[LVG projekt] Peugeot Ventoux 1984

NiklasL

Aktiv medlem
Köpt en Peugeot Ventoux-ram. Gillar looken på gamla stålramar från 80-talet och tänkte fixa till den så att det (förhoppningsvis) blir något trevligt, både att cykla på och att se på. Nedan säljarens bild, inte så mycket att gå på, skulle det visa sig:

Peugeot-Ventoux_liten.jpg ht=302

Här finns flera möjligheter: Det första är att försöka återställa ramen i ursprungligt skick men det kan kanske bli svårt med pryljakt på ebay, etc - hjul, sadelstolpe och sadel saknas helt, bakväxeln visade sig vara en Acera X som någon vanhelgat den stackars cykeln med. En annan idé är att skapa en modern hoj med lite gammal look, mycket krom, t ex, men samtidigt fräscha grejor - neo-retro. Slutligen kan man tänka sig en total make-over och låta fantasin få fritt spelrum...

Några idéer eller synpunkter? ;-) Har givetvis kollat in Happy-trådarna med Gios resp Colnago vilket varit mycket inspirerande...

Senast redigerad av en moderator:
Finns en tråd där någon här på forumet bygger en ihop en blå hoj (fan, kommer inte ihåg namnet...fyra bokstäver är det iaf). Där finner du en del inspiration.

Ja, jag vet, detta hjälpte dig ingenstans.

Sernevi skrev:
-------------------------------------------------------
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/714990/715978
>
> :)
> (fast nu ska de snart uppdateras, kommit fler
> saker till nu..)

Rolig läsning! Har sett tråden förut, men helt glömt bort. Ansluter mig nog till de som tycker det var synd att ta bort lacken på din hoj, likaså att måla över kromet på framgaffeln. ;-)

Kromet på min gaffel är inte i toppenskick men jag tänkte behålla det ändå tills vidare. Köper nog annars hellre en ny kromad gaffel. Lacken i övrigt såg bedrövlig ut när hojen kom, men blev mycket bättre med rubbing, ställvis faktiskt som ny. Dock finns på min ram enstaka, små rostfläckar. Fick heller inte bort högerdelen av vevlagret med handkraft (jodå, vred åt rätt håll) så Jesper på Sportson här i Kalmar tog med mig-svetsen och satte dit en en stor mutter varefter det gick - dock blev inte lacken därom kring så fin av värmen (det var söndagens projekt så här dagen efter gåsmiddagen!). Sammantaget lutar det nog åt omlackering. Lite synd, för jag gillar de gamla dekalerna med Peugeot, etc.

Gjorde samma upptäcket som du med kulorna i nedre delen av styrlagret men lyckades hålla rätt på samtliga. De såg fina ut och ligger i en liten plastpåse i väntan på sammanfogning av alltihopa. Går förstås och är lite sugen på ett Chris King styrlager men styrlagret ser egentligen rätt fräscht ut och det får bli senare i så fall. Styret är ett gammalt Atax från Italien men på tok för smalt för mig. Bromshandtagen fräscha men det blir nog STI-handtag istället.

Vevlagret var inget vidare, kändes som om det innehöll småsten. Fick med mycket slit och hjälp av polarna på Sportson bort både vevparti och vevlager och i lagret fanns det djupa spår, så det kasseras. Upptäckte till min glädje att det var engelsk gänga och inte något franskt... yes! Tydligen bytte man till engelskt någon gång kring just -84.

Kul att mitt Gios-bygge varit till inspiration. Synd att det inte finns så mycket franska komponenter att klistra på en Peugot. (Varför har fransmännen ingen riktig intressant tillverkare?! Dom har ju världens mäktigaste tävling...)
Frågan är väl vad du egentligen vill göra mest. Se eller cykla på den. Om du vill "se men inte röra" så är det väl äldre komponenter som gäller. Skulle nog gå in på Shimano i sådana fall. Men vill du ha nytta av den på vägarna i vår, så vore nog nya delar i nån lämplig instegsgrupp ett intressant projekt. Fast lyssna inte bara på mig. Jag är nog jävig.

chrkes skrev:
> Kul att mitt Gios-bygge varit till inspiration.
> Synd att det inte finns så mycket franska
> komponenter att klistra på en Peugot. (Varför
> har fransmännen ingen riktig intressant
> tillverkare?! Dom har ju världens mäktigaste
> tävling...)
> Frågan är väl vad du egentligen vill göra
> mest. Se eller cykla på den. Om du vill "se men
> inte röra" så är det väl äldre komponenter
> som gäller. Skulle nog gå in på Shimano i
> sådana fall. Men vill du ha nytta av den på
> vägarna i vår, så vore nog nya delar i nån
> lämplig instegsgrupp ett intressant projekt. Fast
> lyssna inte bara på mig. Jag är nog jävig.

Tja, Mavic är ju rätt franskt! Funderade ett tag på Stronglight-vevparti, också franskt. Michelin-däck (franska!) har jag på min racer, men till denna har jag faktiskt funderat lite på Continentals Four Seasons-däck (det blir inte tub utan kanttråd). Jo, jag tänkte cykla på den, funderade först på att bygga en åretrunt-/vinterracer att användas när den andra racern gått i ide, men vi får väl se. Hade jag köpt en Gios-ram hade det nog blivit mera blanka saker och definitivt Campa-grupp.

Indurain skrev:
> Dekaltrim.nu kan göra nya dekaler...bara att ta
> kort på dekalerna,
> 365kr kostade det för mig (4st dekaler)
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/745371
>
> framgaffeln kan du lämna in och kroma om...
>
> http://www.kromteknikgruppen.se/

Verkar finnas flera som kan göra dekaler - Zandy, en annan av de som jobbar på Sportson här i Kalmar, har företaget Stripes4u.com och han kan också fixa dekaler. Det svåra är att fotografera av klibbor på runda rör. Har du något knep?! En del originalklibbor finns på ebay men till hutlösa priser (och i fel färg, f ö).

Vet du vad det kostar att kroma? Funderar lite löst på att kroma åtminstone någon del av ramen (t ex bakdelen) och kanske kroma om gaffeln om den känns bra att åka med. Det såg ut som krom på högra kedjestaget på säljarens foto men det var ditklistrad skyddsfolie och den var så naggad i kanten att den åkte av i den första rensningen. Krom + färgad klarlack? Äppelgrönt tycks ju vara inne 2008 :-D

Förresten, någon som har länken till artikeln om tjejen i USA som kromade sin japanare och sedan spräckte styrröret med fel styrlagerdimension (skulle varit japanskt, JIS)?

tänk på kromets effekt på stålet bara, vid kanten av kromet blir det samma effekt som om du får ett hål i kromet, kan bli rejält kraftiga rostangrepp (jag läser inte allllls korrosion just nu... )

Sernevi skrev:
> tänk på kromets effekt på stålet bara, vid
> kanten av kromet blir det samma effekt som om du
> får ett hål i kromet, kan bli rejält kraftiga
> rostangrepp (jag läser inte allllls korrosion
> just nu... )

Tack för tipset, kan tydligen bli konstiga effekter på olika ställen där metaller möts...

Ser att du kör vidare med originalhjulen, så bakgaffeln är inget problem för dig med sina 126mm. Provade idag med ett modernt hjul, går att få dit utan jättesvårighet om man töjer isär gaffeln en aning.

Du behöll originalbromsarna, har du skärmar på vintern, finns ju fästen?

NiklasL skrev:
>... Krom + färgad klarlack? Äppelgrönt
> tycks ju vara inne 2008 :-D

Funderar oxå på äppelgrönt + ev vitt när nästa stålstaket skall målas om, nu blir det vitt/krom/orange/svart...
http://happymtb.org/forum/read.php/1/733982
Har beställt svarta Bianchi-dekaler från ebay, edit: 8st i 4 strl för 75:- inkl frakt, får se om det är nånting som går att använda när de anländer...

