Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Blä, mitt frakturerade revben värker efter pendlarvurpan förra veckan. Cykla cykla cykla, liten grop, AJ, cykla cykla cykla, svänga, AJ!

Access Denied.
Det nyligen installerade elektroniska låset till cykelrummet hade havererat. Bara att molloken gå till tunnelbananen istället.
/E

Ahhh, att börja cykelpendla måste vara årets bästa beslut för mig. Mumma varje morgon.

Hej på er.

Mitt första inlägg på happymtb.

Jag började pendla till jobbet för ca 1 1/2 månad sedan. Nu börjar det bli lite kallare. Bylltade på mig lite väl mycket kläder imorse, vart lite för varmt.

Häktat på ett par biltema-dubbdäck, 32x622 mm, fungerar rätt så bra. Har förvisso inte blivit riktigt halt ännu. Två dubb håller redan på att släppa på bakhjulet.

Släpper väldigt lätt på asfallt, har förvisso pumpat dem rätt så hårt, rullar bra =) .

Ha det gott.

// Micke

SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Måste fixa bakbromsen innan
> hemresan, den liksom slutade funka ba sådär.

Låg en bromskloss på cykelbanan över skanstullsbron, kanske den du saknar?

Vadderande handskar denna morgon å Ack så skönt det var :) Har pumpat ganka mycket gräs förgående vecka så det kändes lätt imorse på asfalten :)

Cyklar inte där, men tack iaf!

dabac skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Måste fixa bakbromsen innan
> > hemresan, den liksom slutade funka ba sådär.
>
> Låg en bromskloss på cykelbanan över
> skanstullsbron, kanske den du saknar?

Bang skrev:
"Har pumpat ganka mycket gräs förgående vecka så det kändes lätt imorse på asfalten :)"
------------------------------------------------------
Borde du inte vara rosslig i halsarackaren av allt "gräspumpande"?:)
/E

Inte vingligt och tungt då? Respekt för att du så oblygt tillkänneger dina laster! Det är första steget mot avhållsamhet. Kämpa på!

Bang skrev:
> "Har pumpat ganka mycket gräs förgående vecka
> så det kändes lätt imorse på asfalten :)"

Svalt disigt, pendlarna redan på jobbet, sent och ohalt, verkligen inte före för vinterdäck och imorgon är det torrt.

Måste spänna bromsvajrarna, slask resulterar i grus resulterar i snabbt nednötta bromsklotsar. Eller... skall kontrollera så jag har alla klotsar kvar.

Haha, ni e för Goa!

Har köpt ett hägge marockanskt från BikeDiscount under "Special Offers" :) En ny bong från eBay.de samt en tändare från extremedeals.com är också på ingång så jag kan pumpa mer gräs i veckan :D

Kan tipsa er om att en diodreflektor (5cm) funkar skitbra för uppsamling av "rester".

Atlas skrev:
> Hi hi, du såg den med :)

Jorå, vissa detaljer bara hoppar in i ögonen på en. Såg resterna av en illa manglad pedal ute i körfältet vid Slussen för några månader sen, måste ha varit ett rätt märkligt haveri för att den skulle ha hamnat där i det skicket.

Det ligger f.ö. en eker och väntar på sin rättmätige ägare vid ett av rödljusen längs Huddingevägen också...

Tyckte det kändes konstigt när jag rullade från jobbet. Konstigare än dubbdäcken känns i vanliga fall alltså. Jaha, inte mycket luft kvar. Men när jag stod upp och hade tyngden på framhjulet gick det hyfsat, även om det inte känns om stabilaste ställningen genom ruttnande löv och blött grus.
Dessutom med en 10 kg tung brandsläckare i ryggsäcken. Man vet aldrig när en sån kan behövas.

I morse gick Full-dynamixen som ett spjut till jobbet, hade planerat ett kort träningspass med pannlampa innan jobbet men några blöjbyten för mycket under natten gjorde att jag tvärsemot planerna försökte sova några minuter extra innan morgonpendlingen... :-) T

Överraskades av ett punkterat bakdäck när jag kom ner till cykeln, paniklagade punkan. Återstår att se om det finns någon luft i det när jag ska hem i eftermiddag.....

Halt! Det har kommit underkylt regn under natten och med semislicks var det...ehm...intressant.

Gick fint förutom att det skramlade från baknavet...visar sig att låsmuttern på ena sidan har skruvat upp sig själv? egendomligt beteende av en noggrant skruvad mutter.

Hur uppstår detta fenomen, ngn som vet?

(min egen teori är att det är min SS-conversion som är orsaken. Jag har nämligen filat lite i dropoutsen och det är inte 100% säkert att de är i våg (eller nivå eller hur man skall uttrycka det))

Tjipp

Det var inte så kallt, för mycket kläder, svettigt, irriterande rödlysen, puckade taxichaförer. Men jag kom fram i tid.

// Micke

Har skaffat två uppsättningar kompletta hjul till pendlarcykeln så jag kan byta på morgonen beroende på väder. I dag åkte sommarhjulen på, och dom rullade aldeles underbart! :-)

Dagens Bond-action
När jag i morse kom nerför S:t Eriksgatan in i korsningen vid Flemminggatan var det en massa högersvängande bilar som blockerade cykelfältet så jag åkte ut i det vänstra körfältet för att passera utanför bilarna. Då hade jag en mötande bil som kom norrifrån på S:t Eriksgatan som skulle svänga (från sitt håll sett) vänster in på Flemminggatan, en silverfärgad BMW modell dyrare, och därmed korsa min väg. Jag såg honom, han såg mig, ändå gasade han på och fastnade förstås mitt i korsningen eftersom bilarna jag väjde för inte kommit nån vart. Så, där kommer jag i ganska hög fart och blir tvungen att tvärnita. Bakhjulet låser sig, jag börjar få sladd och jag ser hur jag närmar mig bilen mer och mer och det verkar inte bättre än att det blir kollision. Men idag hade BMW'n och framförallt jag tur då jag till sist fick fäste och lyckades gira runt bilen. Det måste sett ruskigt snyggt ut.
Karta:
http://hitta.se/LargeMap.aspx?z=2&m..."1626769"><t>James Bond-action</t></pt></pts>

Idag blev jag blåst på pendlingen å fick ta en extra lång tur med voffsingen istället. Hann dock inte byta om å sditter här i fuulll cykelmundering å dricker kaffe :(

garpa skrev:
> Dagens Bond-action
> När jag i morse kom nerför S:t Eriksgatan in i

Äsch, en pedal i lacken hade ju gjort sig helt rätt. Min pendling var fö oinspirerad och tung.

garpa skrev:
> Dagens Bond-action
> korsningen vid Flemminggatan var det en massa
> högersvängande bilar som blockerade cykelfältet
> så jag åkte ut i det vänstra körfältet för
> att passera utanför bilarna. Då hade jag en
> mötande bil som kom norrifrån på S:t Eriksgatan
> som skulle svänga (från sitt håll sett)
> vänster in på Flemminggatan, en silverfärgad
> BMW modell dyrare, och därmed korsa min väg. Jag
> såg honom, han såg mig, ändå gasade han på
> och fastnade förstås mitt i korsningen eftersom
> bilarna jag väjde för inte kommit nån vart.
> Så, där kommer jag i ganska hög fart och blir
> tvungen att tvärnita. Bakhjulet låser sig, jag
> börjar få sladd och jag ser hur jag närmar mig
> bilen mer och mer och det verkar inte bättre än
> att det blir kollision. Men idag hade BMW'n och
> framförallt jag tur då jag till sist fick fäste
> och lyckades gira runt bilen. Det måste sett
> ruskigt snyggt ut.

Trist det där. Undrar om BMW är överrepresenterade i det beteendet? Har själv råkat ut för liknande ett antal ggr tyvärr. Och jag som själv haft en BMW. Fast jag gjorde ju bot och bättring förstås.

