[Happy Chix Ride] - Tjuvkil 19 maj 18.00

Elin

Ny medlem
Sorgligt men sant killar, ni får inte vara med...

På torsdag drar vi ihop till Happy Ride i Tjuvkil. (Mellan Kungälv och Marstrand) Kriterierna för att delta är att du a) har en cykel b) bär hjälm och c) faller in under Nationalencyklopedins definition av "kvinna".

Syftet med Riden är att samla tjejerna i området runt Göteborg, (eller från resten av Sverige också, om ni har vägarna förbi) skapa kontakter och lattja lite på våra egna villkor. Sist hamnar alltid någon, men tempot kommer vara längre än vid vanliga Happys. (Killarna hade kallat det Easy ;) Självklart väntar alla på alla precis som vanligt.

Vi kommer köra ca 2 timmar i skogarna runt Tjuvkil. Stigar av varierande svårighetsgrad, men inget direkt betecknat som "svårt". Du kan ta dig fram överallt även om du är nybörjare. Vi tränar kanske lite teknik eller klättring beroende på vad som önskas. Huvudsaken är att vi har kul.

SJÄLVKLART BLIR DET FRÅGOR...

HUR TAR JAG MIG TILL TJUVKIL?
Med tanke på att Västtrafik bannlyst cyklar är det antingen bil eller hojjen som gäller. Motorvägen går i allmänhet fortare om man har bil, cyklar du är genaste (och lugnaste) vägen via Kornhall.

HUR HITTAR JAG TILL TJUVKIL?
VIA KUNGÄLV: Kör E6:an mot Oslo. Ta av vid Kungälv (skyltat tillsammans med sjukhus) och kör mot Ytterby. Kör rakt fram i korsningen vid Ytterby och fortsätt på väg 168 mot Marstrand i ca 15 km. När du kommer till Tjuvkil finns en trevägskorsning. Sväng till vänster mot Kornhall. (Busshållplatsen heter "Tjuvkilsboden")Kör ca 2 km. Du passerar en bilskrot och efter det är det ca 500 meter kvar till busshållplatsen "Erslycke". Skylten står på höger sida, på vänster sida står ett ställ med brevlådor. Sväng vid brevlådorna och parkera på gårdsplanen.

Om du missar vägen:
Kör du genom två skarpa kurvor har du kört för långt, kör tillbaka igen och sväng höger vid första vägen.

VIA KORNHALL:
Efter Korhanll, kör mot Kärna. I Kärna kör du rakt igenom rondellen. Efter ca 10 km kommer två skarpa kurvor. Direkt efter dessa ser du hållplatsskylten "Erslycke" på vänster sida och ett ställ med brevlådor på höger sida. Sväng in vid brevlådorna och parkera på gårdsplanen.

Om du missar vägen:
Hamnar du på en lång raksträcka som slutar i en T-korse, (hållplatsen där heter "Tjuvkilsboden") vänd och kör tillbaka.

Gå bakom ladugården, hälsa på fåren och sikta på altanen till det gula huset.

OKLARHETER
Reds ut här eller i PM till Elin.

VARFÖR FÅR KILLARNA INTE VARA MED?
En del tjejer känner av ena eller andra skälet att en vanlig Happy Ride inte är rätt. Kanske för att det går för fort, är för svårt eller jobbigt med pressen av att vara långt bak. Alla har sina anledningar och är inte värda mindre respekt för det. Vidare är det en bra chans för tjejer att lära känna varandra och kanske i lag dra ut på en vanlig Happy. En av anledningarna till att man i vanliga fall inte kommer, kan vara att man inte vill vara ensam. Kort sagt, vi vill öka gemenskapen mellan tjejerna. (För som ni alla läst i tidigare inlägg är vi så ensamma och sällsynta att vi till och med listas i statistikt syfte :)

JAG SKA CYKLA BÅDE DIT OCH HEM OCH KOMMER VARA HUNGRIG SOM EN VARG
No problem, pasta går att koka och resten kan kirras. Det finns inga problem, bara lösningar.

JAG ÄR KILLE OCH TYCKER NI ÄR ORÄTTVISA
Du behöver inte oroa dig, du är välkommen ut en annan gång när Elin har fått bättre kondis ;) Vill ni diskutera vidare om orättvisorna i livet, gör ni det i en annan tråd.

Bra INITIATIV!!!!

Jag kan själv tänka mig och axla det stora ansvaret och dra ihop en tjejcykling i stockholmsområdet. Och självklart får inga killar mer än gruppledaren närvara....hihi

Ur NE
"kvinn`a subst. ~n kvinnor
ORDLED: kvinn-an
• fullvuxen person av honkön i mots. till flicka resp. man; ofta med tonvikt på biol. el. samhällelig funktion "

- Inte bara utesluter du män utan även flickor.

Men, Tjuvkil! Det är ju evigheter bort, iallafall för mig som varken har bil eller körkort. Blir det något liknande närmare Gbg någon gång tro?

/KaF

Som ankelankan skriver så hänger jag på! ;)

Egentligen är det ju så att vi tjejer bara feg-åker så att killarna inte ska få prestationsångest ;) Nu har vi äntligen chansen att dra på ordentligt och dessutom prata sex, killar & sprit! :D

Shit va nice! Jag hänger gärna på om jag kan ta mig ut på nått sätt. Om jag nu inte skulle vara där kan de bero på att lokalsinnet har svikit mig och jag åkt vilse eller att jag helt enkelt inte kunde!...See ya girls

Kul! Jag och Elin följer med! Själv är jag helt grön, men jag lovar att göra mitt allra bästa för att hänga på och med lite jävlar anamma så ska det nog gå...

Kul att ni ger respons tjejer!

Har full förståelse för att det kan vara svårt att ta sig ut till Tjuvkil, det ligger lite avlägset. Historien hur vi hamnade här är lång, men vi gör ett försök i alla fall. Trots otillgängligheten. De som har plats över i bilen kan väl hojta till?

För er som inte har bil kan jag erbjda skjuts från Kornhall till Tjuvkil. Jag kan ta två cyklar med tillhörande cyklister. Tror jag. (Någon som vet hur mycket det får plats i en Saab 9000?) Hör av er till mig så bestämmer vi tid.

Ville: Du kan ju alltid försöka. Men du får nog se ut som en blandning mellan Brad Pitt och Beckham om det ska lyckas... ;)

Friskis: Jo, vi var lite avundsjuka så... Någonstans måste man ju börja! :)

Erika: Du är i sällskap av mig så... No need to worry!

Elin skrev:

>
> För er som inte har bil kan jag erbjda skjuts från
> Kornhall till Tjuvkil. Jag kan ta två cyklar med
> tillhörande cyklister. Tror jag. (Någon som vet
> hur mycket det får plats i en Saab 9000?) Hör av
> er till mig så bestämmer vi tid.
>

Bra initiativ!

Det går in exakt 3 st cyklar + tillhörande ägare, om du tänkt ha grejorna inne i bilen. Du får ta lite av baksätet i anspråk. Med ett cykelställ från Biltema för 89:- kan du plussa på ett ekipage.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=77664

/Jonas

Om man nu inte kan ta sig ut på något sätt, kommer ni att köra någon mer chix ride nån annan gång? Kanske t.o.m lite nämre gbg, vid delsjöhållet till? Skulle så gärna vilja hänga på men har fått förhinder=(

//Malin

Bob Malin: Jag tror att det är fritt fram för alla chix som känner sig kallade att dra ihop en runda. :-)

För alla män som tror att detta är ytterligare ett skrämmande steg i radikalfeminismens era:
(– Jämställdhet, pappamånader och kvinnopartier. Och nu Chix on wheels. Var är världen på väg?)
Ta det lugnt vänner! :-) Vi vill ju bara ha lite gemenskap och lära oss cykel av varandra. Med mer självförtroende och varv i benen blir det roligare att cykla med oss. Se fram emot fler Happy Mixed helt enkelt! Inom kort!

Nästa gång ni kör nån tur i GBG-trakten ska jag uppmuntra min sambo att hänga med er. Min syrra bor strax norr om Kungälv så hon måste ju inte köra ända hit hem efteråt.

:)

Det låter superskoj!
Är det någon mer som ska cykla från göteborg eller som har plats för mig och min cykel i bilen?
//Sara

Jag och Elin blir inte med denna gången....men jag ser fram emot nästa tur!

/Erika

McOla skrev:
-------------------------------------------------------
> Räcker inte rubriken ?? " - Tjuvkil 19 maj 18.00"
>
>
> //Ola
>

Aha, så du läser denna tråden trots att du inte är berörd.

Haloj E-beth!
Jag har talat in på ditt tfn.svar. Tänkte dra vid 17.15 från Kungshöjd (vi ska vara i Tjuvkil kl 18). Vill du åka med? Ska jag plocka upp dig någonstans eller kommer du dit?
Tjing
Annika

[ironi]Wilier väger som en tjej, har hår långt som en tjej, enda som gör att han inte är en tjej är väl den välutvecklade skäggväxten...[ironi]

Om det är allt som skiljer honom från mig, är jag ledsen både för hans och hans sambos skull... Men visst, i annat fall platsar han nästan bättre än jag själv ;)

*suckar djupt av besvikelse*
Kan inte den här gången :(
Hänger mer än gärna på framigenom och kan förhoppningsvis få med mig fyra till härifrån.

Hoppas ni får en helt underbar kväll!!!!!

Kram
/anki

Sara "Tramsus" åker med mig. E-beth var tvungen att jobba över. Önskar jag hade möjlighet att ta fler cyklar på min HCJ-cykelhållare men ack det går ju ej. Hoppas vi får till fler Chix-rides. Intresset verkar ju finnas i alla fall! :-) Jag uppmanar alla flickor med lokalsinne att ta initiativ.

Själv har jag nämligen lokalsinne som en blind laboratoriemus och kan gå vilse i en kakburk. Det enda positiva med detta är att jag hela tiden hittar nya vägar i Änggården och Sandsjöbacka (där jag brukar cykla...och cykla fel). Jag brukar navigera på motorvägsljud. Och det vill jag inte utsätta er för. :-)

Ser fram emot ikväll!
Annika

Vi blev bara tre tappra krigare. Men det var riktigt kul ändå. Elin hade varit ambitiös och tänkt ut en trevlig och varierad tur som tog cirkus 2 1/2 timme att ta sig runt. Ungdomarna har det lite lättare än jag...:-). Men jag kämpade på i allafall. Utför är alltid roligast! :-)
Nästa gång hoppas vi på bättre uppslutning!
Tjing tjing
Annika

Jag vill bara fråga en grej, av rent intresse.

Jag undrar hur men kan känna sig "ensam" om man t.ex skulle vara en tjej bland 10 killar som kör en runda mtb där alla tar hänsyn till varann. Spelar könet i sig någon roll?

Om jag t.ex varit ensam kille bland 10 tjejer som körde hade jag inte känt mig ensam av det, för könet är irrelevant för mig och jag kan inte fatta varför könet i sig ska spela någon roll.

Detta är alltså inte kritik av att ni kör en runda mtb, men jag undrar varför ni vill dela upp det i "tjejer" och "killar". Jag vill gärna förstå, bara....

För mig är uppdelningen så godtycklig. Det är som om någon annonserat ut att endast vegetarianer får komma, eftersom det är pinsamt med köttätare, eller tvärtom.

Är det värre att bli frånåkt av killar än att bli frånåkt av tjejer om man är tjej?
Som sagt, se inte det här som ett aggressivt inlägg, för det är det inte.

Jag har bara aldrig sett en kille skriva om en "happymen ride", och uttryckligen skrivit att inga tjejer får vara med. Varför har tjejer ett behov av att göra så, om de nu har det?

Jag vill gärna fatta det här, kan ingen förklara? Det är ju enligt mig ingen skillnad på tjejer och killar, mer än de rent anatomiska. Allt som existerar är individuella skillnader mellan personer.

Och en gång till för att förtydliga: Jag vill inte bli ovän med någon. Jag vill bara veta hur det fungerar. Jag känner mig inte utanför eller något, för jag bor inte ens där ni körde så jag hade ingen möjlighet att vara med i vilket fall som helst.

MVH /Henrik

Du Haxx, vi har en tråd på tolv sidor som behandlar detta (och mycket annat) i all tänkbar (och otänkbar) detalj. *hint, hint* ;)

jo jag vet, jag har skrivit där också men den tråden har liksom......flippat ur.

Jag ville bara fråga nån av tjejerna här och jag vet inte om de läser den förra tråden längre.

MVH /Henrik

Haxx: Gå in i ovan nämnda tråd och sök efter inlägg av Ankelankan och mig (Elin) så får du svaret någonstans på sidan 3... :)

Jag cyklade i onsdags med BARA tjejer (Bimbosar) för första gången. Hittils har jag cyklat med bara killar (99,9%) i Hellastrakterna...så första skillnaden såg man på klädsel hehehe:9
Tjejerna: tights i tjejmodell, cykeljacka/vind i tjejmodell, flaskor på cykel, slicks(nästan alla), hårda däck.
Jag: hemmasydda flummiga tights-fusk med "baggyshorts" ovanpå hängandes i knäna, svart herrcykeltröja, camelbag, "skogs däck" som jag /bara jag/ släppte ut luften från innan start, och sänkt sadel...

Annars så var det faktiskt annan skilnad med, stilen i körningen var annorlunda. Inte så värst mycket men.
Inför tekniska partiet stannade vi ALLA (utom en som var superduktig) upp, och fegat in och "oj oj va leskigt" fnatt och helt ok! Ingen "macho" uppförande, mjuk och lagom cykling men vi ändå tog oss fram.
Massvis med "dumma" frågor till vår "tränare" (en tjej med) som inte var självklara att man borde veta sånt.

Jag menar inte att de är otrevligt att cykla med killar, men de är på ett annat sätt, lite tuffare.Fördelen är kanske mindre snack och mer teknisk kunskap om cyklar;)
Jag cyklar lika gärna med killar som tjejer!!

Dom flesta tjejer cyklar på annat sätt än killar. Mjukare och tänker efter före (vi vet alla vad Arne Anka tycker om det). Killar är mer pang på. Funkade det inte första gången gör man det igen, fast med högre fart.

Typ så om man skall generalisera grovt. Annars så tror jag att allt redan är sagt i den där andra tråden...

Är väl trevligt att någon tar intiativ och samlar olika grupper,så kan vi alla samlas och förbrödra och systra oss vid en "giant happy ride" -peace on earth-

Mattias L skrev:
> Killar är mer pang på.
> Funkade det inte första gången gör man det igen,
> fast med högre fart.

LOL!

Elin skrev:
> Nu lägger vi ner den här diskussionen va? Den har
> ältats tillräckligt.
>
> ______
> Elin

HAHA, det var inte min mening att älta, bara förvirra lite. Men med tanke åp att vi är på ett killforum så kan jag lova och försäkra att denna diskution inet har varit upp för sista gången.

Precis som diskutionerna FS vs HT och Fettets vara eller icke vara på fyrkantsaxeln..hehe

Näää, nu ut i skogen..

Tillbaka
Topp