> Förresten, någon som har länken till artikeln
> om tjejen i USA som kromade sin japanare och sedan
> spräckte styrröret med fel styrlagerdimension
> (skulle varit japanskt, JIS)?
Kanske http://www.bicyclefixation.com/50buckbike.html

edit: antal dekaler

MickeS skrev:
> NiklasL skrev:
> >... Krom + färgad klarlack? Äppelgrönt
> > tycks ju vara inne 2008 :-D
>
> Funderar oxå på äppelgrönt + ev vitt när
> nästa stålstaket skall målas om, nu blir det
> vitt/krom/orange/svart...
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/733982
> Har beställt svarta Bianchi-dekaler från ebay,
> edit: 8st i 4 strl för 75:- inkl frakt, får se
> om det är nånting som går att använda när de
> anländer...
>
En tråd till jag läst och inspirerats av. Har du förresten kollat med Bianchi om de säljer originaldekaler? Gios gör t ex det till sina ramar. Har precis knåpat ihop ett mail på franska till Peugeot för att höra om de har något liggande, antingen som klistermärken eller som filer som kan skrivas ut. "Votre message a été bien envoyé. L’équipe Peugeot Cycles vous remercie." :-)

> > Förresten, någon som har länken till
> artikeln
> > om tjejen i USA som kromade sin japanare och
> sedan
> > spräckte styrröret med fel styrlagerdimension
> > (skulle varit japanskt, JIS)?
> Kanske
> http://www.bicyclefixation.com/50buckbike.html
>
Den var det, tack!

Jag har ett svagt minne av att mavic gjorde elektroniska växelhandtag/växlar nån gång i lsutet av -90/början av 2000, det skulle ju vara lite fräckt om du hittade. Kanske inte så bra till återtunt-bruk, men väldigt franskt, lite som citroen :)

NiklasL skrev:

> Ser att du kör vidare med originalhjulen, så
> bakgaffeln är inget problem för dig med sina
> 126mm. Provade idag med ett modernt hjul, går att
> få dit utan jättesvårighet om man töjer isär
> gaffeln en aning.
>
> Du behöll originalbromsarna, har du skärmar på
> vintern, finns ju fästen?

Har faktiskt precis skaffat ett par Mavic Aksium till den, ska fixa bakgaffeln nu i veckan :) Även ett par nya Tektro-bromsar ska på samtidigt som hjulen, ska försöka få dit ett par 30 crossdäck för grepp.. Kör den när jag cykelbudar, så jag får se om det blir skärmar, ett par små i så fall, vill ha den så clean som möjligt... Känner inte behov av skärmar iom att jag ändå inte pendlar o så med den oftast..

Den kommer bli sexig när jag får dit hjulen misstänker jag.. :)

marran skrev:
> Jag har ett svagt minne av att mavic gjorde
> elektroniska växelhandtag/växlar nån gång i
> lsutet av -90/början av 2000, det skulle ju vara
> lite fräckt om du hittade. Kanske inte så bra
> till återtunt-bruk, men väldigt franskt, lite
> som citroen :)

Lite häftigt, faktiskt, och det visste jag inte; men en av de saker jag gillar med cyklar är att det är ren mekanik, vajrar, kugghjul, gängor, olja. Har dessutom en känsla av att elektroniska växlar från Frankrike inte vore någon hit. Jag gillar Frankrike väldigt mycket men Citroën är lite för... fransk.

Sheldon Brown har lite om franska cyklar (vilket väl alla utom jag har sett förut): French Bikes, French Bicycles. Oroar mig lite för vilka dimensioner utrustningen har när jag ser listan över märkligheter i Sheldons text. Förhoppningsvis gällde det hojar före 1984. :-)

Sernevi skrev:
> NiklasL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Ser att du kör vidare med originalhjulen, så
> > bakgaffeln är inget problem för dig med sina
> > 126mm. Provade idag med ett modernt hjul, går
> att
> > få dit utan jättesvårighet om man töjer
> isär
> > gaffeln en aning.
> >
> > Du behöll originalbromsarna, har du skärmar
> på
> > vintern, finns ju fästen?
>
>
> Har faktiskt precis skaffat ett par Mavic Aksium
> till den, ska fixa bakgaffeln nu i veckan :) Även
> ett par nya Tektro-bromsar ska på samtidigt som
> hjulen, ska försöka få dit ett par 30
> crossdäck för grepp.. Kör den när jag
> cykelbudar, så jag får se om det blir skärmar,
> ett par små i så fall, vill ha den så clean som
> möjligt... Känner inte behov av skärmar iom att
> jag ändå inte pendlar o så med den oftast..
>
> Den kommer bli sexig när jag får dit hjulen
> misstänker jag.. :)

En sak jag gillade med din hoj var de platta fälgarna. De såg ju ut så på den tiden och gav cykeln ett väldigt lätt och smäckert utseende. Tyvärr är de svåra att få tag på - HåkanC tipsade om Mavic MA2, som inte tillverkas längre men kanske finns någonstans, annars finns MA3 som inte heller tillverkas längre och som är lite högre men som går att få tag i, dessutom i silver. Mavic MA2 anses kanske inte så stabil utan mera tilltalande just för retrobyggen, MA3 vet jag inget om. Är i valet och kvalet nu ang hjulen, antingen något tidstypiskt (krom, låg fälg), något modernt (typ billigt Mavic-hjul eller hembygge med Mavic-fälg el dyl) eller något kul (hembygge med färgglad Velocity-fälg, t ex Aerohead eller möjligen Deep V).

Bromsarna måste väl vara long-reach?

SKS Bluemels i silver alt Raceblades vid behov?

Vilken dimension har din sadelstolpe? Jag har ju ingen men testade några i affären och ca 26,2 verkar passa bäst (sadelstolpar finns tydligen i ca 25 dimensioner).

Förhoppningsvis har styrstammen en standarddimension och inte något franskt påhitt. Funderar på om jag ska köpa en "quill-typ" (heter det så på svenska?) eller ahead-adapter och något lite häftigare. Praktiskt om styrstammen går att öppna framtill så att styret kan tas loss utan att det måste rensas på styrlinda, etc när styret tas av. Cinelli har snygga styrstammar men även 3T, Modolo, Nitto, m fl.

NiklasL skrev:

>
> En sak jag gillade med din hoj var de platta
> fälgarna. De såg ju ut så på den tiden och gav
> cykeln ett väldigt lätt och smäckert utseende.
> Tyvärr är de svåra att få tag på - HåkanC
> tipsade om Mavic MA2, som inte tillverkas längre
> men kanske finns någonstans, annars finns MA3 som
> inte heller tillverkas längre och som är lite
> högre men som går att få tag i, dessutom i
> silver. Mavic MA2 anses kanske inte så stabil
> utan mera tilltalande just för retrobyggen, MA3
> vet jag inget om. Är i valet och kvalet nu ang
> hjulen, antingen något tidstypiskt (krom, låg
> fälg), något modernt (typ billigt Mavic-hjul
> eller hembygge med Mavic-fälg el dyl) eller
> något kul (hembygge med färgglad Velocity-fälg,
> t ex Aerohead eller möjligen Deep V).
>
> Bromsarna måste väl vara long-reach?
>
> SKS Bluemels i silver alt Raceblades vid behov?
>
> Vilken dimension har din sadelstolpe? Jag har ju
> ingen men testade några i affären och ca 26,2
> verkar passa bäst (sadelstolpar finns tydligen i
> ca 25 dimensioner).
>
> Förhoppningsvis har styrstammen en
> standarddimension och inte något franskt påhitt.
> Funderar på om jag ska köpa en "quill-typ"
> (heter det så på svenska?) eller ahead-adapter
> och något lite häftigare. Praktiskt om
> styrstammen går att öppna framtill så att
> styret kan tas loss utan att det måste rensas på
> styrlinda, etc när styret tas av. Cinelli har
> snygga styrstammar men även 3T, Modolo, Nitto, m
> fl.

