Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hahaha! Har just landat på kontoret efter att ha kört lite trampdownhill med Gloryn på väg till jobbet :-D

Löppasset igårkväll resulterade i att min j*vla rygg bestämde sig för att en ny låsning i bröstryggen var vad jag behövde. Knappt kunnat sova inatt, och tanken på att klättra upp på cykeln när man känner sig som ringaren i Notre Dame fick mig att ta bilen till jobbet.
Nu sitter man här sned och vind och sneglar på kontorshurtsen som innehåller varningstriangelmärkta godsaker.
Blä.

Dubbdäck ger starka ben. Fan vad mulligt knastret från dobbarna och knäskålarna är.

haha.. jag tänkte jag skulle ropa hej till dig mollo men huvudet var inte helt påskruvat ännu.

pendlingen imorse var skum, kallt men jag svettades på stumma ben men ändå samma tid som vanligt till jobbet. blir långtur hem. :)

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Ytterligare en vurpa i farliga kurvan, mitt
> framför näsan. Undrar hur många som vurpar
> varje dag? Kan man gå vidare med detta på något
> sätt? Jag ensam har ju bevittnat fyra vurpor där
> sedan morgonfrosten kom...
> http://hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&mp=<pts><p
> t%20x%3D%221629851%22%20y%3D%226577275%22%20i%3D%2
> 2/images/point.png%22%3E%3Ct%3E%3C/t%3E%3C/pt%3E%3
> C/pts%3E

Dåliga trafiklösningar för cykling brukar jag maila om till kommunen, ibland överraskar dom och fixar till det fortare än man tror och iblnad får man bara en gäspning som svar. Men vet kommunen om problemet och inte åtgärda det så blir dom ersättningsskyldiga när någon skadar sig. Insändare i lokal blaskan är också ett sätt att få andra medvetna om en farligt trafiklösning, så kanske någon slipper att göra sig illa i onödan.

Senast redigerad av en moderator:
Så var vinterdäcken på.
Om våren kommer tidigt så sitter de bara på till mars nästa år, 5 månader blir det en kall april så blir det 6 månader. Halva året, hur faan kunde nån komma på idén att bosätta sig här uppe i norr?

Tjipp

> Ytterligare en vurpa i farliga kurvan, mitt framför näsan. Undrar hur många som vurpar varje dag?
> Kan man gå vidare med detta på något sätt? Jag ensam har ju bevittnat fyra vurpor där sedan
> morgonfrosten kom...

Igår hade jag en bakom mig som drog i backen, idag var det tvåst som hade kört omkull på samma ställe. En av dem hade slagigt huvet, blöde lite.

Själv så smyger jag upp i den lilla vassa kurvan, även om jag har dubbdäck, den är lömsk.

Så cykla försikigt ...

// Micke

Atlas skrev:
> Ytterligare en vurpa i farliga kurvan, mitt
> framför näsan. Undrar hur många som vurpar
> varje dag? Kan man gå vidare med detta på något
> sätt? Jag ensam har ju bevittnat fyra vurpor där
> sedan morgonfrosten kom...
> C/pts%3E

Idag stod den en trevlig medcyklist och varnade i just den kurvan när jag passerade.
Tack!

Jag slickar staketet och avklarar i stort sätt all sväng innan kurvan, genar snett över gräset i innerkurvan och brukar ändå avsluta kurvtagningen i ytterkant av ytterkurvan. Det medför ju såklart att jag använder 110-130% av cykelbanans bredd i kurvan. Skitbra teknik om det skulle dyka upp ett möte...

Rätt konstig. Kom ett par nya nokian w240 på posten igår. Blev rätt överaskad av hur stor skillnad det blev. Kommer vara grymt vältränad till våren...

Jaha, andra vurpan på två dagar, imorrn skaffar jag vinterdäck men först ska jag cykla hem ikväll, får se om det blir en vurpa då med..

Jag har ett litet kort från Stockholms stad där det står att man kan maila driftcentralen@tk.stockholm.se och anmäla fel på cykelbanan, trasig belysning, dålig städning/snöröjning, gropar i asfalten m.m. Kanske värt att testa om ingen redan gjort det?

nu har de sandat, då var cyklingen förstörd i sex månader frammåt...

Nu börjar det bli kallt. Mysigt med mössa och vantar på.

Nan får itne trampa för fort i uppförsbackarna med för då börjar det spinna. Mysigt värre.

zapiens skrev:
> Så var vinterdäcken på.
> Om våren kommer tidigt så sitter de bara på
> till mars nästa år, 5 månader blir det en kall
> april så blir det 6 månader. Halva året, hur
> faan kunde nån komma på idén att bosätta sig
> här uppe i norr?

Ja, eller hur? Om man tänker tillbaka till Babylonien och antikens Grekland och allt det där, när folk kilade omkring i vita skynken och mumsade oliver och drack vin i solsken året runt - hur kunde nån vara så satans puckad att de flyttade norrut? Kunde man inte ha infört en sorts gräns mellan, säg Paris och Prag och lurat i folk att avgrunden eller helvetet (eller vad man nu trodde på) fanns bortom denna gräns?

första punkan efter 350 mil, hann jag förbereda mig? Självklart inte.

Skadan sker innan skanstullsbron, med sol i sinne tänker jag puh - nästan Sportson. Smal sak att promenera dit (tar 700 år att gå över bron) fixa slang och rulla vidare. Fel, de öppnar först klockan 10, nåväl 40 minuter då hinner jag gå till ClaesOhlsson, köpa däck när jag skulle ha varit på jobbet men å andra sidan nästan är där... Mycket fel, de har inte ens min slang.

Fick bli tunnelbana, cykeln kvar i stan, känner mig ur balans. Får blir en tidig helg, ta hand om det här, cykla hem och överväga lite helgtjänstgöring.

Sådär ja, då var följande sänt:

tilldriftcentralen.JPG ht=725

Kom gärna med uppslag för fortsatt uppföljning.

Bra där Pär. Det är alltid en icebreaker (woho, snygg dubbel innebörd) att börja hota med represalier vid första kontakt.

Bra Pär!
Bra att inte bara sitta och klaga utan komma med konkret kritik till berörda. Vore intressant att skicka lösningsförslg till dom också! Fast det är nog inte driftcentralen som beslutar om sådant... Vilka skickar man sånt till??

En sak som jag stör mig på varje dag är att den andra stora tillfartsleden söderifrån, den bredvid E4an norrut vid midsommarkransen, har varit en byggarbetsplats hur länge som helst nu (typ ett år) med bla en provisorisk metallbro som är så smal att det inte går att mötas på den.

Det måste börja tänkas på cykeltillfarterna på ett annat sätt!

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=nio%f6rtsv%e4gen

Är det inte så enkelt som att anpassa hastighet och val av cykeldäck efter underlaget? Ger man sig ut med odubbade däck när temperaturen rör sig kring nollan och det är lika fuktigt i luften som i en ångbastu kan man kanske räkna ut på förhand att det är halt på vissa partier? Har man inget eget ansvar?

R skrev:
> Är det inte så enkelt som att anpassa hastighet
> och val av cykeldäck efter underlaget? Ger man
> sig ut med odubbade däck när temperaturen rör
> sig kring nollan och det är lika fuktigt i luften
> som i en ångbastu kan man kanske räkna ut på
> förhand att det är halt på vissa partier? Har
> man inget eget ansvar?

Tänkvärt!

He he!

R skrev:
> Är det inte så enkelt som att anpassa hastighet
> och val av cykeldäck efter underlaget? Ger man
> sig ut med odubbade däck när temperaturen rör
> sig kring nollan och det är lika fuktigt i luften
> som i en ångbastu kan man kanske räkna ut på
> förhand att det är halt på vissa partier? Har
> man inget eget ansvar?

Självklart han man ett ansvar. Men det ansvaret delas med vägverket. Har du inte sett den nämda kurvan i verkligheten kan du spekulera helt vilt om saken i fråga utan att det gör något.
så min enkla fråga till dig är: har du sett kurvan vi pratar om?

Mitt enkla svar: ja. Bor ungefär 500 meter ifrån den.

Det där påminner mig om den gravt feldoserade och snäva kurvan på avfarten från Göta älvbron när man kommer från Hisingssidan. Den lutar utåt rejält mycket, och dessutom har de ju rullgrus på skiten nu. Normalt undviker jag helt den vägen och kör ut på den riktiga vägen så fort staketet upphört, men ibland ska jag åt det hållet, och då blir det att smygköra för att inte vurpa.

Atlas skrev:
> Ytterligare en vurpa i farliga kurvan,..
> C/pts%3E

Nämen vad f-n!

Jag har klickat på den där länken minst 4 gånger tidigare för att se vad det är ni pratar om och bara hamnat långt ut på vischan med kartbilden. Nu, när jag gjorde ett sista försök innan jag tänkte skriva och fråga så poppar den upp hur fint som helst...

Härliga grejer, datorerna.

Atlas skrev:
> tycker du att den är korrekt eller felaktigt
> doserad?

I den bästa av världar skulle alla kurvor vara rätt doserade så man kan fräsa fram i samma hastighet oavsett väderlek. Men jag tycker fortfarande att när vädret är som det varit den gångna veckan ska man kunna förstå själv att det är halt på vissa partier av vägen. Du skriver i ditt brev till tk om "underlag som fryser väglaget fortare än omgivande partier". Det fryser ju för att luftens temperatur bestämmer det, inte för att tk har gjort något för att så ska ske. Skall då tk betala för trasiga kläder bara för att inte folk kan kolla på en termometer?

R skrev:

> I den bästa av världar skulle alla kurvor vara
> rätt doserade så man kan fräsa fram i samma
> hastighet oavsett väderlek. Men jag tycker
> fortfarande att när vädret är som det varit den
> gångna veckan ska man kunna förstå själv att
> det är halt på vissa partier av vägen. Du
> skriver i ditt brev till tk om "underlag som
> fryser väglaget fortare än omgivande partier".
> Det fryser ju för att luftens temperatur
> bestämmer det, inte för att tk har gjort något
> för att så ska ske. Skall då tk betala för
> trasiga kläder bara för att inte folk kan kolla
> på en termometer?

Kurvan i fråga inte bara är feldoserad utan gravt feldoserad. Det ligger dessutom ett jämnare asfaltstäcke precis i kurvan som gör att frosten fryser lättare just där och samtidigt gör underlaget ännu halare. Vidare finns det ingen skylt eller dyligt som varnar för kurvan eller dess beskaffenhet. När trafikkontoret färdigställer en cykelväg så garanterar man oxå i viss mån dess säkerhet.

I princip så räcker antalet olyckor i sig för att frågan skall utredas ordentligt. Jag hävdar inte att vägverket har ett ensamt ansvar men däremot så har de ett delat ansvar för att minska olyckorna i trafiken. Och i den mån som man kan påvisa rena felaktigheter i vägbanan har man rätt att kräva ersättning för skada som uppkommit på grund av detta.

EDIT: kan även tillägga att jag själv aldrig har trillat i kurvan men att dagligen se folk som går omkull och skadar sig, både med och utan dubbdäck, räcker för att engagera mig.
-Det krävs bara en skallskada eller en bruten lårbenshals för att det skall vara samhällsekonomiskt lönsamt att rätta till felaktigheterna. För övrigt svarade du inte på frågan R.

Ja jag säger då det. Spännande värre ock ock ock.
När kommer inlägget som föreslår ett par skopor salt i nämnda kurva?

Trafikkontoret kommer väl att flytta bildäcks-chikanen från Skeppsbron till dödskurvan så att folk inte kan cykla så snabbt där. Eller spärra av helt. Inga cyklar = inga problem.

Och skall man vara petnoga har Vägverket inget med saken att göra.

Engagemang är ofta jättebra. Det jag vänder mig emot är att någon myndighet skall betala ut ersättning för att man inte anpassar hastigheten efter väglaget. Jag har passerat kurvan som diskuteras massor med gånger och aldrig tänkt på den som feldoserad eller ens gravt feldoserad som du skriver (var går gränsen mellan feldoserad och gravt feldoserad förresten? någon fysiker kanske kan reda ut saken åt mig), och tog därför under en paus i arbetet nyss en tur förbi sagda kurva. Den är feldoserad liksom många andra ställen jag passerar med cykeln, men det innebär i mitt fall bara att jag troligen sänkt hastigheten inför den för jag har aldrig ramlat i den eller haft några andra problem.

Vill du sammanställa listor på ersättningsanspråk och skicka till tk är väl det mer ditt problem, men jag tycker det vore mycket märkligt att någon annan skall betala för att man inte har koll på temperaturen, oavsett dosering på kurvan.

Jaha då höll man på att bli överkörd två gånger idag. En gång påväg till jobbet, en dåre som kör om på övergångställe och var nära att trycka ut mig när det blev trångt för oss båda vid refugen, nissen skulle inte helt om heller utan skulle stanna 10 meter efter övergångstället.
På väg hem var det riktigt nära i en rondell nära frölundaborg, kollade noga och tyckte jag hade koll på alla andra bilar, jag skulle vänster i rondellen. Jag låg i höger körfält nära mittlinjen och kollade bakåt på de bilarna som kom i kapp, en bil låg i vänstra körfältet och kom från samma håll som jag, tyckte den blinkade vänster men jag kan ha fel. Mitt i svängen gasade bilen om mig och svängde precis framför mig, bytte körfält i rondellen gasade och skulle alltså bara köra rakt fram i rondellen. Jag mår illa.

Om kurvan är gravt feldoserad när man kommer från Enskede så kan den vara rätt doserad när man kommer från Hammarby sjöstad, hur många som nu gör det.

Med ny slang och med minst tio km promenad i benen är ja hursomhels tillbaka på noll, obeaktat alla onödiga utgifter, är jag två tre lårbensbrott rikare på erfarenhet. Dessutom kommer jag få pendla till jobbet på helgen också, tack för idag livet.

