Handla hos LBS - så fel det kan bli

Ultralite

Aktiv medlem
Kompisen ringde glad och nöjd över att ha köpt en ny MTB, en Nishiki Blaze. Till saken hör är att han är kille. Vid närmare titt så ser ju ramen ganska annorlunda ut mot herrmodellen Cascade. Hur kan LBSn rekommendera denna cykel till honom?

Hur stor skillnad tror ni det är? Ska han kräva återköp?

Jag tycker han borde satsa på en Radon ZR team 6.0 för en tusing till så får han ju en grymt mkt bättre gaffel.

"Nya Blaze, som presenteras 2011, har ram, sadel, styrstam och vevarmlängder skräddarsydda för kvinnlig fysik. " Om din polare har en feminin kroppsbyggnad så passar den säkert som handen i handsken, men om inte annat skulle jag nog ta och fara tillbaks till LBSn...

Taget ur Nishikis hemsida:
"Blaze delar mekanik med Cascade men har ram, sadel, styrstam och vevarmlängder skräddarsydda för kvinnlig fysik"

Kan det vara så att LBS tykte din polare har kvinnlig fysik? Kanske har LBS rätt?

Det bästa är väl om han testar Cascade och jämför...

Sorry, var inte snabb nog

Senast ändrad:
Nja inte direkt kvinnlig fysik på honom direkt ;) Kort, inte långa ben som en tjej, stark och kör hårt.

Det jag är mest orolig för att är att gaffeln är tjejanpassad med alldeles för mjuk fjäder. På Radonen sitter ju en Reba.

Fast kvinnor har proportionerligt kortare ben än män i genomsnitt (skillnaden är dock minimal, i princip inom felmarginalen), så det behöver inte alls vara fel. Kvinnor har däremot generellt kortare armar och därför kan kortare överrör/kortare styrstammar behövas.
Trivs han med cykeln spelar det väl ingen roll att det är en "tjejmodell"?

Ha ha, stor humor.

Tjejcyklar, mycket skall man höra. Har den rosa detaljer? Jag kör med kortare styrstam än min fru. Kanske är hon manlig och jag kvinnlig?

Han får väl göra en bikefit och se vilken modell som passar bäst.

Skärp er för fan. Passar cykeln gör den väl det oavsett om tillverkaren har bestämt sig för att könsbestämma den. Varför skulle en "tjejanpassad gaffel" ha en mjukare fjäder?

Jag må inte kunna speciellt mycket om cyklar. Men detta låter bara löjligt.
Sen så är det ju samma gaffel på cascade och blaze, så att det skulle vart mjukare gaffel på "dam" modellen ser jag föga troligt.

Sen kanske den är en "dammodell" sett till det att den har ett rätt så lågt topprör, iaf i bakkant, vilket s.k. damcyklar brukar ha. Eller dom har ju ofta ett nerböjt topprör, Vilket lever kvar från gamla dagar, då kvinnor skulle kunna cykla runt i klänningar/kjolar utan att behöva visa allt för mycket av benen/underkläderna vid påstigning. Och säkerligen mer praktiskt iom med deras klädval.

Men är din polare kort, så är det säkert därför dom valde den cykeln. Sadelstolpen är ju betydligt lägre än Cascade, vilket i sin tur borde erbjuda bättre fit för korta.
Och som några har sagt, passar cykeln så är det ju ännu bättre. Hade du reagerat likadant ifall den var en "mans" modell?

Men jag kan ha fel också, Är helt grön på cyklar. Inte köpt min första ännu.

Senast ändrad:
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Skärp er för fan. Passar cykeln gör den väl
> det oavsett om tillverkaren har bestämt sig för
> att könsbestämma den. Varför skulle en
> "tjejanpassad gaffel" ha en mjukare fjäder?

För att tjejer är lite känsligare och har veka handleder. Liksom bögar btw.

Nä allvarligt talat, för en gångs skull skall jag inte käfta emot dig.

fredrikw skrev:
> Skärp er för fan. Passar cykeln gör den väl
> det oavsett om tillverkaren har bestämt sig för
> att könsbestämma den. Varför skulle en
> "tjejanpassad gaffel" ha en mjukare fjäder?