Annan gubbe stupar framför mig när han kör emot trottoarkanten i backen vid Bergshamra på väg mot stan. Jag hinner inte väja utan smäller i hans hjälm med pedalen. När jag stannat och knallat tillbaks står han och har ont i armbågen och blöder näsblod. Remmarna till hjälmen är avslitna och hjälmen hänger ner på bröstet. Det såg inte alls skönt ut men det såg inte ut som om han skulle få några bestående men.

garpa skrev:
> Dagens Bond-action
> ruskigt snyggt ut.

Tänk att dessa bilister som svänger vänster inte kan fatta att man SKA lämna företräde oavsett fordon punkt och slut. Skulle jag varit i samma situation som hade nog fan smockan varit riktigt jävla nära. Har själv kört bil en massa år och vänstersväng=lämna företräde inget snack.

Man ska ju inte dra alla "över en kant" men det verkar alltid finnas idiotbilister lite varstans.

Jo, nog är BMW överrepresenterade bland hänsynslösa och vårdslösa bilister. Det verkar vara förstahandsvalet för alla dessa osäkra unga män som har blyförgiftning i högerfoten och tunnelseende...

Jag bor vid en större väg, och det är närmast en drag strip kvällstid, och väldigt ofta är det sportigare BMW-modeller som bränner på för fullt längs vägen. Hade polisen brytt sig, hade de kunnat sätta dit ett dussintal varje kväll, utan problem.

Bilens pris/motoreffekt och förarens benägenhet att följa trafikregler verkar ungefär följa en normalfördelningskurva.

Dvs dyra bilar, effektstarka bilar och väldigt billiga bilar (skrotbilar med pundare eller 18-åringar) skall man se upp extra mycket för. Tonade rutor och spoilertrim är också varningssignaler.
Bara några tips på vägen från mina pendlingsår i Tokholm.

Sprockets skrev:
> Bilens pris/motoreffekt och förarens benägenhet
> att följa trafikregler verkar ungefär följa en
> normalfördelningskurva.
>
> Dvs dyra bilar, effektstarka bilar och väldigt
> billiga bilar (skrotbilar med pundare eller
> 18-åringar) skall man se upp extra mycket för.
> Tonade rutor och spoilertrim är också
> varningssignaler.
> Bara några tips på vägen från mina
> pendlingsår i Tokholm.

Lite samma princip som att dyra/fina cyklar inte behöver ha reflexer, lampor, ringklockor och bromsar eller stanna vid rött och cykla på höger sida.

garpa skrev:
> Dagens Bond-action
> ruskigt snyggt ut.

I sådana situationer kommer tanken "ska jag släppa lite på bromsen och sätta mina pedaler och vevparti i sidan på bilen" men självbevarelsedriften sätter stopp på sånna ideer. Känns lite tryggare på liggcykel då man kommer med pedaler, vevparti och fötter först men det gör nog allt ont att krocka ändå.

Senast redigerad av en moderator:
Little Stereo (på jobbet) skrev:
> Fan trot, men jag är rätt säker på att
> skruttcyklar dominerar rödljuskörningarna i
> huvudstaden :-) T

+1 på den.

Kjell F skrev:
>

>
>
> Tänk att dessa bilister som svänger vänster
> inte kan fatta att man SKA lämna företräde
> oavsett fordon punkt och slut. Skulle jag varit i
> samma situation som hade nog fan smockan varit
> riktigt jävla nära. Har själv kört bil en
> massa år och vänstersväng=lämna företräde
> inget snack.
>
> Man ska ju inte dra alla "över en kant" men det
> verkar alltid finnas idiotbilister lite varstans.

Jo men nu var det ju troligen så att killen med flit ville skrämma/"uppfostra" cyklisten. Sånt hör hemma i nazityskland. Eller, visst fan, nazityskland finns ju inte längre. Ursäkta.

Att blir svänger vänster i korsningar mitt framför en händer hela tiden tycker jag.
Inte för att det är någon ursäkt, men det ofta beror det nog på att man cyklar snabbare än vad bilisten tror och dom antar att dom hinner före. Ibland så bromsar dom i sista sekund och blir stående mitt i vägen och blockerar för bilarna som ligger bakom en själv och som också ska rakt fram och det blir tut-party. Det kan vara lite roligt, man får liksom bilisterna på sin sida! :-)

tråkig pendling idag. omkörd av en fixad vid Globen. Bevittnade en ograciös trottoarvurpa korsningen Karlavägen - Sturegatan.

Appropå rödljuskörningar så var det en tant på Karlavägen igår som resolut steg av sin cykel när det blev rött, promenerade 2 meter över den feta vita linjen och klev, mitt på övergångsstället, på cykeln igen för att vingla vidare. Proceduren upprepades vid två rödljus med röda ljus - för HON skrev sina egna lagar och regler HON var friii-I-iii.

Joakim Quensel skrev:
> Att blir svänger vänster i korsningar mitt
> framför en händer hela tiden tycker jag.
> Inte för att det är någon ursäkt, men det ofta
> beror det nog på att man cyklar snabbare än vad
> bilisten tror och dom antar att dom hinner före.
> Ibland så bromsar dom i sista sekund och blir
> stående mitt i vägen och blockerar för bilarna
> som ligger bakom en själv och som också ska rakt
> fram och det blir tut-party. Det kan vara lite
> roligt, man får liksom bilisterna på sin sida!
> :-)

Jag kan bara hålla med om att vänster svängande bilar är ett EXTREMT stort problem. Min lösning på hur man till stor del kommer tillrätta med detta gissel är att bygga in cykeltrafiken i den "normala" trafiken, inte att hela tiden försöka hitta konstiga cykelvägar. Bygg cykelstråk/banor vid siden om den ordinära trafiken. Detta kommer att medföra mängder av fördelar. Det drar ner tempot i trafiken, det gör att fler bilister blir medvetna om cyklistera, fler kommer att se cyklisterna som likvärdiga i trafiken (inte något man ska skuffa undan) osv

Joakim Quensel skrev:
> Inte för att det är någon ursäkt, men det ofta
> beror det nog på att man cyklar snabbare än vad
> bilisten tror ...

Så är det säkert. I kombination med "störst går först"-tanken så blir det nog lätt så som det blev för mig i morse. Frågan är om jag ska försöka ta det lite lugnare i fortsättningen eller om jag ska öva på att falla snyggt. Men vad tjänar det till att falla snyggt om man efter att man fallit snyggt blir överkörd? Jag är tveksam till att det skulle bli någon skillnad om jag tar det lugnare heller. Jag har ju ingen räser idag direkt (se min pres.), är sällan uppe i 30 km/h. Däremot kanske jag ska slå på dubbdäck även på bakhjulet för lite mer friktion vid tvärnit, nu har jag bara på framhjulet.

Bosse skrev:
> Jag kan bara hålla med om att vänster svängande
> bilar är ett EXTREMT stort problem.

Det är väl ett problem även för andra bilister. Titta i korsningen Flemmingg. S:t Eriksg. en vanlig vardag. "Hellre stå och blockera korsningen än att få vänta ytterligare 2 min på nästa gröna ljus" är mer regel än undantag.

Orsaken till att bilisterna stoppar cykeltrafiken är i mina ögon: 80% ovanstående och 20% "cyklar finns inte/har inte på asfalterade vägar att göra"

/P-M

Att alltid hävda sin rätt i trafiken är inte ett bra trafikbeteende.

Äntligen får jag skriva i den här tråden! :-)
Pendlingen gick sådär. Punkan som var ett faktum när jag kom in till stan visade sig vara ventilen som hade gått sönder. Resrvslangen hade ett hål i sig och lagningslapparna var hemma.
Några svordomar senare var punkan reducerad till pyspunka m.h.a. eltejp och jag rullade vidare...
Sedan gick allt kanon fram till lunch då jag började krokna lite, Katarinavägen var lite seg efter att ha kört Götgatsbacken tre gånger redan.
Hem fuskade jag och liftade med en budbil.

Vad har jag jobbat med idag? One-day-only come back som cykelbud...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp