Happy goes to Lunsen

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum
Happy goes to Lunsen
Det ser ju så härligt ut att jag smäller av av avundsjuka! Hur feta däck kör ni med i Lunsen? Läste någonstans att breda däck var att föredra för att slippa parkera cykeln på spängerna, men hur breda igentligen?

Mvh

/RobertW

Happy goes to Lunsen
Jag åker på Panaracer 2.1" Fire XC. Men kör även med Specialized, Roll-X, S-Works 2". I praktiken är de lika breda, har en annan form.

Per

Happy goes to Lunsen
Jag premiärkörde (i princip) mina Continental Gravity 2,3" som mäter 53 mm på bredaste stället (med slangen i däcket :).

Körde genom en spång och lyckades kila ned bakväxeln tillsammans med bakhjulet mellan två brädor men jag tror det gick bra :)

På slutet balanserade jag på en bräda när springan var för stor, de flesta spänger funkade dock fint med mina däck, med Conti Twister 1,9" hade jag gått över fler dock...

Happy goes to Lunsen
Hoss, Rippa, mfl

Är det ngn som vill ha guidning i Lunsen går det säkert att ordna - vi hojar ändå där flera ggr i veckan. Det finns kortare "loopar" som man kan köra på kvällen och även lättare (snabbare) stigar än de vi körde i Söndags.

Ang. däck behöver man inte köpa nya bara för att ta sig över spångarna i Lunsen. Python 2.0 funkar utmärkt på de flesta spångarna.

Fredrik

Happy goes to Lunsen
Rippa Skrev:
-------------------------------------------------------
> Fredrik: Det låter mkt intressant, kör ni på
> helgerna oxå?

Jajjemen. I helgen är det dock BST i Varberg som gäller för min del. Men prova mejla Per eller skriv ett inlägg här eller på Happy.

Fredrik

Happy goes to Lunsen
Fredrik L Skrev:
> Det finns kortare "loopar" som man kan
> köra på kvällen och även lättare (snabbare) stigar
> än de vi körde i Söndags.

Jag gillar stigen vi tog ut från Lunsen efter "grusrondellen", det var samma stig ut på Happyträffen i vintras minns jag (men skaplig skillnad på terrängen).

Vad heter de stigar vi körde i helgen?

Happy goes to Lunsen
Enda fördelen med tokbreda däck är att då kan man ta sikte på glipan mellan spångens plankor och köra i mitten utan att vara orolig för att åka igenom. Men det funkar ju inte på alla spångar, bättre lära sig köra på ena plankan bara.

Happy goes to Lunsen
the_TnT Skrev:
> Fredrik L Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det finns kortare "loopar" som man kan
> > köra på kvällen och även lättare (snabbare)
> stigar
> > än de vi körde i Söndags.
>
> Jag gillar stigen vi tog ut från Lunsen efter
> "grusrondellen", det var samma stig ut på
> Happyträffen i vintras minns jag (men skaplig
> skillnad på terrängen).
>
> Vad heter de stigar vi körde i helgen?
>

Om man kollar på Pers karta så körde vi först stig 3 förbi Triangelkärret och Surstagärdena och in på 22:an. Vi stannade (fikade) sedan i korsningen av stig 22 och 4. Sedan tog vi 4:an (där Jompers missöde inträffade) förbi Svedjan (där kommunen bränt mer en del av skogen för några år sedan).Efter Svedjan var det 5:an halvvägs till Lunsentorpet där vi svängde in på 10:an (den långa spången). Sedan var det lunch vid Fläktanstugen och vidare ut på 10:an till Alsikevägen. Därefter 12:an (där det var rätt geggigt på sina ställen) in mot Lunsentorpet. Vi stannade kort i korsningen med stig 13 när några hämtade vatten vid Lunsentorpet, därefter stig 13 ut på grusvägen 14. Sedan tog vi 14 till vändplanen och vidare in på stig 11 där vi hojjade norrut mot Lunsentorpet igen. Tog en sista fika korsningen 11:an och 2:an för att vänta in alla. Tillsist tog vi 2:an tillbaks till Flottsund.

Fredrik

Happy goes to Lunsen
the_TnT Skrev:

> Tvåan är alltså min favorit än så länge!

Ja, solklart
image002.gif
image002.gif
image002.gif
image002.gif
image002.gif
.

Per

Happy goes to Lunsen
Tvåan var oerhört fin! Synd bara att jag var helt soppatorsk. Skulle gärna börja med den någon gång så koncentrationen är på topp vid alla roliga manövrar. Nu blev det lite hej och hå över min cykling där...

Happy goes to Lunsen
Per Skrev:
> the_TnT Skrev:
>
> > Tvåan är alltså min favorit än så länge!
>
> Ja, solklart .

Läste vad du skrivit om den, tror jag har några års övning framför mig innan man klarar den stigen utan att sätta i en fot. Eller ett huvud för den delen ;)

Happy goes to Lunsen
lunsenl2a.jpg

Kunde inte komma från jobbet

En sak som slog mig var att det inte var en enda tjej med i söndags. Lite synd, tycker jag. Är det alltid så på alla Happy-turer?

Per

Happy goes to Lunsen
Vänner, jag börjar få ont om plats, rättare sagt jag är över gränsen för vad jag får ha på mina websidor, så dessvärre måste jag ta ner en del av bilderna i den här tråden. Om jag lyckas hitta något annat utrymme lägger jag dem där och länkar om dem. Men räkna inte med det.

Per

Happy goes to Lunsen
om ingen rört denna tråd sen 19 maj så borde det väll vara okej att ta bort det mesta. man kan ju inte spara på allt :D

Tillbaka
Topp