Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

förkylningen från helvetet ,febrig o tung pendling imorse ,det känns inte helt optimalt
inför siljan100 imorgon så tips på dunderkurer mottages tacksamt

Kryptonic skrev:
-------------------------------------------------------
> förkylningen från helvetet ,febrig o tung
> pendling imorse ,det känns inte helt optimalt
> inför siljan100 imorgon så tips på dunderkurer
> mottages tacksamt

Det första kanske skulle ha varit att stanna hemma idag?

NLC skrev:
> Arsozath skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > NLC skrev:
> >
> ---
> > > nikasp skrev:
> > >
> -
> > > > Fy fasen vad nära. En bilist lessnar på
> att jag
> > > > "bara" ligger i drygt 30 på dubbelfilig
> 30-väg
> > >
> > >
> > > Enligt egna empiriska undersökningar behöver
> man
> > > cykla i runt 48 km/h innan bilister slutar
> köra
> > > om på 30-sträckor.
> >
> > 30 km/h på 70 väg räcker för att inte
> > lastbilar skall köra om. Blev lite jobbigt
> efter
> > några km...
>
> Ja, logiken är inte glasklar där. Inte sällan
> det visas mer hänsyn och utrymme ges utanför
> tättbebyggt område. Undrar vad det beror på,
> att "lantisar inte är lika smarta som
> stockholmare" kanske ?
>
> ;-)

Inte alltid de visa så mycket hänsyn kan jag tala om. Men nu såhär efter semester har det varit väldigt lugnt med tillbud, så för tillfället stämmer det.

Incidenten med lasbilen är på en sträcka som det är svårt att köra om på, och det finns inga ställen att svänga av på och släppa förbi. Så det är bara att gilla läget och trampa på. Och ärligt talat höll jag nog inte ens 30, då det går en aningen uppför.

För övrigt tog jag tåget idag. Cyklade givetvis dit. Denna vecka lägger de ny asfalt hemmavid, halva vägen är färdig, så det var svårt att byta fil för att köra om, men jag var så snäll och släppte förbi så fort jag kunde :)

Någon på trafikkontoret har ändrat tajmingen på trafikljusen stora mossen - alviksplan så att man inte behöver ligga på som en dåre för att få grön våg. Dessutom nya bredare cykelfält på flemminggatan. Tack för det!

Den fina motljuspendlingen grusades dock något när jag kränktes uppför tranebergsbron, det måste ha varit en elcykel, en trimmad.

Solsken och dimma, härligt.

Extra bonus då det var första pendlingen på nya pendlarhojen. Den gick tyst och fint. Dock fick jag stanna halvvägs för att höja sadeln och dra åt klämman. Jag hade visst inte dragit åt den ordentligt igår när jag monterade cykeln. Sadelklämman och hjulbultarna har ett stöldskydd som gör att man måste vända cykeln upp och ner. Fiffigt och bökigt, men när sakerna sitter rätt, så behöver man ju inte böka.

Man bryter ju mot regel #49 också så fort man ska justera sadelhöjden, men det är ju en pendlare, inte en lvg :-)

Heja heja, 8 grader och riktigt fint! Tre veckor med bara en dag i riktigt regn är inte dåligt och finvädret verkar fortsätta. Inga incidenter och 42 minuter in utan att ta i så in i helsike, benen börjar komma tillbaka efter att ha cyklat minimalt senaste halvåret.

PS. Ser det ut såhär på era iFånes också? Dvs. teckenkodning åt skogen. Tips på vad man kan skruva på?

(ursäkta den gigantiska bilden)
IMG_8079.PNG

Senast ändrad:
Fin morgon men fuktdrypande. Svårt att klä sig när jag startar med +50 knyck i 8 grader och frysa häcken av mig för att en halvtimme senare värma ner genom stan i strålande morgonsol. Då svettas jag som en gris med vindväst och buff...

Först dimmigt och fuktigt, sen soligt och trevligt.Både idag och igår på hemvägen hade jag en hjulsugare under större delen av sträckan, förstår inte riktigt varför man lägger sig tätt på rulle på okända människor. Iaf helt utan någon slags kommunikation.

Men poängen med vindväst och buff är väl att man tar av dem i farten och stoppar ner i ryggfickan så där coolt...? :)

Först sol och trevligt, sen dimmigt och fuktigt.
Rätt klädd med kortärmat i alla fall, kyligt till en början men sedan rätt lagom.

Förövrigt knäpp årstid. 6 gr på morgonen och typ 20 på dan och väskan full av kläder. Var nästan bud på linershandskar under häromdan. Och något runt halsen. Och det hjälpte inte med rödmålad passage, ens när man kommer från vänster. Bilister ställer sig fortfarande på passagen och skiter i hajtänderna. Blir trött, vad behövs? Skylt med cykel och rödmålning, hur trög kan man vara att då inte se sig för innan man kör in i rondellen? Lätt påkörd en gång varför rödfärg och skylt kom upp, eftersom det kan gå mer illa. Ansåg trafikplaneraren också.

Nu ingen cykling på över en vecka.

Tjoho! Vilken pendling. Tog gott om tid på mig genom skogen och testade många nya stigar. Är på oförskämt gott humör trotts den avslutande sträckan genom staden. Känns som om benen börjar komma tillbaks.

red: avslutande sträcken genom skogen.... nä det var ju staden jag menade. Freudiansk felskrivning.

Senast ändrad:
Stumpy skrev:
> Imma på glajorna, men i övrigt lika fint som
> igår.

Härliga bilder!

11 September

Bilagor

• 11sept1.jpg
    11sept1.jpg
    79.5 KB · Besök: 50
  • 11sept2.jpg
    11sept2.jpg
    91.5 KB · Besök: 47
  • 11sept3.jpg
    11sept3.jpg
    83.3 KB · Besök: 52
  • 11sept4.jpg
    11sept4.jpg
    68.4 KB · Besök: 45
  • 11sept5.jpg
    11sept5.jpg
    63 KB · Besök: 49
  • 11sept6.jpg
    11sept6.jpg
    36.5 KB · Besök: 53
  • 11sept7.jpg
    11sept7.jpg
    43 KB · Besök: 47
Åkte dit på mina egna fördommar, 3 ungar pojkar tar upp hela bredden på cykelvägen, en på cykel vinglandes fram och tillbaka, de andra två på var sin sida promenerandes. Plingar och tycker att de reagerar och kollar men ingen som helst vilja eller tendens att lämna plats. Snorungar, précis som vanligt! Ouppfostrade Idioter! Tränger mig förbi(fruktansvärt dumt gjort, förlåt!) och när man passerat säger killen på cykel "du kunde väl plingat". Irriterad, trött och stressad har jag inte ens hyfs nog att be om ursäkt. *skäms*

Stumpy skrev:
> Imma på glajorna, men i övrigt lika fint som
> igår.

Härlig bild!!
Barnsjön i Tyresö?

grondahl skrev:
Både idag och igår på hemvägen hade
> jag en hjulsugare under större delen av
> sträckan, förstår inte riktigt varför man
> lägger sig tätt på rulle på okända
> människor. Iaf helt utan någon slags
> kommunikation.

Fråga från en novis: Vad är det för sorts kommunikation du efterfrågar?
Jag lägger mig på rull i bland, och försöker alltid tacka för hjälpen (man siktar ju lite för högt ibland). Problemet är att folk tittar ju på en som om man vore galen när man tilltalar en annan cyklist!!! Why? Ser jag så jävlig ut?
Händer till och med att jag får nån i ryggen, bör jag då kommunicera, hur då och vad?

Tack...

Blev vittne till hur Dr. Alban höll på att bli överkörd av en bil som körde mot rött! Doktorn var på väg att gå over strandvägen vid övergångsstället vid Djugårdsbron.

Annars var det en ganska händelselös pendling

Enda gången det är okej med att ha någon flåsande i nacken är om vederbörande har för avsikt att köra om. Annars, håll avstånd! Någon jäkla hyfs! (iofs blivit tillfrågad en gång och hade väl inte mage att säga nej, men drog på lite extra så han fick svettas lite...)

mhenry skrev:
> DJ Internet skrev:
> -----
> > Fick skäll av en gående dam på S:t
> Paulsgatan
> > när jag cyklade mot enkelriktat. Kände inte
> för
> > att bege mig ut på Hornsgatan när jag skulle
> mot
> > Söders Cykel från Götgatan.
> > (Skulle kolla på en Giant-cross)
> > Hon hade rätt och jag fel. Kommer jag att
> göra
> > det igen?
> >
> > Japp. Hade den här insändaren ekandes i
> > huvudet sedan tidigare. Ledsen om jag spätt
> på
> > cyklisthatet ytterligare. Tog en kort debatt
> med
> > henne innan jag rullade vidare.
> >
> >
> http://asikt.dn.se/asikt/debatt/stockholmarna-mast
>
> >
> e-parkera-bilen/det-ar-dags-att-borja-betrakta-cyk
>
> > lister-som-trafik/
>
> Det går inte att argumentera om rätt eller fel
> med folk som har en bestämd uppfattning och
> dessutom har rätt enligt reglerna. Jag brukar
> bara be om ursäkt och resonera med mig själv i
> stället. Hur slutade debatten?
>
>
Hon tyckte jag skulle köra åt andra hållet... Jag replikerade med ett "men jag ska ju ditåt, det går ju inte".

Borde så klart bett om ursäkt men väntade på argument från damen som aldrig kom. Kan inte påstå att någon gick vinnande ur det hela.

iBear skrev:
> Stumpy skrev:
> > Imma på glajorna, men i övrigt lika fint som
> > igår.
>
> Härlig bild!!
> Barnsjön i Tyresö?

Ja. Några damer städade ur vedbastun efter dagens morgondopp när jag passerade. Var säkert magiskt att simma i det blanka vattnet med "rök" på.

Sjukt snygga bilder Federico!

Både igår och idag var pendlingen helt perfekt. Precis så att kort-kort var bekvämt vid min avfärdstid, vindstilla och vackert väder, skön trafik, allt stämde.

Sidonot om ta rulle: Har ingen 'bildning' i ämnet men jag blir glad när någon tar rulle, och jag får ta dem på en åktur. Likaså brukar jag lägga mig på rulle om jag kommer ifatt men inte känner mig mycket snabbare. Sorry om jag förargat någon med detta. Ska se till att släppa eller dra om tidigare hädanefter.

//Både idag och igår på hemvägen hade
> jag en hjulsugare under större delen av
> sträckan, förstår inte riktigt varför man
> lägger sig tätt på rulle på okända
> människor. Iaf helt utan någon slags
> kommunikation. //

Hjulsugare sa Bill, -k*ksugare sa Bull.

Har råkat ut för det ett par ggr, blir lika förbannad varje gång.
Ut och lek med Hofvet vid Brostugan i stället.

Så där....nu känns det bättre....

"Stannade till" halvvägs för att köra GP Hasse Mård. Fullföljde sedan hem. Kan de bli en bättre pendling?

En fråga till er pendlarproffs.

Jag har nu i år cyklat till och från jobbet, ca 5mil ToR. 2 av 3 dagar i veckan (FL).
Nu efter semestern har jag börjat försöka köra 5 dagar i veckan. Och jag blir så jäkla stum i låren. Är det något övergående och jag behöver härdas eller har ni några andra lösningar?

Vill ju gärna cykla med polare någon dag under helgen med. Inte använda helgen till återhämtning.
Ska det behöva vara så illa att jag får köra bil eller ta bussen på onsdagar.

Tips och råd. Eller bara bitska kommentarer, tas tacksamt emot.

Det svåra med pendling är att det blir lite mellanmjölk av det. Försök att variera mera om din väg tillåter det. Det gör att kroppen hinner återhämta sig bättre.

Men annars är det härdning som gäller. Kan ta allt från månader till år.

Täntke ta mig en tur norr om stan. Visserligen inte pendling, men ändå ordinarie pendingssträckan + annat.

Efter 5 km blåste bakdäcket av fälgen. Det var nypumpat men nog lite väl slitet av att ha gått för länge med lågt tryck. Jag hade dock siktet inställt på att ta just den turen just idag och tänkte inte låta en sån skitsak stå ivägen. Så det blev till att ta en taxi hem och byta hoj.

70 km senare försöker jag ta mig genom stan söderut. Den där halvmaran var knepig att ta sig runt och avspärrningarna var inte heltäckande. Helt plötsligt gick cykelbanan rätt ut i löparflödet, åt fel håll. Det blev till att låtsas vara publik och försöka knata runt i terrängen.

ST Paulsgatan ÄR olämplig att cykla i fel riktning på då den är tämligen smal och har förvånansvärt mycket tung trafik vissa timmar. Hade historien skett på Åsögatan (enkelriktad men breeed!) eller dylikt hade jag hållit med dig. Personligen förstår jag inte svårigheten att ta två extra kvarter och en annan väg. Du får ju cykla mer!

DJ Internet skrev:
> Fick skäll av en gående dam på S:t Paulsgatan
> när jag cyklade mot enkelriktat. Kände inte för
> att bege mig ut på Hornsgatan när jag skulle mot
> Söders Cykel från Götgatan.
> (Skulle kolla på en Giant-cross)
> Hon hade rätt och jag fel. Kommer jag att göra
> det igen?
>
> Japp. Hade den här insändaren ekandes i
> huvudet sedan tidigare. Ledsen om jag spätt på
> cyklisthatet ytterligare. Tog en kort debatt med
> henne innan jag rullade vidare.
>
> http://asikt.dn.se/asikt/debatt/stockholmarna-mast
> e-parkera-bilen/det-ar-dags-att-borja-betrakta-cyk
> lister-som-trafik/

Fick fimpa tunn hjälmmössa efter halva sträckan. Skön morgon och nada incidenter. Löven börjar falla så nu är sikten lite bättre på ställen jag felanmält till Sollentuna. De verkar inte alls vara lika snabba som Stockholm på sånt.

Verkligen Z-pendling idag. Träningsvärk i benen efter fredagens gym. Har grymtat hela helgen när jag gått från sittande till stående och vice versa. Men det var varmt och skönt och hur lugnt och fint som helst. NU sitter jag mest och gäspar.

Putsad tid: 48 --> 44 minuter till jobbet.

Nya krållehojen, Corratec med 105-komponenter och Avidskivor levererar! Mina Kona Dew är härmed förpassad till att bli en Konsumcykel.

Skön pendling idag för varmt klädd dock så lätt kokt när jag kom fram. Finfika för oss i sthlm i morgon hoppas på att några dyker upp.

Medvind och nypumpade däck, så det rullade på.

Jag undrar hur man tänker om man tittar bakåt tre gånger och sen ändå svänger ut till vänster samtidigt som man blir omkörd av annan cyklist för att sedan börja svära åt passerande?
Ge tecken om du ska om eller vänta.

Tillbaka
Topp