Handledsproblem!

Demonite

Medlem
Handledsproblem!
Hej!

För ett par år sedan knäckte jag till min handled när jag var ute på en MTB tur i skogen. Det var en klassisk "tappa greppet med bakhjulet i uppförslut och nästan flyga över styret". Resultatet var en väldigt instabil vänster handled som går utmärkt att cykla landsväg med, men MTB går inte. MTB är min passion vilket gör att jag vill hitta en lösning.

Då handeden är stark i rakt, "spänt" läge funderar jag på om det finns någon därute som moddat sitt styre på ett sådant sätt att det går att ha handleden i detta läge. Med singelklinga fram kan man ju sköta växlandet med högern och då är det ju bara broms det handlar om.

Steloperation av handleden vill jag gärna undvika så långt det är möjligt och ortoser ger både skavsår och obekväm cykling.

Jag skulle vara så tacksam för alla möjliga och omöjliga förslag.

Ha de gött!

Handledsproblem!
Hej!

För ett par år sedan knäckte jag till min handled när jag var ute på en MTB tur i skogen. Det var en klassisk "tappa greppet med bakhjulet i uppförslut och nästan flyga över styret". Resultatet var en väldigt instabil vänster handled som går utmärkt att cykla landsväg med, men MTB går inte. MTB är min passion vilket gör att jag vill hitta en lösning.

Då handeden är stark i rakt, "spänt" läge funderar jag på om det finns någon därute som moddat sitt styre på ett sådant sätt att det går att ha handleden i detta läge. Med singelklinga fram kan man ju sköta växlandet med högern och då är det ju bara broms det handlar om.

Steloperation av handleden vill jag gärna undvika så långt det är möjligt och ortoser ger både skavsår och obekväm cykling.

Ha de gött!
Nu var det inte det du frågade om, utan snarare styrde bort från skydd och ortoser, men jag kan ändå inte låta bli att ge rådet om ett handledsskydd. Jag har handleder som bara är kexchoklad och har genomgått fyra operationer i höger och två i vänster, allt detta efter många års elitidrottande och annat dumt. Jag har provat med olika styren och olika vinklar, men till slut har det bara varit väl utprovade och anpassade skydd som fungerat. Jag använder ett sånt här och med rätt stuk på stödskenan känner jag knappt att jag har det på. Tvättbart är det också.

Handledsproblem!
Hej!

Ha de gött!
Om du är sittande i stor del av en cykling kan styre med mkt backsweep hjälpa! se 12 graders styren från Syntace! här. Jag har ett i carbon och är rätt mjukt så snällt också men känns väldigt mkt jämfört med andra styren jag provat.

Dock skulle jag i verkligheten råda dig en bra sjukgymnast för rehab, både styrka och rörlighet. Stärker du handleden på rätt sätt tar muskler belastningen mer än att du lägger belastningen på mjukdelar som senor och olika sorters brosk.
Gör du rehab dagligen kan du åstadkomma mkt på 1månad och på 3 ännu mer! att byta styre och handdtag med mkt gummi som tar bort vibrationer likt Ergon GA2 Fat kan hjälpa men är inte långsiktiga lösningar på ditt verkliga problem.

Handledsproblem!
Jag har en ligamentsskada i höger handled som gör att jag måste undvika vridande och böjande belastning. Genom träning hos arbetsterapeut (sjukgymnast för händer) och användning av skydd samt byte av styre och grepp kan jag nu cykla obehindrat.
Skyddet jag använder och starkt rekommenderar är mobius x8 (https://www.mobiusbraces.com/product/x8-wrist-brace/). Styret är med extra backsweep från Sqlabs och grepp GA3 från Ergon.

Handledsproblem!
Kör med Allsports dynamic wrist brace sedan dubbla handledsbrott, dom liknar mobius som är modernare och jag skulle nog välja sådana om jag skulle köpa nytt. Kundera knappt hålla i styret utan, men med daglig rehab och stöden på som avlastning så går det bra att kötta på med all cykling oavsett terräng.

Handledsproblem!
Tusen tack för alla svar!

Jag ser fram emot att börja testa mig fram. Skydden och ortoserna ni tipsat om ser helt klart bättre ut än de jag fått från sjukvården. I ärlighetens namn har jag väl inte kört så mycket rehab som jag borde gjort. Upplever dock inte att det gör så stor skillnad men som med all rehab så kan det ju ta lång tid.

Tack återigen och jag förstår verkligen varför det här kallas Sveriges trevligaste cykelforum.

Handledsproblem!
Btw. Man brukar få standardiserade rehabprogram efter skada.
Om du gjort det och inte ser förbättring hade jag försökt få mer specifik hjälp för det du ska hålla på med. Ett standardiserat program hjälper tillbaks till vardag men ofta inte längre än så.
Glöm inte rörlighet!

Handledsproblem!
Jag har haft ont i mina handleder men gör regelbundet armhävningar på knogarna vilket jag inbillar mig har hjälpt och har nu inte ngt problem ?

Handledsproblem!
Btw. Man brukar få standardiserade rehabprogram efter skada.
Om du gjort det och inte ser förbättring hade jag försökt få mer specifik hjälp för det du ska hålla på med. Ett standardiserat program hjälper tillbaks till vardag men ofta inte längre än så.
Glöm inte rörlighet!
Det har faktiskt inte slagit mig men det är helt klart en väg framåt, tack för det! :-)

Handledsproblem!
Jag har också haft handleder som bråkar, i ca ett år nu.
Det började med höger, nu har den typ skärpt sig men vänster är värre istället.

Jag vet fortfarande inte om det är MTB eller datorjobb som ställer till det. Semesterveckorna i Åre och Järvsö fungerade bättre än hemmacykling till vardags.

Tänker att jag iallafall borde testa att få en Bike-fit gjord.
Finns det någon bra i Stockholmstrakten, med fokus på park/enduro/osköna huck?
Mina fördomar säger att bikefit mest brukar handla om att kunna sitta på hojen i många timmar och trampa långt.

Tillbaka
Topp