Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Kan någon tipsa om ett par bra skoöverdrag för skor i storlek 39? Jobbade ju helg och bangade pendlingen igår för att skorna inte skulle hinna torka innan hemfärd 13 tim senare i samma regnväder (och ställer inte skorna i torkskåpet, tror inte det är så himla bra med 70 grader för dem). Bra kläder i övrigt som motstår misärväder. Istället 50 kr till sl.

Inte svar på frågan, men på mitt jobb har vi torkskåpet inställt på 30 grader. Allt torkar utan problem under en arbetsdag.
Mina skoöverdrag släpper tyvärr in väta (underifrån) när det är superblött ute, men skorna blir något mindre blöta inbillar jag mig. Hittills har jag inte provat nåt skoöverdrag som är helt tätt.

På mitt kneg har vi ett skåp för handdukar och ett för kläder. Går inte att lita på att ingen drar upp det till 60 grader så skorna ska vara riktigt sura för att jag ska köra dem i skåp (typ någon gång per år). Jag tycker att skoskydd funkar rätt dåligt och är ett jäkla meck att ta på och av när det är blött och grusigt så jag brukar köra med mina vinterskor då, ska helst vara under 10 grader då. Jag har några Grip Grab som väl funkar sådär men öser det ner så brukar det ändå komma in ovanifrån.

Senast ändrad:
Aliide skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan någon tipsa om ett par bra skoöverdrag för
> skor i storlek 39? Jobbade ju helg och bangade
> pendlingen igår för att skorna inte skulle hinna
> torka innan hemfärd 13 tim senare i samma
> regnväder (och ställer inte skorna i
> torkskåpet, tror inte det är så himla bra med
> 70 grader för dem). Bra kläder i övrigt som
> motstår misärväder. Istället 50 kr till sl.

Finns knappt skoöverdrag som levererar annat än våtvarmt omslag vid ösregn. Jag skulle inte vara rädd att köra skor i torkskåp. Pendelskor som inte pallar det går bort. Annars kör jag alltid med fryspåsar i pendelryggan. Är skorna blöta när jag ska hem drar jag bara på en påse utanpå strumpan.

fhloston skrev:
> dabac skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fin morgon, även om någon glömt tala om för
> > benen att de faktiskt varit lediga och borde ha
> > varit pigga i morse.
> > Vinterskorna, helfingerhandskar och
> öronvärmare
> > kändes rätt.
> > Lite kul att titta på övriga cyklister.
> > Klädseln varierar mellan "polarforskare" och
> > linnen och kortbyxor.
> >
> > Fick nån slags blodtrycksepisod efter ungefär
> > 1/3 av vägen. Pulsen störtdök när jag
> saktade
> > in i en korsning, det blev vingligt och grått.
>
> > Fick stanna en stund.
> >
> > Tror det är astmamedicinen som spökar.
> > Provade lägga av den eftersom allergisäsongen
> > trappat ned, men blev rosslig och väsig efter
> > senaste turen odopad.
> > Så jag gick på den igen i morse, och jag vet
> att
> > pulsen brukar bli lite kul de första dagarna.
> > Vanligtvis hög dock.
> >
> > Efter att balans och färger kommit tillbaka
> blev
> > det inte mer än promenadcykling resten av
> vägen.
>
> Hoppas att det "bara" var medicinen.
> Cykla lugnt!

Tack för omtanken.

Ja, jo.
Fördelen med att vara tämligen frisk är ju just att vara tämligen frisk.
Nackdelen - om man nu får se det så - är ju att ev. utredning blir knepig. "Doktorn, doktorn, nu hände det igen! blodtrycket dök vid ansträngning snart efter uppstigande." "Jaha, det kanske vi måste titta närmare på, när hände det förra gången?"
"eee...2-3 år sen?"

Som Polisen säger vid småbrott:"spaningsuppslag saknas"....

Fjärdebrunn skrev:
> Försökte få liv i kroppen via lite
> fartsträckor. Det funkade inget vidare...
>
> Undran: någon som vet varför cykelmarkeringarna
> västerut på Stadsgården är övermålade? Stan
> som har något satyg på G?

Min gissning är att man ska lägga på nya cykelmarkeringar. De gamla har väl slitits ner och förlorat sin fartdämpande effekt.

Eh, hörde en året-om-pendlare prata cykelhjälm med en annan kollega nyss. Hen använde inte hjälm, troligen frisyrproblematik, och hade minsann en manlig bekant "som har en konspirationsteori om att det är bilindustrin som försöker få cykling att framstå som farligare än det är, det är lite roligt va!?". Min klocka stannade.

En observation från dagens vedermödor - f-n va mycke bilar det var ute och köade.
Såg stockningar i korsningar jag aldrig sett förut.

Helgsegling och myspys i ruffen istället för att cykla hem i regnet igår kväll gjorde att jag åkte direkt från båten till jobbet i morse och sedan hem, vilket i sin tur p g a geografiska och meteorologiska omständigheter medförde motvind både på vägen till och från jobbet idag.

Börjar bli kyligt på morgonen nu. Måste rota fram en liten mössa tror jag.

Motvind på morgonen, friskt ute. Hade jacka på mig.
Medvind på eftermiddagen, skönt ute. Bra fart...kändes roligt!

Lätt fostrande motvind hem, fast det gick ju lätt ändå. Invigde den nya cykelbron i Järfälla och nya linjehojen.

Jarfalla.jpg

Jag har avstått pendling på cykel ett par dagar, har haft ont i halsen på mornarna.
Jag har strax under tre mil till jobbet enkel, är jag för klen?
Är det "ofarligt" att ta i lite när man har ont i halsen?

10 grader. Körde med tunn hjälmluva och vindväst idag vilket var lite på gränsen varmt. Skön pendling och min snabbaste så långt sen jag flyttade. Väntar vid nästan alla rödljus så sånt sabbar snittet men jag försöker se det som transport i första hand. Snart är det vinter!

Fördelen med att det blir mörkare på morgonen är att man återigen kommer närmare djurlivet. Idag såg jag något jag aldrig sett förut. På avstånd såg det ut som en sjukt mager katt, men när jag kom närmre såg jag att det inte alls var någon katt. Det var en hermelin! (tror jag)

Lite senare fick jag lite feeling och svängde av min gamla penglingsväg. Resultatet blev, grusväg, skogsväg och till sist vandringsled. Var lite spännande med cx på rotmattorna, men blev samtidigt en del lyft. Det tog 20 minuter längre än normalt att komma fram till jobbet, men det var riktigt skoj! Lätt värt det :)

Hittade lite liv i benen. Tryckte på uppför Alphyddebacken och 8:30 hade jag fortfarande bästa tid. Lång nervärmning genom stan efter den attacken :)

Frostvarning inatt pep SMHI i P1 när jag trampade in!

Fortsatt förkylningspendling med bil. Tittade avundsjukt på cyklisterna. Igår förlorade jag sammanlagt 45 minuter på att åka bil jämfört med att cykla. Har dessutom känningar i kopplingsknät nu :(

Förhoppningsvis tillbaka i sadeln typ i övermorgon.

Blev ett par kilometer kringelkrokstigar genom skogen på södra sidan Årstaviken. Helt klart dagens höjdpunkt hittills. Följdes upp av tråkigt trampande genom stan.

Edit reason: glömde skriva att det var skogen jag cyklade genom. Kanske var självklart?

Senast ändrad:
Helt galet propagandaväder idag. Sol, 10 grader och vindstilla. Tog det ganska lugnt på premiärturen med nya pendlarmaskinen. 33km tog 65 min att avverka.

Reflektioner: Saknar 16T baktill. Trodde aldrig att ett kugg kunde spela så stor roll. Sadeln måste justeras bak/fram. Brooks lädersadel B17 pre-aged är GRYMT bekväm. 28mm Strada däcken är lite mer tungtrampade än 25mm GP2K.

IMG_2722.JPG

Blev omkörd av någon mörkklädd på en CX, gul ryggsäck och kamera på hjälmen idag (eller om det var en lampa). Fattar inte varför man inte kan hålla ut ordentligt när man passerar andra, utan bara på sin höjd kör om mitt I vägen. Hoppas att jag inte behöver göra en snabb undanmanöver för en igelkott eller kattunge eller glasbit eller annat på vägen någon gang en sådan kör om mig. Snälla, hall ut och kör om med så mycket marginal som möjligt till den ni passerar. Det kostar inget och den gången det vinglar till går det bra istället för åt helvete. Dessutom passade skithögen på att blåsa näsan 15m framför mig. Alltid lika trevligt att köra igenom ett snormoln. Verkar som att hösten är här nu.

Medvinden uppmuntrar till fart, putsade lite på ett KOM, en 5a och en pb han jag med innan hunddagis, pensionärer +ANNAT ser till att hålla farten nere.. I övrigt så var det händelselöst

staine skrev:

>
inte fattar denna
> paniska rädsla för gångbanan när det ändå
> är tomt där?
> Det blir ju vrålsmalt kvar att mötas på, juuh!
>
> Så, var INTE rädda för att dra över en vit
> lina då och då!
> ;)

+1

Så klokt, förtjänar att upprepas, tack staine!

Mange. skrev:
> Den bron är trevlig. De får gärna bli färdiga
> med asfalteringen bara =)

Var går den?

Den kopplar ihop järfällavägen och passadvägen.

Bilagor

• Screenshot_2015-09-08-13-03-07.png
    Screenshot_2015-09-08-13-03-07.png
    44.9 KB · Besök: 31
Mange. skrev:
> Den bron är trevlig. De får gärna bli färdiga
> med asfalteringen bara =)

Med racern och crossen funkar det ju fint. Lite slagigare med tempohojen i morse :)

Med gårdagens och dagens cykelpendlande över skanstullsbron, kan man konstatera att det går lika fort åt bägge håll tack vare nordanvinden. Galet, fick kämpa hårt för att inte stå still i långa nedförsbacken mot skanstull! Att cykla söderut gick overkligt fort i går kväll.

Annars är det rörigare än vanligt utanför Åhlens/Clarion hotel skanstull. Hurra...

Mange. skrev:
> Den kopplar ihop järfällavägen och
> passadvägen.

Fint!
Man slipper alltså göra såhär nu?
ScreenShot2015-09-08at14.09.48.png

emilh skrev:
> Mange. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den kopplar ihop järfällavägen och
> > passadvägen.
>
>
> Fint!
> Man slipper alltså göra såhär nu?
>

Bakdelen av en ko :)

Hemåt... i mot/kantvind (jätteovanligt för skåne). Tog 7 minuter längre hem än till jobbet i morse. Men vilket kanonväder, bortsett från vinden.

Sol och medvind. Kränkte en moppe oxå så ja kan gå med huvudet högt hela kvällen. :-) (iofs bara en crescent compactliknande tingest men ändå)
/T

tmalm skrev:
> Sol och medvind. Kränkte en moppe oxå så ja kan
> gå med huvudet högt hela kvällen. :-) (iofs
> bara en crescent compactliknande tingest men
> ändå)
> /T

Kudos ändå :)
Själv slog jag PR på alla Strava -segment på vägen till jobbet (japp, hade lite medvind). Sen satte jag ett par PR till på vägen hem, i motvind. Wtf!

Mange. skrev:
> Medvinden uppmuntrar till fart, putsade lite på
> ett KOM, en 5a och en pb han jag med innan
> hunddagis, pensionärer +ANNAT ser till att hålla
> farten nere.. I övrigt så var det händelselöst

Bra där! Du fick med dig benen tillbaka efter Tre Berg?
Jag tycks ha glömt kvar mina i Skara... ;-)

Första cyklingen hela vägen hemifrån till kontoret och hem igen samma dag (nej, jag pendlar inte regelbundet).
Hade tights ovanför korta cykelbyxorna men slet av dem precis innan jag stack hemifrnå. Rätt val. tunna Craft-jackan på. Rätt val igen. Särskilt hem i motvinden, hade svårt att hålla värmen.

Nerförsbacke i 55 km till kontoret. Mäktig och fostrande motvind hemåt :)

Lyfte undan några av de gula farthindren vid Mörbydepån, de var tillbaks igen på eftermiddan. En elitpendlare tänkte köra om mig där då, han höll på att fronta en parkerad grävare när något hände vid första omgången farthinder. Han försvann inåt Ösby/Djursholm, kränkte mig säkert osedd.

En stor sork tror jag, för avlång och rund nos för en råtta korsade cykelvägen framför mig i Lilljansskogen, är det därför de har farthinder där?

En kille i bil hälsade högljutt på mig när jag korsade Edsbergsvägen, jag höll på att ramla av cykeln av förvåning. Hoppas jag inte borde känt igen honom.

Jag börjar bli bra på cx-konsten att hoppa av cykeln och bära den över hinder. Ullna golf i all sin ondhet ger bra träning.

Jag protesterar!

Kände mig laddad för att göra ett personbästa. Tog i hela vägen, ansträngde mig för att inte myscykla och slet som ett djur. När jag kom hem skakade benen.

Resultat: 10 minuter längre än vanligt (52 km).

Muttermuttermutter.

Tillbaka
Topp