hälseneinflammation?

@happy

Ny medlem
hälseneinflammation?
jag undrar om jag inte har fått en hälseneinflammation efter gårdagens runda på lvg.

Jag har inte cyklat ordentligt (1 timme eller mer på hög belastning) på ca. 5 månader men igår bar det iväg på en runda strax över 7 mil. Jag körde ensam och snittade 32km/t. Kanske var det för hård satsning från min sida då jag inte cyklat på 5 månader och inte heller kört någon annan fysisk aktivitet på senaste 2 månaderna pga skada på knät (dock inte samma ben som jag nu misstänker att jag fått en hälseneinflammation i).

Efter ca. 35km så började jag känna en smärta kring hälsenan men det gjorde inte tillräckligt ont för att avbryta rundan. Smärtan tilltog aningen under resten av rundan och har idag blivit ganska påtaglig. Det gör relativt ont när jag går och det är ett markant knarrande kring hälsenan då jag böjer på fotleden. Gör dessutom mycket ont att stå på tå.

Efter vad jag googlat mig fram till så pekar det mesta på att jag fått en hälseneinflammation, någon som håller med eller säger emot?

Jag testade nyligen att köra tåhävningar men det gjorde helt enkelt för ont, är det för tidigt att börja med den typen av övningar? Kanske utförde jag tåhävningarna felaktigt, jag utgick från en position där jag står på tårna och i det läget gör det ont, sänker jag hälen till en position där foten är i ett mer plant läge så gör det inte lika ont.

Har ni några andra övningar som kan snabba på rehab?

Övriga tips och synpunkter mottages tacksamt.

hälseneinflammation?
Jag fick precis samma sak tidigare i våras, överbelastade hälsenan med ny klossposition (som i sin tur var bättre för knät). Jag behandlade med Voltaren T-kräm men kunde inte cykla på typ tre veckor. Rätt segt att få bort alltså.

Jag körde försiktiga tåhäv (ofta på bara "nervägen" då man istället håller emot foten) så fort det inte gjorde ont i hälsenan längre. Samt stretchade försiktigt. Sen får man börja lugnt och med lätta växlar på cykeln...

/Kalle

hälseneinflammation?
Hej,

Detta har jag drabbats av tidigare vid långa vandringar, det låter lite som ditt problem, jag blev behandlad med Heparin och då släppte det på några dagar.

Rörelseorganens sjukdomar

Peritendinitis crepitans. Senknarr.

Definition: Inflammation/fibrinutfällning i senskida, oftast i underarmarnas sträckare eller Akillessenan.

Orsak: Ofta efter ovana och frekventa rörelser, t.ex. lövkrattning eller jogging.

Symtom: Handled: Smärta vid dorsalflexion, eventuellt också vid radialdeviation. Akillessena: Smärta vid belastning.

Status: Krepiterande ljud som både hörs och känns. Känsla av "kramsnö". Smärta vid sträckning av engagerad sena.

Behandling:
Självläkande. Snabbast och effektivast är intravenös injektion av Heparin 15000 IE/dag i 3-4 dagar. Alternativt NSAID i gel eller tablett.

Antikoagulans: Inj Heparin.
NSAID: T Diklofenak. Gel Siduro.

// Peter

hälseneinflammation?
PKK skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej,
>
> Detta har jag drabbats av tidigare...
>
> Behandling:
> Självläkande. Snabbast och effektivast är
> intravenös injektion av Heparin 15000 IE/dag i
> 3-4 dagar. Alternativt NSAID i gel eller tablett.
>
> Antikoagulans: Inj Heparin.
> NSAID: T Diklofenak. Gel Siduro.
>
> // Peter

Vem kan göra bedömningen av behov av intravenös behandling?

Senast redigerad av en moderator:
hälseneinflammation?
Jo visst läkare är ett bra förslag.

Jag var lite otydlig i min fråga, jag menar vilken sorts läkare skall man söka till.

Skall också lägga till att jag hade nya skor men de kändes inte obekväma på något sätt.

hälseneinflammation?
Ett annat tips förutom voltaren är att "stretcha" stortån, sätt dig på golvet och för hälen mot rumpan. Ta sedan tag i stortån med händerna och vinkla foten uppåt och tån mot smalbenet, stretar det under foten, runt hälsenan och i vaden så kan det vara smart att fortsätta med detta och voltaren så blir det nog bättre med tiden..

hälseneinflammation?
jag har läst någonstans på internet att det kanske fungerar med grötomslag, dvs koka upp ett par liter/kg havregrynsgröt (bara det som fungerar enligt trollkarlen i lägenheten bredvid) och gladpacka in hälen i gröten. skållhet såklart för bästa verkan, tror jag. byt när det svalnar eller smärtan avtar..

du kan också sätta dig på toalettstolen i skräddarställning fast med foten under ringen och på så sätt stoppa blodtillförseln, blodansamlingen kommer nog att ta hand om eventuell inflammation.. kanske.

eller ring sjukvårdsupplysningen för info om vem du ska prata med? naprapat? sjukgymnast? husläkare?

hälseneinflammation?
Hej !
En sak att kolla med tanke på att du haft nya skor är om dessa trycker eller nyper till runt hälsenan.
Speciellt övre delen av hälkappan på skon kan irretera senan om den är trång och hård.

hälseneinflammation?
@happy skrev:
-------------------------------------------------------
> Vem kan göra bedömningen av behov av intravenös
> behandling?

det gör vi gratis här på happy.

hälseneinflammation?
Jag har genom löpningen haft hälseneinflammation på båda hälsenorna. Det är faktiskt svårt att bli av med, det är inte säkert att bara vila kommer hjälpa dig. Det beror på graden av inflammation.

Jag har också hört att man kan bli av med det via en spruta men det lär vara dyrt.

Bästa sättet att bli av med det är att helt enkelt träna sönder hälsenan för att sedan bygga upp den igen men nu mycket starkare.

Gör så här

Kör med extremt tunga vikter och träna excentriskt. Ställ dig på en trappa eller låda. Går upp med båda benen och släpp långsamt ner på det ben (främre delen av foten) där du har inflammationen. Gör det här två gånger om dagen i 2 - 3 månader. Det kommer göra ont i början och det skall det göra.

Redan efter ett par veckor kommer du börja träna igen och det är okej bara det inte gör mer ont. Men vara bara lugn, du kommer stärka hälsenan på sikt.

Patric

hälseneinflammation?
Min vana trogen fixade jag dubbel hälseneinflammation pga för snabb träningsökning i februari. Det simmade jag bort (läs ingen löpning på två veckor) sedan samma sak med framsida smalben (ej benhinna) det fick samma behandling. Voltarensalva hjälper tillsammans med vila.

hälseneinflammation?
Jag satsar en hundring på att PKK har rätt. Jag satsar en till på att sjukvårdspersonalen du pratar med skulle föreslå vila kanske plus voltaren T (receptfritt) långt långt innan någon skulle börja prata om intravenös behandling.

Sen vet jag inte om jag skulle satsa mera på att du lita på mig eller mattel ;-)

hälseneinflammation?
glöm voltaren-gel och andra geler. du har ingen blodgenomströmning i senan så det hjälper inte. Det som hjälper bra är (om det är hälseneinflammation) voltaren eller generika NSAID, dvs diklofenak av något fabrikat.

om det knarrar är det garanterat hälseneinflammation, och skall inte belastat så länge den är akut. jag fick kryckor när jag fick dubbelhälseneinflammation. Plus blodförtunnande medel med spruta varje dag i en vecka.

man kan också spruta in kortison i hälsenan, det gjorde man oftas förr, ovanligare nu, eftersom det försvagar hälsenan.

förebyggande är som någon skrev att avlasta hälsenan. det absolut sämsta man kan göra (dvs receptet på hur jag fick min) var ha för långa skosnören som man drarett varv runt hälen och knyter på framsidan. Jag gick på fjället, drog en tung pulka och det var kallt. Hade ett par kängor med långa skosnören som jag drog runt benet/hälsenan för att bli av med snörena och knöt på framsidan. Det var inget bra.

så avlasta hälsenan. om man springer skall man välja en sko som inte är för hög och inte har frö mycket "skålning" bak i hälkappan, dvs som inte trycker på hälsenan.

hälseneinflammation?
Hej @happy,

Det är några år sedan jag fick Heparin behandlingen, jag har för mig att jag bara kontaktade min vårdcentral och förklarade problemet och efter undersökning och konstaterad senknarr så fick jag börja ta Heparinsprutorna.

/Peter

Tillbaka
Topp