Hantering av olika standards (lvg) vid bygge av Neo-retro-racer

Nypåmtb

Aktiv medlem
Är svag för neo-retro lvg cyklar från 80-talet och har just påbörjat ett bygge baserat på en Peugeot PH501 från mitten av 80-talet. Köptes som singel speed men ska köras utrusta den med växlar. Tänkte börja med att flytta över min 2*8 Rsx grupp.
Såhär såg den ut när jag köpte den igår:

IMG_0239.jpeg

Började med att försöka flytta över bromsar och stöter genast på patrull.
Bromsen som satt på är en modell med lång genomgående skruv. Bromsarna jag vill sätta på har kortare skruv eftersom dom mötet med en mutter. På Peugeots gaffel är dock hålet i bakkant för litet. Vågar man borra upp eller går det att lösa på något annat sätt?
Problemet är samma för bakbromsen. Där skulle jag nog inte vilka borta upp bryggan. Dock skulle en ”dubbel-pivot” broms passa om jag väljer som är menad att sitta fram (längre skruv) som få kan fästas med mutter.
IMG_0245.jpeg

IMG_0242.jpeg

Vad gäller bakväxeln är ramen ”för smal” för framväxelns klämfäste. Dock finns till skillnad från donatorcykeln möjlighet att skriva växeln direkt i ramen (kräver annan växel gissar jag ?).

Huvudproblemet är dock bromsarna. Kanske är det lättat att leta andra bättre bromsar som passar med samma konstruktion (lång skriv med vanlig mutter på baksidan). Tycker att de bromsar jag har till känns lite klena/billiga.

Man behöver en vinklad liten borr för att komma åt ordentligt. Inte lönt att skaffa en om man inte redan har, kör en frambroms bak istället då så når den.

Man behöver en vinklad liten borr för att komma åt ordentligt. Inte lönt att skaffa en om man inte redan har, kör en frambroms bak istället då så når den.
Läste sheldons tips om att köra någon specialare för frambromsen, det lät sådär. Tror jag kör på ditt tips om att jaga en nu frambroms ?.

Vad gäller bakväxeln är ramen ”för smal” för framväxelns klämfäste. Dock finns till skillnad från donatorcykeln möjlighet att skriva växeln direkt i ramen (kräver annan växel gissar jag ?).
Är det inte 28,6 diameter på växelkrampan? Brukar följa med shims till tex Claris växeln, så det borde ju finnas shims nånstans som passar till det du behöver. Strunta i skruvfästet, det är Peugeots eget och var en dålig ide.

Du sätter frambromsen bak och sen använder du en skarvmutter till bakbromsen som du sätter fram.

Snygg ram! Originalframväxeln var en speciell Simplex som monterades med en skruv direkt in i ramen. Nån ny standard de försökte lansera i typ mitten av 80-talet och som ingen annan nånsin brydde sig om. Går att hitta på t.ex. ebay om du någon dag skulle vilja ha en. Förstärkningen runt skruvhålet kan eventuellt hamna i vägen för en växel som monteras med klämma... Om det skulle hända hade jag, hellre än att försöka slipa ner den (och riskera att sabba ramen) försökt meka till nån sorts adapter av bockad plåt, som du skruvar i hålet, och sen monterar en framväxel utan klämma på.

Vad gäller bromsarna håller jag med föregående talare, prova två frambroms. Att borra i gaffeln borde inte vara nån större svårighet, men bryggan bak kan bli marigare.

Jag hade bytt ut vevpartiet mot något bättre med utbytbara klingor, istället för en fast monterad som du har nu. Spara gärna de snygga Maillard CXC-pedalerna! Passande tåclips borde kunna hittas hyfsat enkelt på t.ex. ebay.

Nån kanske minns min aversion mot chokladbrunt fejkläder från en annan tråd... Då handlade det om styrlinda, men det gäller även sadlar av den modell som sitter där. Vore snyggare med en vit att matcha styrlindan med! Men gillar du den som sitter där nu ska du förstås behålla den.

Snygg ram! Originalframväxeln var en speciell Simplex som monterades med en skruv direkt in i ramen. Nån ny standard de försökte lansera i typ mitten av 80-talet och som ingen annan nånsin brydde sig om. Går att hitta på t.ex. ebay om du någon dag skulle vilja ha en. Förstärkningen runt skruvhålet kan eventuellt hamna i vägen för en växel som monteras med klämma... Om det skulle hända hade jag, hellre än att försöka slipa ner den (och riskera att sabba ramen) försökt meka till nån sorts adapter av bockad plåt, som du skruvar i hålet, och sen monterar en framväxel utan klämma på.

Vad gäller bromsarna håller jag med föregående talare, prova två frambroms. Att borra i gaffeln borde inte vara nån större svårighet, men bryggan bak kan bli marigare.

Jag hade bytt ut vevpartiet mot något bättre med utbytbara klingor, istället för en fast monterad som du har nu. Spara gärna de snygga Maillard CXC-pedalerna! Passande tåclips borde kunna hittas hyfsat enkelt på t.ex. ebay.

Nån kanske minns min aversion mot chokladbrunt fejkläder från en annan tråd... Då handlade det om styrlinda, men det gäller även sadlar av den modell som sitter där. Vore snyggare med en vit att matcha styrlindan med! Men gillar du den som sitter där nu ska du förstås behålla den.
Tåclips kan TS få av mig. ??

Nån ny standard de försökte lansera i typ mitten av 80-talet och som ingen annan nånsin brydde sig om. Går att hitta på t.ex. ebay om du någon dag skulle vilja ha en.
Strunta i att försöka anskaffa original Simplex växel. Returfjädern på dessa var skräp och gav upp efter ett tag.

I detta skick blir det pendlings premiär imorgon, körde en lite kortrunda och den känns mkt lovande, rätt fin också (om jag får säga det själv) ?.
På sikt blir det en bättre frambroms, behöver hitta en som är 47-57mm men de verkar inte växa på träd.

IMG_0267.jpeg

I detta skick blir det pendlings premiär imorgon, körde en lite kortrunda och den känns mkt lovande, rätt fin också (om jag får säga det själv) ?.
Hoppas du blir nöjd med den
På sikt blir det en bättre frambroms, behöver hitta en som är 47-57mm men de verkar inte växa på träd.
Här finns det en enkel broms med 47-57 mm;
Shimano BR-R451 svart eller silver för 31,95€, men frakten är dyr (24€?)
Kolla därför runt om det är ngt mer du villhöver....

Tack för alla fina kommentarer! Precis hemkommen från jobbet (typ 32km). Grymt nöjd med cykeln måste jag säga. Ramen är snärtig men ändå förlåtande, ska på med 25mm däck också (sitter 23mm på nu). Fullt tillräckligt omfång med 42*11-30 men vissa hopp i kassetten är väl stora (Rsx 8-delat) dock inget jätteproblem och dessa reglage är ju så fina tycker jag.
I nuläget känner jag inget stort behov av framväxel faktiskt.

Nu har jag kört ett tag och tyvärr är det något som är skumt:

Ett par gånger när jag kört på bra nedför (typ 50 km/h enligt Strava) och bromsar med bakbromsen så hamnar hela cykeln i ”självsvängning”, svårt att förklara men den liksom vibrerar och ålar sig fram. Sjukt läskigt ?. Första gången det hände trodde jag det hade att göra med srr det blåste men nu hände det igen när det i princip var vindstilla.
Hjulen är raka och sitter bra i droppoutsen, styrlagret är i bra skick. Inget glappar eller känns konstigt annars. Vad kan detta beror på?

Nu har jag kört ett tag och tyvärr är det något som är skumt:

Ett par gånger när jag kört på bra nedför (typ 50 km/h enligt Strava) och bromsar med bakbromsen så hamnar hela cykeln i ”självsvängning”, svårt att förklara men den liksom vibrerar och ålar sig fram. Sjukt läskigt ?. Första gången det hände trodde jag det hade att göra med srr det blåste men nu hände det igen när det i princip var vindstilla.
Hjulen är raka och sitter bra i droppoutsen, styrlagret är i bra skick. Inget glappar eller känns konstigt annars. Vad kan detta beror på?
Trist
Ofta kan det bero på en vek ram som du vid "rätt" hastighet triggar resonansfrekvensen hos den (onödigt) veka ramen.
Resonansen går att dämpa genom att klämma knä/ben mot övre ramröret
Läs mer här

Tack! Ja, precis det som SH beskriver är vad jag upplevt. Kanske är jag för tung för den här ramen? Vill ju köra stål…

Tillbaka
Topp