+1

Riktigt snygg (för att vara en Nishiki). Kan skönja lite lila på överröret. Citerar Wikipedia:

"Diverse nyanser av violett har ibland kopplats ihop med kvinnlig homosexualitet"

Hepp!
Din polare gillar kanske tjejer? I så fall är det helt rätt med lila.

Benne skrev:
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=55712
>
> Bevisa er manlighet! Beställ!

Va ännu en "women" modell!. Vad håller tillverkarna på med egentligen, jag visst behöver kvinnor kanske andra saker än män. Men det är typ sadlar, och inte helt separata cyklar.

Och den cykeln såg ju faktiskt helt ok ut. Jag hade kunnat åka runt med den utan problem.

Senast ändrad:
Nu blir jag väl lynchad av mobben. När jag kollade rea-cyklar i Tyskland för några år sedan var det mycket dam-modeller kvar. De var ofta specade med gaffel med mjukare fjäder. Jag är väl ett fördomsfullt manssvin, men jag tänkte då att det berodde på att kvinnor ofta väger mindre i förhållande till sin längd. Och att ha en gaffel som passar sin vikt är ju vettigare än att ha blommor på ramen...

Freddie L skrev:
> Nu blir jag väl lynchad av mobben. När jag
> kollade rea-cyklar i Tyskland för några år
> sedan var det mycket dam-modeller kvar. De var
> ofta specade med gaffel med mjukare fjäder. Jag
> är väl ett fördomsfullt manssvin, men jag
> tänkte då att det berodde på att kvinnor ofta
> väger mindre i förhållande till sin längd. Och
> att ha en gaffel som passar sin vikt är ju
> vettigare än att ha blommor på ramen...

Att du bara vågar, fredrikw kommer bli helt tokig nu.

Freddie L skrev:
> Nu blir jag väl lynchad av mobben. När jag
> kollade rea-cyklar i Tyskland för några år
> sedan var det mycket dam-modeller kvar. De var
> ofta specade med gaffel med mjukare fjäder. Jag
> är väl ett fördomsfullt manssvin, men jag
> tänkte då att det berodde på att kvinnor ofta
> väger mindre i förhållande till sin längd. Och
> att ha en gaffel som passar sin vikt är ju
> vettigare än att ha blommor på ramen...

Är inte moderna gafflar ställbara?
Man skulle iofs även kunna tänka sig att det såldes en tredje cykeltyp, en för nordamerikaner. De tenderar väl att i genomsnitt väga mycket i förhållande till sin längd. Eller kallas det fetma?

Det är en viss skillnad på att säga att en gaffel är anpassad för en lättare cyklist, som det ju faktiskt är i Freddie L:s fall, och att säga att den är "tjejanpassad", något som ju inte alls stämmer då inte alla tjejer väger lika mycket. Samma sak med geometrin hos "tjejmodeller", de är ju anpassade för en viss kroppskonstitution, oftast innebär detta längre ben och kortare överkropp, att könsbestämma den är ju bara marknadsföringssmörja, en "tjejgeometri" passar absolut inte alla tjejer, och det finns killar som denna geometri skulle passa mycket bättre. Helt onödigt att könsbestämma dessa saker, och skapa problem (min polare har köpt en TJEJCYKEL) där helt fel saker hamnar i fokus.

Det här var väl instegs-hojar, med enkla gafflar. Att behöva byta fjäder i en fjädergaffel är väl inte något konstigt, sök reda på "fjäderbytartråden" tex. Sen finns det ju luftgafflar också... Men det är ju nåt annat, det hoppas jag vi kan va överens om?
Jag tänker inte fastna i FredrikW's nät om marknadsföring eller kön eller vad det nu dillas om. Konstaterar bara att om man antar att kvinnor väger mindre i förhållande till längd så är det en vettig modifiering av gaffeln. För mig är det rimligare än vadderad sadel eller smalare styre.
Och visst, om man som tillverkare tror att amerikaner som grupp väger mer än vad gaffeln är specad för vore det ju toppen att klämma i kralligare fjädrar. Majoriteten av kunderna skulle ju då få en trevligare gaffel.

Män med "kvinnlig" kropp (kortväxta, lätta, vad mera?) skall alltså meed fördel vända sig till sin cykelhandlare och fråga efter en "damanpassad" MTB, racer, CX eller vad han nu vill ha för att träna/tävla på?

Jag tror inte att detta är så smart marknadsföring trots allt. Framförallt är den missvisande och bristfällig.

Javisst, om de vill ha en cykel som passar dem bra utan modifikationer?

Vad är problemet? Varför är ni medelålders, vita bajsnödiga män så kränkta av att det finns "tjejspecifika" cyklar. Är det för att ni vet vad kvinnor vill ha? Eller för att ni vet vad kvinnor ska ha? Eller för att man borde tänka på lätta män först, och de vill inte ha lila cyklar?

Vem är det egentligen synd om?

Med tanke på hur mycket "tjejcyklar" som var på rean när jag kollade så hade tillverkarna nog missbedömt efterfrågan. Men det är deras problem, och till glädje för den som passar på att fynda (oavsett kön).

Det handlar snarare om att man missar målet genom att genusbestämma något som snarare handlar om individuella mått. Alla ska få köpa precis vad de själva vill, och detta motverkas mycket effektivt om vi börjar kalla saker för kill- och tjejgrejer, när det inte är könet som bestämmer vad som passar bäst utan individen. Ursprunget till denna tråd är inte en cykel som passar dåligt, utan att den just precis är en tjejspecifik cykel, det spelar ju ingen som helst roll om den passar, men helt plötsligt är det något som upplevs som ett problem.

Freddie L skrev:

> Vad är problemet? Varför är ni medelålders,
> vita bajsnödiga män så kränkta av att det
> finns "tjejspecifika" cyklar. Är det för att ni
> vet vad kvinnor vill ha? Eller för att ni vet vad
> kvinnor ska ha? Eller för att man borde tänka
> på lätta män först, och de vill inte ha lila
> cyklar?
>
> Vem är det egentligen synd om?
>
> Med tanke på hur mycket "tjejcyklar" som var på
> rean när jag kollade så hade tillverkarna nog
> missbedömt efterfrågan. Men det är deras
> problem, och till glädje för den som passar på
> att fynda (oavsett kön).

Oj, trampade tydligen på en öm tå där och vips så kom fördomarna fram. Saklighet Fredrik, saklighet.

För min del handlar det om att slå sönder på mina invanda dumheter då dessa är begränsande och försämrande. Ibland är det mycket relevant att använda kategorierna "kvinna" och "man", ibland är det korkat och kanske tom försämrande. Då det gäller att speca en cykelmodell rent tekniskt (en modell alltså, inte en enskild cykel) är det nog mest idiotiskt.

Om man vill se saken ur ett lite mera politiskt/ideologiskt perspektiv, vilket jag iofs kan vara lite skeptiskt till i detta fallet, även om jag inte kan avfärda det helt, så kan man också ställa sig frågan om detta gynnar sporten som helhet då det gäller att flera kvinnor skall ta steget och börja köra? Det riskerar att bli lite som att det finns cyklar (att träna/tävla på) och så finns det tjejcyklar (att träna/tävla på).
Cykeln både symboliserar något som traditionellt har ansetts vara typiskt manligt, nämligen teknik, mekanik och funktionalitet. Teknik, mekanik och funktionalitet är inget dåligt, tvärtom. Man kan använda samma grundkoncept för kvinnor och män, men man behöver däremot anpassa varje enskild cykel efter individens fysik. Denna anpassning skär tvärs över könstillhörighet och det är nog inte ultimat att börja med att sortera genom att använda kategorierna "kvinnor" och "män".

Såvida man nu inte vill göra en sådan sortering av andra skäl än rent praktiska.

Om det skulle vara så att tjejer som grupp till övervägande del gillar en del kosmetiska grepp så är detta en rent estetiskt fråga. Kanske kan sådana hänsyn även berika den estetiska delen av cykeldesign som helhet och komma alla till godo. Även "medelålders", "vita", "bajsnödiga" och "kränkta" "män" (du glömde "feta"). Det skadar aldrig att utmana sin smak lite om man vill vidga sina estetiska referensramar.

God morgon fredrikw! Självklart har du ju rätt i sak. Visst vore det ju rimligare att sälja en cykel med lite justerad utrustning beroende på ramstorlek. En 14' skulle ju kunna ha en mjukare gaffel och kortare vevar, en 22' skulle ju ha hårdare gaffel och längre vevar. Och så kunde ramstorlekarna ha samma färg, eller olika.

Men vill nog ända hålla fast vid att mjukare gaffel på en cykel tänkt för en lättare målgrupp inte är fel tänkt. Oavsett vilken färg det är på ramen.

Får erkänna att det är lugnt på jobbet idag, det här är ju ingen big deal! Kram!

Ultralite skrev:
> Kompisen ringde glad och nöjd över att ha köpt
> en ny MTB, en Nishiki Blaze. Till saken hör är
> att han är kille. Vid närmare titt så ser ju
> ramen ganska annorlunda ut mot herrmodellen
> Cascade. Hur kan LBSn rekommendera denna cykel
> till honom?
>
> Hur stor skillnad tror ni det är? Ska han kräva
> återköp?
>
> Jag tycker han borde satsa på en Radon ZR team
> 6.0 för en tusing till så får han ju en grymt
> mkt bättre gaffel.

Nästa gång han är nöjd och glad, säg inget om att det är en kvinnocykel. :-)
Jag hade säkerligen inte heller tänkt den tanken om den inte var knallrosa typ då.
Kollade bilder på google, och jag kan faktiskt inte säga att det ser ut som en tjejcykel alls!.

Det där med mjukare gaffel.. jag vet inte hur det är på andra RockShox, men jag har en pump för att ändra hårdhet på dämparen efter kroppsvikt, så det är väl bara att pumpa den hårdare?

Hoppsan så kan det gå när man såsar med svaren. Det VAR visst en big deal! För vissa.

Snuten skrev:
> Freddie L skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Vad är problemet? Varför är ni medelålders,
> > vita bajsnödiga män så kränkta av att det
> > finns "tjejspecifika" cyklar. Är det för att
> ni
> > vet vad kvinnor vill ha? Eller för att ni vet
> vad
> > kvinnor ska ha? Eller för att man borde tänka
> > på lätta män först, och de vill inte ha
> lila
> > cyklar?
> >
> > Vem är det egentligen synd om?
> >
> > Med tanke på hur mycket "tjejcyklar" som var
> på
> > rean när jag kollade så hade tillverkarna nog
> > missbedömt efterfrågan. Men det är deras
> > problem, och till glädje för den som passar
> på
> > att fynda (oavsett kön).
>
>
> Oj, trampade tydligen på en öm tå där och vips
> så kom fördomarna fram. Saklighet Fredrik,
> saklighet.

Förlåt! Du kanske är nybajsad? ;-)

> För min del handlar det om att slå sönder på
> mina invanda dumheter då dessa är begränsande
> och försämrande. Ibland är det mycket relevant
> att använda kategorierna "kvinna" och "man",
> ibland är det korkat och kanske tom
> försämrande. Då det gäller att speca en
> cykelmodell rent tekniskt (en modell alltså, inte
> en enskild cykel) är det nog mest idiotiskt.

Ok! Det är bra att du utmanar dig själv och dina invanda dumheter. Jag tycker att det är bra att tillverkarna försöker anpassa det tekniska efter en målgrupp. Men, som jag skrev ovan, kanske skulle man prova att dela efter ramstorlek tex istf kön?