Jag skall säga att du tog mig på sängen mde bromsarna, jag vet faktiskt inte, vet bara att det funkade, har inte riktigt reflekterat över det faktiskt.

Ang. fälgarna så tror jag som sagt att mina aksium blir riktigt snygga till lackningen, frågan är bara vad jag skall göra med de gamla (som ju också är mavic f ö haha)

Jag vill minnas att sadelstolpen var 26,2, men jag är inte helt 100% på det..

Min styrstam är dock sådan att jag måste strippa all linda för att byta, vilket är ganska jobbigt, men å andra sidan byter jag inte ofta..

Fler bilder!

Ramen efter att allt löst avlägsnats och efter rengöring:

071112_183941_A610_500.jpg ht=391

Ser ganska OK ut på håll men det syns att bakhjulet varit emot det vänstra staget, t ex. Skulle tro att denna stackars cykel haft några hårda år på slutet, utskämd och halvlytt med snett hjul och något överblivet som fått göra tjänst, kanske slutligen slaktad varvid sadel och hjul försvann. Finns (tyvärr) ett personnummer ingraverat på sadelröret. Han är jämnårig med mig...

Några bilder på loggorna. Svårt att fota av och göra egna, någon som har något tips?

071112_184111_A610_500.jpg ht=64

071112_184312_A610_500.jpg ht=166

071112_184523_A610_500.jpg ht=228

Lacken var något slags pärlemorvit, nog ganska snygg när den var ny, på närbilderna ser man även en del rost, finns även värre fläckar.

Originalbroms till vänster, Ultegra som jämförelse:

071112_184745_A610_500.jpg ht=338

Vevlagret var inte friskt. Satt rejält fast på högersidan, så Jesper svetsade fast en stor mutter för att ge grepp så vi kunde få bort eländet:

071112_185039_A610_500.jpg ht=343

Lagren såg ut som något man lägger i en liten svart plastpåse och slänger i därför avsedd tunna:

071112_185015_A610_200.jpg ht=113

Tyvärr blev lacken lite brännskadad vid svetsningen, hade annars tänkt behålla den tills vidare och kanske fixa senare:

071112_184330_A610_500.jpg ht=375

Styrlagret, fräscht. Alla kulor i påsen som låg i lagerskålen på gaffeln, blev också förvånad att de var lösa. Kromet på gaffeln inte i bästa skick, men OK på håll:

071112_185201_A610_500.jpg ht=340

Håller med Sernevi om att det är lärorikt att meka med gamla cyklar. Börjar begripa en del nu om både vevlager och styrlager...

Jag hade exakt en sån ram (58cm) / cykel som jag byggde fixed av. Var mycket trevlig men kanske på vippen till lite lång baktriangel för min smak. /F

Bilagor

• Trackbike.jpg
    Trackbike.jpg
    62.1 KB · Besök: 157
Har alltid gillat utseendet på fixies, renare look får man leta efter. Men jag gillar växlar, frihjul och bromsar! Din hoj var väldigt vacker och det är roligt att du bevarat originallacken som ser väldigt fin ut på bilden. Vad är det för hjul? Behöll du originalstyret?

Har nu fått svar på mitt mail till Kromteknikgruppen. Kostar 4.000:- för att kroma en hel cykelram, förarbetet får man göra själv. Blir nog ny vit lack med accenter i blått och rött, lite franskt tema, liksom (hade en Honda CBX550F med de färgerna en gång i tiden). Ska försöka hitta ett sätt att kopiera loggorna innan den gamla färgen åker av och den nya läggs på.

rayy skrev:
> Var får du tag på ett franskgängatvevlager? Jag
> måste skaffa ett själv (fyrkants).

Det är inte franskt utan engelskt. Enligt uppgifter på nätet bytte Peugeot till engelsk gänga, åtminstone för den här modellen, kring 1984.

(Edit: Har förstås även testat med ett engelskgängat vevlager som jag fick låna i affären. Ställde annar själv samma fråga innan jag visste vad jag skulle få och fick till svar att Gamla Stans cykel och Cykelexpo i Solna åtminstone haft tidigare. Finns även ogängade vevlager för de som har skadat gängorna i ramen: http://www.sjscycles.co.uk/product-...LESS-for-frames-with-damaged-threads-4521.htm).

Färgen tar du bort med beckers färgbortagning...pensla på ,ställ i badkaret under natten.
ta sedan bort färgen med en stålborste eller ståltrissa på borrmaskin.

MickeS skrev:
> dekaler:
> http://search.stores.ebay.com/Cyclomondo_peugeot_W
> 0QQfciZQ2d1QQfclZ3QQfsnZCyclomondoQQfsooZ1QQfsopZ1
> QQsaselZ125718029QQsofpZ0

Se på f*n, han hade till Peugeot också. Ser dock ut att vara till aningen äldre cyklar, men där kanske man kan se mellan fingrarna lite.

Tack för alla tips!

Har sett Cyclomondos annons på ebay förut men har nu även mailat och frågat efter loggor som inte ser så gamla ut. Inget svar från Peugeot ännu och kanske kommer inget alls... Hittade även Reynolds 501-loggor (förutom 531) på ebay(.co.uk var det kanske?) men frågan är om de är värda priset.

Färgborttagning är beställd. Frågan är om man ska måla själv eller låta ett proffs lacka. Blir sannolikt enfärgat med klibbor i färg.

Smakfråga: Tycker ni att en sådan här sadel skulle passa: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190172865366&ssPageName=ADME:X:RTQ:US:1123 ? I blått eller rött, t ex? Hade annars mera tankarna åt en vit SLR (men om ramen är vit blir det kanske för mycket vitt?). Tips på sadelstolpe 26,2mm, helst i krom (tänkte undvika kolfiber helt)?

Beställt ett styre nu: Nitto Noodle, från Planet-X. Tänkte man kunde behålla gamla styrstammen men diametern på gamla styret är 25mm och styret från Nitto är 26mm. Suck. Måste köpa ny styrstam också.

Förslag på styrstam?

Ska det vara någorlunda tidstypiskt (även om det inte är fråga om en renovering) bör det vara quill-typ. Vill helst ha en styrstam som går att öppna framtill, mest för att slippa repor på styret men också för att kunna ta av det utan att rensa styret först.

3T Motus verkar väldigt fin och skulle nog passa perfekt men kostar ca 90 USD på ebay (fast dollarn är ju billig nu).
Cinelli Frog är ju lite kul men svart och lite egen design.

Med ahead-adapter kan man ju tänka sig t ex Cinelli Groove i silver eller varför inte Alter, som dock har ett väldigt avvikande utseende... Men då har man lämnat ursprungslooken.

Indurain skrev:
> 3TTT Evol 2002 58$

Kanske? Men: "Probably the most notable feature of this particular model is the hinged stem clamp...and although the hinge will not open enough to allow for a set of bars to slide on and off with levers still attached, the clamp will open up enough to prevent unnecessary scratching or scuffing of a high-end set of bars."

Edit: 3T Mutant är kromblank och fin, öppnas fram och passar med ahead-adapter.

Johan A skrev:
> Varför gick man ifrån de gamla snygga stammarna
> kan man ju ibland undra.....

Precis vad jag också börjat undra efter timmars letande på nätet. Funderar faktiskt att även byta styrstam på min racer (en trist, anonym alu-historia, original Giant), även om det skulle innebära byte till ett tunnare styre för att passa styrstammen...

Då återstår Motus 54$.......har läst om några fall där styrstammen släppt styret, men det är bara att titta till bultarna och godset runtomkring då och då.

Indurain skrev:
> Då återstår Motus 54$.......har läst om några
> fall där styrstammen släppt styret, men det är
> bara att titta till bultarna och godset
> runtomkring då och då.

Var hittade du det priset på Motus? Men att styret lossnar låter inte bra - även hört något liknande om en Modolo-modell.

Kanske enklast med ahead-adapter, trots allt?

Indurain skrev:
> Motus: Item number: 280161749581
>
> Onödigt med Ahead adapter när det finns tonvis
> med fina styrstammar....

OK, Marios - tyvärr är den i "smoke-grey" och inte krom. Hur stor betydelse har det att styret är 26mm och klamman 25,8mm? I-landsproblem... :-)

Måhända har någon undrat vad som blev av det här projektet (eller inte)? Vintern och våren 2008 präglades av velande om fortsättningen. Bestämde mig slutligen för att behålla lacken, trots svetsskadan och andra småskavanker. Ställvis var den riktigt fin och loggorna var roliga att behålla. Tanken var sedan att detta skulle bli en "Peugeot 105", dvs Shimano 105 rätt igenom. I maj 2008 fick jag dock diskbråck och opererades för det i augusti och allt sköts på framtiden. Men i vintras byggde jag klart hojen, eller rättare, satte ihop den till något cyklingsbart för att se om ramen var något att ha och om den passade mig:

DSC00048_Happy.jpg ht=480

På bilden har den 3T styrstam (NOS), Nitto Noodle styre, anonym sadelstolpe (troligen Kalloy, ska putsas upp när jag slipat ner den - den är lite för tjock), Spec Toupé 143 mm sadel (mycket skön). Bromsarna är "Shimano BR-A550 (RX100) Dual pivot brake calipers 47-57mm Deep drop NUT fitting", köpta från SJS Cycles efter tips från HåkanC (tack!). Modernare bromsar har för tjock axel för att passa hålen i ram och gaffel och som syns på bilderna fästs dessa med mutter och inte insex. Fungerar som förväntat men frågan är om man kan sätta på moderna bromsgummi(hållare)?

Hjulen, som är provisoriska, kommer från en Giant TCR och heter Xero XSR-4, troligen ganska oaero med parekring och ganska tunga men stabila nog för potthål. Hittade ett par Mavic MA40 fälgar på Cykelcity i Lund härom veckan och tänkte bygga ett par hjul av dem med 105-nav.

Vevpartiet (och växlar) kommer också från den slaktade TCR:en och är Truvativ Elita trippel, också det provisoriskt. Tänkte ju inte ha trippelvevar och vill dessutom ha något blankt - lite äldre Campa-vevar kan vara väldigt snygga men antagligen blir det 105 som tänkt och det har jag ett över nu. Framväxel är Ultegra och bak 105 long cage, liksom kassett och kedja.

Hur är den att cykla på då? Ganska trevlig. Den är mjuk och fin, men styret svajar en aning när man bryter och man förstår varför vi nu har ahead-stammar och OS-styren. En fördel är dock att det går att höja och sänka styret och anpassa sittställningen efter ryggens kondition. Totalt sett känns den förstås inte lika rapp som fincykeln - men konstigt vore ju annars då det skiljer nästan ett kvartssekel mellan ramarna - och frågan är om det beror på ramen eller hjulen eller något annat.

Grattis till en snygg cykel

NiklasL skrev:
> frågan
> är om man kan sätta på moderna
> bromsgummi(hållare)?

Utan problem.
Bästa bromsgummit är Kool-Stop laxfärgade
http://www.koolstop.com

> Hittade ett par Mavic MA40
> fälgar på Cykelcity i Lund härom veckan och
> tänkte bygga ett par hjul av dem med 105-nav.

MA40-fälgar är den hårdeloxerade(CD) varianten av MA2
Nackdelen är att hårdanoddiseringen ökar risken för att fälgen spricker runt ekerhålen
Tro mig jag vet
http://www.sheldonbrown.com/brandt/anodized-rims.html

/Håkan

Tillbaka
Topp