Hammerschmidt och singlespeed baknav för DH...

bjornsu

Medlem
Har funderat lite och vill gärna höra era åsikter.

Idén är kort och gott att montera ett Hammerschmidt vevparti på en DH cykel (i mitt fall Sunn Radical) och sedan köra singlespeed bakhjul med kedjesträckare.

Fördelar:
* Färre delar som kan gå sönder. Jag tänker framförallt på bakväxel som man brukar göra av med 1-2 stycken per säsong.
* Växlingar som fungerar varje gång oavsett väder och kräver väsentligt mindre underhåll.
* Högre markfrigång.
* Lägre ofjädradvikt. Bakhjulet kan byggas starkare/lättare med bättre vinklar på ekrar. Vikt på kasset och bakväxel insparad.
* Bättre viktfördelning på cykeln. Ska cykeln väga någonstans så är vevparti optimala platsen.

Nackdelar:
* Bara två växlar. Enligt Truvativ ska Hammerschmidt FR motsvara 38/24 taggar fram. En 13 eller 14 taggars klinga bak borde bli bra.
* Pris.
* Fyll på med mer...

Jag vet inte hur ni gör men själv växlar jag inte speciellt mycket i DH. Hade Hammerschmidt haft 3-4 växlar hade det tveklöst varit en kanonlösning. Hur mycket kommer man att sakna fler växlar? 38/24 taggar motsvarar 60% ökning i utväxling. Det betyder ungefär att man ska gå loss på 100 rpm kadens innan man lägger i 2:an på en kadens på 60 rpm. Inget för en landsvägscyklist men för DH är det kanske acceptabelt?

hammerschmidt har väl en hel del motstånd i "overdrive" tycker jag de flesta säger när de testar det? Trampsektioner på dh-banor brukar vara jobbiga nog skulle jag säga..

Däremot ang. antal växlar är det ju bara att ha några olika klingor att ha bak, sällan man (iaf jag..) växlar under ett dh-åk, skulle vara efter startsprinten då men isf har du ju en till att köra..

Rolig idé. Frågan är hur mycket dyrare det blir egentligen. Köper man x0 växlar eller XTR vevparti kan det gå jämnt ut ;)

Skulle bli väldigt cleant och liten risk att man kör sönder sakerna, men som sagt två växlar blir kanske väl snålt.

Sernevi skrev:
-------------------------------------------------------
> hammerschmidt har väl en hel del motstånd i
> "overdrive" tycker jag de flesta säger när de
> testar det? Trampsektioner på dh-banor brukar
> vara jobbiga nog skulle jag säga..
>

Bra poäng där. Det hade jag inte tänkt på. Man kommer ju troligen mest att köra på hög växel och det kommer nog kännas lite surt att veta att man tappar 5% effekt i växlarna. Som jag förstår det, se http://bicycling.com/blogs/millimeters/2008/11/26/hammerschmidts-compromise-conundrum/ verkar det som om det bara är på den höga växeln som man får effektförlust. Hade SRAM valt att göra tvärt om hade det förstås varit trevligare :)

Hur löser man kedjespänning på lämpligast sätt utan bakväxel? Kedjan rör ju sig rätt mycket fram och tillbaka på en dh-rigg, beroende på var i slaglängden den är.

Intressant och inte så dum idé! Det där med motståndet i overdrive är dock en jobbig placebo-effekt. Vad finns det för alternativ till HammerSchmidt?

Westman skrev:
> Vad finns det för alternativ till
> HammerSchmidt?

riktiga växlar och mindre gnäll ;)

Jag har börjat i dom tankarna men då på en 4X hoj. Där man bara behöver starta med lättare utväxling sen skickar i mer tramp motstånd. det jag har hakat upp mig på är om vevarmarna håller?

Jag har gått i -exakt- samma tankar själv. Hade jag haft råd så hade jag testat. Jag trampar otroligt lite för jag är en sån där fegis som mestadels rullar och bromsar. De gånger jag trampar går det antingen väldigt lätt och fort eller så är det fett med uppför, så jag använder typ "hög" och "låg" växel bara. Har 32-klinga i fram och typ 12-34 i bak, eller kanske 12-32, är inte säker. Ska jag vara helt ärlig så har jag ingen aning om vilka växlar jag använder. Ett Hammerschmidt skulle nog vara klockrent för mig, men som sagt... det är lite för mycket pengar för en student.

Kör med vanliga växlar och stå ut med att du måste tvätta och justera drivlinan. Tror allt det blir bäst så.

Om H_S hade haft 4 växlar hade jag nog valt en sådan lösning för att slippa meck med den 100 år gamla växelförar lösningen.

Jag kör den gamla saintväxeln som annars är en lösning för den som struntar i vikt men älskar unerhållsfri drift. Den monteras på axeln direkt och äter inte växelöron.

Kanske är svårare att få tag på idag, men klart värt besväret.

Vikten hamnar dock på bakhjulet och är ofjädrad.. och man slipper varken styrare, wires eller kassett.

//K

Westman skrev:
> Vad finns det för alternativ till
> HammerSchmidt?

NC-17 har någon variant men den är inte byggd för DH. http://www.nc-17.de/en/products/2-shift-en0/2-shift-en/ Enligt dem själva ska en version som tål mer stryk vara på gång. Tror dock att den har samma problem som Hammerschmidt vad det gäller motstånd i hög växel.

bjornsu skrev:
> Westman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad finns det för alternativ till
> > HammerSchmidt?
>
> NC-17 har någon variant men den är inte byggd
> för DH.
> http://www.nc-17.de/en/products/2-shift-en0/2-shif
> t-en/ Enligt dem själva ska en version som tål
> mer stryk vara på gång. Tror dock att den har
> samma problem som Hammerschmidt vad det gäller
> motstånd i hög växel.

ja fysikens lagar lär de inte kunna ändra på.

siven skrev:
> bjornsu skrev:
> -----
> > Westman skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vad finns det för alternativ till
> > > HammerSchmidt?
> >
> > NC-17 har någon variant men den är inte byggd
> > för DH.
> >
> http://www.nc-17.de/en/products/2-shift-en0/2-shif
>
> > t-en/ Enligt dem själva ska en version som
> tål
> > mer stryk vara på gång. Tror dock att den har
> > samma problem som Hammerschmidt vad det gäller
> > motstånd i hög växel.
>
> ja fysikens lagar lär de inte kunna ändra på.

Nja, som jag förstår det är det snarare än fråga om designval än någon naturlag som begränsar. Den ena växeln driver direkt och växel nummer 2 driver en planetväxel, därigenom effektförlust. Man kan alltså välja vart man vill ha effektförlusten när man designar systemet.

Men om man vill ha drevet på vevpartiet så litet som det är på HS måste man ha overdrive på "höga". Annars får man göra ett med större drev, och mister då fördelarna med markfrigång och allmän smutthet som HS har.

Ett alternativ är att göra HS anpassat för en helt annan kasset, typ microdrive-liknande. Fast för att få vettiga utväxlingar måste man ha ett väldigt litet minsta kassettdrev (typ 8t kasnke?), och måste då ha en mindre kassettbody för att det ska funka, och att ändra dimensionerna på bodyn lär ju inte hända i brådrasket.

Schlumpf har en modell med direktdrift i hög-läget och nedväxlig i låg-läget. Nackdelen med det, och något Truvativ även var inne på med HS, är att framklingan blir större och därmed försämras frigången. http://www.schlumpf.ch/antriebe_engl.htm

Den modellen har dessutom 2,5X utväxling. Vilket är en rejäl skillnad i utväxling och det blir stort glapp mellan hög och låg. Med ex en 36T klinga fram blir lågläget motsvarande 14T. Säkert användbart i alperna vid timslånga klättringar men ganska värdelöst här hemma. Att gå upp till 44T (som ger 18T i låg) faller ju hela konceptet med ett kompakt och litet kapslat vevparti.

En annan nackdel med Schlumpf är att de inte har ett traditionellt växelreglage. Växling sker med hälen av skon som trycker på en knapp i centrum av vevpartiet. Det ger förvisso ett väldigt cleant utseende utan vajrar men kan kanske störa rytmen under cykling. Jag har dock inte provat Schlumpf i fält så det kanske inte är något problem i verkligheten.

För att återknyta till tråden så är min erfarenhet av Hammerschmidt och dess verkningsgrad att vid normal stigcykling är det något som knappt märks. Ljudet ändras lite mellan de olika lägen men det är i stort sett allt. Då känner jag av navväxlars tröghet betydligt mer och då främst Rohloff som både lät och verkligen gick tungt. Men det är klart, jagar man tiondelar kan det kanske mentalt vara jobbigt att veta att HS snor lite effekt i sitt overdriveläge. Men vid normal cykling skulle jag säga att man måste vara ordentlig analytisk för att märka något.

När det gäller själva växelfunktionen med Hammerschmidt så är det helt överlägset alla övriga växelsystem jag provat. Som med navväxlar med sina liknande planetväxelsystem går det i princip att växla när som helst, vid tramp, rull eller stillastående spelar ingen roll. Men där navväxlar tvekar vid växling med kraft på pedalerna imponerar HS stort genom att det går att växla med full kraft på pedalerna och då menar jag verkligen fullt mos :-)
Genom att det går att växla med full kraft är skillnaden mot normala utanpåliggande växlar också stor. Där krävs i de flesta fall en liten avlyftning vid växling för att undvika växelproblem eller i värsta fall haverier. Det behövs inte med HS.

Sedan är ”växelglappet” med HS i det närmast noll och växling sker direkt när växelreglaget trycks in. Det är inget kvarts pedalvarv av ”tvekande” som vid normala utanpåliggande växlar när kedjan ska hitta klingornas/drevens växelramper, utan växeln sitter direkt. Det känns lite ovant i början att växeln sitter något tidigare på pedalvarvet än vad man är van vid.

HS gav i mitt fall en liten annan åkstil än med traditionella växlar eller navväxlar. Genom att HS funktion är så pass bra användes i stort enbart framväxeln vid normal skogscykling. Att växla bak kändes i sammanhanget rejält ”gammalmodigt” och segt.
På platten innebar det en mer singlespeed-lik cykling med en ganska tung växel bak som ger bra driv och möjlighet till varierande sittande/stående cykling. När sedan uppförsbacken närmar sig går det att gå in med full fart och behålla trycket på pedalerna ända fram till att benen börjar knorra. Då PANG i med lågläget på HS som direkt växlar ner och ger lättare växel för att fortsätta upp. Man behöver alltså inte göra klart växlingen innan ingången till backen utan det går att växla mitt i backen med full kraft utan att tappa fart eller moment. På krönet är det sedan PANG i med högläget igen och på´t direkt. Det är kanske ingen helt optimal åkstil men HS ger garanterat en helt ny dimension när det gäller att växla i skogen.

Tillbaka
Topp