Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Blåste riktigt mycket på sina ställen idag, kändes som om jag tidvis stod still.

På morgonen fixade jag nästan middagen, mås. Ett gäng måsar hade inte vett att flytta på sig i tid när en elitpendlare kommer farandes. Touchade min vänstra hand, både elitpendlaren och måsen undkom med blotta förskräckelsen.

Mås till middag?
Har du nåt bra recept?
Duva kan man ju äta, skogsduva iaf för jag tvivlar på att de flygande stadsråttorna är speciellt delikata men mås har jag aldrig läst recept på.
Kanske finns nåt i Kajsa Wargs ... man taget vad man haver.

Fin medvind idag på hemvägen. Tangerade mitt Strava-rekord uppför Skanstullsbron, 50 sek / 53 km/t. Fast denna gång med single speed, fan vad benen fick snurra, Hade nog kunnat kappa några sekunder om jag kört växlat, ska ta racern i morgon och hoppas på lika fin vind.

Härlig pendling hem med trötta, tomma ben, astung ryggsäck och en motvind utmed Rinkebyfältet som grädde på moset.

JockeP skrev:
-------------------------------------------------------
> Mås till middag?
> Har du nåt bra recept?
> Duva kan man ju äta, skogsduva iaf för jag
> tvivlar på att de flygande stadsråttorna är
> speciellt delikata men mås har jag aldrig läst
> recept på.
> Kanske finns nåt i Kajsa Wargs ... man taget vad
> man haver.

Tänkte mer att det smakar säkert som kyckling :)

izar skrev:
> JockeP skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mås till middag?
> > Har du nåt bra recept?
> > Duva kan man ju äta, skogsduva iaf för jag
> > tvivlar på att de flygande stadsråttorna är
> > speciellt delikata men mås har jag aldrig
> läst
> > recept på.
> > Kanske finns nåt i Kajsa Wargs ... man taget
> vad
> > man haver.
>
> Tänkte mer att det smakar säkert som kyckling :)

Här kommer lite inspiration till nästa middag, frågan är om man får mig sig grävlingen i sadellväskan...http://deadfood.com/

----------------
//jensa

Morgonens pendling var fostrande.
Halvfrusen nederbörd rakt i nyllet, fredagströtta ben trots vilodagen i går och ganska onödig motvind gjorde pendlingen till inte fullt lika njutningsbar som vanligt.
En liten omväg in över Skanstull och ut från stan igen över Liljeholmsbron påminnde mig om varför jag uppskattar att hålla mig utanför tullarna - alla andra som envisas med att vara i trafiken samtidigt som jag.

Kul site, men det saknades recept på "Seagull".
Fast man kanske kan anpassa duvreceptet "Broken wing sallad".
Trevlig helg!

Idag händelselös vardagspendling. Jag satt där på sadeln, zentrampade och funderade. Så här funderade jag. Igår var det ytterligare en bilist som absolut skulle köra om mig på en 30 väg när jag ligger strax över 30... När jag började följa efter så ökade farten till strax över 40. OK. det var inte bra, alla bilister är a**h*les osv, men, det jag funderade på var hur olika bilförare behandlar mig beroende på vilka kläder/vilken cykel jag färdas på.

Jag har en känsla av att det inte är samma grupper? som hatar lycracyklister som vardagsklädda cyklister. Nåväl, innan jag han fundera färdigt var jag framme på jobbet.

Ha en bra fredag, och långtur i helgen!

Blev omkörd av en grön bianchi och förare med röd jacka utanför Beckmans vid 421 runt 07:15 idag, tog rygg ett tag men hade svårt att hålla tempot.
Lätt motvind och sol i ryggen, ser fram emot en längre omväg på hemvägen om vädret håller i sig!

The bottom is nådd. Återigen en aprilmorgon med isande nordlig motvind, dessutom kryddad med ett lätt regn. Snittfarten är nere på vinternivå.

Nu vänder det!

Idag kändes det som att man var förflyttad till februari kallt ,nordlig motvind och lite snö och regn uppe på det. Hoppas nordan håller i sig em så blir det en enklare hemresa.

Höstkänsla idag, några grader varmt, medvind och lätt regn. Tycker inte riktigt att Aprilvädret har levererat, det har mest varit kallt och blåsigt.

Provade min nya regnjacka från POC idag, kändes bra gjorde sitt jobb och höll mig torr. Som bonus så syns man också.

Ja jävlar vilka trötta fredagsben det var idag.

Ska iaf lämna in hojen på service på lunchen så det kommer nog kännas bättre på hemvägen :)
Trevlig helg Happyiter!

Pissregn, equipment failure, Nishikipendlare +ANNAT

* Har man rätt kläder så är det rätt skönt att cykla i regn, man får slå av lite så att man inte blir kokt

* Fästet till Ortlieb-styrväskan bestlutade sig för att lossna och luta ner väskan mot framhjulet. Yey.Gick inte att McGyver-fixa så jag fick hoja sista 5 hållandes väskan. Finns det frampakethållare för stålcross?

* Du på Nishikin, om du prompt ska om hela tiden - slå inte av när du kört om utan håll farten. Och lär dig för i helvete att läsa trafiken så du inte måste tvärnita hela tiden.

JLarsson skrev:
> * Du på Nishikin, om du prompt ska om hela tiden
> - slå inte av när du kört om utan håll farten.
> Och lär dig för i helvete att läsa trafiken så
> du inte måste tvärnita hela tiden.

Skärpning Johan A!

JLarsson skrev:

>
> * Du på Nishikin, om du prompt ska om hela tiden
> - slå inte av när du kört om utan håll farten.
> Och lär dig för i helvete att läsa trafiken så
> du inte måste tvärnita hela tiden.

Någon som kör Nishiki förstår inte att när hen har kört om så blir det åtskilligt tyngre att trampa och omöjligt att hålla tempot.

Tydligen var jag förvirrad i morse, kom fram till jobbet, låste fast cykeln, gick upp på kontoret och skulle ta av mig hjälmen men märkte att den inte satt på huvudet, sprang ner till cykeln igen och där var den inte heller....den hängde kvar hemma...hur 17 kan man missa att man cyklat 8km utan hjälm? Visserligen hade jag mössan på...

izar skrev:
> Höstkänsla idag, några grader varmt, medvind
> och lätt regn. Tycker inte riktigt att
> Aprilvädret har levererat, det har mest varit
> kallt och blåsigt.
>

Det är det som är aprilväder.

Kvalster skrev:
> izar skrev:
> -----
> > Höstkänsla idag, några grader varmt, medvind
> > och lätt regn. Tycker inte riktigt att
> > Aprilvädret har levererat, det har mest varit
> > kallt och blåsigt.
> >
>
>
> Det är det som är aprilväder.

Nja. Aprilväder är väl just att det kan vara precis hur som helst och växla fort. Gårdagens jätteskur med hagel direkt efter solsken. Idag snöblandat regn på morgonen och nu sol.

@jensclaudius: Bra förvirring där! Jag har oxå gjort den men bara några hundra meter som mest. :)

Imorse gav jag mig först ut utan skoöverdrag, skärmar eller hjälmmössa, men sen såg jag att regnet pågick och vände tillbaks in för att rätta till kitet.

Mycket motvind och trötta ben så jag tränade lite högre kadens idag, vilket kändes välbehövligt.
Cykeln är i topptrim och knäpptyst, vilket gör det svårt att inte njuta av cyklingen.

Första morgonen med torra snöfria cykelbanor på Frösön och då också första dagen med den snabbe. :-) Dessutom inte full storm idag... men det svänger i hockey.

AirZound är för övrigt det bästa cykeltillbehöret jag köpt. Kan verkligen rekommenderas. Ett måste i Östersund, dår folk går hur som helst och saknar all som helst respekt för markerade cykelbanor.

Bespara mig kommentarer om ventil- och pedalläge samt att det är ventilhattar. ;-)

Bilagor

• BH Prisma Sport.JPG
    BH Prisma Sport.JPG
    54.6 KB · Besök: 41
Brunnsviksvägen är sedan några dagar sopad. Nu kan man åka i väggrenen, svänga m.m. utan att riskera att vurpa.
Idag var det ordentligt blött och jag hade inte några vattenavvisande kläder, väldigt skönt med varm dusch på jobbet.

Lucifer skrev:
> Bespara mig kommentarer om ventil- och pedalläge
> samt att det är ventilhattar. ;-)

Kommentarer om övrigt är okej alltså?

Kvalster skrev:
> izar skrev:
> -----
> > Höstkänsla idag, några grader varmt, medvind
> > och lätt regn. Tycker inte riktigt att
> > Aprilvädret har levererat, det har mest varit
> > kallt och blåsigt.
> >
>
>
> Det är det som är aprilväder.

Förväntar mig även sol och värme för att kalla det Aprilväder. Har mest känt kalla vindar blåsa hittills men det kanske ändrar sig...

bjorre skrev:
> Lucifer skrev:
> -----
> > Bespara mig kommentarer om ventil- och
> pedalläge
> > samt att det är ventilhattar. ;-)
>
> Kommentarer om övrigt är okej alltså?

Oh ja. :-D

Jag tänkte på uppförandet att ”kränka folk”. Finns det några gentlemansregler? Typ, att man inte kränker gravida, småbarn eller handikappade. Eller inte klubbkamrater eller grannen (grannfrun)
Häromdan kom jag i kapp, precis före rödljuskorsning, en som jag tyckte inte var lämplig att kränka. Hans dräkt visade tillhörighet till en viss tävlingsklubb och hans enorma ryggsäck att han inte var ute för att kriga. Efter korsningen la jag mig artigt bak och lökrullade bara med. När våra vägar skildes tackade jag honom för skjutsen och var happy över mitt sätt att hantera situationen. Jag förlorade ingenting men vann förhoppningsvis respekt att inte såra någon i underläge.

Men, en annan mupp hade jag gärna kränkt igår vid 17.30 tiden. Han var inte så imponerande på sina feta carbonhjul uppför Tranebergsbron men riktigt duktig på cykla mot rött och mellan bilar vid Alvik och sen Stora-Mossen. I Brommaplan kom jag honom ikapp 3-e gången men träffade sedan cykelpolare och stannade. Där hade du tur, din bandit.

Senast ändrad:
JLarsson skrev:
> Pissregn, equipment failure, Nishikipendlare
> +ANNAT
>
> * Fästet till Ortlieb-styrväskan bestlutade sig
> för att lossna och luta ner väskan mot
> framhjulet. Yey.Gick inte att McGyver-fixa så jag
> fick hoja sista 5 hållandes väskan. Finns det
> frampakethållare för stålcross?
>

VO%20Pass%20Hunt-1.jpg

?

Fick idag uppleva cyklisthatet på nära håll.
Möter en person med barnvagn när jag cyklar uppför Huvudsta Allé.
Denna sträcka är mycket tydligt uppmärkt med cykelbana och gångbana på varsin sida.
Den jag möter går mitt i cykelbanan och resten av CG:n är helt tom.
Jag drar mig tll ytterkant på cykelbanan för att komma förbi och precis när jag är bredvid spottar han mig i ansiktet...
Jag blir givetvis väldigt överraskad och tvärnitar samt ställer den berättigade frågan: "Är du helt j**la dum i huvet?"
Svaret jag får är "Använd styret din lilla fi**a!"
Varpå jag svarar "Det här är för faan cykelbanan din j**la nöt!"
Replken blir samma som första. Börjar inse att vi inte har att göra med den skarpaste kniven i lådan.
Replikerar med att han borde hålla sig på gångvägen men får samma svar igen.
Övervägde att cykla tillbaka till honom å fråga på riktigt men med en såpass ostabil människa så kan det få otrevliga konsekvenser.
Så jag torkar av ansiktet och rullar vidare. Enda gången ever jag varit glad över att det börjar regna på mig sen...

Hoppas alla andra får en bättre börja på helgen än vad jag fick.
Och repektera varandra i trafiken!!!

Mr. White skrev:

> Jag drar mig tll ytterkant på cykelbanan för att
> komma förbi och precis när jag är bredvid
> spottar han mig i ansiktet...

Det var det sjukaste jag hört på länge - vidrigt

Mr. White skrev:
> Fick idag uppleva cyklisthatet på nära håll.

Oh, shit! Jag bor där och cyklar/går/springer på Huvudsta Allén varje dag. Helt otroligt vilka idioter finns det.

Mr. White skrev:
> En tragisk historia
>

Fy fan. Det är svårt att vara konstruktiv i det läget. Nötter är svåra att undvika.

Rattnalle skrev:
> Verkar vara så stressigt och jobbigt i Tokholm.
> Här kommer lite bilder på zenpendling istället
> :-)

Åh, bilder på en sådan pendlingsväg får mig verkligen att vilja flytta någon annanstans!

Själv hade jag första pendligen på ett par dagar pga förkylning, det kändes finfint i solen. Fick för en gångs skull en person som tog rygg. Såg till att cykla lite extra fint.

Lucifer skrev:
> Det sorgligaste är att sådana förökar sig och
> lär uppfostra sin avkomma till att bli lika
> avskyvärda kräk.

La mamma dei cretini è sempre incinta.

Thomas

MacAyvar skrev:
> Jag tänkte på uppförandet att ”kränka
> folk”.

Du avgör inte om du har kränkt någon bara för att du har cyklat förbi. Svårare än så är det inte.

Det där med tröjor lät och ju också rätt konstigt men jag kom att tänka på att det har hänt ett par gånger att jag cyklat om folk i "tävlingsklubbtröja" som uppenbarligen har fått lite väl mycket adrenalinpåslag och glömt att sakta in när gc-banan helt plötsligt är full av barnvagnar + ANNAT. Man kanske bara skall cykla om folk om man kan hänga av dem på den del av vägen som man kan överblicka? :-)

Det får vara hur jävla mycket aprilväder som helst, det är fredag och jag trampar hem om en stund och sen blir det tacos och IPA.

NLC skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > Pissregn, equipment failure, Nishikipendlare
> > +ANNAT
> >
> > * Fästet till Ortlieb-styrväskan bestlutade
> sig
> > för att lossna och luta ner väskan mot
> > framhjulet. Yey.Gick inte att McGyver-fixa så
> jag
> > fick hoja sista 5 hållandes väskan. Finns det
> > frampakethållare för stålcross?
> >
>
> http://www.freshtripe.co.uk/Freshtripe/Mudguards%2
> 0&%20Racks_files/VO%20Pass%20Hunt-1.jpg
>
> ?

Men snälla, inte ett jäkla ölflak på en knallhård gravelbike som understundom utsätts för tempobåge. Nu får det räcka. Köp en bättre styrväska om du nu nödvändigtvis ska ha på en sådan.

skrotfot skrev:
> Det får vara hur jävla mycket aprilväder som
> helst, det är fredag och jag trampar hem om en
> stund och sen blir det tacos och IPA.

Nice!

Jag hade blivit "lovad" en härlig nordan på hemvägen. Istället blev det ostlig och regn. Var lämnar jag in min reklamation?

Och vart lämnar jag reklamationen på att jag tog kommunalt imorse? Hade ju varit superskönt att cykla hem nu efter regnet istället för att sitta på en skumpig buss som dessutom tar längre tid...

skrotfot skrev:
> Det får vara hur jävla mycket aprilväder som
> helst, det är fredag och jag trampar hem om en
> stund och sen blir det tacos och IPA.

+2, och sen en virre och en kaffe. Sen stup i säng ... mör, lycklig och nöjd.
Själv fick jag en släng av allt skit som morgonen gav mig, fast med medvind istället ... which was nice.

Från torsdag :
Sonen kommer och väcker tidigt, även för honom.
Noterar en blå himmel och ett omedelbart sug efter mjölksyra infinner sig. Blir påminnd att frun är ledig, så det är bara att sätta igång. Frukost med barnen och lite annat bestyr. Stress och latexslang är ingen bra kombination..
Men det är medvind till jobbet och jag kan få lämna väskan. Lite senare än tänkt, men nu ska morgonens hunger stillas. Att gå ut hårt i medvind för att sen vända och försöka passa en tid i motvind var precis vad jag behövde.

Det lucifer skrev, är så sjukt.

Tillbaka
Topp