Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Igår fick jag en fin tur hem från jobbet. Precis när jag bytte om började det regna på riktigt. Cykeln bara flöt på grusvägen. Regnkläderna hade jag glömt hemma. Det var så mörkt så jag bara såg konturerna av vägen. En björn har slagit ett flertal älgar omkring vägen. Slumpgeneratorn valde en passande låt, fear off the dark.

Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> Vart tog kaozet vägen?

Jo det var en apokalyps på slussen/götgatan i går e.m.
Inte många cyklister överlevde, helt enkelt.

Men jag har hört att dom förökar sig som kaniner, få se på måndag.

staine skrev:
> Stumpy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vart tog kaozet vägen?
>
>
> Jo det var en apokalyps på slussen/götgatan i
> går e.m.
> Inte många cyklister överlevde, helt enkelt.
>
> Men jag har hört att dom förökar sig som
> kaniner, få se på måndag.

Hehe

Fear the Walking Dead hade premiär på HBO igår/förrgår... passade :P

bossjo skrev:
> Skön pendling idag igen.

+1 på det. Snart får vi trampa hemåt igen. Kommer nog att 6-dubbla hemvägen.

Senast ändrad:
Första pendlingen efter 6 veckor av bortajobb och semester. Höll på att bli nedmejad av en sopmaskin som väjde in på cykelbanan för att släppa förbi en bil. Att det kom en cyklist på cykelbanan spelar ju ingen roll.

Trots att det kändes lite tungt att packa ryggsäcken igår, så kändes alternativen tunnelbana eller bil ännu jobbigare. Att den känslan (att föredra cykeln) satt i ryggmärgen kändes bra.

Blev väckt 03:30 av en 8-åring med hög feber. Tur man hade datorn hemma och en massa admin att göra..
Frågan är bara när det är min tur.

staine skrev:
>
> Jo det var en apokalyps på slussen/götgatan i
> går e.m.
> Inte många cyklister överlevde, helt enkelt.
>

Med tanke på hur mycket folk det är och hur mycket palts det inte finns är det ändå märkligt att det flyter på så bra som det gör. 99% av alla cyklister verkar vara väldigt vettiga på den sträckan.

Men visst är slakmotor det roligaste? Tänker främst på de slakmotor som förekommer mellan skogskyrkogården och skanstull. De flesta cyklar sakta så det är bara att susa förbi.

Sega ben idag, rätt tomt på vägarna.
Förlorat en KOM på strava också såg jag, bah.
Fick iallafall hämta mina nya hjul på Alviks cykel, sjukt bra.
Fick lite svalkande duggregn också sista biten hem.

Motvind hem. Typiskt. Några droppar regn också, vilket bara var skönt.

Såg ett släp i morse som det stod "Fårtransport" på, eller något liknande. Undrar om fåren vid nedförsbacken från Hellasgården sett mot Järlasjön har gått till de sälla jaktmarkena nu? Glömde kolla det när jag cyklade hemåt.

Jodå, i morse var det så mörkt så jag skulle behövt lyse och på hemvägen fick jag balansera över en å på några stenar mha ett uppspänt rep, lagom spännande! :-)

Bilagor

• DSC_0532.JPG
    DSC_0532.JPG
    159.1 KB · Besök: 35
Kom iväg tidigt i morse, ofrivilligt väckt av 7 månaders-sonen.

Dom mäter antalet cykelpendlare sträckan Globen - Farsta, dom har lagt ut såna där kablar över cykelbanan som man brukar göra över bilvägar, så cykla på så kanske det satsas mer på cykelbanorna!

Resterande av min sträcka, Farsta - Tungelsta sker det ingen mätning vad jag kan se.
Det behövs knappast heller, jag är tämligen ensam cyklist söderut tidigt på mornarna :-)

Första dagen jag använde SPD, ingen skillnad på tiden men kunde ana en viss mer kraft i uppförsbackarna, gissar att det tar ett par ggr innan man hittar tekniken att nyttja dom fullt ut.

Pendelsäsongens första idiot. Omkörning med 1 dm i sida (en bilist alltså, jag ser i princip aldrig några andra cyklister än min egen skugga). Han låg förmodligen för nära framförvarande bil för att notera att det var en cyklist på vägen också. Blir att börja filma igen. Första pendlingen med bakljuset på också, men det hjälpte uppenbarligen inte. Försökte köra ikapp med en buss av någon outgrundlig anledning också. Jag förlorade.

Arsozath skrev:
> Pendelsäsongens första idiot. Omkörning med 1
> dm i sida (en bilist alltså, jag ser i princip
> aldrig några andra cyklister än min egen
> skugga). Han låg förmodligen för nära
> framförvarande bil för att notera att det var en
> cyklist på vägen också. Blir att börja filma
> igen. Första pendlingen med bakljuset på också,
> men det hjälpte uppenbarligen inte. Försökte
> köra ikapp med en buss av någon outgrundlig
> anledning också. Jag förlorade.