Ang. farliga kurvan i Enskede:
Jag tycker det är jättebra att någon påpekar såna här saker till berörda myndigheter och att folk engagerar sig för något vettigt - i det här fallet för att det ska bli lättare och säkrare att cykla. Och den som engagerat sig mest i den här frågan är tvivelsutan Atlas, varför jag föreslår att vi kallar kurvan för Atlaskurvan, och att vi "verkar för", som det så fint heter, att vägsnutten också får det namnet på riktigt, med skylt och allt.

Monterade fast min clasohlson LED pannlampa på hjälmen för att testa lite.
100kronorslampan lyser inte tillräckligt för att ge bättre sken men nu kan jag vid övergångsställen stirra mot bilarna och dom ser mig mycket tydligare i mörkret när annars LED styrlampan bara lyser framåt över vägen.

Hett tips!

Android skrev:
> Gladare nyheter: den här kurvan har förvandlats
> från direkt dödlig till i princip tjänlig:
>
> http://www.hitta.se/
>
> Inte sant?

Jo, betydligt bättre än innan iaf. Men iom den högre hastigheten som samtliga cyklister håller så har jag varit närmare att krocka med mötande cyklisters styren nu än innan tyvärr. Folk verkar gina när det går lite fortare. Bara de ritar upp nått mittstreck snart så blir det nog bra. Har de fixat det än? Har inte cyklat förbi där sen i måndags..

(Norrut, höger cykelbana vid Nynäsvägen)

Jag tycker att den lilla högerkurvan efter rakan vid Globen är lite "lustig". Den är feldoserad och på vintrarna brukar de sanda nedanför(!) den kurvan för det fåtal som ska ner mot Hammarby. Men vi som ska fortsätta in mot stan får hålla tungan rätt i mun oavsett om vi har 240-dubbars Nokian (som jag) eller inte. För där är det överdjävligt halt innan man kommer upp på den lilla bron.

Edit: Jag skulle ju berätta lite om dagens pendling: Idag var det åter igen någon jäkel som hade stenhårda, tunna odubbade däck som drog mig uppför skanstullsbron på vägen hem. Jag trodde i min enfald att jag skulle klara att ligga på rulle när vi kom upp på platten bredvid gullmarsplans t-bana men inte, han bara drog ifrån och jag gick in i mjölksyredimman med min enväxlade stålhingst med fulldubbat så det bara sjöng i asfalten. Djävlar, vad bra träning det är att försöka hänga på folk med sommardäck! Men det är alltid lika tråkigt att bli frånåkt..

slippy skrev:
> Monterade fast min clasohlson LED pannlampa på
> hjälmen för att testa lite.
> 100kronorslampan lyser inte tillräckligt för att
> ge bättre sken men nu kan jag vid
> övergångsställen stirra mot bilarna och dom ser
> mig mycket tydligare i mörkret när annars LED
> styrlampan bara lyser framåt över vägen.
>
> Hett tips!

Mycket hett tips för de som inte vill bli påkörda vid korsningar. Började med det för några år sen och det funkar faktiskt, jag lever än. Däremot dricker jag mer vin nu. Har klurat en del och är nu säker på att det är pannlampans fel. Den lyser mig rakt in i det innersta av mina mörka hörn i hjärnan och stökar till det så pass att all sans och vett slås ur spel. Nu för tiden är jag helt oförmögen att bestämma över min egen kropp. Den förbannade lampan styr mitt liv och jag lever mitt liv utan egen vilja. Lampan som en gång var min räddning har nu blivit min förbannelse. Lampan följer mig vart jag än går. När jag äter middag är den med och lyser på maten med ett blåaktigt sken så det känns som att äta på en offentlig toalett med antiheroin-belysning vilket får mig att tappa aptiten. När jag är på kundbesök lyser lampan mina kunder i ansiktet så de känner sig obekväma och helst vill att jag ska gå, eller ännu hellre, rulla in mig i en matta och sänka mig långt långt ner i ett vattenfyllt gruvschakt.
Nu tappade jag spåret lite, men en liten pannlampa är fan kalas.
/J

Hu vad jobbigt det är att ladda pannlampor för jämnan. Det har jag tröttnat på.

Johan S skrev:

>
> Edit: Jag skulle ju berätta lite om dagens
> pendling: Idag var det åter igen någon jäkel
> som hade stenhårda, tunna odubbade däck som drog
> mig uppför skanstullsbron på vägen hem. Jag
> trodde i min enfald att jag skulle klara att ligga
> på rulle när vi kom upp på platten bredvid
> gullmarsplans t-bana men inte, han bara drog
> ifrån och jag gick in i mjölksyredimman med min
> enväxlade stålhingst med fulldubbat så det bara
> sjöng i asfalten. Djävlar, vad bra träning det
> är att försöka hänga på folk med sommardäck!
> Men det är alltid lika tråkigt att bli
> frånåkt..

En svart Trek mtb kanske? Iaf drog jag ifrån nån med dubbdäck just där.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp