Handlare som tar inbyte?

jra_enduro

Ny medlem
Handlare som tar inbyte?
Har funderat lite på varför det inte verkar finnas så många handlare som tar in cyklar i inbyte. Eller finns det handlare som gör det bara inte i min region? Borde ju kännas seriösare att kunna köpa en begagnad cykel från handlare än från privatpersoner.

Eftersom jag kommer ifrån mc världen och där är det ju väldigt vanligt att man byter in sin gamla hoj när man köper ny.

Dessutom är det ju smidigt när man ska byte.

Så finns det handlare som byter in tävlings/träningscyklar? Om inte varför?

Handlare som tar inbyte?
Antar att det hänger ihop med problematiken kring garantier och allt merarbete begangat-handeln innebär. Ofta är det så att man vill byta cykel på grund av att någoting är galet med den cykeln man har (kanske inte vi cykelnördar, men "andra"), varför handlaren måste felsöka och förutom den nya delen, behöver spendera verkstadstid på cykeln. Så för att det skall gå runt behöver antagligen handlaren ge ett skambud på din gamla cykel, och då vill du ändå inte byta in den, men samtidigt sälja den med hyffsad marginal. De affärer jag känner till har tillräckligt att göra med vanliga reparationer och nyförsäljning, varpå begagnathandel inte är aktuellt.

Vet inte om detta stämmer med alla handlare i landet, men det är så jag ser på situationen iaf.

Handlare som tar inbyte?
ething skrev:
-------------------------------------------------------
> Detta fanns för i Stockholm. Dock var
> inbytespriset ungefär hälften av vad man kunde
> få på blocket för finare cyklar.

Hälften av vad man kunde få eller hälften av vad de annonserades för? Många drömmare på blocket.

Många fjolårsmodeller säljs helt nya med kraftiga rabatter på höstreorna, det skapar en begagnatmarknad med riktigt låga priser. Skulle tro det är huvudorsaken att handlare inte håller på med begagnat, för små marginaler i förhållande till arbetsinsatserna. En begagnad cykel behöver åtminstone nya vajrar och kanske ny drivlina innan den går att sälja, samt genomgång av dämpare etc.. Det blir snabbt ganska mycket timmar och pengar, svårt att få igen kostnaderna.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp