[Happy Easy] Vendelsö Tre-sjöars, söndag 28/10 kl 11:00

JockeP

Aktiv medlem
Hejsan

Jag har förstått att det finns visst intresse av en cykeltur omkring Vendelsös tre icke-naturresarvatskyddade sjöar; Ramsjön, Svartsjön och Lycksjön.
Som ganska nyinflyttad Vendelsöbo har jag haft sommaren på mig att reka i området och känner mig nu ganska hemma på stigarna och bjuder nu in till en höstutflykt på de nya jaktmarkerna.
Det blir stigar, gamla motionsspår, Sörmlandsled och lite terrängspår i närområdet. Allt i lagom mystempo så att alla hinner med. Välservad terrängcykel, s.k. mountainbike, rekommenderas.

Starten går kl 11:00 från Ramskogsvägen 224. http://kartor.eniro.se/m/9Sjqr

Avslutning, kanske 90 minuter senare, sker på samma adress eller valfri punkt mellan där och Dalarövägen/Svartbäcksvägen. (Skarpa högerkurvan före Skutans gård). Även spårcentralen Torvalla passeras nära slutet av turen, ifall någon söderifrån fått nog redan där.

Jag har slang och vatten för avspolning av cykeln efteråt, ifall så önskas.

Välkomna!

En av sjöarna längs vägen, bild från tidigare i höstas:
svartsjn.jpg

/Jocke

Satan. Jag hade hakat på fett mycket om jag inte hade varit sjuk. Lite hemmacykling är aldrig fel. Helgen efter kanske?

Nej, vad trist. Hoppas det är nåt som går över fort.
Helgen efter? Kanske det. Beror lite på väder (måste måla lite och bygga klart uterummet innan snön kommer) och resten av familjens planer. Jag postar en ny tråd ifall det funkar.

Jenny W skrev:
-------------------------------------------------------
> Har planerat en tur från Tullige kl 9 på
> söndag. 3-sjöars får gärna bli min plan B.

Står du på lite så hinner du till 11 :-)

JockeP skrev:
-------------------------------------------------------
> Jenny W skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har planerat en tur från Tullige kl 9 på
> > söndag. 3-sjöars får gärna bli min plan B.
>
>
> Står du på lite så hinner du till 11 :-)

Skulle va det ja :P

Jag hänger med!

Jag har också ägnat året åt att reka dessa skogar (köpte första mtb:n i januari), ska bli intressant att se vad jag missat.

Härligt!
Vilket gäng det blir! Nu blir jag nästan lite blyg.

Vad kul det ska bli. Håll tummarna för fint väder. Jag bjuder på gokaffe för de som vill ha när vi är tillbaka.

Återigen välkomna.

Hazze - du är alltid välkommen, när du än kan.
Björne - välkommen ut till Easy Ghettot!
Alla ni som kommer och känner att "det här var ju kul, men det hade varit roligare med lite mer utmaning och tempo" så kan jag varmt rekommendera Bangs riktiga Ghetto rallyn på tisdagar från Västerhaninge.

Bra tänkt Jocke! Jag tänkte precis på samma sak. Förresten tilltugget till kaffet är redan packat.
Det som kvarstår är att serva cykeln.

Ses imorgon!

Attila

Tio raska friska grabbar lämnade asfaltens trygghet och begav sig ut i det stora okända.
Första tappet skedde redan efter 500 meter. Vad var det som hände? Drabbad person kanske kan berätta.
Nåja, nio av oss nådde snart den första sjön, Ramsjön. Den syns lite dåligt, men norra änden av sjön är där nere till höger i bild.

PA280002.JPG

Nästa sjö, Svartsjön, nåddes någon kvart senare. Sjön är enligt lokalbefolkningen Haninges ormtätaste sjö, men då det var fruset på marken och is på vattenpölarna så behövde vi inte vara oroliga. Svartsjön:

PA280005.JPG

Uppställning på berget.

PA280006.JPG

Nästa sjö, Lycksjön, missade fotografen att fånga på bild men vi var där, jag lovar.
På SML så passade vi på att röja bort en omkullfallen gran som hade lagt sig tvärs över spången.

PA280007.JPG

Sa jag att det var bra väder?

PA280009.JPG

Till slut var vi tillbaka igen och möttes med varmt kaffe och nybakade(!) bullar, tack Malin.

PA280011.JPG

Tack allihopa för en god insats och för att ni ledde mig rätt igen efter felnavigeringen.
Håll utkik på forumet, jag postar en ny tråd när det är dags igen.

/Jocke

Krocken i första kurvan resulterade i att min fot åkte in i bakhjul och två ekrar gick, tur att jag hade nära hem :-). En halvtimme senare var jag ute igen, försökte hitta er men det var rätt kört.

Å fy fan va mysigt. Hade gett mycke för att följa med men, äldsta grabbens födelsedagskalas går före.

Hej grabbar! Tack för turen! Vilken väder! Det var riktigt trevligt att det frös på lite så vi slapp de värsta surhålen !

Bra kämpat alla, som nybörjare eller mer vana :-)

@ Jocke: bra organiserat och tack för fikat efteråt! Hinner vi med... så får vi gärna göra om turen vid tillfälle !

Vi ses (i skogarna runtomkring)!

Tack för en trevlig tur allesammans. Grymt väder dessutom.

Synd att jag inte kunde vara med under slutet av rundan (pga födelsedagskalas) men jag hänger gärna med fler gånger.

/Herr svart i bild 3,4,5

Det där såg riktigt trevligt ut Jocke och alla ni andra. Själv var jag ute och snurrade lite på Sörmlandsleden Rudan-Riddartorp och underlaget och vädret var kanon! Leran och surhålen var hårda och frusna. Förutom de värsta som fortfarande var blöta.
Bra initiativ Jocke!

Tack JockeP för en härlig tur och tack för fikat och tack Malin för varma nybakade bullar, kan inte bli bättre.

Attila - dina bullar var också jättegoda, men nybakat är svårslaget!

Varsågod några bilder från turen!

Bilagor

• 032.jpg
    032.jpg
    112.8 KB · Besök: 44
  • 033.jpg
    033.jpg
    101.5 KB · Besök: 48
  • 034.jpg
    034.jpg
    99.4 KB · Besök: 62