Problemet med sådana där motordrivna fordon är att de är så uthålliga, även om stadsbussar stannar och vilar ganska ofta.

Skön pendling med några regndroppar precis i början.

Igår, inför hemfärden, tyckte jag att det såg ut att regna, så jag drog på mig regnstället. Fel beslut, jag blev blöt inifrån, utsidan var torr.

Skön morgon med 15 grader och torrt. 15,3 mil sen i måndags och blir 17 jämnt när jag hojat hem. Känns helt OK men tar det lite lugnt då jag börjar från rätt dålig cykelform. Har helt sluppit allt vad misär heter men snart blir det regn och lite lövhalka på det :)

Sambal Oelek skrev:
> Jodå, i morse var det så mörkt så jag skulle
> behövt lyse och på hemvägen fick jag balansera
> över en å på några stenar mha ett uppspänt
> rep, lagom spännande! :-)

Du verkar ha en ovanligt rolig pendlingsväg. I alla fall jämfört med mig.

Själv fick jag trumhinnan spräckt (nästan) av en dåre som jag missade att stanna för vid ett övergångsställe. Brukar stanna, men just där var det så rörigt trafikmässigt att jag missade honom helt. Man är inte mer än människa. Var aldrig risk för olycka, men han hade nog glömt att ta sitt piller eftersom han sprang efter mig och skrek i mitt öra.

Nibbe skrev:
> Sega ben idag, rätt tomt på vägarna.
> Förlorat en KOM på strava också såg jag, bah.
> Fick iallafall hämta mina nya hjul på Alviks
> cykel, sjukt bra.
> Fick lite svalkande duggregn också sista biten
> hem.

Sorry, tror det var jag som plockade din KOM vid Postens högkvarter. Medvinden var min vän.

JayKay skrev:
> Nibbe skrev:
> -----
> > Sega ben idag, rätt tomt på vägarna.
> > Förlorat en KOM på strava också såg jag,
> bah.
> > Fick iallafall hämta mina nya hjul på Alviks
> > cykel, sjukt bra.
> > Fick lite svalkande duggregn också sista biten
> > hem.
>
> Sorry, tror det var jag som plockade din KOM vid
> Postens högkvarter. Medvinden var min vän.

Vilket segment är det?

Memilpendling på karbång inför kvällens debacle vid Vita Berg.
Gick nog lite fortare än vanligt, men fumlade bort kedjan vid rödljuset Ringvägen.

Rico skrev:
> JayKay skrev:
> -----
> > Nibbe skrev:
> >
>
> > -----
> > > Sega ben idag, rätt tomt på vägarna.
> > > Förlorat en KOM på strava också såg jag,
> > bah.
> > > Fick iallafall hämta mina nya hjul på
> Alviks
> > > cykel, sjukt bra.
> > > Fick lite svalkande duggregn också sista
> biten
> > > hem.
> >
> > Sorry, tror det var jag som plockade din KOM
> vid
> > Postens högkvarter. Medvinden var min vän.
>
> Vilket segment är det?

Pampas - PostNord - Norrgående

@Federico den var bra hoppas dock på att det kommer kort framöver.

I övrigt var pendlingen bra fick några regnstänk på mig i går på väg hem.

Wohooo! Haft som målsättning att försöka cykla till jobbet med en snittfart övre 30km/h. Med tanke på att det bara är 9km och annan trafik att ta hänsyn till har jag till idag inte lyckats, hamnar alltid runt 28-29km/h de gångrer jag fått fart och tyckt det gått fort. Men idag snurrade cykeldatorn in på 31.5km/h! Jäklar vad man måste ösa på där vägen tillåter för att nå upp dit, varje gang jag kollade mätaren låg runt 35-40km/h. Så tack för medvinden idag, måste blast rätt bra för att jag skall orka hålla den farten. Lär väl inte gå lika bra hem gissar jag :D

Och självklart ingen idiot-cycling, stop varje rödljus, lugnt over överfarter och om andra finns på vägen. Säkerhet först, fart sen. Min cykelväg är oftast väldigt tom på andra, och idag mer öde än vanligt.

Totteman skrev:
> Motvind hem. Typiskt. Några droppar regn också,
> vilket bara var skönt.
>
> Såg ett släp i morse som det stod
> "Fårtransport" på, eller något liknande. Undrar
> om fåren vid nedförsbacken från Hellasgården
> sett mot Järlasjön har gått till de sälla
> jaktmarkena nu? Glömde kolla det när jag cyklade
> hemåt.

Fanns får i hagen i morse (iaf innan Hellas norrut).

Trögt med motvind, inte ens nedför Tranebergsbron gick det fort! Morr...
Men det är fredag, myspendling hem i em :-)
Det är kanske i dag jag ska stanna och ta ölen på söder?

Grattis! Hur länge är ni andra moderna män pappalediga? Ser fram emot min nästa år. Klurar på 6 mån eller ev. lite till.

Underbar pendling i mestadels medvind i morse. Jag är dock riktigt övertränad nu efter två hårda cykel-veckor. Ska försöka ta det lite lugnt i helgen. :)

Sen pendlade jag från jobbet till Cykel-Dennis i frihamnen på lunchen för att köpa slitdelar och hämta den efterlängtade ekern till mina pendlarhjul. Snart kan jag sluta pendla på skogshjulen, och ha några däck som lämpar sig bättre för asfalt. (Till att börja med blir det dock X-king 2.4" pga. att jag har såna liggandes, så ingen superstor skillnad mot Ardent 2.4" fram och Ardent Race 2.2" bak.) Riktigt skön temperatur och vind för att göra ärenden på cykel i rask takt idag.

Stötte på en bilist som körde mot rött när jag skulle över övergångstället/cykelbanan. Det gav mig bra mycket högre puls än vad den där mördarbacken brukar att ge mig. :/

Omväg hem från jobbet till sjöstan för en butik där precis innan globen vänster sväng på trafikerad gata, jag gör tecken för vänstersväng klart och tydligt en gubbe i en suv stannar med ett litet ryck, mitt i min sväng får man fingret av gubben, fanns inget som motiverade denna gest. Möjligen missförstod han min utsträckta arm för vänstersväng som förolämpning. Vad är det för fel på feta män i suvar?

Var och lämna blod igår, lite trött efter det
2 stumma ben, träningsvärk som inte är att leka med...
Motvind hela vägen hem, är övertygad att vind guden jävlades med mig....
solen i ögonen...

men det var myggfritt i alla fall ;)

/N

Har gett upp att få upp snitt, beror helt på alla stopp och start, visst får man upp farten snabbt men de där små sek innan man har fått upp acceptabel hastighet verkar bannemig ha stor inverkan. Det är roligare att cykla utan, bara kolla tiden man drar och när man kommer fram "OJ det gick snabbt" Herregud vad långsamt" Samma jäkla sträcka och typ tomma banor så man har ju ett hum om hastigheten oavsett gps el ej.

Förövrigt undrar jag lite hur många som passerar räknaren de lagt ut på Magelungsvägens. Det känns ju så ensamt (visserligen ingen koll på hur många under rusning då jag alltid drar före både på morgonen och eftermiddagen och man känner sig ibland så ensam vid 06-tiden att man då och då hälsar godmorgon till typ de man ändå möter. Trevliga hälsar tillbaka andra på sämre morgonhumör ;-) Så räknaren skulle vara intressant att få reda på data ur. Hoppas det kommer någon sammanställning efter avslutad räkning på alla som är ute överallt

(men oavsett hur många el få vi är får de fortfarande väldigt gärna asfaltera om då de längsgående sprickorna börjar bli farligt breda, har ju också fastnat och vurpat i den bredaste när jag väjde för gående i mörker och regn för ett antal år sedan, anmälde då och det skulle asfalteras om nästa år, sa de. Sedan nästa, sen i år men fick skutas upp för att Fortum grävde upp cykelbanan ;-) Visar det sig att vi är för få så blir det nog aldrig av och vi får plantera blommor i sprickorna så att de syns...)

JLarsson skrev:
> swedo skrev:
> -----
> > @jlarsson, varför har han blokerat vägen.
> Får
> > man göra så?
>
>
> När trafikverket färdigställde Norrortsleden
> återgick den delen av Roslagsvägen till Douglas.
> Bara ett problem, på Norrortsleden är det
> cykelförbud. Nån har inte gjort sitt jobb, och
> Österåkers kommun tycker inte att det är nåt
> större problem eftersom Österåker bygger på
> minst två bilar per familj. Och fyra banjos.

Nu kryper det fram. http://www.dn.se/ekonomi/greve-stammer-staten-i-tio-ar-gammal-tvist-om-golfbana/

Man är ju löjlig. Man vet ju hur en tjejrumpa ser ut. Precis hur den ser ut. Ändå så himla svårt att ta sig om en tjej med Assosliknande nätbyxor? Löjlich.

Aaah!
Back on the horse!
Första pendlingen sen oktober...
Ovant att hojja med rygga, speciellt en som är proppfull med alla "bra att ha"-grejjer till första arbetsveckan.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp