[Halvt OT] Vad gäller för Fågelskyddsområde

thisismycat

Aktiv medlem
fgel.jpg

Lite märklig fråga, men har hittat ett naturområde i närheten av där jag bor. Eftersom vi (frun och jag) ständigt letar nya ställen att övernatta i Hammock (planen är att cykla på semestern, så inte helt OT), eller bara vistas i naturen så såg det spännande ut (det är bom på vägen, så ingen verkar bo här, trots byggnader). Men på den här halvön benämns ju en del av marken som "Fågelskyddsområde". Har googlat en del, men hittar inga generella regler för vad som gäller. Jag antar att det har en del att göra med vilka fågelarter som ev häckar där, så det kanske inte finns generella regler? Sökte på kommunens och länsstyrelsens hemsida, men inget napp.

Är det någon som vet vad som gäller?

Eller var man kan hitta informationen?

Är fågelintresserad så vill verkligen inte göra något dumt, vill bara veta vad som gäller.

Vi bor ett stenkast (nåväl, tre kilometer) ifrån Angarnssjöängen. Delar av den är fågelskyddsområde (om jag inte minns fel) och där är det helt tillträdesförbud delar av året (häckningsperioden). Vet inte om det är något generellt, mina två tips är väl att ringa kommunen eller åka dit och kika efter skyltar.

Googla fågelskyddsområde -namn på ön, eller fråga hos kommunen, det finns lokala stadgar från länsstyrelsen.

Antagligen gäller totalt tillträdesförbud under häkningsperiod, nånstans från mars/april-juli/augusti

daikai1 sa:
Googla fågelskyddsområde -namn på ön, eller fråga hos kommunen, det finns lokala stadgar från länsstyrelsen.

Antagligen gäller totalt tillträdesförbud under häkningsperiod, nånstans från mars/april-juli/augusti

Det har jag gjort, hittar inget. Får bara träffar på massa andra områden.

Luthman Photography sa:
...kika efter skyltar.

Får göra det, nu borde det väl vara fritt fram? Var där härom dagen med bil, men det är bommat ganska långt från området och var inte klädd/hade inte tid att gå hela vägen fram. Men det kan ju bli en trevlig promenad någon dag.

Brukar vara skyltat vad som gäller vid varje enskilt område tror jag. Men ja, kanske inte från alla infarter. Då kan de vara meckigt.

Till skillnad mot kartan du länkat ser det ut att vara små fågelskyddsområden i vattnet.

thisismycat sa:
daikai1 sa:

Hade varit lättare med en bättre beskrivning, men listade ut plats tillslut.
Länk från mobil så är lite knasig, men här är ungefär vad som gäller. Finns säkert mer info. Både kommunen och länsstyrelsen kan nog informera om vad som gäller även om det är länsstyrelsen som bestämmer
https://www.google.se/url?sa=t&sour...Vaw1Tutz39kc_qZ75VfWp0rJI&cshid=1543177571991

daikai1 sa:
thisismycat sa:
daikai1 sa:

Hade varit lättare med en bättre beskrivning, men listade ut plats tillslut.
Länk från mobil så är lite knasig, men här är ungefär vad som gäller. Finns säkert mer info. Både kommunen och länsstyrelsen kan nog informera om vad som gäller även om det är länsstyrelsen som bestämmer
https://www.google.se/url?sa=t&sour...Vaw1Tutz39kc_qZ75VfWp0rJI&cshid=1543177571991

Snyggt googlat! Fiskgjuse minsann!

50DC74A0-E57D-4FC3-8F92-FC6196FBB14D.jpeg

Märkligt, den karta som jag sett tidigare hade även markeringar inne på land. Men här är det ju tydligt att det gäller de små öarna. Hur som helst, kul med fiskgjuse - kanske kan man få se det någon gång! Och nu vet jag lite mer om fågelskyddsområden, tack happy!

Tillbaka
Topp