frågan som återstår, överdragsbyxor el ej? Och temp har stigit betydligt sedan igår då extra lager, buff och liners under handskarna var perfekt i arla morgonstund. Vad sjutton ska man klä på sig nu?

Tror nog att vinden har mojnat endel, det blåste mer på natten/morgonen. Jag pendlar från NV in mot Stockholm.

Tillbaka
Topp