Hållare till dragkroken någon med erfarenhet?

Hej!

Har installerat dragkrok till min bil för att kunna få med mig cykeln ut till mer exotiska miljöer.
Har än så länge bara lånat min broders 199kr jula hållare och man känner sig ju inte direkt säker på att cykeln kommer sitta kvar när man kör dom lite längre sträckorna.
Sitter och tittar på en Thule Xpress 970 nu då dom har rea på merkonomen 699kr är det någon som har erfarenhet med denna hållare?
Om annat har ni några rekommendationer på en hålare för under 1000kr?

Tack på förhand

i den kategorin skulle ja säga thule är waste of money https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykeltillbehor/cykelhallare/cykelhallare-3-cyklar-2000045358 är lika stabil o betydligt billigare

ja kört biltemas rätt många år som slit o slängställ o lastat de mesta på de men sen ett par år nu så kör jag 95% året om med thule velocompact plattformsställ ständigt monterat på draget. dock när de ger upp så blir de ett thule easyfold xt plattformsställ som ersättare

Sitter och tittar på en Thule Xpress 970 nu då dom har rea på merkonomen 699kr är det någon som har erfarenhet med denna hållare?

Jag har ett sånt (eller snarlikt). Mycket nöjd och för det priset tycker jag att det är värt merkostnaden jämfört med Biltema (som jag också haft). Funktionen är ju mer eller mindre densamma men Thule känns mer förtroendeingivande.

Två FS går men kan kräva lite "pusslande" och kräver (minst) en extra rem. Den inbyggda räcker bara till en cykel. Det kan också vara bra att ha nån bit rörisolering eller liknande tillhands om man ska köra längre för att undvika skav.

20180107_123411.jpg

Om jag körde längre sträckor regelbundet skulle jag satsa på ett plattformsställ.

/Johan

Jag har ett sånt (eller snarlikt). Mycket nöjd och för det priset tycker jag att det är värt merkostnaden jämfört med Biltema (som jag också haft). Funktionen är ju mer eller mindre densamma men Thule känns mer förtroendeingivande.

Två FS går men kan kräva lite "pusslande" och kräver (minst) en extra rem. Den inbyggda räcker bara till en cykel. Det kan också vara bra att ha nån bit rörisolering eller liknande tillhands om man ska köra längre för att undvika skav.

Visa bilaga 631085

Om jag körde längre sträckor regelbundet skulle jag satsa på ett plattformsställ.

/Johan
Tack för informationen!
Jag ska bara ha den för en cykel i alla fall den närmaste tiden Thule ser mer rejäl ut än biltema/julas så dom extra 100 lapparna får det vara värt.

Har ett Thule Hangon som jag kan sälja för 1000:-. Stabilt och med tilt, så man kommer åt bagaget utan att lasta av cyklarna. Har oftast cykel i bilen nu, alternativt på ett plattformsställ, så mitt Hangon har blivit stående.
Tack för erbjudandet men jag behöver den i eftermiddag när jag åker iväg upp i landet så får bli att åka förbi Merkonomen och plocka upp den för 699 där.

Ska du bara köra en cykel?

Jag köpt ett enkelt plattformsställ för en cykel som heter Pro-User Amber 1. Sen strippade jag bort ljusramp och armen från bygeln bak, satte rörisolering och en spännrem på bygeln.

Det går superfort att montera och ställa på en cykel och hur ramen än ser ut så kan jag luta cykeln mot bygeln och dra fast med en rem där den sitter bäst.

Det verkar vara en produkt som fluktuerar ständigt i pris, jag gav 120 Euro, just nu verkar det kosta lite mer men det är otroligt nycket bättre än sådana man hänger cykeln på.

Visa bilaga 631085

/Johan
Har samma upplevelse.

Kör biltemas. Den ger ju inte riktigt den där 'premiumkänslan', men jag har svårt att tänka mig att den bara skulle implodera utan vidare.

Jag har använt ett Thule Express 970 i flera års tid. Det är ett kanonställ och väl värt merkostnaden jämfört med diverse lågprisprodukter.

Har en express 970 jag också.
I mina ögon är det en bra produkt min räser är väldigt lätt att hänga dit och som någon skrev lite rörisolering för att skydda ramen från skav gör underverk .
Tänk på att skaffa en ljusramp och extra regplåt om du ska köra lagligt.
Thule har snabbfästen för rampen för att slippa hålla på med remmar.
Jag köpte fästet från Thule och rampen på Swedol.
Thule har en ramp men den var rätt dyr om jag inte minns fel.

Ska du bara köra en cykel?

Jag köpt ett enkelt plattformsställ för en cykel som heter Pro-User Amber 1. Sen strippade jag bort ljusramp och armen från bygeln bak, satte rörisolering och en spännrem på bygeln.

Det går superfort att montera och ställa på en cykel och hur ramen än ser ut så kan jag luta cykeln mot bygeln och dra fast med en rem där den sitter bäst.

Det verkar vara en produkt som fluktuerar ständigt i pris, jag gav 120 Euro, just nu verkar det kosta lite mer men det är otroligt nycket bättre än sådana man hänger cykeln på.

Är det samma som detta? Funkar det med bredare däck än 2.2"?

Är ute efter en smidig lösning för att bara transportera en mtb, orkar inte släpa fram ett tungt thule-ställ varje gång..

Har också en express 979 som har funkat rätt bra med två MTBs. Lite klurigt ibland med att få till så att cyklarna sitter bra men har inga andra klagomål faktiskt!

Är det samma som detta? Funkar det med bredare däck än 2.2"?

Är ute efter en smidig lösning för att bara transportera en mtb, orkar inte släpa fram ett tungt thule-ställ varje gång..

Det ser ut att vara exakt samma. Jag har kört både 2.6" Specialized Butcher/Purgatory och min frus cykel med plus-däck (2.8" WTB Ranger) och det funkar, sitter kanske inte perfekt men helt ok.

Jag får absolut in det i bilen men det beror ju lite på hur stort där är. Det går också att sätta ett litet hänglås om man vill låsa fast det hjälpligt. Det är väldigt lätt och enkelt att slänga på så det går ju att ställa in framför baksätet t.ex. även om bagaget är för litet.

Tillbaka
Topp