> Om man vill se saken ur ett lite mera
> politiskt/ideologiskt perspektiv, vilket jag iofs
> kan vara lite skeptiskt till i detta fallet, även
> om jag inte kan avfärda det helt, så kan man
> också ställa sig frågan om detta gynnar sporten
> som helhet då det gäller att flera kvinnor skall
> ta steget och börja köra? Det riskerar att bli
> lite som att det finns cyklar (att träna/tävla
> på) och så finns det tjejcyklar (att
> träna/tävla på).
> Cykeln både symboliserar något som traditionellt
> har ansetts vara typiskt manligt, nämligen
> teknik, mekanik och funktionalitet. Teknik,
> mekanik och funktionalitet är inget dåligt,
> tvärtom. Man kan använda samma grundkoncept för
> kvinnor och män, men man behöver däremot
> anpassa varje enskild cykel efter individens
> fysik. Denna anpassning skär tvärs över
> könstillhörighet och det är nog inte ultimat
> att börja med att sortera genom att använda
> kategorierna "kvinnor" och "män".

Nu, och du får ursäkta mig, hänger jag inte riktigt med. Men jag håller med om att vi inte behöver göra nåt politiskt/ideologiskt av detta, det är just det jag vänder mig mot.

> Såvida man nu inte vill göra en sådan sortering
> av andra skäl än rent praktiska.

Politiska/ideologiska?

> Om det skulle vara så att tjejer som grupp till
> övervägande del gillar en del kosmetiska grepp
> så är detta en rent estetiskt fråga. Kanske kan
> sådana hänsyn även berika den estetiska delen
> av cykeldesign som helhet och komma alla till
> godo. Även "medelålders", "vita", "bajsnödiga"
> och "kränkta" "män" (du glömde "feta"). Det
> skadar aldrig att utmana sin smak lite om man vill
> vidga sina estetiska referensramar.

Men nu diskuterar vi ju inte estetiken. Utan funktionen. Själv har jag kittat upp min räcer med linda och detaljer i min treåriga-dotters favoritfärg. Men vilken det är vågar jag inte skriva i den här tråden...

Nej det sitter en Rock shox xc30 på den med stålfjäder så den går inte att trimma utan att byta fjäder.

Tråden spårade ju ur totalt....min oro var inte att det är en tjejcykel (den är ju snygg!) utan att cykelns geometri och gaffel inte är anpassad efter en kille som kör hårt.

Ultralite skrev:
> Tråden spårade ju ur totalt....min oro var inte
> att det är en tjejcykel (den är ju snygg!) utan
> att cykelns geometri och gaffel inte är anpassad
> efter en kille som kör hårt.

Efter en "hen" som kör hårt menar du väl? Eller menar du att tjejer inte kan köra hårt, va va?!?!

Vad väger han? Har du sett hur han sitter på cykeln?

Jag tycker absolut att han inte ska nöja sig med fel gaffel och geometri. Alltså ska han ha en Cascade!

Eller en Blaze!

Det beror på... ;-)

Att gå in i första bästa LBS och lyssna på personalens råd hade jag faktiskt inte vågat. Det känns som att kunskapsnivån ofta skiljer sig rejält åt, även inom samma butik. Därmed inte sagt att det inte finns kunniga säljare men det är bra om man vänder sig till nån som man vet har koll. En cykel är trots allt en relativt stor investering för de flesta. Vi får hoppas att din polare träffade en kunnig person som valde ut den bäst lämpade cykeln oavsett vilket kön som står på kartongen.

Ultralite skrev:
> cykelns geometri och gaffel inte är anpassad
> efter en kille som kör hårt.

Det beror på vad du menar med "hårt". Som första MTB för att susa runt på stigar funkar alla de cyklarna som nämnts i tråden finfint. Jag gissar att enda större skillnaden mellan Blaze och Cascade är att de finns i lite olika storlekar och att den förra har lägre topprör vilket är bra om man har korta ben...

Ska det köras liftbaserad åkning eller droppa lastkajer finns det lämpligare cyklar, men det var det kanske inte frågan om här?

fredrikw skrev:
> Det handlar snarare om att man missar målet genom
> att genusbestämma något som snarare handlar om
> individuella mått. Alla ska få köpa precis vad
> de själva vill, och detta motverkas mycket
> effektivt om vi börjar kalla saker för kill- och
> tjejgrejer, när det inte är könet som
> bestämmer vad som passar bäst utan individen.
> Ursprunget till denna tråd är inte en cykel som
> passar dåligt, utan att den just precis är en
> tjejspecifik cykel, det spelar ju ingen som helst
> roll om den passar, men helt plötsligt är det
> något som upplevs som ett problem.

I det fall du anger är det inte tillverkarens genusbestämning av cyklar som är problemet. När någon tycker att det är ett problem att en kille har en tjejcykel oavsett om den passar eller ej måste det utifrån ett genusperspektiv vara rimligast att problemet ligger hos den som tycker detta.

Varför det skulle vara ett problem att könsanpassa cyklar om det finns genomsnittliga skillnader mellan könen som motiverar det förstår inte jag. Många tjejer verkar som exempel sitta bättre på en något bredare sadelmodell och det finns säkert skäl att se över om andra delar av cykeln kan anpassas bättre till den genomsnittliga populationen av kvinnor (och män) än om man utgår från genomsnittet av båda könen.

Även klädsel handlar i högsta grad om individuella mått, men det är ändå socialt accepterat att vi har dam och herravdelningar i våra klädbutiker på grund av de anatomiska skillnader som finns mellan genomsnittet bland män och genomsnittet bland kvinnor. I den ekonomi som råder har vi inte möjlighet att ha skräddare eller rambyggare som kan individanpassa alla kläder och cyklar exakt.

Du (och Snuten) har knappast gjort någon empiriskt grundad studie på om det saknas grund för att könsanpassa cyklar. Ni vet helt enkelt inte (och jag tycker det luktar lite missriktat genusriddarskap).

Enber skrev:
> genusriddarskap

Ibland har man turen att se nya ord födas. Ord som när man ser det för första gången inte förstår hur man har kunnat klara sig utan.

Chapeau! :-)

Köp ett läppstift åt polaren i matchande färg. Problemet löst. Obs, det måste vara godkönt ur ett ridderligt genusperspektiv, om inte så kan han drabbas av lättare fjäder.

Senast ändrad:
DT skrev:
> Enber skrev:
> -----
> > genusriddarskap
>
> Ibland har man turen att se nya ord födas. Ord
> som när man ser det för första gången inte
> förstår hur man har kunnat klara sig utan.
>
> Chapeau! :-)

Tänkte att jag omöjligt kan ha varit den första användaren av detta begrepp, men googlar man så finns det bara en träff, så jag får väl ta åt mig äran då. Varsågod! :)

DT skrev:
> Enber skrev:
> -----
> > genusriddarskap
>
> Ibland har man turen att se nya ord födas. Ord
> som när man ser det för första gången inte
> förstår hur man har kunnat klara sig utan.
>
> Chapeau! :-)

"We are the Knights who say hen!"

andrewmtb skrev:
> Nästa gång han är nöjd och glad, säg inget om
> att det är en kvinnocykel. :-)
> Jag hade säkerligen inte heller tänkt den tanken
> om den inte var knallrosa typ då.

Nä, riktiga karlakarlar till cyklister cyklar ju aldrig i t.ex. rosa tröjor.

Hjälp! Jag har precis fått reda på att jag har en killcykel. Nu är jag orolig för om den kommer hålla om jag använder den i skogen.
Är även orolig för hur jag ska ställa in gaffeln eftersom den rimligtvis ställs efter kön. Jag är allergisk mot katter och hade träslöjd som tillval i gymnasiet, vad ska jag göra?

Hannosaurus skrev:
> Hjälp! Jag har precis fått reda på att jag har
> en killcykel. Nu är jag orolig för om den kommer
> hålla om jag använder den i skogen.
> Är även orolig för hur jag ska ställa in
> gaffeln eftersom den rimligtvis ställs efter
> kön. Jag är allergisk mot katter och hade
> träslöjd som tillval i gymnasiet, vad ska jag
> göra?

Jag är ledsen, men det är kört för dig! Köp genast en tjejig cykel med blommor på, eller genomgå könsbyte. Kattallergi är väl absolut inte relevant här, det här är ju faktiskt ett seriöst cykelforum...

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp